Často premýšľam, ako je to s určovaním trendov v hernom biznise, najmä v tom AAA. Možno je to tým, že tak, ako bola minulá generácia plná vojnových strieľačiek z pohľadu prvej osoby, tak je súčasná generácia o rozmanitých postavách, asymetrických herných módoch a hrách typu „game as service.“ No vždy je na začiatku niečo, čo tú senzáciu vyvolá. Vzhľadom na to, ako Overwatch zničil Battleborn z hľadiska predaja, je asi zrejmé, že sa stane vlajkovou loďou tejto generácie a v mnohých recenziách sa budú hry s týmto titulom porovnávať. Aj napriek tomu, že pôjde o úplne iné žánre.
Volition mám rád. Nielen pre zábavnosť ich hier, ale aj pre vtipné príbehy, ktoré si doteraz pamätám, a to hlavne vďaka Saints Row. A určite môžem povedať, že Agents of Mayhem vo veľkom pripomína SR IV. A taktiež aj Crackdown. A rovnako aj hromadu ďalších hier. Problémom je však to, že tento mišmaš sa snaží byť všetkým a nie je vlastne poriadne ničím.
Autori nasadli na vlnu rôznorodých postáv s veľkým dôrazom na spoluprácu, hodili ich do budúcnosti, do otvoreného sveta mesta Seoul, dali im cool názov a nepriateľov a dúfali, že to bude stačiť. A aj napriek tomu, že hra zabaví, je veľmi smutné, keď si počas hrania uvedomíte, koľko potenciálu sa v hre skrýva, no ten, žiaľ, ostal totálne nevyužitý. A to vo všetkých aspektoch.
Začnime od príbehu. Premisa je úplne jednoduchá. Vy ste Mayhem – organizácia dobrých a Legion je organizácia zlých. A vašou úlohou je zverbovať 12 hrateľných postáv a zastaviť Doctora Babylona, ktorý je vodcom frakcie záporákov. A aby tej jednoduchosti nebolo málo, tak postavy sú ako vystrihnuté z niečoho, čo ste už niekedy videli niekde inde. Typické stereotypy, na ktoré po desiatich minútach hrania zabudnete. Jedinou výhodou je iba ich kvantita. Pretože však príbeh nie je veľmi zaujímavý, cutscény sú často statické a celé dianie je predvídateľné, príbeh, na rozdiel od svojich predchodcov, určite nebude to, čo nás bude lákať k hraniu. Bohužiaľ.
Hrateľnosť to, našťastie, zachraňuje. Tak napoly. Totižto už len samotný fakt, že máte k dispozícii 12 hrateľných postáv, vás zabaví aspoň na chvíľu. Keďže ich v jednom momente máte k dispozícii tri a každá z nich je úplne odlišná, stáva sa hra veľmi návykovou a celkom zábavnou. Pokým nezistíte, že Volition sa stále nezbavilo hriechov zo série Saints Row. Konkrétne ide o dizajn hlavných a vedľajších misií. Hlavné misie sa nápadne podobajú na vedľajšie aktivity v meste. A tie sa opakujú dookola, takže problém je vlastne nudná náplň hlavných misií. A to bez ohľadu na kontext v podobe relatívne vtipných dialógov. Ďalším problémom je, že väčšina obsahu mi prišla akoby náhodne generovaná, čo taktiež neprináša potešenie. Už v Saints Row používalo Volition veľmi rado vedľajší obsah ako náplň hlavných misií. Ale teraz im to už neprepáčim.
Variabilita postáv spočíva nielen v tom, akú zbraň držia v rukách, ale aj v tom, aké schopnosti majú k dispozícii. Preto treba k výberu pristúpiť s rozumom, aby vám nepriatelia nezatápali zbytočne, pretože boje sú dosť chaotické a nepriatelia vás určite nenechajú vydýchnuť. Je ich totiž veľa a vynikajú nielen svojou rôznorodosťou, ale aj agresivitou. Vráťme sa ale späť k postavám. Každá z nich má jednu schopnosť, jednu superschopnosť a k dispozícii tzv. Gremlin tech, teda schopnosti, ktoré môžete získať craftovaním.
Mesto Seoul nepatrí medzi tie najväčšie, no zároveň je preplnené aktivitami. Väčšina z nich však spadá do kategórie „busy work,“ ktorá sa veľmi rýchlo obohrá. Smutné na tom je, že potenciál tam bol obrovský, no ostal nevyužitý. Občas to totiž vyzerá, že boli autori nútení hru dokončiť veľmi rýchlo. Nasvedčuje tomu nielen klesajúca kvalita prestrihových scén, ale aj spomínaná malá variabilita hernej náplne.
Preto je to najvyššie potešenie pre hráča, keď leveluje jednotlivé postavy. No aj tu sa autorom podarilo hru tak trochu nedokončiť. Levelovanie totiž znamená jemné zlepšenie jednej zo štyroch preddefinovaných vlastností. Žiadny priestor na prispôsobenie si postavy. Potenciál tu bol aj prostredníctvom troch pasívnych perkov a ich dodatočnej úpravy, no aj tu ostal nenaplnený, čo je veľmi smutné. Aspoň, že je hra vizuálne zaujímavá. A to aj napriek tomu, že sa tým pádom nevyhne porovnávaniu s konkurenciou.
Ďalšie problémy sa pri hre nakopili z technického hľadiska. Hra je zabugovaná. A to dosť zle. Pár reštartov kvôli nemožnosti pokračovať v misii, zopár zásekov postáv s nemožnosťou dostať sa von a veľmi divné ovládanie vozidiel. A aby toho nebolo málo, tak framerate na konzolách má od ideálneho veľmi ďaleko. Hlavne v hektických momentoch padá pod 20FPS a výrazne sťažuje hranie, čo je v hre, ktorá neodpúšťa chyby, veľmi problematické. Zjavne je problémom veľké množstvo particle efektov, ktoré sú síce veľmi pekné, no v tomto prípade dosť kontraproduktívne.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
AGENTS OF MAYHEM 2017
Autori série Saints Row predstavujú novú bláznivú akciu v otvorenom svete. Budete v nej hrať za skupinku rôznorodých superagentov z celého sveta, ktorí bojujú za záchranu Soulu proti ničivým plánom organizácie Legion.
- Platforma: Xbox One
- Žáner: akčná adventúra
- Výrobca: Volition
- Distribútor v GB: Deep Silver
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Playman