Tvorbu vývojárskeho štúdia Quantic Dream máme radi. V minulosti si nás získali svojou prvotinou Omikron: The Nomad Soul, prostredníctvom ktorej nás, mimochodom, zoznámili s umením Davida Bowieho. Fahrenheit bol prvým moderným interaktívnym filmom/hrou, na tento žáner sa pozrel inak a výsledok bol výborný. Aj vďaka možnosti robiť rôznorodé rozhodnutia. Nasledovali tituly Heavy Rain a Beyond: Two Souls, už exkluzívne pre PS3. A dnes ich môžete získať v jednom balení vo verzii pre PlayStation 4.
Recenzovať túto kolekciu je pomerne náročná úloha. Hovoríme to v prípade každého remastera a nie inak je tomu teraz. Nájdu sa remaky hier, ktoré majú zmysel, pretože preskočia viac ako jednu generáciu herných konzol a na výsledku je to poznať. Tým však netvrdíme, že PS4 verzie spomenutých filmových hier sú na nerozoznanie od PS3 verzií. Nie. Keď si vedľa seba postavíte televízor s konzolou PS3 a vedľa toho ten istý televízor s verziou pre PS4, všimnete si rozdiely. Či už ide o detailnejšie textúry vo vysokom rozlíšení alebo trochu inak osvetlené tváre postáv, rozdiely sú zreteľné. Ale pokiaľ budete iba hrať a prestanete porovnávať novinku s originálom, zmeny vám do očí neudrú. PS4 verzie oboch hier využívajú potenciál aktuálnej generácie PlayStationu naplno, avšak, povedzme si pravdu, úlohou remaku je priniesť totožnú hru v mierne upravenom spracovaní, ktoré zodpovedá štandardnom aktuálnej generácie. Minimálne z technického hľadiska.
V prípade testovania remakov sa teda zameriavame na dve vlastnosti. Je prispôsobenie hry na novú konzolu kvalitne spracované alebo ide o narýchlo uvarený paškvil? V oboch prípadoch platí, že si výrobca dal záležať, aby hra vyzerala dobre a mohla konkurovať ostatným novinkám. Na druhej strane, počas hrania sme natrafili na niekoľko malých nedostatkov. V prípade titulu Heavy Rain sme museli po inštalácii hry reštartovať konzolu, pretože hra z nejakého dôvodu sekala. Tento problém hlásil aj portál Eurogamer, ktorý počas testovania natrafil aj na niekoľko závažnejších chýb. Ich „vyriešenie“ vyžadovalo reštartovať scénu, pretože sa postava zasekla alebo teleportovala. Nám sa to nestalo, prekvapením však je, že podobné chyby sa v hre objavili. V originálnej verzii sa totiž nikto na tieto nedostatky nesťažoval. Je pravdepodobné, že chyby remaku sú už odstránené a ak berieme do úvahy iba technickú kvalitu, potom sa vývojári s PS4 verziou dobre vyhrali. Avšak nečakajte iný zážitok, než aký ponúkol originál.
Respektíve… z hier možnože už nebudete natoľko nadšení ako kedysi. Heavy Rain sa dostal na trh pred šiestimi rokmi, Beyond: Two Souls pred tromi a pokiaľ ste pôvodné verzie hrali, nie je veľa dôvodov, prečo sa k nim vrátiť. Tituly nikdy nevynikali hrateľnosťou, ich čaro spočívalo v rozprávaní príbehu a jeho odkrývaní. Áno, opäť sa tu objavila možnosť voľby, ktorá sľubovala rôznorodý posun príbehu, ale šlo iba o kozmetické odbočky. Ak ste obe hry dohrali, pri opätovnou hraní budete kritickejší. Viete, čo sa stane, takže príbehom len preplávate, a viac vás budú iritovať hluché pasáže, ktorých bolo najmä v Beyond: Two Souls pomerne veľa. Tu nepomôže ani fakt, že hráte o niečo krajšiu verziu pre PS4.
Aby sme to zhrnuli. Heavy Rain & Beyond: Two Souls Collection prináša dva technicky dobre zvládnuté remaky. Na rozdiel od Uncharted kolekcie nejde o hry, ktoré by musel hrať, resp. vlastniť každý majiteľ konzoly PlayStation. Napriek tomu, ak ste nehrali PS3 verzie týchto interaktívnych filmov, teraz je vhodná doba vyskúšať ich. Bez ohľadu na kritickejšiu recenziu, v dobe vydania oboch hier sme z nich boli nadšení – z Heavy Rain viac, z Beyond: Two Souls o trochu menej. V oboch prípadoch však platí, že tituly ponúkajú nevídaný herný zážitok, ktorý žiadna iná hra neponúkne. Len sa obrňte trpezlivosťou, niektoré pasáže sú ako nezáživné epizódy seriálu a musíte ich pretrpieť.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Heavy Rain & Beyond: Two Souls Collection 2016
Dva príbehy plné emócií ponúka dvojica hier od slávneho francúzskeho štúdia Quantic Dream. Všetko v týchto hrách závisí na vašich rozhodnutí a vašich skutkoch. Je len na vás, ako sa budú príbehy odohrávať… a ako skončia.
- Platforma: PC
- Žáner: Interaktívny film
- Výrobca: Quantic Dream
- Distribútor v GB: SCEE
- Distribútor v SR: Sony
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony