Uncharted: Golden Abyss je jednou z prvých hier, ktoré si budete môcť zahrať na PS Vita. Hoci séria po prvýkrát zavítala na pole handheldov a vyvíjalo ju iné štúdio, Golden Abyss sa nevyhne porovnávaniu s predošlými dielmi. Podarilo sa vývojárom z Bend Studio naplniť naše vysoké očakávania a udržať štandard série?
Bend Studio nepatrí medzi nováčikov na hernej scéne. V portfóliu spoločnosti nájdete všetky diely populárnej série Syphon Filter a vydarenú PSP hru Resistance: Retribution. Z pozície jedného zo štúdií vyvíjajúcich exkluzívne pre PlayStation platformy majú prístup k mnohým interným technológiám a pri vývoji Uncharted úzko spolupracovali s Naughty Dog. Vďaka tejto spolupráci je nové dobrodružstvo Nathana Drakea na Vite hlasovo, hudobne, zvukovo aj graficky okamžite identifikovateľné, ako nefalšované Uncharted.
Dej hry nás zavedie do minulosti, ešte pred udalosti z Uncharted: Drake’s Fortune. Mladý Nate je najatý Jasonom Dantem, jeho starým známym, ktorý chce odhaliť tajomstvo stredoamerickej džungle. Netrvá dlho, kým sa zapletie do rivality medzi Jasonom a mladou archeologičkou Marisou Chase. Okolo nej sa točí nielen nevyhnutná romantická zápletka, ale pôsobí aj ako katalyzátor udalostí v príbehu.
Golden Abyss, rovnako ako každý diel série, predstaví aj nového hlavného nepriateľa, ale príbeh je oproti predošlým dielom jednoduchší, menej prepracovaný, predvídateľnejší a má len málo zvratov.
Spolu s Jasonom a Marisou budete hľadať stopy po španielskej výprave, ktorá pred štyristo rokmi záhadne zmizla v džungli. V druhej polovici hry sa našťastie objaví aj Sully, ktorý svojím výkonom s ľahkosťou prekonáva plytkosť nových postáv. Jeho charakter je ale rozvíjaný v každom diely série, a preto je pochopiteľné, že ani v prenosnej verzii hry nemôže sklamať.
Napriek spolupráci s Naughty Dog však Golden Abyss zaostáva v príbehu. Ten síce nie je podstatne slabší, než na čo sme zvyknutí, slabšie je jeho podanie hráčovi a je citeľné, že trochu trpí na nových postavách. Ani jedna z nich neočarí tak, ako Sully, Chloe či Elena, s ani jednou z nich si nevytvoríte emocionálne puto. Napriek tomu je príbeh funkčný a dopĺňa ďalší malý kúsok skladačky histórie série.
Čo sa týka audiovizuálneho spracovania, hra vo všetkých smeroch exceluje a podobá sa najmä na prvý Uncharted. Je priam fascinujúce, ako sa vývojárom podarilo využiť výkon zariadenia a vtesnať tak peknú grafiku a také fascinujúce prostredia do tak malého zariadenia. Hrať Golden Abyss na Vite je neskutočný zážitok – plnohodnotný a zrovnateľný s dielmi na PS3. Na tom sa v nemalej miere podieľa ovládanie pomocou dvoch „analógov“.
Zásadnejšie zmeny nastali v ovládaní hry. Keďže Vita je plná nových funkcií a GA patrí medzi launch tituly, hra je prešpikovaná možnosťami ovládania dotykom, pohybom, nakláňaním či svetlom. Takmer ku všetkému, čo sa v hre dá robiť, existuje alternatíva pomocou nových ovládacích prvkov. Liezť po stenách môžete klasicky, pomocou „analógov“ a tlačidiel, ale aj dotykom. Skákať z prekážky na prekážku sa dá klasickým spôsobom, ale aj správnym naklonením Vity. Všetky nové prvky sú detailne predstavené v tutoriálových obrazovkách, ktoré sa vás postupne snažia naučiť, čo sa ako robí. Nových spôsobov je ale tak veľa, že sa v nich začnete strácať, a pokiaľ ste hrali aj predošlé diely, takmer určite ostanete pri klasickom, tlačidlovom ovládaní. Výborne však poslúži mierenie pomocou gyroskopu, ktorým ľahko detailne zamierite, a „zoomovanie“ pomocou prstov na zadnej dotykovej ploche.
Nový Uncharted má ale plno možností, ktoré nemajú priradenú funkciu na tlačidlách. Tie sa dajú rozdeliť na lepšie spracované, ktoré sú naozaj zábavné a zaujímavé, a na tie otravné, ktoré v podstate len strpčujú hranie, najmä preto, že sa bez nich nepohnete ďalej. Medzi tie lepšie patrí napríklad obkresľovanie mapiek uhlíkom, pričom prstom šúchate po displeji, čistenie nájdených artefaktov od nánosov špiny, pričom využijete obidve dotykové plochy zariadenia, alebo napríklad čítanie mapiek nakreslených neviditeľným atramentom, pričom musíte objektív Vity namieriť proti silnému zdroju svetla, aby ste papier na obrazovke presvietili. K otravným funkciám patrí napríklad integrácia dotykových gest v súbojoch, kde jeden nesprávny pohyb môže znamenať reštart od checkpointu, alebo nutnosť kresliť pohyby mačety na obrazovku, pričom niekedy je náročné správne kopírovať žiadaný pohyb, predkreslený na obrazovke.
Napriek menším nedostatkom sú akcia a dobrodružstvo vynikajúco spracované. Je citeľné, že hra je prispôsobená širšiemu publiku. Logika zasadenia príbehu pred hlavnú líniu Uncharted robí z hry ľahko prístupný titul pre nováčikov, zatiaľ čo skalní fanúšikovia môžu hru odignorovať a o nič zásadné sa nepripravia. Pri zakrádaní sa a tichom zabíjaní protivníkov je značné zníženie AI u nepriateľov – niekedy si nevšimnú ani to, keď im dva metre za chrbtom zadusíte kamaráta. Je to však pochopiteľný krok voči novému publiku, pre ktoré by mohla byť náročnosť zakrádania na úrovni Uncharted 3 až odradzujúca.
Nový je aj systém zbierania trofejí. Mnohé z nich sa zbierajú pomocou zbierania rôznych artefaktov, fotografií a iných dôkazov k jednotlivým otázkam. Počas hry zbierate poklady, fotíte zaujímavé miesta, vytvárate si vlastný denník. Toto je prvýkrát v sérii, čo Nathan nemá v ruke v denníku odpoveď na všetky otázky, ale sami dopĺňate prázdne miesta. Samozrejme, v hre sú aj iné trofeje, za pästné súboje, za headshoty, za zbieranie pokladov, atď.
Poteší aj skutočnosť, že teraz Nate nosí na chrbte ruksak, v ktorom logicky schováva nazbierané poklady. Pozitívne hodnotím aj množstvo dialógov, hoci často postavy len prehodia jednu dve vetičky, ale hernému svetu to dodáva na autentickosti.
Hre chýba multiplayer. Kvôli výkonu a výdrži akumulátoru sú počas hrania úplne odstavené všetky network funkcie. Golden Abyss však prináša novinku, akúsi tržnicu rôznych pokladov a artefaktov, ktoré ste v hre nazbierali. Môžete si určovať cenu, ponuku, aj dopyt podľa toho, čo práve potrebujete. Tieto funkcie neboli ešte v dobe recenzovania aktívne, takže som nemal možnosť si ich vyskúšať, vyzerajú však veľmi zaujímavo a vytvárajú tak akýsi sociálno-ekonomický systém medzi jednotlivými hráčmi.
Celkovo je Golden Abyss vynikajúcim vstupom série na mobilné platformy. Technicky je dobrodružstvo veľmi podobné predošlým dielom Uncharted, a vďaka dvom „analógom“ sa ovláda veľmi prirodzene. Jedná sa o audiovizuálny skvost, naplnený skvelou akciou, o dobrodružstvo trvajúce dosť cez 10 hodín. Hra obsahuje množstvo nových, zaujímavých prvkov, ale aj za hrsť vecí, bez ktorých by mohla byť lepšia. Je prístupnejšia novým hráčom, ale akosi stráda tú iskru dielov od Naughty Dog.
|
grafika hudba animácie živosť herného sveta niektoré nové prvky nové dobrodružstvo vytváranie denníku skúmanie sveta |
|
niektoré dotykové prvky plytšie charaktery nanútené dotykové ovládanie |
85% | |
ŽÁNER | akčná adventúra |
VÝROBCA | Bend Studio |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
SCEE |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
|
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
|
Korekcia: Lenka Macsaliová
Kompletná séria screenshotov