Fallout 4 je vlastne staronová hra. Je ťažké povedať o nej niečo, čo ste zatiaľ nepočuli? Ani nie. Čerstvo vypustená verzia Fallout 4 VR prináša do hry nový rozmer. Úplne iný spôsob akým vnímate dej a prostredie okolo seba.
Na začiatok spresníme, že sme testovali hru v balíčku s HTC Vive. Ak sa totiž chystáte na vstup do VR, pri kúpe bundle verzie (pozor, nie tej bežnej) Vive dostanete Fallout 4 VR zadarmo.
Pre tých, ktorí nehrali klasický Fallout 4
Vy, ktorí hru dôverne poznáte, môžete tento odsek preskočiť, nepovie vám nič nové.
Ak patríte naopak medzi tých, ktorí ani takto dlho po uvedení na trh hru nehrali a pritom ste fanúšik RPG či dokonca predošlých dielov série, je najvyšší čas. Na čo? Na vstup do postapokalyptického sveta plného zmutovaných zvierat, humanoidov, ale aj slušných ľudí, ktorí potrebujú ochranu.
Príbeh sa odohráva v akomsi alternatívnom vesmíre, v ktorom ľudstvo začalo používať nukleárny pohon na všetkých prístrojoch. Od kávovaru, cez vozidlá, domácich robotov až po elektrárne zásobujúce celú civilizáciu. Pochopiteľne, že to nemohlo vydržať večne a dej vás – hlavného hrdinu – zastihne v momente rodinnej pohody prerušenom globálnou nukleárnou katastrofou. Na rozdiel od prechádzky v lese, tento „hríbik“ nechcete uvidieť a keď ho vidíte, je už neskoro. Váš čas je spočítaný. Nie však v tomto prípade, hneď v úvode hry sa totiž dostanete do Vaultu. Je to protiatómový kryt, kde spolu s manželkou a bábätkom zamrazení v stázových komorách máte prečkať katastrofu a roky po nej. Dej sa však trochu zvrtne a vy sa prebudíte vyše 200 rokov po katastrofe. Zo sveta, ktorý bol pre vás domovom je Wasteland, pustatina plná nástrah.
Verzia Fallout 4 VR sa v tomto nijako nelíši. Ide „len“ o pretavenie klasiky do prostredia VR. Od izometrických prvých dielov série, cez F3 a F4 v troch dimenziách nakoniec vstupujeme do Wastelandu priamo. Obklopí nás obrovský otvorený priestor, v ktorom sa možno pohybovať voľne a riešenie príbehového questu spestruje množstvo vedľajších úloh a zápletiek. Schopnosti postavy hlavného hrdinu pritom zdokonaľujete a prispôsobujete svojmu spôsobu hrania. Ak napríklad radi prekonávate prekážky hackovaním terminálov, zdokonalíte si inteligenciu. Keby ste uprednostnili rozmlátiť čo sa dá a nosiť so sebou množstvo vecí, budete si zvyšovať fyzickú silu. Budete veľa bojovať, vyjednávať, ale aj budovať vlastné základne.
Toľko upútavka pre neznalých, ďalej budeme pre jednoduchosť predpokladať, že už čo-to o svete Falloutu viete.
Uvidíte znova svoj zjedený obed?
Po odohratí asi 150 hodín v klasickom F4 sme boli veľmi zvedaví na rozdiely. Hlavne v oblasti toľko diskutovaných možných nevoľností. Mnohí sa toho obávajú, nebudeme to tajiť. Na začiatku je problém s pohybom. Nie však taký, aby sa nedal ľahko prekonať.
F4VR vám ponúka dve možnosti. Ak máte virtualizér či veľkú miestnosť, môžete použiť voľný spôsob, t.zn. budete reálne kráčať a v hre sa budete adekvátne pohybovať. Zrejme však to, že ide o port hry, ktorá nebola pôvodne vyvíjaná do prostredia VR zapríčiňuje, že to nefunguje dobre. Túto možnosť neodporúčame, už po pár chvíľkach vyvoláva nevoľnosť.
Druhý spôsob je teleportácia a ten je prakticky bezproblémový. Spúšťou ľavého ovládača HTC Vive sa po kúskoch premiestňujete a dá sa na to veľmi dobre a okamžite zvyknúť. Ak sa premiestňujete po menších úsekoch, hra vám to započíta ako chôdzu, pri väčších skokoch sa pohyb počíta ako beh, takže sa odpočítajú akčné body. Pohybovať sa tak, aby ste si nemíňali body, ktoré môžete potrebovať v boji, chce trochu cviku. Odmenou vám bude pohyb bez akýchkoľvek nevoľností.
Aký je to pocit?
Po zvládnutí základov ovládania absolvujete intro, na ktoré sme sa veľmi tešili. Moment, v ktorom sa dívate na atómový hríb a len veľmi tesne sa vyhnete nevyhnutnej smrti tlakovou vlnou. To je tá silná chvíľa, ktorá nás dostala už v klasickej verzii, no vo VR je to ešte o kus silnejší zážitok. Prostredie vás obklopuje, kamkoľvek sa pozriete, vidíte vystrašených ľudí a ozbrojencov strážiacich „pokojný“ priebeh apokalypsy. Predsalen je to oveľa intenzívnejší zážitok, ako pri bežnom sledovaní na monitore, nech už je akokoľvek veľký.
Skalní fanúšikovia značky Fallout sú určite zvedaví, aké je to mať na ruke kvázi skutočný Pip-Boy, čo je prístroj na zápästí, sledujúci vaše vitálne funkcie, umožňujúci zmenu výbavy, putovanie po mape atď. Nuž, toto je tak trochu zvláštne vyriešené. Zasa tu cítiť, že nejde o hru vyvíjanú do VR. Nevidíte totiž žiadnu virtuálnu ruku a Pip-Boy akoby visí vo vzduchu pohybujúc sa podľa vašej skutočnej ruky. Keď skutočnú ruku nakloníte smerom k tvári v snahe pozrieť sa na prístroj, ten sa zväčší. To je fajn, pretože vďaka tomu lepšie vidíte a riadite jeho displej. Celkovo však jeho umiestnenie nepôsobí, akoby ste mali Pip-Boy na zápästí kam patrí, ale na pästi držiacej ovládač Vive.
Systém boja na blízko vyvolal najskôr pocitové rozpaky. V tomto prípade sa vám zobrazia virtuálne ruky so zápästiami. Sú však neprirodzene otočené smerom nadol. Na začiatku hry si tento spôsob vyskúšate na zmutovaných šváboch, ktoré treba umlátiť. Tu dávame tvorcom plusový bod, keďže spracovanie je realistické. Na to, aby ste švába na podlahe mohli virtuálnou rukou zasiahnuť sa musíte patrične reálne zohnúť. Nestačí len mávať rukami, ale ho musíte pomerne presne zasiahnuť, čo dáva hre silný nádych reality.
Na dušu hráča zapôsobia aj aspekty, ktoré pri bežnom hraní veľmi nevnímame. Napríklad moment, keď na vás hľadí váš verný nemecký ovčiak Dogmeat, alebo keď sa rozprávate s postavami, to sú tie chvíle, kedy sa cítite byť skutočnou súčasťou prostredia a deja.
Stáť či sedieť?
Dostávame sa k tomu, či si môžete Fallout 4 VR zahrať posediačky, alebo musíte stáť. Odpoveď je jednoduchá – môžete si vybrať. Možné je oboje. Pokojne hrajte sediac na stoličke a všetko zvládnete. Len s vašou výškou môže byť problém. Občas si budete pripadať ako trpaslík. Na postavy, s ktorými budete hovoriť sa budete niekedy dívať nahor a ony na vás ako na dieťa. Inokedy je to v poriadku a napriek tomu, že sedíte, ste vo výške pohľadu ostatných osôb. V podstate ide o detail a hráči, ktorí nie sú veľmi vo forme, alebo trpia hendikepmi túto možnosť isto ocenia.
Pri hraní postojačky je to o dosť prijateľnejšie. Na prostredie aj osoby sa dívate približne z rovnakej výšky, ako keď sa v reále dívate na ľudí. Predpokladali sme, že tvorcovia systém prepracovali tak, aby bral do úvahy vašu skutočnú výšku. To pre senzory HTC Vive nie je problém. Napriek tomu sme sa nemohli ubrániť dojmu, že sme asi tak o 10-15 nižší, ako v reále. Na úpravu tohto efektu existujú mody, no my sme nechceli hru nijako upravovať, aby sme vám sprostredkovali autentický pohľad.
V ranom štádiu deja sa dostanete k energozbroji. Ako možno viete, je to nepovinný prvok, no je možné odohrať hru celú chodiac v tomto kovovom exoskelete. Spomíname to hlavne preto, že sa nám páči, ako spracovali tvorcovia prechod do VR. Ovládacie a informačné prvky energozbroje vidíte v dolnej časti približne vo výške svojej brady. Pri pohybe hlavou sa adekvátne pohybujú, takže máte skutočne pocit, že je vaša hlava v helme.
V skutočnosti sa okrem reálneho zohnutia môžete v F4VR zohnúť aj herne. Škoda, že to nefunguje automaticky. Ide totiž o taktický prvok. Pri pohybe s prikrčenou postavou spôsobujete menej hluku a môžete sa k nepriateľom nenápadne priblížiť. Takisto sa v prikrčenom režime dozvedáte, či vám hrozí nebezpečenstvo, alebo o vás okolie nevie. Vo VR musíte tieto režimy ručne prepínať tlačidlom na ovládači.
Systém boja a grafika vo Fallout 4 VR
Možno vám to všetko znie, ako keby sa nám hra nepáčila. Opak je pravdou. Všetky tieto drobnosti sú spôsobené prechodom klasickej hry do prostredia virtuálnej reality a práve pocit vlastnej prítomnosti vo Wastelande nám všetky drobné negatíva dobre vyvažuje. K úplnej pravdivosti tohto tvrdenia však musí byť dobre zvládnutý aj systém boja. V podstate je, v prostredí VR však môžete oželieť režim VATS, ak ste dobrí v streľbe v reálnom čase. Postrieľať napríklad útočiacu bandu bez spomalenia času je super. Realistickejšie to už nejde. Režim VATS tu má jednu chybičku. Aktivujete ho tlačidlom, čas sa spomalí a mierením zbraňou meníte zvýraznenú časť tela, do ktorej chcete nepriateľa následne zasiahnuť. Tu sa odzrkadlí – možno trochu prekvapivo – výkonnosť vášho PC.
Kvalita grafiky totiž automaticky zodpovedá hlavne výkonu vašej grafickej karty. Autori odporúčajú minimálne GTX1070ku, alebo jej alternatívu. No keďže je v súčasnosti veľmi populárna GTX1060, testovali sme na stroji s jej 6GB variantom. Grafika je oproti normálnemu F4 rozmazaná, čo je pochopiteľné. V boji to však prináša nevýhodu hlavne v režime VATS, keď je od vás nepriateľ ďalej a vy poriadne nevidíte, na ktorú časť tela mu vlastne mierite. Hlavne v počiatkoch hry s tým je problém, keď vaša postava ešte nevie presne strieľať. My sme si to vykompenzovali priamou streľbou, ktorá je aj tak oveľa reálnejšia. Odporúčame však poslúchnuť minimálne požiadavky a ak máte kartu slabšiu ako 1070ku, počítajte so spomenutým efektom. Má to vplyv tiež na možnosť dohliadnuť do väčšej diaľky.
Budovateľská časť
Nebudeme vám klamať, patríme k hráčom, ktorí tento prvok v hre prešli s veľkým opovrhnutím. Síce sme si to vyskúšali, no Fallout nie je Sims … Pche! No o to väčšie bolo prekvapenie, že vo VR je to akosi o dosť zábavnejšie. Lepšie spracované ovládanie budovateľského režimu spôsobí, že si budete vybavovanie budov nábytkom, stavanie konštrukcií, recyklovanie haraburdia či tvorbu záhrad s ovocím celkom užívať. Je to vec vkusu, no nám sa systém páčil aj vďaka dobrému rozvrhnutiu ovládacích prvkov na oba ovládače Vive.
ZDROJ: TechGuru.sk
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Fallout 4 VR 2017
Séria Fallout sa preniesla do virtuálnej reality. Konečne si môžete vo vlastnej energozbroji zastrieľať na zmutovanú háveď vo Wastelande s Pip-Boyom na ruke. Atmosféra postapokalyptického sveta je všade okolo vás a vy ste súčasťou deja i prostredia. Port hry do VR priniesol aj nevýhody, no ak ste fanúšik, ide o zážitok, ktorý si treba vyskúšať.
- Platforma: PC
- Žáner: akčné RPG vo VR
- Výrobca: Bethesda Softworks
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: HTC a NVIDIA