Frostpunk - Recenzia

Frostpunk - Recenzia

Po krátkej odmlke sa 11 bit studios opäť vracia. Nejde im však len o to, aby nás zabavili, chcú nám najmä ukázať, že hry môžu priniesť aj vážnu tému hodnú zamyslenia. Ak ste hrali ich predchádzajúci počin This War of Mine, istotne mi dáte za pravdu, že hra skutočne srší vážnou atmosférou. Ba čo viac, z hry sála miestami toľko depresie a smútku, až vás donúti zamyslieť sa nad každým vaším rozhodnutím. Titul Frostpunk dostal za úlohu kráčať v rovnakých šľapajach ako jeho predchodca, no zároveň by mal priniesť trochu odlišnejšiu tému. Podarí sa mu to?

Brrr, to je zima!

Predstavte si, že žijete v alternatívnej minulosti – vo viktoriánskej dobe a všetko sa zdá byť v úplnom poriadku. Prichádza však veľká zmena klímy, ktorá dáva o sebe vedieť čoraz intenzívnejšie a nie a nie odísť. Ba čo viac! Zima začína naberať na obrátkach aj tam, kde bolo doteraz pomerne teplo. Sneh a mráz sa stávajú každodennou realitou. Ľudia na uliciach začínajú mrznúť a zomierať, snehové záveje dosahujú úrovne niekoľkých poschodí. A vy viete, že to najhoršie ešte len prichádza. V tom sa však ľudia zomknú a ich jediným možným únikom a miestom na prežitie sa stane Antarktída. Pýtate sa, prečo práve tá najviac nehostinná časť našej zemegule? Odpoveď je jednoduchá. V Antarktíde žijú živočíchy, ktoré sú na zimu adaptované, a tak je isté, že tam budú žiť aj v takomto nečase. Navyše, nachádzajú sa tam veľké zásoby uhlia a generátory, ktoré vlády všetkých zemí mohli v zlých časoch pokojne a bez akýchkoľvek komplikácií stavať. A práve takýto jeden generátor bude pre vás a vašich ľudí stredobodom pozornosti. A to doslova.

Takto nejako začína príbeh hry Frostpunk. Vy ako hráč sa ujímate kormidlovania tejto veľkej lodi, ktorá sa plaví do mrznúcej beznádeje. Vaša expedícia sa dostáva na miesto určenia. V podstate sa počas celej hry pozeráte na jeden obrovský kráter, v strede ktorého je generátor tepla. Na generovanie tepla a stavanie potrebných budov budete potrebovať dôležité suroviny. Tých sa v kráteri nachádza spočiatku hojne, no majú svoje limity. Na začiatku budete musieť napríklad svojich ľudí poslať zbierať uhlie ručne. „Ručný režim“ však nemôže trvať donekonečna, pretože ľuďom začne byť zima a zásoby uhlia začnú dochádzať. Zároveň budete musieť ľuďom postaviť prístrešky na bývanie. Tie navyše musia byť v tesnej blízkosti tepla, inak vám ľudia začnú chorľavieť. A keď sú chorí, bude nutné postaviť nemocnicu, do ktorej umiestnite kvalifikovaných ľudí. Tieto problémy sa časom nabaľujú jeden na druhý. K tomu musíte riešiť počet nedostatku pracovných síl tým, že začnete vysielať expedície. Tie okrem nových ľudí prinášajú aj rôzne dôležité suroviny. Maximálne vzácnou surovinou je steam-core, ktorú môžete využívať na tie najdôležitejšie veci.

Vpred sa musí ísť!

Počas svojho šéfovania musíte okrem vyššie spomenutých povinností vymýšľať aj nové technológie, ktoré vám pomáhajú adaptovať sa na prudkú zmenu klímy. Budete vymýšľať nové budovy, ich vylepšenia či rôzne zateplenia budov. A ako vodca tejto skupiny musíte rozhodovať o podstatných zákonoch. Práve zákony sú to, čo vás bude sprevádzať celou hrou a určovať jej priebeh. Zomrelo niekoľko vašich ľudí? Čo teraz? Podpíšete zákon o tom, že sa ľudia musia pochovávať? To by síce zvýšilo nádej, no cintorín vám zaberie miesto. Alternatívou je potom vykopať jamu v snehu, ktorá vás nič nestojí a ľudia sa tam budú jednoducho hádzať. To, na druhej strane, zvýši nespokojnosť, no aspoň sa zníži možnosť infekcie. A čo keď budeme môcť ich telá v budúcnosti využiť? Takýchto rozporuplných otázok pri podpisovaní zákonov nastáva neúrekom. Často si nebudete vedieť vybrať, ktorý zákon ustanoviť a ktorým smerom sa vydať. Navyše, vy ako vodca by ste aj chceli ísť liberálnejšou cestou, no ľudia sa začnú búriť a budú chcieť späť do Londýna po istú smrť. Jediné, čo vám v tom momente pomôže, je hrubá sila diktatúry a tvrdá propaganda alebo vytvorenie sekty. A to všetko len preto, lebo strata ľudí by mohla byť naozaj vážnym problémom.

Problémy sú na to, aby sa riešili

Počas hrania vás ľudia prosia o riešenie rôznych problémov. Za dobré vyriešenie problému klesne či stúpne jeden z ukazovateľov nálady vo vašom ľadovom svete. V hre nájdeme dva hlavné ukazovatele – nádej a nespokojnosť. A, samozrejme, nádej má byť čo najvyššia a nespokojnosť čo najnižšia. Všetky vaše akcie majú na tieto ukazovatele viditeľný vplyv. A tak si vždy pred každým rozhodnutím budete musieť premyslieť, či je daný krok momentálne tým najlepším riešením.

Ak hru hráte prvýkrát, práve pri všetkom tomto zhone vás môže prekvapiť trošku menej informatívne UI hry a chýbajúci tutoriál. Napríklad, keď k vám príde expedícia, v pravom rohu sa vám objaví iba zmenený nápis toho, že sa expedícia vrátila. Ak si to však nestrážite, môže sa stať, že na ňu zabudnete a expedícia potom len zbytočne stojí a čaká. Ide však len o malú chybičku krásy, na ktorú si počas hrania zvyknete. A aby som hre nekrivdil, tutoriál v hre nájdeme. Je však skôr informatívny a za ručičku vás vôbec neťahá. Všetko, čo budete chcieť vedieť, si v ňom musíte najprv naštudovať.

Chcelo by to viac obťažností!

Náročnosť hry je momentálne taktiež veľmi nevyvážená. Tá najľahšia je v realite pomerne ľahká. A ak máte nejakú hru už za sebou, zvládnete ju ľavou zadnou. No stredná obťažnosť je fakticky už poriadne náročná a o tej najťažšej ani nehovorím. Určite by som pri hraní privítal ešte nejaký medzistupeň medzi ľahkou a strednou obťažnosťou. Aby som bol ale k hre férový, Frostpunk nám ponúka rôzne kombinácie obťažnosti. Môžete teda kombinovať napríklad extrémne počasie, množstvo surovín atď.

V hre momentálne nájdete dvojicu scenárov, z ktorých každý ponúkne trochu iný zážitok z hry. Ide napríklad o scenár, v ktorom musíte v teple ukrývať množstvo semien rastlín tak, aby prečkali to najhoršie. Takže sa nebudete starať len o ľudí, ale taktiež aj o semienka, ktoré budú vyžadovať vašu plnú pozornosť. Podľa slov vývojárov sa na ďalšie scenáre môžeme tešiť v budúcnosti. Do hry tak pribudnú ďalšie a ďalšie možnosti a novinky, ktorých sa už teraz neviem dočkať.

Po grafickej stránke nemám čo hre vytknúť. Frostpunk je krásne spracovaný kúsok, ktorý beží pomerne svižne aj na staršom hardvéri. Hru som testoval na viacerých zostavách. A ak máte slabší hardvér, nemusíte sa báť. Na grafickej karte GTX-745 som na stredných detailoch nezaznamenal žiadny problém. Na druhej strane, táto hra absolútne nie je o grafickej stránke hry a na jej hranie nepotrebujete lámať rekordy v FPS. Grafika je dôležitá, to áno. No skôr len pre vizuálne zobrazenie niektorých aspektov hry. A to je len a len dobre.

Naše hodnotenie

Ak ste milovali This War of Mine, hru Frostpunk si skrátka musíte zahrať. Nestojí veľa, dá sa hrať viackrát aj po skončení a prinesie vám takmer reálny pohľad na možnú post-apo spoločnosť. A taktiež vás donúti zamyslieť sa nad realitou scenára v hre, ktorá nie je až taká vzdialená od skutočnosti nášho sveta. Tak na čo ešte čakáte, veď takéto hry vychádzajú iba raz za čas!

Klady

  • cena
  • znovu-hrateľnosť vďaka scenárom
  • atmosféra
  • originalita témy

Zápory

  • UI by mohlo byť informatívnejšie
  • vyváženie obťažnosti

Informácie o hre

Frostpunk

Frostpunk 2018

Frostpunk vás zavedie do ľadového sveta, v ktorom si všetko vyberá svoju daň. Budete musieť viesť kolóniu ľudí k tomu, aby prežili a adaptovali sa na úplne iné podmienky, než na aké boli doteraz zvyknutí. Dokážete to?

  • Platforma: PC
  • Žáner: Survival stratégia
  • Výrobca: 11 Bit Studios
  • Distribútor v GB: 11 Bit Studios
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: 11 bit studios

Trailer GameExpres.sk

Korekcia: Stella Ondrejčiková

Galéria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk