Sklamania, faily, nesplnené očakávania. Hovorte tomu proste ako chcete. Toto sú veci, ktoré sme v roku 2017 jednoducho nemohli vystáť.
Každý rok je to skrátka rovnaké. Ako misky váh sú momenty, ktoré nás napĺňajú radosťou zo skvelých hier a hrdosťou, že sa môžeme nazývať hráčmi, vyvážené situáciami, ktoré nás často vytáčajú až do nepríčetnosti, kvôli ktorým prepadáme depresiám, a vďaka ktorým roníme slzy ako fifľane pri „x“-tom pozretí konca Titanicu (presne tak, loď sa zakaždým potopí).
Herný svet niekedy nie je vôbec fér a na toto konštatovanie si pravdepodobne asi ani nikdy nezvykneme. Prinášame vám hry, momenty a súvislosti, pri ktorých pomyslení sa redaktorom vášho najobľúbenejšieho herného webu ježia chlpy, vytvára pena na ústach a vyvoláva maniakálna psychóza.
Maroš Goč
1. Podraz Mass Effectu a nesplnené očakávania Andromedy
Nie že by bola Andromeda nejakou zlou hrou, ona to sama o sebe dokáže byť hrateľná, no na sériu ranku Mass Effect, ktorá je bez pochýb mojou najobľúbenejšou modernou sériou vôbec, je Andromeda jednoducho premárnenou príležitosťou. Hra skrátka nesplnila očakávania, no viniť za to samotnú hru, to by nebolo spravodlivé. Vinu je treba hľadať v Electronic Arts a jeho prístupe k Mass Effectu, ktoré hodilo masívne obľúbenú sci-fi sériu do rúk nejakého B-tímu a absolútne bez záujmu ako to celé dopadne šlo vyvíjať Anthem. EA jednoducho podrazilo Mass Effect a predalo ho za Anthem. A ja už teraz cítim, že čoskoro tu niekto bude mať poriadne popálené prsty.
2. Steam ako herná služba
Steam sa tohto roku rozšíril o toľko hier, koľko bolo vydaných za ostatné roky dohromady. Táto služba sa v súčasnosti stala smetiskom herného odpadu, ktorá ponúka jednu hrôzostrašnú hru za druhou. Za tento stav môže určitou mierou aj Steam Direct, služba, ktorá mala napraviť neduhy Greenlightu, no spôsobila paradoxne pravý opak. K Valve bolo kedysi vzhliadané ako k váženej hernej spoločnosti a mať hru na Steame bol prestíž. Dnes je podľa všetkého obom tvrdeniam už koniec.
3. Valve ako herná spoločnosť
Neprejde rok, aby som sa ale aspoň raz neopýtal, kde je Half Life 3 alebo aspoň Epizóda 3. Valve samozrejme nie je v mojom rebríčku kvôli tomu. Teda nielen iba kvôli tomu. Ide predovšetkým o to, že Valve stále hľadá jednoduché spôsoby ako zarobiť peniaze za minimum až to nie je pekné namiesto toho, aby konečne priniesla skutočných hráčom skutočné hry. Najnovšie chce podľa klebiet prostoducho vykradnúť PUBG a zapracovať podobné mechaniky do Counter-Strike: Global Offensive. Ponúknutie licencie Portal na vytvorenie mobilnej jednohubky Bridge Constructor Portal radšej ani nekomentujem.
4. Double Dragon IV
Keď som sa dozvedel, že jedna z mojich najobľúbenejších sérií mojej mladosti, Double Dragon, dostane štvrtý diel v klasickom štýle konzoly NES aj na PC, takmer som od radosti vyskočil až na luster. Keď ale hra napokon vyšla, prial som si, aby mi ten luster padol na hlavu a ja som na celú hru zabudol. Double Dragon IV síce verne cituje klasické diely série, no len prachprosté citovanie 30 rokov starých mechaník je troška málo. Teda vlastne, priznajme si, to je na dnešnú dobu už skutočne veľmi, veľmi málo. Hra kvôli tomu zaslúžene zapadla prachom a dnes už si na ňu vlastne ani nikto nepamätá. Štvrtý Double Dragon stal len akýmsi herným synonymom pre porekadlo „Starého psa novým kúskom nenaučíš“. Veľká škoda.
5. 1-2-Switch za 50 eur
Nejde ani tak o sklamanie, nakoľko som od hry nečakal nič, no to, za čo Nintendo pýta ťažké peniaze, je podľa môjho názoru jednoducho už za čiarou. Dve desiatky párty hier nevalnej kvality, z ktorých vás na krátku chvíľu zabaví len pár, to nie je príliš lichotivá štatistika (veď viď našu recenziu). Keď si k tomu ale ešte pripočítate fakt, že si tvorcovia za hru účtujú sumu veľkej AAA hry, to už začína zaváňať veľkou šlamastikou. 1-2-Switch mala byť proste pripojená ku konzole úplne zadarmo a vtedy by proti neveľkým kvalitám nemal vlastne nikto nič, no Nintendo sa rozhodlo ináč a zaslúžene si tak vyslúžilo posmech.
Mário Lorenc
1. Nový Fallout od Obsidianu a pokračovanie The Elder Scrolls
Prečo nám to Bethesda robí?
2. Super Lucky´s Tale
Každá takáto hra je klincom do truhličky nového Xboxu One X. Tento titul nie je ani lákadlom na XOne X, a ani kvalitnou platformou skákačkou, ktorá by fanúšikom Microsoftu spravila radosť..
3. ARK: Survival Evolved
Tvrdohlavosť vývojárov zo štúdia Wildcard, pokiaľ ide o sťažnosti a postrehy fanúšikov, je neuveriteľná.
4. Mass Effect Andromeda
Toľko nevyužitých možností… Nová galaxia mohla byť začiatkom ďalšej epickej Mass Effect trilógie. A viete, čo je na tom najhoršie? Veľa vecí, vrátane reputácie značky, mohol BioWare zachrániť kvalitným príbehovým datadiskom s novými rasami a planétami. A oni sa na to celé radšej vykašľali… Shepard by po prvýkrát v histórii zaplakal.
5. PUBG (PlayerUnknown’s Battlegrounds) na Xbox One
PUBG je špecificky na Xbox One hrôzou. Pomalé načítavanie textúr, ich slabá kvalita, mizerné (ak vôbec nejaké) AA, vykresľovanie prostredia v diaľke; po graficko-technickej stránke mizéria. Nuž, ale čo by som chcel od obstarožného hardvéru pôvodnej verzie konzoly…
Dominik Farkaš
1. Microtransakcie everywhere
Zlatá baňa v podobe mikrotransakcií. Prišiel na to Rockstar s GTA V a prichádzajú na to ostatní. Ak bol tento rok nejaké veľký nadpis v súvislosti s nejakou hernou kauzou, tak ste si mohli byť takmer istí, že ide o mikrotransakcie. To, čo začalo vo FIFE ako Ultimate Team, sa rozšírilo ako rakovina aj do singelplayerových hier. NBA 2K, Forza Motorsport 7, Star Wars Battlefront, Need for Speed Payback, Shadow of War, to všetko prispelo k tomu, že napriek roku, ktorý nás potešil skvelými hrami s ešte lepšími vyhliadkami do roku 2018, začínam mať z herného biznisu čoraz horší pocit.
2. EA vo všeobecnosti
Nie veľmi dobrý rok pre EA. A viete čo je sranda? Že po všetkých prúseroch im cena akcií stále rastie. Port Sims 4 na konzoly je čistá katastrofa, NBA séria stále nesiaha konkurencii od 2K ani po členky, spomínané zatvorenie Visceralu, prílišné tlačenie na Bioware Montreal s Mass Effect Andromeda, otrasné biznis praktiky s Need for Speed Payback a Battlefront II. A najhoršie na tom je, že budúci rok je naplánované vydanie Anthem. Už teraz sa viac bojím ako teším.
3. Mass Effect Andromeda
Mass Effect Andromeda sa mi páčil. Bola to hra s veľkými myšlienkami, no aj s obrovským množstvom chýb. A to nielen zlomilo väz štúdiu, ale pravdepodobne aj sérii. Zase len EA, tlačiace príliš na pílu a na dátum vydania v kombinácii s neskúseným štúdiom spôsobili, že hra sa napriek nespochybniteľným kvalitám nikdy nedočká chvál ako pôvodná trilógia, čo je škoda.
4. Visceral a „smrť“ singelplayer hier
EA, EA…Mal som vás niekedy celkom rád. No po tomto roku asi ťažko. Jedna vec je byť hajzel. Ale druhá vec je byť hajzel a ešte sa popri tom všetkým vysmievať. A to práve momentálne EA robí. Ja rozumiem, že vďaka mikrotransakciám sa mutliplayerové hry speňažujú oveľa lepšie a oveľa ľahšie. Ale to neznamená, že by sme mali kompletne ignorovať hry pre jedného hráča. Hlavne keď Sony a Bethesda tento rok ukázali, že sa dá ísť úspešne aj týmto smerom.
5. Destiny 2
Takto. Mám Destiny 2 rád. Je to kvalitná hra a to bez najmenších pochýb. Preto som o toľko viac rozčúlený, keď vidím, ako Bungie pristupuje k rozširovaniu univerza, a je mi jednoducho doplaču. Naozaj. Curse of Osiris nie je nič viac ako trápny casgrab. Pritom potenciál univerza je neskutočne veľký. Ale Bungie so svojím „Bungievision,“ kde sú tak presvedčení o svojej dokonalosti a pravde, ničia hru priamo pred očami hráčov. Teda Bungie a mikrotransakcie ničia hru. A to je viac ako smutné.
Ľubomír Čelár
Osobne ma tento rok nič nenahnevalo a ani som nemal z ničoho pocit, že som bol príliš sklamaný. Ak však mám povedať, čo ma najviac mrzí, sú to dve veci. Prvou je to, že hra NHL 18 nedostala Frostbite engine a stále vyzerá ako jeho predchodcovia. To je naozaj nemilé a naozaj ma to mrzí, keďže išlo o pomerne slušnú simuláciu hokeja.
Druhou vecou, ktorá ma zamrzela, bolo ohlásenie toho, že Mass Effect: Andromeda sa nedočká ďalších pokračovaní. Základná hra ma bavila, pre mňa osobne išlo o skvelú hru, aj napriek niektorým negatívnym ohlasom. O to viac som sa tešil na pokračovanie, alebo aspoň na nejaké nové príbehové DLC. Avšak ako isto vieme – pravdepodobne sa ho už nikdy nedočkám. Smrk!
Rok 2017 bol vo videohernom svete veľmi dobrý a dovolím si povedať, že za posledné roky patril medzi tie najlepšie a preto mu nemôžem takmer nič vyčítať. Rok 2018 sa má teda na čo pripraviť.
Ján Schneider
XBOX One X
4K/HDR/60fps/6Teraflops… okay, a hry? Výkon je síce fajn, ale zavedená politika v Microsofte jednoducho ťahá za kratší koniec už od začiatku.
Star Wars: Battlefront 2
Je pravdou, že nie som nejaký zarytý fanúšik tohto univerza, ale hra svoj potenciál mala, no a tam to aj končí. Jeden z najväčších prešľapov od Eletronic Arts za posledné roky a to aj vďaka lootboxom.
PlayerUnknown’s Battlegrounds
Tupá a nudná arkádová záležitosť. Od hier čakám niečo viac, ako len skrátenie chvíle pred sexom. Táto miliónová vlna so mnou vôbec nepohla.
Destiny 2
Už jednotka bola nuda, prečo vlastne vzniklo druhé pokračovanie?
Mass Effect: Andromeda
Jedno z najzbytočnejších pokračovaní za posledné roky. Horšie je na tom azda len Destiny 2.
Ľubomír Lazor
Ghost Recon Wildlands
Strašne repetitívna hra, ktorá ma prestala baviť už počas Open Bety.
Star Wars Battlefront 2
Všetkým nám je jasné fiasko s otváraním in-game vecí pomocou reálnych peňazí. Bolo ich toľko, že hra mi pripadala ako F2P model. Dúfajme, že EA sa poučí pri budúcich hrách.
Need for Speed Payback
Čakal som, že po celkom dobrom NFS 2015 budú ďalšie tituly už len lepšie. Problém s NFS Payback je, že príbeh nie je (podľa mňa osobne) až taký dobrý ako ten z predošlého dielu. Takisto sa mi nepáčilo, že ste nemohli spolu s kamarátmi objavovať otvorený svet. To sa ale zmenilo, a Ghost Games nám ho už oznámili.
Daniel Paulini
Need for Speed: Payback
Príde mi smutné, že v tomto zozname píšem o titule, na ktorý som sa tento rok tešil najviac. Naozaj som si prial konečne hrať Need for Speed hru, akú si fanúšikovia tejto série zaslúžia už pekných pár rokov. Ale najlepšie ako ju mesiac po jej dohraní dokážem popísať je asi slovami “nevýrazná, zabudnuteľná, frustrujúca”. Áno, pri jej hraní som si zažil aj svetlé chvílky, ale spojenie stupídneho systému vylepšovania, nekonzistentného jazdného modelu a príliš sileného príbehu ma naozaj nevolajú späť za volant.
Vysoké ceny počítačových komponentov
Veľmi rád by som povedal, že práve teraz je najlepší čas začať s hraním na počítačoch, pokiaľ ešte počítačovým hráčom nie ste, alebo vylepšiť svoj počítač. Teoreticky je to aj pravda, nakoľko sú bežne dostupné komponenty, ktoré zvládnu spustiť všetky hry v úžasných detailoch, na tom najväčšom rozlíšení. Ale cena niektorých komponentov sa kvôli viacerým faktorom pohybuje príliš vysoko. Grafické karty sú drahšie často o sto aj viac eur vďaka obľúbenosti ťaženia kryptomien a za cenami RAMiek a SSDčiek zase stojí zvýšený dopyt zo segmentu smartfónov a údajná kartelová spolupráca veľkých spoločností. Prekrižujem prsty, aby ceny tento rok padli na normálnejšie hodnoty.
Rok mikrotransakcii
Veľa vecí v živote záleží od šťastia a náhody. Aj moje najobľúbenejšie počítačové hry vždy obsahujú nejakú formu risku, alebo hazardu. Či už ide o to, aký kvalitný predmet padne z bossa po jeho porazení, akú kartu si potiahnem do ruky, alebo či sa mi podarí vyrovnať šmyk v zákrute. Ale to, čo sa rozmohlo v AAA tituloch počas roku 2017 doviedlo aj nadmieru kľudných a stoických hráčov, aby začali kričať “DOSŤ!”. EA, Ubisoft, Microsoft a ďalší, choďte sa hanbiť do kúta a premýšlať, čo asi hráčom vadí na tom, keď umelo znížite šance, zvýšite obtiažnosť a dáte hráčom šancu (a často je to naozaj iba šanca, nie istota), že za ďalšie peniaze, okrem tých, ktoré vám už zaplatili za hru, získajú nejaké vylepšenia do svojej hry.
Steam pod útokom zlých hier
V roku 2013 vyšlo na Steame 565 hier. O dva roky neskôr, v 2015tom to bolo už 2964 nový hier. A za tento rok pribudlo nových hier viac ako 7500. O väčšine z nich ste určite nepočuli a asi ani počuť nebudete. Nejde o žiadne úžasné tituly s hlbokým príbehom, či krásnou vizuálnou stránkou. Na Steam prichádza stále viac nekvalitného obsahu, ktorý sa ani nedá prirovnať ku šedému priemeru. Častokrát ide o takzvané “Asset Flips”, kedy si pološikovný človek stiahne zadarmo nástroj na tvorbu hier, pomení pár farieb v základnej generickej úrovni, pridá doňho zberateľské kartičky, pár achievementov a vydá ho za 30 centov. Dôvodov, prečo toto ľudia a spoločnosti robia, je viacero a zaslúžia si svoj vlastný článok. Valve sa ale bude musieť skôr či neskôr začať tejto tematike naozaj venovať, inak skončí hľadanie dobrých indie hier na Steame ako s povestnou ihlou v kope sena.
SWATTING – odvrátená stránka online hrania
Je mi naozaj ľúto, že rok 2017 v hernom svete pre mňa ostane zakončený takouto nechutnou bodkou. Že spor o predmet v hre, ktorého hodnota je 1,5 dolára dokáže skončiť smrťou nevinného a neozbrojeného muža, otca rodiny. Pre ľudí neznalých pojmu swatting, ide v drvivej väčšine o zavolanie na číslo polície a presvedčenie operátora, že na adrese na ktorej býva hráč, youtuber, či iná osoba pohybujúca sa v online svete, sa deje niečo hrozné. Volajúci často povie policajtom, že napríklad zastrelil svojich rodinných príslušníkov, alebo ich drží ako rukojemníkov. Niečo podobné sa odohralo pár dní dozadu, keď pri spore dvoch hráčov jeden “prezradil” svoju adresu a povedal tomu druhému, nech si príde. Adresa v americkom Kansase, ktorú uviedol, ale patrila 28 ročnému manželovi a otcovi dvoch detí a následný swatting skončil jeho smrťou. Nechce sa mi diskutovať o problémoch strelných zbraní v Amerike a policajtov s prirýchlymi prstami na spúštiach. Ale dúfam všetci účastníci a fanúšikovia tejto zvrátenej taktiky zastrašovania si budú do konca života uvedomovať, čo sa môže stať a čo spôsobili.