Resident Evil: Revelations - Recenzia

Mutácia je zmena genetického materiálu či už DNA alebo RNA. Táto zmena sama osebe je neutrálna, jej pozitívny alebo negatívny účinok je vždy nutné chápať v danom biologickom kontexte. Ak táto zmena nie je odstránená opravnými bunkovými mechanizmami, stáva sa trvalou a prenáša sa do potomstva.

 

Séria Resident Evil sa nám začala vo svojich posledných iteráciách mutovať do všemožných podôb, ktoré jasne naznačujú, že ani samotní autori nevedia, ktorým smerom sa ďalej vydať. Reč je o minuloročných takmer „prepadákoch“ ako Resident Evil: Operation Racoon City alebo Resident Evil 6. Pokus nainfikovať sériu nasilu všetkými prvkami, ktoré majú u hráčov iné momentálne populárne hry. Výsledné produkty tejto mutácie predstavujú skôr slepé uličky evolúcie než životaschopné hry hodné značky, ktorá ešte pred pár rokmi bola synonymom kvalitného survival hororu. Aby sme však Capcomu len nekrivdili, treba povedať, že okrem dvoch nevydarených pokusov stihlo Nintendo 3DS minulý rok skultivovať Resident Evil: Revelations, ktorá je podľa mnohých jednou z najlepších RE hier za poslednú dekádu. Capcom sa rozhodol skúsiť zmutovať podarený pokus s HD rozlíšením a priniesť ho aj na veľké obrazovky konzol a PC. 

I am on a boat!

Takmer celý príbeh RE: Revelations sa (až na pár malých odbočiek) odohráva na lodi. Práve toto prostredie a jeho atmosféra vás do hry vtiahnu a budú držať až do konca celej 10-hodinovej kampane. Nejaký ten dej tu je, ale v praxi vás príliš zaujímať nebude, pretože do univerza RE aj napriek tomu, že sa chronologicky odohráva medzi štvrtým a piatym dielom (okrem prítomnosti Chrisa a Jill), neprináša vôbec nič. Prvé husle tentokrát hrá prostredie a zombie, ktoré sa pomaly prikrádajú jeho temnými zákutiami. Formula, ktorá sa tiahla prvým dielom série, je späť a funguje aj po tých rokoch takmer rovnako perfektne. Po pár odohraných hodinách a blúdenia po tmavých stiesnených priestoroch začnete každú ďalšiu minútu nenávidieť rovnako, ako tomu bolo v prípade rezidencie v prvom diele. Ťažko povedať, nakoľko bol toto zámer pri tvorbe hry alebo skôr hardvérové obmedzenie pôvodnej cieľovej handheldovej platformy, ktorému musel byť podriadený level design, pozostávajúci z neustále opakovaného blúdenia po tých istých častiach lode. Avšak výsledný efekt je presne taký, aký očakávate od survival horor hry. Loď Queen Zambezia je miesto, kde nechcete byť, a dokážete sa tak stotožniť s postavami, ktoré neriešia to, či vystrieľajú všetkých nemŕtvych, ale skôr to, ako sa z lode dostať. To sa ešte viac prehĺbi, keď sa loď s nimi začne potápať. 

I can walk and shoot!

Celú strastiplnú výpravu výletnou loďou vám „spríjemňujú“ zmutovaní nepriatelia, ktorí sú produktom T-Abyss vírusu. Ich výzor by sa dal opísať ako kombinácia štandardných nemŕtvych s morskou faunou, čo desivo nevyzerá. Ich desivosť skôr spočíva v tom, že pred nimi v úzkych chodbách lode nemáte kam ujsť. Budete sa veľmi často dostávať do situácií, kedy im budete musieť čeliť zblízka. Hra vám okrem už štandardného noža na boj zblízka ponúka taktiež možnosť (v prípade správneho načasovania) sa im elegantne vyhnúť a získať tak priestor na manévrovanie. RE: Revelations vám po vzore dvoch predošlých hier umožňuje strieľať a hýbať sa zároveň. Podstatný rozdiel je v tom, že sa tu takmer vôbec netlačia nasilu do popredia šialené akčné scény. Súboje majú skôr nádych skvelého štvrtého dielu. Pohyb plynule zapadá do samotného gameplayu. Dokonca sa nebojí s ním experimentovať, a tak sa v niektorých pasážach pozriete aj pod vodu, prípadne budete utekať neozbrojení pred nepriateľmi (v snahe dostať sa k vašim odcudzením zbraniam).

RE: Revelations pridáva po vzore RE5 taktiež AI ovládaného spoločníka, ktorý je takmer neustále s vami a podporuje vás vo vašom palebnom snažení. Ten je veľmi príjemným spoločníkom v ťažení naprieč zombie zamorenou loďou vzhľadom na to, že nemôže zomrieť a disponuje nekonečnou muníciou. Avšak na druhej strane do určitej miery degraduje celkovú snahu hry o strašidelnosť. Autorom kvitujeme, že sa nesnažili do konzolovej verzie hry nasilu pridať možnosť hrať kampaň v co-op móde, keďže ten by v tomto prípade „zabil“ zmienenú hutnú atmosféru. 

Zbrane ako také sú plejádou štandardných kúskov, spojených so sériou RE. Máme tu rôzne pištole, brokovnice, samopaly, „sniperky“, granáty a občas sa vám do rúk dostane aj raketomet. Potešujúcim zistením je, že v Revelations nemusíte žonglovať so žiadnym inventárom. Vaša postava môže naraz niesť vždy tri ľubovoľné zbrane, ktoré sa dajú počas hry na vybraných miestach (tzv. weapon case) prehadzovať. Zbrane sa dajú na týchto miestach vylepšovať rôznymi módmi, upravujúcimi ich štatistiky, ktoré si taktiež môžete voľne vymieňať medzi jednotlivými zbraňami. Tento systém je rýchly a intuitívny, keďže si manažujete len svoju vlastnú výbavu a AI ovládaný partner si manažuje všetko sám.

K malému spestreniu hry pomáha hračka zvaná Genesys, ktorou môžete v first person móde skenovať svoje okolie a nachádzať drahocenné náboje alebo skenovať jednotlivých nepriateľov. Druhým malým spestrením sú občasné puzzle, ktoré spočívajú v správnom prepojení bodov na plošnom spoji na otvorenie bezpečnostných dverí.

It’s multiplayer, that looks like a singleplayer...

RE: Revelations obsahuje okrem singleplayer kampane aj online prvok, nazvaný Raid Mode. V praxi ide o dvadsaťjeden levelov, recyklovaných z kampane novo rozmiestnenými nepriateľmi, ktoré si môžete prebehnúť v co-op móde s iným hráčom. V tomto multiplayerovom móde získavate experience (odomykáte si nové postavy a zbrane). K dispozícii je taktiež ingame shop, v ktorom si môžete vylepšovať zbrane po vzore singleplayer kampane. Celý multiplayer mód trpí dvoma zásadnými neduhmi. Prvým je recyklovanie prostredia, ktoré ste už vďaka singleplayer kampani videli mnohokrát. Tým druhým je to, že naraziť na nejakého hráča v ňom je aktuálne malý zázrak. Ak si k tomu pridáte nemožnosť sa za behu pripojiť alebo odpojiť do už začatej hry, nezostane vám nič iné, ako sa uchýliť k možnosti prechádzať jednotlivé levely osamote.

Proper HD look

RE: Revelations je dodnes podľa mnohých jednou z najlepšie vyzerajúcich hier na Nintendo 3DS. Že na tomto tvrdení naozaj niečo bude, dokazuje aj jej konverzia do HD rozlíšenia, ktorá technickým prevedením šikovne maskuje svoj pôvod. Porovnávať sa nemôže s RE5 alebo RE6, ale svojím spracovaním určite nikoho neurazí. Za najhlavnejší technický nedostatok sa dajú označiť loadingy obrazovky, ktoré hra z nejakého dôvodu (pravdepodobne pozostatok handheld verzie) potrebuje na prechod zo samotného gameplayu do cutscény a naopak. 

Cure?

Od začiatku sme od RE: Revelations neočakávali veľa. O to viac sme boli však pri hraní príjemne prekvapení, keďže sme po dlhej dobe mali pocit, že hráme hru z Resident Evil série a nie jednu over the top akčnú scénu za druhou. Revelations je totižto žiarivým príkladom toho, ako sa dajú skombinovať tie najlepšie prvky z predošlých dielov a vytvoriť z nich niečo, čo stále pôsobí sviežo. Pokiaľ patríte k fanúšikom série, nezostáva nám nič iné, ako vám túto hru plne odporučiť na odstránenie pachute po predošlých dvoch nevydarených pokusoch.

Informácie o hre

Game Cover
Resident Evil: Revelations
Platforma: PS3
Žáner: survival horor
Výrobca: Capcom
Distribútor v SR: Cenega
Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk

Naše hodnotenie

80%
 
Capcom príjemne prekvapil
  Klady
  • Resident Evil ako ho máme radi
  • atmosféra
  • správne dávkovanie starých a nových nápadov
  Zápory
  • loadingy
  • multiplayer
korekcia: Lenka Macsaliová + Zdenka Schwarzová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk