Two Worlds II - Recenzia PC

Prvý diel Two Worlds väčšina hráčov považovala za veľmi kvalitný. K riadne zabugovanej RPG k úplnej dokonalosti nepomohlo ani množstvo patchov. No určite sa od kvality prvého dielu dalo odraziť smerom k lepším zajtrajškom a ten zajtrajšok práve nastal, pretože sa na pulty našich obchodov dostáva česká lokalizovaná verzia druhého dielu tejto RPG. Teda je tu možnosť aj pre hráčov, ktorých angličtina nie je na vysokej úrovni, aby si ju vyskúšali aj oni. Či sa vôbec oplatí o tejto hre uvažovať sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

Klišé ako hrom! Asi takto by sa dal charakterizovať úvod hry. Pre neznalých prvého dielu by sa dal charakterizovať asi takto: Zlý ujo uniesol vás aj vašu sestru, a zatiaľ čo vy sa dostanete von, ona toľko šťastia nemá a je stále v zajatí. A na kom inom by mala ležať ťarcha jej záchrany ak nie na vás. No keďže dotyčný únosca je veľmi mocný, určite ho nezdoláte hneď, a tak sa rozhodnete ísť síce dlhšou cestou, no v duchu filozofie "pomaly ďalej zájdeš". Lenže rozjazd hry je taký nudný, že osobne som mal veľký problém pri hre prvú hodinu hrania vydržať a keby nebolo recenzentskej povinnosti, tak by som sa na to asi vykašľal. Nejako som prvú hodinu plnú nudy prekonal a hra sa mi začala odvďačovať čím ďalej, tým väčšími porciami zábavy. Ale aby som nepreskakoval jednotlivé aspekty hry, zoberieme to pekne postupne.

{gallery}/recenzie/two.worlds2.recenzia/1/{/gallery}

V prvom rade si treba uvedomiť, že hra je žánrovo zaradená medzi RPG, takže ako prvý krok je k dispozícii modelovanie vzhľadu vášho hrdinu. To nezaberie veľa času a mnohých z vás prekvapí, že nikde sa tam nenachádza možnosť voľby zamerania. To je totiž preto, že náš hrdina dokáže ovládať meč, rovnako dobre vie narábať s lukom a je z neho aj šikovný kúzelník. To či si z neho chcete urobiť špecialistu pre jednu oblasť, alebo ho budete vychovávať v duchu všestrannosti je iba čisto na vás, keďže XP body máte plne pod kontrolou. No iba XP body vám stačiť nebudú, takže je dôležité aj čítať knihy a rôzne zväzky, pretože niektoré schopnosti sa vám sprístupnia až ich prečítate, prípadne po splnení nejakej úlohy. Po získaní novej úrovne na vaše konto pribudne jeden typ bodov, ktorý vylepšuje základné vlastnosti hrdinu ako napríklad výdrž, sila... No druhý typ bodov slúži na vylepšovanie zručností ktoré sa týkajú zaobchádzania s mečom, lukom, zlepšenie mágie či alchýmie. Nikto sa vám do ničoho nemieša, no osobne odporúčam okrem vášho preferovaného štýlu hrania prihadzovať body aj do ostatných odvetví vášho RPG stromu.

Myslím, že z predchádzajúcich odsekov je každému jasné, čo bude jeho úlohou, no akým štýlom je prezentovaný postup hrou, vám prezradím práve teraz. Hlavným ťažiskom kampane je spolupráca s cechmi. No pre to aby ste si získali ich priazeň musíte najprv preukázať nejaké tie službičky aby ste si naklonili ich dôveru. To všetko sa zobrazuje v otrasnom inventári, na ktorý som si ani po niekoľkých hodinách hrania nevedel zvyknúť. Celý je síce rozdelený podľa položiek na výzbroj, mágiu, ingrediencie a ostatné predmety, no to jeho prehľadnosť nezvyšuje. To isté sa dá povedať aj o denníku, v ktorom sa zaznamenávajú všetky úlohy. Jediná vec, ktorá ho zachraňuje je to, že niektoré v boji použiteľné predmety môžete pridať ku klávesovým skratkám a využívať ich v reálnom čase boja.

{gallery}/recenzie/two.worlds2.recenzia/2/{/gallery}

Poďme ale ďalej. Nepovinné úlohy síce nemusíte plniť no osobne to len a len odporúčam, pretože skúseností nie je nikdy dosť. Hlavne keď sa autori poučili z prvého dielu, v ktorom bola strašne nastavená náročnosť (na začiatku ste mali problém zabiť vlka, ale po niekoľkých hodinách hrania z vás bol takmer nesmrteľný boh). Tento krát je náročnosť nastavená trocha logickejšie a všetko odpovedá levelu vášho hrdinu. Pokračovanie sa tento krát viac opiera aj o ostatné prvky hrateľnosti ako napríklad metalurgia, ktorá vám umožní z nazbieraných alebo rozobraných predmetov vyrábať alebo vylepšovať vašu výzbroj. A keď sme už pri výzbroji, tak treba spomenúť dve veci. Vo výbave vášho hrdinu sa nachádza vražedná dýka, takže ak sa chcete vyhnúť konfrontácii s nepriateľom stačí sa prikradnúť zozadu a v efektnej animačke ho pomocou nej zabiť jednou ranou. Výborným ťahom je tak isto zakomponovanie viac druhov výbavy, takže v praxi to vyzerá asi tak, že počas hrania si môžete rýchlo prepínať medzi výzbrojou bez toho aby ste museli liezť do inventára, čo veľmi oceňujem.
Ďalším dôležitým prvkom hrania je alchýmia, ktorá umožní miešať rôzne liečivé zmesi a elixíry. Proces tvorby funguje podobne ako v Zaklínačovi, takže potrebujete hlavne nazbierať bylinky a recepty a potom iba tvoriť zmesi. Podobne funguje aj mágia, resp. typy kúzel. Tu postupom hry zbierate kartičky, ktoré môžete v inventári skombinovať do formy kúzel. Napríklad máte kartičku oheň a druhú kartičku plocha, tak spojením týchto dvoch vznikne plošný ohnivý úder. Jednoduché a pri experimentovaní aj celkom zábavné, najmä pri neskorších fázach hry, keď už budete mať k dispozícii dostatočný počet kariet. Ďalej tu máme dve zábavné minihry. Jedna sa veľmi podobá na Guitar Hero a aby ste ju mohli praktikovať medzi obyvateľmi miest musíte si kúpiť hudobný nástroj, naučiť sa hrať skladby a potom už iba stláčať klávesy podľa indikátora na obrazovke. Nehovorím, že to zabaví na extra dlhý čas, no aj takéto spestrenie je v hrách vítané. Druhým a oveľa častejším typom minihry je otváranie zámkov ku všemožným skriniam a truhlám. To pozostáva zo správneho načasovania prieniku pakľúča do zámky.

Vaším domovom počas hrania bude svet Antaloor, ktorý je neskutočne rozsiahly a číta niekoľko väčších či menších ostrovov, na ktorých sa nachádzajú obrovské mestá ale aj malé osady. Nájdete tu lúky a pastviny alebo púšte, v ktorých žijú rôzne druhy zvierat či už priateľských, alebo tých, ktorí na vás neváhajú zaútočiť. Medzi dlhým radom stvorení nájdeme orkov, ľudí, obrovských pavúkov, vlkov, diviakov no aj nejaké tie kostričky, alebo zombíkov, takže výber je naozaj pestrý a každý si príde na svoje.

Aby ste nemuseli zdolávať takúto obrovskú diaľku sám môžete využiť teleporty, ktoré sú veľmi rozumne porozmiestňované po celom hernom svete, alebo nasadnúť na koňa a spoznávať svet z jeho chrbta. Všetko je to síce pekné, aj malá minihra odohrávajúca sa počas celej jazdy na koni(musíte dávať pozor na rýchlosť koňa) je pekná, no autori to všetko pokazili jeho ovládaním, ktoré je strašne ťažkopádne a nemotorné. Proste hrôza a des. No o nič lepšie na tom nie je ani náš hlavný hrdina, ktorý tiež zdedil dostatok nemotornosti aby vás to dokázalo vytočiť. Veď si len zoberte situáciu že utekáte pred skupinkou nepriateľov a utiecť na koňovi je vaša jediná nádej. Utekáte k nemu a odrazu sa objaví kontextové tlačidlo pre nasadnutie, no pokiaľ náš bojovník zastaví, kontextové tlačidlo zmizne a vy ste vydaní na milosť tlupe odporne vyzerajúcich a smrtiacich nepriateľov.

Keď sa však boju nevyhnete, tak sa stretnete s veľmi prívetivým a kvalitným súbojovým systémom (keď používate meče samozrejme), pri ktorom používate obe tlačidlá myši, jedno pre útok a druhé pre obranu, z ktorej potom môžete veľmi jednoducho a účinne prechádzať do smrtiacich protiútokov. Súbojový systém má však tiež trocha pomalšie reakcie, a tak si na neho budete musieť nejaký ten čas zvykať. Kúzlenie je jedna veľká báseň a strieľanie z luku má taktiež svoje čaro.

Všetok tento dôležitý herný materiál je zabalený do veľmi pekne vyzerajúceho enginu Grace. No najlepšie na tom je fakt, že tento engine zvládnu aj staršie počítače. Spracovanie prírody (najmä savany a lesa) aj spracovanie samotných postáv, či už mimika alebo textúry sú veľmi kvalitne spracované, takže kto očakával grafické hody, určite neodíde sklamaný. Jedine by autori mohli ubrať z prehnaného bluru a mierne presvietenie celej zobrazovanej scény. Čo sa týka technického spracovania, musím pochváliť veľmi krátke načítavacie časy a rovnako aj malý počet bugov, čo jasne indikuje to, že autori sa z prvého dielu poučili a zapracovali na všetkom, čo predtým spackali. Sem-tam síce zakopne AI, ktorá potom stvára veľmi zaujímavé veci, od nesmrteľnosti nepriateľov až po ich zasekávanie sa o rôzne predmety. Nepotešia ani nie tak časté pády hry, no nejedná sa o nič vážne. Rovnako som bol potešený zo zvukovej stránky. Trocha ma sklamal dabing, pretože často mi pripadalo, že dabingoví herci zle intonujú a hovoria akoby so stenou. Inak nemám výhrady. To, že hlavný hrdina má aj hlas, je tiež dobré. Aby som sa ešte trocha venoval rozhovorom, ktoré tvoria tak isto základ RPG hier. Tie sú na veľmi kvalitnej úrovni a vedené skutočne profesionálne. Hudba totiž šperkuje veľmi dobrú atmosféru.

{gallery}/recenzie/two.worlds2.recenzia/3/{/gallery}

Rovnako ako obrovský je herný svet, rovnako masívna je herná doba. Či už sa budete venovať iba hlavným úlohám alebo načriete aj do zoznamu vedľajších questov, buďte si istý, že pod 30 hodín nepôjdete. No najdôležitejší je fakt, že celých 30 hodín sa budete výborne baviť.

Už pred vydaním bolo jasné, že hra sa nevyhne porovnávaniu so štvrtým Gothicom, no oproti tejto hre nemá Gothic žiadnu šancu a to po všetkých stránkach.

Hra obsahuje aj multiplayer, ktorý síce je celkom kvalitný, no podľa môjho názoru multiplayer do RPG hier nepatrí a hra by nestratila nič zo svojho čara aj keby ho neobsahovala.

Takže si to môžeme zhrnúť. Vynikajúca hrateľnosť, kvalitný príbeh, pekné grafické spracovanie. Svoje muchy hra má, no to nemení nič na fakte, že plusy veľmi výrazne prevažujú nad mínusmi. Takže jediná rada na záver je tá, aby ste sa nenechali odradiť pomalým rozbehom, vytrvali a hra vás odmení.

grafické a technické spracovanie
questy a príbeh
obrovský svet
dlhá herná doba

inventár
AI
ťažkopádny hrdina
85%
ŽÁNER RPG
VÝROBCA Reality Pump
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU
TopWare Inc. / HYPERMAX
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ

Zaujala vás táto hra?

Kúpte si ju na www.brloh.sk

 

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk