Mario + Rabbids: Kingdom Battle - Recenzia

Mario + Rabbids: Kingdom Battle - Recenzia

Ešte teraz si spomínam na to, ako sa všetkým hráčom zmenil výraz tváre z radostného na sklamaný, keď sa vďaka leakom z plánovanej hry Mario vykľula stratégia, v ktorej Mario spojí sily s Rabbidmi. A spomínam si taktiež na to, ako sklamanie narástlo, keď sa ukázalo, že leaky boli pravdivé a hra bola oficiálne ohlásená.

Dobrosrdečný a vždy odvážny inštalatér a hlúpe, otravné zubaté zajace, ktoré snáď každý neznáša, a ktoré takmer zabili Raymana. Tak toto rozhodne nemôže dopadnúť dobre. Viete čo? Možno nakoniec ani nedopadne, ak si hru zahráte v nejakom alternatívnom vesmíre. V tom našom je Mario + Rabbids je taktická bomba!

Ubisoft si dal poriadne na čas, nakoľko hru vyvíjal viac ako tri roky. Namiesto toho, aby sa ponáhľal a zošil hru horúcou ihlou, čo je, mimochodom, v súčasnosti obľúbená stratégia veľkých herných spoločností, šiel na vývoj pomaly a premýšľavo. Tvorcovia si Nintendo a aj možnosť, ktorú im dal Šigeru Mijamoto, keď im do rúk zveril svoju najcennejšiu značku, jednoducho ctia.

Hubové kráľovstvo sa nachádza vo veľkom nebezpečí. Jeden zo zákernejších Rabbidov si totiž na svoje veľké oči nasadil špeciálne VR zariadenie, ktoré by sa v jeho nemotorných labkách mohlo premeniť na skazu tohto rozprávkového sveta, a preto Mario so svojím obvyklým gangom, ku ktorému sa pripojí umelá inteligencia Beep-0, nemôže strácať čas a musí ho za každú cenu zastaviť. Príbeh hry je jednoduchý ako, úprimne, v každej hre s Mariom či Rabiddmi a slúži predovšetkým len ako lepidlo medzi jednotlivými hernými pasážami. Nechcem sa teraz nikoho dotknúť, no čakať hodnotný príbeh od Maria je asi ako čakať, že sa objaví v nejakej taktickej stratégii. Počkať... Že čo?!

Lásku k projektu je vidieť hneď od začiatku hry. Po zábavnej úvodnej animácii sa vám pred očami predostrie prekrásny svet plný farieb pôsobiaci neuveriteľne jemne, čisto a mäkko. Každý z niekoľkých svetov, vrátane hubu, má svoje špecifiká a tému, ktorá sa vám neopozerá, ani keď pri hre strávite viac než 20 hodín. Zhruba toľko vám hra vydrží, čo je menej, než som očakával. Určite by som privítal dodatočných 10 hodín. Tvorcovia sa nechali inšpirovať štýlom Super Mario 3D World z Wii U, pričom ho viditeľne skrášlili a zároveň dodali možnosť otáčať kameru, čím len umocnili pôsobivosť herného sveta.

Rovnako sa podarila aj grafická stránka, ktorá len málokedy ukáže slabiny ako napríklad v prípade príliš výrazného efektu Depth of Field na určitých miestach. Obzvlášť poteší vykreslenie postáv, ktoré akoby vypadli z animovaného filmu. Grafike skvelo sekunduje nemenej krásna hudba od legendy, Granta Kirkhopeho, ktorý famóznym spôsobom spracováva známe zvučky a k nim pridáva nové chytľavé melódie.

V úvodných pasážach hry sa zoznámite s ovládaním, prejdete si niekoľkými jednoduchými súbojmi a začnete spoznávať svet a jeho tajomstvá. Čoskoro natrafíte na zvláštne objekty, s ktorými nebudete môcť pohnúť a miesta, kam sa nebudete vedieť dostať. Takýchto miest v hre nájdete neúrekom a väčšinou ich skutočne nebudete vedieť odomknúť. Na to musí Beep-0 získať určité schopnosti ako posúvanie kvádrov či nosenie predmetov. Mario + Rabbids je jednou z tých hier, ktoré obsahujú plno tajomstiev, a v ktorých sa oplatí vrátiť sa do prejdených oblastí a objaviť to, čo vtedy ešte nebolo možné objaviť.

Dalo by sa povedať, že hra sa zľahka dotýka aj žánru Metroidvania, aj keď jeho čistým zástupcom určite nie je. V tomto mohla hra podľa mňa dosiahnuť ešte viac. Aj keď všetky tajomstvá, bonusy či tajné lokácie sú skvelé a svetom je radosť sa prechádzať, chýba tomu niečo, čo by sa viac sústredilo na série, ktoré hra spája. Je až trestuhodné, že sa v hre s Mariom nedá skákať a plošinovkové prvky tu vôbec nie sú. Ide, samozrejme, o taktickú stratégiu, no toto nie je XCOM, v ktorom by výstrelky neboli na mieste. Toto je spojenie dvoch zábavných svetov, tak spravme niečo, čím sa vyznačujú obe série.

Každopádne, tým najdôležitejším prvkom sú strategické súboje. Mario ako taký sa s RPG nestretáva prvýkrát, nakoľko má na svojom konte mnoho skvelých role-playing titulov, z ktorých niektoré sa stali dokonca legendárnymi hrami, ako napríklad Super Mario RPG od bývalého Squaresoftu, no so stratégiou sa až tak ako Rabbidi ešte nestretol. Už asi ani netreba dodávať, že ich prvá skúsenosť dopadla nad očakávania.

Súboje sú ťahové a štýlom sa podobajú na taktické strety z XCOM-u. To som uviedol len pre predstavu, nakoľko tu všetka podobnosť končí. V partii môžete mať tri postavy a každá z nich má možnosť počas jedného ťahu vykonať tri rôzne akcie. Prvá pozostáva z pohybu, druhá zo samotného útoku a tretia z nahodenia podporného efektu. Samozrejme, poradie akcií a ani poradie postáv nie je dané a je len na vás, s ktorou postavou pôjdete ako prvou a čo s ňou vykonáte.

Bojové arény sú skvelo nadizajnované a ponúkajú širokú škálu možností, ktoré sa ešte viac otvárajú s tým, aké schopnosti máte odomknuté v stromoch schopností postáv. Verte mi, že väčší počet políčok, po ktorých sa môžete pohybovať po vyjdení z rúry, vie pekne zamiešať karty. Na mapách nebudete môcť využívať len rúry a efektne tak prekvapovať nepriateľov, ale taktiež budete môcť využívať napríklad výhodu paľby z vyššie položeného miesta či skrývania sa za prevažne zničiteľnými krytmi.

Všetko, čo môžete robiť, môžete robiť ešte lepšie, ak sa na to zameriate pri udeľovaní bodíkov schopnostiam. Aj keď prvé boje môžu byť jednoduchšie, čoskoro hra prituhne a nutnosť rozmýšľania a taktického myslenia sa vyšvihne na maximálnu úroveň. A nejde len o to, ako je bojové pole tvarované, ide aj o zbrane a ich efekty.

Každá postava má svoju vlastnú hlavnú a doplnkovú zbraň, ktoré oplývajú niekoľkými rozličnými štatistikami určujúcimi nielen ich základnú palebnú silu, ale taktiež vedľajší efekt, jeho silu a percento úspešnosti, dosah zbrane a v neposlednom rade aj škodu, ktorú spôsobujú krytom. Niektoré môžu byť dokonca ešte efektné proti určitým druhom nepriateľov.

Hra tu skutočne predvádza až neuveriteľne prekvapivú hĺbku, a to som ešte nespomenul schopnosti postáv. Tých je plno a niektoré sa dajú po odomknutí ešte levelovať. Obzvlášť užitočnou je podrazenie nôh, skok na hlavu nepriateľa alebo schopnosť postavy vykopnúť druhú postavu, či už bližšie k nepriateľovi, alebo na vyššie položené miesto, kde má lepšie krytie. Možností je neúrekom a každá z nich má v hre svoje miesto. Škoda, že sa jednotlivé stromy schopností tak podobajú. Líšia sa len v špeciálnych schopnostiach, no obsahovo a vizuálne sú rovnaké.

Súbojov je neskutočne veľa, no vzhľadom na rozmanitosť úloh a samotných máp, stereotyp nehrozí. Niekedy si musíte poradiť len s určitým počtom nepriateľov, inokedy sa zase dostať do bezpečnej zóny a taktiež dôjde aj na eskortné misie. Mapy sú dostatočne variabilné a v pokročilejších fázach sa budete musieť vyrovnať aj s nástrahami prírody či už púštnymi tornádami, snehovou víchricou alebo krabicami s výbušným, mrazivým alebo iným nebezpečenstvom.

Chválu si rozhodne zaslúži aj rôznorodý počet nepriateľov. Teraz sa dostávame asi k tej najlepšej informácii, keďže z vašich tvárí by aj slepý vyčítal, že by ste si tú hru aj zadovážili, no tí nešťastní Rabbidovia vás odrádzajú. Vedzte, že v hre sú vašimi nepriateľmi práve oni! Presne tak, tých, ktorých zabíjate, ohadzujete granátmi, ostreľujete snajperkou, trieskate po hlave kladivami, sú práve tí naničhodní, otravní, škriekajúci a imbecilní Rabbidovia! Mariovi síce niektorí z nich pomáhajú a iní sa zase len tak poflakujú a robia to, čo Rabbidovia zvyčajne robia (a vy viete, čo to je), no na drvivú väčšinu budete poľovať a bude vám to robiť náramnú radosť.

Rabbidov tu je celé množstvo. Od obyčajných, cez tie, ktorí dokážu liečiť, hádzať granáty, až po veľkých zmutovaných so skalou na chrbte či štítom pred sebou. Skvelou vlastnosťou hrateľnosti je existencia friendly fire. Tak, ako dokážete zasiahnuť svoje postavy, aj Rabbidovia dokážu trafiť sami seba. Vtedy sa dokážu obrátiť proti sebe, čím vám uľahčia robotu. Parádne vyzerajú aj bossovia, ktorí predstavujú asi tie najzábavnejšie časti hry.

Hra umne strieda pasáže bojov a prieskumu. Často vám prechod skrížia puzzle, ktoré nie sú extra ťažké, no dokážu zabaviť a sú vítanou zmenou v dynamike hrateľnosti. Inokedy môžete natrafiť na kanóny, ktoré vás prenesú do zvláštnych miestností, kde na čas musíte pozbierať všetky mince, inak nedostanete špeciálnu odmenu a poviem vám, že to zbieranie môže byť často veľmi problematické. Inokedy zase na čas zbierate roztrúsené červené mince.

Prieskum sveta je vďačný a vďaka skvelej grafike aj pôsobivý. Za vaše prieskumné činnosti môžete získavať nové zbrane, body do stromov schopností či milé bonusové predmety ako artworky, 3D modely postáv do galérie alebo aj soundtracky z hry, ktoré si potom môžete vypočuť v hube.

K dokonalosti skutočne chýba už len kúsok, hlavne ak si uvedomíte, že sa vám postupne odomknú rôzne výzvy v štýle zabi všetkých nepriateľov jedným ťahom a podobne. Vedľajšiemu obsahu chýba už len jediná vec, jediná minihra, aby ma dostal úplne do kolien. Verím, že dvojka ich bude mať viac ako jednotka.

Mario + Rabbids prináša aj podporu lokálnej kooperácie v podobe špeciálnych, vopred nadizajnovaných misií dostupných z hubu. Každý z dvojice dostane do rúk tím zložený z dvoch hrdinov a spoločne sa snažia zvládnuť stanovené úlohy. Kooperácia funguje veľmi dobre, v spoločnosti hra naberá na zábave a takýto štýl hrania pridáva hrateľnosti úplne nový rozmer. Len kooperačných úrovní mohlo byť o trošku viac.

Tých udelených päť hviezd možno nie je čistých, no za odvahu tvorcov, fantastické súboje a možnosti, podarenú kooperáciu či mnoho zberateľských predmetov a výziev ich hre nakoniec veľmi rád udelím. Táto hra má srdce, má veľa pozitív a cítiť z nej nadšenie vývojárov. Navyše obsahuje aj správne trafený humor, ktorý neprechádza do trápností, a to, prosím, hovoríme o Rabbidoch! Aj to sa musí počítať k dobru.

Naše hodnotenie

V Mario + Rabbids: Kingdom Battle mnohí pri jeho ohlásení príliš neverili, nakoľko spojenie známeho inštalatéra s otravnými ušiakmi a ešte k tomu pod záštitou Ubisoftu vyvolávalo obavy. Aké to ale je nakoniec prekvapenie, keď sa hra ukázala ako takmer dokonalá zábava s hlbokým súbojovým systémom, skvelým humorom a znamenitým dizajnom úrovní poskytujúcimi množstvo strategických výziev. Nie je to žiadna rýchlokvaska, ale poctivá taktická stratégia nabitá premysleným obsahom. Ak máte Switch, musíte mať aj túto hru.

Klady

  • prepracovaný súbojový systém
  • skvelo navrhnuté mapy
  • dôraz na taktické myslenie
  • fantastická hudba
  • krásna grafika a umelecký štýl
  • zábavná kooperácia
  • nenásilný humor
  • umožňuje zabíjať Rabbidov

Zápory

  • hra mohla byť predsa len o niečo dlhšia
  • chýba o niečo viac aktivít medzi súbojmi

Informácie o hre

Mario + Rabbids: Kingdom Battle

Mario + Rabbids: Kingdom Battle 2017

Hubové kráľovstvo je roztrhané na kusy tajomným vírusom, ktorý transportuje zlomyseľných Králikov do predtým pokojných miest mierumilovnej krajiny. Pre nastolenie poriadku nastupujú známe postavy Mario, Luigi, Princezná Peach a Yoshi. Túto štvoricu však doplnia hrdinovia z radov Králikov a o zaujímavú zápletku je postarané!

  • Platforma: Nintendo Switch
  • Žáner: taktická stratégia
  • Výrobca: Ubisoft
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest

Trailer GameExpres.sk

Korekcia: Simona Beňová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk

Aktuálne súťaže

Súťaž o Sound BlasterX Katana
Súťaž o Synology DS418