Vitajte v ôsmom dive sveta, kde sa váš pokúšajú zabiť už aj hrnčeky na kávu.
Kto povedal, že „strieľačky“ nemôžu mať skvelý level-dizajn dotváraný výbornou, hlbokou atmosférou? Zaručenie nie autori série Dishonored, ktorí prevzali štafetu po „hlaváčoch“ z Human Head Studio.
Podobne ako napríklad kritikmi ospevovaný BioShock, aj Prey dosahuje kvalít výrazne prevyšujúcich vlastný žáner. Zápletka je „zakríknutá“, zatienená cestovaním po temnej, no nie tak celkom opustenej vesmírnej stanici v sprievode skvelého, pod kožu sa derúceho soundtracku. Hlavný príbeh je len časťou celkovej scenérie, ktorú je zážitok kúsok po kúsku odhaľovať. Úryvky e-mailovej komunikácie posádky a audiozáznamníky poskytujú nový pohľad na bohaté pozadie hry, a príležitostne dokonca vedú k netradičné vysokému počtu vedľajších misií. Toto sci-fi je výrazne orientované na spoznávanie Talosu I a jeho hrôzostrašnej, no impozantnej histórie… a taktiež osudov ľudí, ktorí na jeho palube strávili posledné chvíle života.
Indiánski predkovia
Už je to jedenásť rokov, čo sa mi po dohraní pôvodnej hry Prey na starom CRT monitore objavil nápis „Prey will continue…“. Žiaľ, išlo o jednu z najväčších lží videoherného priemyslu. Príbeh rebelantského indiána Tommyho skončil vstupom do portálu, ktorý mal v roku 2006, paradoxne, odštartovať úplne nové dobrodružstvo. Trúfam si tvrdiť, že táto indiánska sci-fi odysea skončila v najlepšom. Akoby sa Shepardovi po konci hry Mass Effect neotvoril vesmír druhého dielu.
Z amerického rebela ázijský génius
Medzi pôvodnou hrou Prey a májovým reštartom značky je len niekoľko viditeľných mostíkov: obe hry sa odohrávajú vo vesmíre, v oboch figuruje mierne netypický protagonista bojujúci s mimozemšťanmi a v oboch prípadoch hlavná postava disponuje paranormálnymi schopnosťami. Zápletka, herné mechanizmy či súbojový systém naviazaný na prostredie, to všetko poňali vývojári z Arkane Studios (Dishonored) po svojom. Zatiaľ čo pôvodný „čerokézsky“ hrdina Tommy, mladý rebel s koženou bundou a nechuťou prežiť svoj život v indánskej rezervácii, zabíjal „emzákov“ kvôli záchrane sexi priateľky a prorokujúceho deduška, Morgan Yu je ostrieľaným vedcom v štýle Gordona Freemana, ktorý postupne odhaľuje záhady katastrofou postihnutej vesmírnej stanice Talos I.
Rozdiel medzi oboma titulmi je takmer vo všetkom – okrem názvu.
Samozrejme, dnes už nemá zmysel plakať nad plytvaním kódu, z ktorého mohla byť výborná hra. Aj keď v neočakávanej forme, výbornú hru sme nakoniec dostali. Prey z roku 2006 však otvoril dvere dokorán množstvu nápadov na skutočné pokračovanie, ktoré si fanúšikovia zaslúžili. O to horšie, že priamy „sequel“, zrušená sci-fi kovbojka Prey 2, bol v pokročilom štádiu vývoja, keď ho Bethesda pustila k vode kvôli tomu, že údajne nespĺňala očakávania nových majiteľov značky.
Otázka teda znie: splnil konečný výsledok a ortieľ nad Prey-om ako hernou značkou, tie naše?
Ôsmy div sveta
Jedným zo zážitkov, ktorý by som ohodnotil ako „nočnú moru fanúšikov sci-fi“, je prechádzka temnou vesmírnou stanicou okupovanou strašidelnými „pavúkovitými“ mimozemšťanmi, ktorí sa vedia premeniť napríklad na šupku od banánu a vyskočiť na vás v momente, keď ju chcete zdvihnúť a zrecyklovať na lekárničku.
Namiesto prebudenia sa všetko ešte zhorší. Mŕtve chodby zaplní hrobové lamentovanie bývalej posádky stanice, presnejšie toho, čo z nich zostalo. Vy by ste sa najradšej ukryli v bezpečí svojej kancelárie, no musíte ísť ďalej, hlbšie, až do útrob Talosu I, najväčšieho vesmírneho projektu ľudstva. Každý váš krok sprevádza hrôzostrašne fantastický soundtrack, ktorý umocňuje atmosféru strachu a všadeprítomného nebezpečenstva. Na osobných termináloch vedcov svietia neprečítané e-maily. Znetvorené tváre ich adresátov sú na každom kroku, nehybné telá dokonca poletujú v nulovej gravitácii aj za oknami kolosálnej stavby, vybudovanej spoločnými rukami Američanov a Rusov. Ôsmy div sveta.
BioShock vo vesmíre?
Na pravú dramatickú atmosféru hry nebudete čakať dlho. Podobne ako podmorské mesto Rapture v BioShocku, aj tu sa zázrak ľudského pokroku zmení na nie tak celkom opustené peklo, kde budete počas odkrývania tajomstiev bojovať o prežitie. Dokonca aj najzaujímavejší prvok hry, tzv. neuromódy, do veľkej miery pripomínajú plazmidy z BioShocku, zjavnej inšpirácie štúdia Arkane, ktoré hráčovi prepožičiavali schopnosti pripomínajúce obdobu sci-fi „mágie“.
Ich základnou zložkou bola látka nazývaná ADAM, ktorá sa prirodzene nachádzala v unikátnom druhu morského slimáka. V hre Prey sa však tajomstvo násilnej ľudskej evolúcie neukrýva na dne mora, ale tisíce kilometrov nad Zemou.
Naordinujte mimozemšťanom vlastnú medicínu
Najväčšou vzácnosťou hry, ako z pohľadu príbehu, tak aj gameplay mechaník, sú neuromódy, injekčné nástroje obsahujúce látku mimozemského pôvodu, ktorá dokáže zmeniť štruktúru ľudského mozgu a z evolúcie tak spraviť záležitosť niekoľkých sekúnd. Z herného hľadiska ide o ekvivalent RPG-štýlom orientovaného systému, v ktorom sa Morgan, po nájdení určitého množstva neuromódov, dokáže naučiť novú užitočnú schopnosť.
Práve vďaka neuromódom budete napríklad schopní hacknúť zaheslované počítače a ušetriť tak čas strávený hľadaním číselného kódu, či odsunúť ťažké prekážky blokujúce vstup do skladov s muníciou či inými zásobami. Takmer od začiatku hry sa môžete naučiť vkladať do zbraní a brnenia rôzne vylepšenia, zvýšiť si zdravie alebo rozšíriť inventár – na tie skutočne cenné, exotické „chuťovky“ si však budete musieť pár hodín počkať.
Schopnosti mimozemšťanov – telepatia, premieňanie sa na predmety či vrhanie plazmových striel – sa vám sprístupnia až neskôr, pochopiteľne, pri plnení hlavných úloh. Hra vám ich však predostrie spôsobom „akoby nič“, oveľa reálnejšie než to hry majú vo zvyku, a vy budete mať dojem, že ste sa k nim dostali celkom náhodne.
Kennedy prežil atentát a zomrel ako 114-ročný
Hra je zasadená do zaujímavej alternatívnej histórie, v ktorej sovieti v roku 1958 nadviazali kontakt s mimozemskými organizmami nazývanými „Typhón“. Nečakaný objav, ktorého prvými obeťami bola skupina kozmonautov vyslaná na prešetrenie poruchy ruského satelitu Vorona-1, tak prerušil studenú vojnu medzi západným a východným blokom. Namiesto narastajúceho napätia sa veľmoci na čele s Chruščovom a Kennedym v roku 1963 (rok, kedy v skutočnosti Kennedy zomrel) spojili pri budovaní obrovskej vesmírnej stanice Talos, ktorej sa o niekoľko desaťročí zmocnila americká nadnárodná mega korporácia TranStar.
Prey sa odohráva v roku 2032, kedy sa z Talosu, ktorý pôvodne slúžil len ako „klietka“ na uzavretie Vorony-1 a jej mimozemských obyvateľov, stal najambicióznejší a najdrahší projekt ľudských dejín – teda obdoba skutočného vesmírneho programu ISS. Morgan Yu, podľa vášho výberu žena alebo muž, sa prebúdza v tomto cudzom prostredí s mnohými otáznikmi… a je na vás, aby ste prežili dostatočne dlho, kým nájdete odpovede.
Strach vás nePREYde. Frustrácia na začiatku tiež
Prey nie je vyslovene hororovou hrou, no ide o poriadne temné sci-fi plné tvrdých mimozemských protivníkov. Pre menej zdatných hráčov môže aj najľahšia obtiažnosť predstavovať výzvu, a to najmä počas prvých hodín hry, kedy sa s prostredím a hernými mechanikami len začínate zoznamovať. Ozbrojení ste „francuzákom“ a zbraňou strieľajúcou rýchlo tuhnúce lepidlo, takže najlepšou možno taktikou je nepriateľov najprv znehybniť, a potom umlátiť. Alebo…
Najmä v ranej fáze hry som ocenil kreatívny prístup autorov zo štúdia Arkane. Asi po hodine ma nohy zaviedli do labáku s dvoma fantómami; ide o celkom strašidelné pozostatky ľudí, ktorých posadli Typhóni. Trvalo mi niekoľko nepríjemne dlhých loadingov, kým som pochopil, že čelný útok je bez šance na úspech. Dovliekol som teda do chodby dve rýchlopaľné vežičky, ktoré automaticky útočia na všetko, čo je kontaminované mimozemskými organizmami, a snažil sa k nim fantómov nalákať. Táto stratégia sa mi nakoniec osvedčila viac než raz. A keď náhodou nebola po ruke mobilná kavaléria, postačili aj fľaše s výbušným palivom či potrubie s horľavým plynom.
To najlepšie je zdanlivo mimo váš dosah
Prey je práve jednou z tých hier, ktoré musíte hrať s otvorenou mysľou a nekonvenčným vnímaním. Ak sa niekam neviete dostať, zaručene existujú aspoň dva spôsoby riešenia problému – priamočiare nájdenie prístupového kódu či zamestnaneckej kartičky, ktoré vám odomknú ďalšiu časť Talosu I, je len jednou z možností.
Unikátnym a veľmi špecifickým elementom hry je už spomínaná zbraň strieľajúca lepidlo (tzv. „GLOO Cannon“). Okrem toho, že dokáže na istý čas zdržať nepriateľov a spraviť z nich nehybné múmie, zvládne aj zastaviť unikajúce plamene z potrubia či elektrické skraty zo zničenej techniky. Najoriginálnejším spôsobom využitia tejto pomôcky je však strieľanie lepidla na stenu a vytváranie umelých plošín, po ktorých sa dá chodiť či šplhať. Nečudo, že s takýmto vynálezom sa často tie najlepšie veci ukrývajú zdanlivo mimo váš dosah.
Príbeh sa odvíja podľa toho, kam pôjdete, nie naopak
Skúmanie Talosu I, odhaľovanie záhad a príbehov posádky či objavovanie nových, predtým nenavštívených oblastí – to sú tie najväčšie zážitky z celej hry. V dizajne úrovní Prey boduje. Laboratóriá a ošetrovne plné vyspelej technológie, luxusne vybavené konferenčné miestnosti a kancelárie vedúcich pracovníkov, tmavé údržbárske šachty, obrovská botanická záhrada, masívne tunely s nulovou gravitáciou či vesmírna prechádzka za oknami Talosu; jednotlivé časti pestro vymodelovanej základne len čakajú na to, kým zasvietite baterkou do každého tmavého kúta. Do niektorých oblastí sa dostanete len pomocou číselnej kombinácie, elektronickej prístupovej karty či iným, oveľa špeciálnejším spôsobom – napríklad odomknutím dvoch vzdialených terminálov pod časovým tlakom.
Rozľahlá mapa, skladajúca sa z viacerých zón oddelených otravne dlhými loading-obrazovkami, je umne skonštruovaná tak, aby ste nemali pocit, že vás hra brzdí príbehom. Môžete ísť takmer kamkoľvek a robiť čokoľvek: príbeh hry je naviazaný na to, kam pôjdete, a nie naopak. Ak nechcete poslúchnuť radu vášho tajomného sprievodcu a nasledovať hlavnú príbehovú líniu, je to OK. Odbočte opačným smerom, vojdite do iných dverí: zaručene tým nič nepokazíte. Väčšina „strieľačiek“ má koridórny, úrovňovo-orientovaný charakter, a práve v tomto Prey v dobrom slova zmysle vytŕča. Pri hraní vás drží za ruku len končekmi prstov. Naviguje vás jemne, dá vám cieľ, no cestu a spôsob, ako sa k nemu dostať, si už musíte nájsť vy.
Hra vám objasní len to, kým ste. Zvyšok musíte zistiť sami
Na FPS hru má Prey prekvapivo veľa vedľajších misií, ktoré sa neobmedzujú len na „generické“ hľadanie stratenej posádky. Pri potulkách tmavou stanicou nájdete počítače vedcov s e-mailami či osobné audio záznamníky odhaľujúce skutočný život na Talose I. Často vám vypočuté informácie otvoria dvere na inak uzamknuté miesta či pridajú novú úlohu, ktorá vám opäť poskytne komplexnejší pohľad na príbeh ôsmeho divu sveta a jeho obyvateľov: pôvodných aj votrelcov. Talos je ako kniha, ktorej strany sú roztrúsené po celej hre. Niektoré približujú obyčajnú rutinu posádky, iné sú zasa dôležitým zdrojom informácií; nahrávky, naopak, osobnejším spôsobom opisujú to, s čím všetkým preživší členovia tímu museli po katastrofe bojovať.
Čeliť budete mimozemšťanom, posadnutým vedcom a poškodeným robotom
Cestovanie naprieč pozostatkami pýchy TranStaru a spojeného úsilia sovietsko-amerických mocností, samozrejme, nebude len o hľadaní a objavovaní. Väčšinu posádky Talosu nahradili Typhóni v rôznych formách. Najčastejšie budete čeliť pavúkovitým „imitátorom“ schopným premeniť sa na šálku, škatuľu či hocičo iné, a splynúť tak s prostredím, a humanoidným fantómom – ľudským organizmom napadnutým mimozemskou látkou –, ktorí vás dokážu zabiť z diaľky pomocou plazmových striel. Tento druh mimozemšťanov je mimoriadne nepríjemný; okrem vrhania smrtiacich dávok energie sa fantómovia dokážu teleportovať a dostať sa k vám zo vzdialeného konca miestnosti behom jediného žmurknutia. Okrem bežných fantómov existujú aj iné, omnoho nebezpečnejšie typy, napríklad elektrické, éterické či termálne, nehovoriac o špeciálnych príšerách, ktoré stretnete len na určených miestach.
Odpadky nevyhadzujte, ale spravte si z nich napríklad náboje do brokovnice
Boj proti týmto organizmom, ktoré ľudí využívajú ako hostiteľov či médiá na rozmnožovanie, je miestami frustrujúci. Aj na najľahšej obtiažnosti môžu byť pre vás niektoré situácie viac než nepríjemné a v Prey prakticky neexistuje niečo ako „OP stav“, kedy je hráč už na takej úrovni, že nepriateľov zvláda ľavou-zadnou. Prey je konštantné napätie za klávesnicou či ovládačom, doplnené častými nedostatkami munície. Tú si síce môžete vyrobiť vo fabrikátoroch, no sú pomerne vzácne – nehovoriac o tom, že potrebujete mať tie správne suroviny získané v procese recyklácie nájdeného odpadu. Aj na to ale potrebujete špecializovaný prístroj, ktorý dokáže zdanlivo neužitočné veci zmeniť na základné stavebné materiály. V neskorších fázach hry sa teda môžete stretávať aj s problémom známym z väčšiny RPG – s nedostatočnou kapacitou inventára.
Munícia nie je zďaleka jedinou vzácnosťou, ktorú voľne pohodenú nájdete len príležitostne. O niečo častejšie sú lekárničky alebo jedlo, ktoré plní podobnú, len menej účinnú funkciu. Medzi šťastné chvíle rátam každé stretnutie s funkčným robotickým operátorom, malou poletujúcou pyramídou, ktorá vám dokáže doplniť zdravie, funkčnosť ochranného odevu či psychickú moc, potrebnú na používanie mimozemských schopností, na maximálnu úroveň. Z robotov sa príležitostne stretnete aj so stacionárnymi vežičkami, dvojsečnou zbraňou, ktoré automaticky útočia na všetko, čo v sebe nesie stopy mimozemskej DNA – teda aj na vás, ak sa necháte uniesť „temnou stranou“. Ale povedzte mi, že to nestojí za to.
Optimalizácia a verdikt
Talos je nebezpečným, no rozľahlým ihriskom, a daň za to prichádza v podobe zdĺhavých „loading“ obrazoviek. Jednotlivé zóny sú, našťastie, dostatočne veľké a zaujímavé na to, aby ste prechod do iných častí mapy nemuseli absolvovať pričasto. Ani občasný pokles v snímkovaní (fps), tradične v graficky náročných scénach, výrazne nenarúša zážitok z hrania, no predsa len, ak patríte medzi osoby citlivé na plynulý, bezchybný zážitok, porozmýšľajte radšej nad PC hrou. Prvotná verzia hry mi niekoľkokrát „zamrzla“ a musel som ju reštartovať, no zdá sa, že tento problém vývojári odstránili v poslednej aktualizácii. Iné závažnejšie chyby som nespozoroval; na to, akou veľkou hrou Prey je, mal tento titul celkom hladký štart. Nech sa na to pozriem z akejkoľvek strany, novinka od autorov Dishonored je zatiaľ jednou z najlepších hier roku 2017.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Prey 2017
Prey je akčné sci-fi z pohľadu prvej osoby od Arkane Studios, tvorcov ocenenej série Dishonored. Píše sa rok 2032 a vy sa prebúdzate na palube vesmírnej stanice Talos I obiehajúcej na orbite Mesiaca. Predstavujete kľúčový subjekt experimentu, ktorý má za cieľ raz a navždy zmeniť ľudstvo. Niečo sa ale pokazí…
- Platforma: Xbox One
- Žáner: akčná FPS
- Výrobca: Arkane Studio
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega