Far Cry Primal - Recenzia

Far Cry Primal - Recenzia

Posledné dva diely Far Cry série sa medzi hráčmi vďaka svojej zábavnosti tešili veľkej obľube. Všetky nesú známky recyklovaných Ubisoft titulov, krásne prostredia a zábavné mechaniky. Ako si počína úplný reset siahajúci do doby praveku?
Roky herných skúseností ma naučili, aby som od Ubisoft hier nečakal veľa. A to platí dvojnásobne pri nových dieloch už zaužívaných sérií, medzi ktoré patrí určite aj Far Cry.

Aj keď tretí a štvrtý diel zožali pomerne veľký úspech pričom to neboli nijak prelomové hry a recyklovali už zaužívaný koncept Ubisoft hier, v konečnom dôsledku boli pomerne zábavné a hrali sa dobre. V tomto zmysle sa dalo to isté očakávať aj od najnovšieho pokračovania, ktoré však tentoraz nabralo úplne nový smer. Jupí, ideme do praveku! Masívny a pomerne šialený skok z modernej doby série Far Cry do praveku bol nepochopiteľným, no vítaným oživením. Predsa sa len stále bavíme o Ubisofe a ten vo väčšine očakávaní, od ktorých nič nečakáme, nikdy „nesklame“.

Vitajte v zemi Oros. Z exotických ostrovov a hôr modernej doby sa vraciame na počiatok ľudskej civilizácie, približne 10 000 rokov pred naším letopočtom. Ubisoft sa tak vo svojej sérii posunul o tisícky rokov dozadu, no hrateľnosťou ostal na rovnakom bode, ako sa, ostatne, dalo čakať.

Začnime s príbehom Far Cry Primal, ktorý sa približuje čitateľovi pomerne ľahko. Far Cry Primal v podstate nedisponuje žiadnym príbehom. Na začiatku hry sa ujímate postavy Takkar, ktorý je členom dávno stratenej vetvy kmeňa Wenja. Stratený bratia sa vracajú hľadať svoj domov a hovorí sa o nich ako o výnimočne silných jedincoch. Záhadnou udalosťou však prežijete iba vy sami a nájdete svoj dávno stratený domov. Ten je sužovaný krvilačnými kmeňmi, ktoré ten váš doslova rozprášili po celej krajine. Vašou úlohou sa tak stáva obnoviť a opäť zjednotiť vašich „príbuzných“. Tým sa v podstate príbeh začína aj končí, pretože po zvyšok hry budete už len plniť stupídne questy, ktoré nemajú s príbehom skoro nič spoločné, a nemajú žiadnu hlbšiu myšlienku. Tú eventuálne nemá ani celá hra. Zábavnosť celej hry tak stojí, ako to bývalo aj u predošlých dielov, na lovení predátorov a preskúmavaní naozaj krásne spracovanej krajiny.

Na scénu v zvieracej ríši prichádzajú legendy ako šabľozubý tiger, mamuty a, samozrejme, nemôže chýbať ani známy diabolský Far Cry orol. Okrem obmeny druhov zvierat sa toho v systéme lovenia veľa nezmenilo. Snáď len s výnimkou arzenálu, ktorým ich budete loviť. Tri druhy lukov, kopije, kyjak a zopár maličkostí ponúkajú naozaj minimálne možnosti variability narábania s nimi, a tak sa najčastejšie pristihnete s lukom v ruke, ktorý vymeníte za dvojitý luk schopný strieľať dva šípy naraz (pravdepodobne najzábavnejšia časť hry).

Primal (nečakane?) predsa len prináša niečo, čím sa líši od svojich klonov. Hlavná postava bola členom vetvy, ktorá oplývala veľkou silou. V krajine Oros sa tak stanete známy pod menom Beast Master – Krotiteľ predátorov. Túžili ste si niekedy zajazdiť na mamutovi alebo loviť v sprievode šabľozubého tigra? Toto je vaša šanca! Krotenie predátorov vnáša do bojov a mechaník hry naozaj obrovskú pomoc, bez ktorej by sa hra hrala pravdepodobne o dosť horšie. Nehovoriac o tom, že je to so zvieracími parťákmi úplne parádne! Každý z predátorov má svoje špeciálne vlastnosti a pomôže vám v niečom inom. Zatiaľ čo veľké a silné medvede na seba nalákajú nepriateľov, šikovné pumy dokážu nepriateľov zabíjať potichučky, bez odhalenia. Možností je niekoľko, no najzábavnejšou sa pravdepodobne pre väčšinu stane jazda po pláňach Orosu práve na šabľozubom tigrovi.

Avšak Ubisoft sa neunúval zmeniť dokonca ani najzákladnejšie animácie predošlých dielov, hrateľnosť, streľba či engine ostáva nezmenený, no predošlé diely mali aspoň aký-taký príbeh, čo sa o titule Primal rozhodne nedá povedať. Prvých niekoľko hodín sa cítite naozaj príjemne, ako snáď v každej Far Cry hre, až dovtedy, keď vám príde divné, že sa v hre vlastne nikam neposúvate, nič sa nedeje a skoro nikam nesmeruje. V tomto momente začína honba za nudnými questami a snaha ukončiť hru. Prečo? Pretože v hre už skrátka nemáte čo robiť.

O technickej stránke hry sa veľmi ani nemusíme baviť. Keďže ide o recykláciu predošlých dvoch dielov, naozaj nemá skoro čo nefungovať. Jedno sa ale Ubisoftu musí nechať a tým je ich majstrovstvo vytvárať naozaj krásne svety, krajiny a prostredia. Assassins Creed, predošlé Far Cry hry a ďalšie „Ubi tituly“ sa môžu pýšiť naozaj krásne graficky i dizajnovo spracovanými a do hĺbky prepracovanými svetmi. Miestami síce Oros nepôsobí až tak praveko, no je naozaj výborne spracovanou krajinou so všetkým, čo by ste si v pravekom svete mohli predstaviť.

Far Cry Primal sa pokojne môže označiť aj ako Far Cry 3.75, akurát asi o 10 000 rokov naspäť v čase. V Ubisofte sa nezapreli a zrecyklovali všetko, čo sa len dalo. Animácie snáď všetkého ostali úplne rovnaké ako v predošlých dieloch. Stále len tupo a bezducho naháňate a vybíjate nepriateľské kempy (aspoň že tentoraz nelozíme po vežiach). Lovenie zvierat, aj keď oveľa atraktívnejších, ostalo po starom. Výnimku predstavuje nová možnosť krotenia niektorých predátorov a schopnosť jazdiť na nich. Bohužiaľ, hráči sa však nedočkajú žiadnych zaujímavých bossov a postáv, o príbehu, ktorý by ich sprevádzal, nehovoriac. Presne ako to bolo vo FC 3 a 4. A tak sme sa na úplný záver prepracovali až k vyjadreniu vývojárov z Ubisoftu asi spred pol roka, keď sa na otázku, či bude hra obsahovať multiplayer a coop, vyjadrili takto: „Od týchto prvkov sme upustili výmenou za maximálne kvalitný singleplayerový zážitok.“ V tomto prípade som asi dostal inú hru...

• Krotenie predátorov
  • Dvojitý luk
  • Herný svet

• Recyklované mechaniky
  • Starý Far Cry, nové prostredie
  • Kde je príbeh?

Far Cry Primal

Far Cry Primal 2016

Vitajte v Dobe kamennej. Do času, kde Zemi vládnu ohromné mamuty a smrtiace šabľozubé tigre. Do času, kde je svet extrémne nebezpečným miestom a kde je každá minúta vášho života dobrodružstvom. Vitajte do času, kde je človek posledným článkom v potravinovom reťazci.

• Platforma: PlayStation 4
  • Žáner: Akčná FPS adventúra
  • Výrobca: Ubisoft