Tearaway Unfolded - Recenzia

Tearaway Unfolded - Recenzia

Hra Tearaway pôvodne vyšla v roku 2012 na PS Vitu a odvtedy zbierala vysoké hodnotenia, kde sa len dalo. Tearaway Unfolded nie je obyčajný port na PS4. Porty z handheldov na konzoly nových generácií sú v tom lepšom prípade len marginálne úspešné, a to bol hlavný dôvod našej prvotnej skepsy pred recenzovaním Tearaway Unfolded. Na úvod vám môžeme s pokojom povedať, že naša skepsa bola na konci dňa kompletne vyvrátená.

Tearaway Unfolded sa osvedčila ako plnohodnotná hra na PS4. Jadro hry ostalo viac-menej rovnaké, avšak obohatené o dostatok obsahu, aby sa Tearaway Unfolded dala nazvať samostatnou hrou. Dokonca si dovolíme tvrdiť, že Tearaway Unfolded môže v rámci svojho žánru platformovej plošinovky konkurovať najväčším herným menám na PS4. Áno, až tak sa nám to páčilo.

Tearaway má od začiatku veľkú ambíciu odlišovať sa od iných hier. Dá sa povedať, že tento cieľ sa vývojárom podaril prakticky na väčšine frontoch. Už len samotný dizajn a prevedenie sú skutočne originálne. Hlavný hrdina, Iota alebo Atoi, podľa toho, či budete hrať ako chlapec alebo dievča, je chodiaca obálka, ktorá má v sebe správu a snaží sa ju dostať z herného sveta do reálneho sveta hráča, teda toho vášho. V ich svete je totiž papier jediný materiál, a každý predmet je papierovou skladačkou. Samotný hráč však hrá „sprevádzača“ – nášho obálkového hrdinu. Jeho misia je zachrániť celý papierový svet, pretože jedného krásneho dňa sa z ničoho nič pretrhla papierová obloha a vypadli z nej malé potvorky – Scraps (v preklade ústrižky). Tie robia všetkým navôkol zle. Hocikam sa pohnú, premenia okolité predmety na obyčajný novinový papier. Hru sprevádzajú dvaja relatívne vtipní rozprávači, keďže hra je prezentovaná ako rozprávka.

Okrem klasických adventúrových prvkov sa od začiatku kladie veľký dôraz na kreativitu samotného hráča. Počas vašej cesty budete zbierať papierovú menu, za ktorú si budete môcť zakúpiť nové časti tváre. Tie nebudete využívať len na úpravu svojho vlastného vzhľadu, ale často vás požiadajú o pomoc aj samotní obyvatelia, aby ste im vybrali vhodné fúzy, ktoré im boli ukradnuté, strašidelné oči, ktoré im boli odfúknuté, smiešne ústa a podobne. Výber bude na vás a týmto spôsobom budete ovplyvňovať vzhľad niektorých častí hry. Budete sa môcť do detailov vyhrať s viac ako len s výzorom svojej postavy, pretože škála výberu je rozsiahla. Vaše tvorivé bunky budete musieť často zapojiť aj iným smerom, než si len vyberať vhodné doplnky pre danú situáciu. Neraz vás totiž hra alebo obyvatelia vyzvú na tvorbu žiadaných predmetov úplne od nuly. Dizajn papierových predmetov je zábavný a veľmi jednoduchý. Potom, ako vám postavičky v hre oznámia, čo treba vyrobiť, presuniete sa do tvorivého okna, kde prstom budete po touchpade kresliť motýlie krídla, vhodnú korunu pre kráľa či iné najrozličnejšie predmety. V žiadnom prípade nebudete musieť brať do úvahy detaily, väčšinou postačí len nakresliť obrysy daného predmetu, vybrať farbu a o pár sekúnd sa váš predmet zobrazí v hre. Samozrejme, tí tvorivejší sa budú môcť v tomto aspekte aj viac angažovať, avšak nie je to povinnosť, ktorá by vás nejako spomaľovala v progrese hry. A v prípade, že sa naozaj chcete do kreslenia ponoriť, môžete k tomu využiť svoj smartfón či tablet cez PS4 Companion App.

PS4 ovládač hrá podstatnú časť celej hry, keďže je to vlastne váš multifunkčný nástroj, ktorým komunikujete s vaším avatarom a okolitým svetom. Treba povedať, že Tearaway Unfolded ho využíva na 100%. Okrem toho, že s ním ovládate vášho papierového hrdinu, budete ním pôsobiť i na okolitý svet. Napríklad už hore spomínané Scraps môžete zničiť tak, že im skočíte na hlavy alebo môžete ovládačom „rozsvietiť“ svetlo baterky, ktorým Scraps budú zhypnotizované, a tak ho budú nasledovať, čím ich môžete napríklad zhodiť do priepasti a podobne.

Najrozličnejšie funkcie ovládača budete využívať počas celej hry. Vyššie spomínanou funkciou „svietiacej baterky“ budete svietiť do tmy, kde sa využíva pohybový senzor v ovládači. Inokedy budete musieť rytmicky stláčať touchpad, čím rozvlníte bubnové blany, ktoré vášho avatara odhodia, alebo zatrasením ovládača rozzvoníte zvony. Veľmi inovatívna nám prišla aj možnosť „vyhodiť“ nejaký predmet z hry do vášho ovládača, ktorým si potom namierite a daný predmet tam vystrelíte. Prakticky každú funkciu ovládača budete využívať na interakciu s okolitým svetom, ktorá robí z hrania Tearaway Unfolded originálny zážitok.

Interakcia tejto hry je zdôraznená aj svojimi onlinenovými možnosťami. Veľkou súčasťou je napríklad fotenie sveta, rôznych objektov či seba vo forme selfies. K dispozícii budete mať množstvo filtrov, z ktorých sa nám najviac páčil GIF filter. Ten, ako ste sa zrejme dovtípili, spraví pár sekundové GIF video. Svoje diela následne budete môcť načítať, nielen na sociálnej sieti, ale aj na oficiálnej stránke Tearaway. Na stránke Tearaway si môžete ďalej stiahnuť manuály na vytvorenie a postavenie rôznych predmetov z papiera, ale najprv ich musíte v hre nájsť a odomknúť.

Pre všetky tieto dôvody sa Tearaway Unfolded nehrá ako obyčajná adventúra, kde len skáčete po plošinkách, ale každú chvíľu musíte s ovládačom robiť niečo iné: kresliť, fotiť a podobne. Iste, nejde o náročné činnosti, ale nudiť sa nebudete, pretože Tearaway Unfolded má prekrásny dizajn, s ktorým si vás bezpochyby získa už od začiatku. Aj lovci achievmentov si prídu na svoje. Po prejdení každého levelu sa vám otvorí možnosť ho znova prejsť a s novými možnosťami budete vždy nachádzať i nové zákutia, ktoré ste ešte neprebádali. To sa oplatí najmä lovcom všetkých achievmentov a hráčom, ktorí potrebujú vidieť, že daný level prešli na 100%. Prejdenie Tearaway Unfolded trvalo približne 6 až 7 hodín, pár hodín si k tomu pripočítajte, ak hru plánujete prejsť naozaj poriadne. Bohužiaľ, v hre sa vyskytujú aj otravné bugy, ako napr. nepriatelia, ktorí sa „spawnú“ do steny alebo do objektu a párkrát sme museli komplet celý level prejsť od začiatku.

Tearaway Unfolded

Tearaway Unfolded 2015

Odhaľte skutočné schopnosti svojho ovládača DualShock 4 a pomôžte poslíčkovi s menom Atoi s jeho náročnou úlohou - doručiť prísne tajnú správu. Ponorte sa do magického papierového sveta, ochráňte Atoiho a jeho priateľov pred nepriateľmi a pomôžte mu doručiť správu.

• Platforma: PlayStation 4
  • Žáner: Adventúra
  • Výrobca: Media Molecule
  • Distribútor v SR: Conquest
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest

Tearaway Unfolded je od začiatku až do konca skvelá a najmä originálna hra, nielen pekná na oko, ale je aj doplnená o výborný soundtrack. Okrem svojskej papierovej grafiky sa hrá dobre a naplno využíva možnosti PS4 ovládača. Ako sme povedali, Tearaway Unfolded je super ako samostatná hra na PS4, ktorá môže konkurovať i tým najlepším v rámci žánru adventúr.

• Originálny dizajn a krásna grafika
  • Skvelé využitie PS4 ovládača
  • Množstvo inovácií oproti pôvodnej verzii