Sid Meier's Civilization VI: Rise and Fall - Recenzia

Sid Meier's Civilization VI: Rise and Fall - Recenzia

Objavujte, expandujte, využívajte zdroje a zničte súperov. 4X stratégie sú už desaťročia pre množstvo hráčov tým pravým orechovým. Medzi priekopníkov tohto žánru patrí aj legendárna séria Civilization, v ktorej máte pod palcom celú civilizáciu od jej prvých krokov až po dobu modernú. Rok a pol od vydania šiesteho dielu prichádza aj prvý datadisk Rise and Fall a my sme sa mu v recenzii pozreli na zúbok.

Samotná Civilization VI sa od vydania zmenila výrazne. Vývojári si vypočuli hráčov a prostredníctvom veľkých patchov pridávali rôzne úpravy či zlepšenia, ktoré hru posúvali bližšie k tomu, čo od nej fanúšikovia čakali. Oči sa však upierali práve na datadisk – ten totiž v minulosti zvykol priniesť zmeny, ktoré nútili hráčov poriadne prispôsobiť svoje zabehnuté taktiky.

Žiaľ, Rise and Fall nenasleduje príklad Brave New World či Beyond the Sword, čiže prídavkov, ktoré zásadným spôsobom zmenili predchádzajúce diely série. Herné mechanizmy, ktoré boli pridané, vyzerajú na papieri veľmi sľubne a nemôžeme povedať, že by boli zbytočné. Samotnú hru však neovplyvňujú až tak, ako by si človek prial.

Ako prvý udrie do očí systém tzv. vekov. Každá civilizácia si v histórii prežila lepšie, ale aj horšie obdobia a inak to nie je ani v novom prídavku. Ak sa vám bude dariť a budete získavať body za rôzne míľniky, akými sú napríklad obrana svojho impéria pred hrozbou barbarov, prvé postavenie unikátneho vylepšenia vašej civilizácie, či podmanenie si cudzieho národa, posuniete sa do tzv. zlatého veku s niekoľkými bonusmi na výber. Opakom je tzv. temný vek, ktorý vás môže zastaviť v ceste za rozletom.

Problémom je, že hoci je celý mechanizmus vekov príjemným oživením najmä začiatočnej a strednej fázy hry a prináša ďalšie možnosti v taktizovaní, čoskoro zistíte, že v podstate ide o kozmetické vylepšenie. Temný vek nie je až takou prekážkou, aby ste mali veľký problém sa z neho dostať a bonusy toho zlatého vám extra nepomôžu, aj keď v prípade dobrej stratégie dokážu nakloniť misky váh na vašu stranu.

Vrásky na čele naďalej spôsobuje aj umelá inteligencia. Tá má aj po množstve záplat svoje geniálne chvíľky, ktoré sa striedajú so slaboduchými. Zdá sa, akoby sa ešte stále nespamätala z prechodu na hexagonálny pohyb, ktorý nastal už v Civilization V. V normálnej náročnosti dokáže aj priemerný hráč čeliť presile súpera  stačí iba rozmýšľať. To umelá inteligencia, žiaľ, niekedy nedokáže.

Tento fakt sa ukazuje napríklad aj pri ďalšej novinke, ktorou je lojalita. Teória hovorí, že ak sa nebudete dostatočne starať o svoj národ, niektoré z miest na okraji civilizácie sa pod vplyvom úspešnejšieho súpera môže vzbúriť a jednoducho vyhlásiť nezávislosť. Tento mechanizmus ovplyvňujú aj spomínané obdobia civilizácie, čo znamená, že v zlatom veku sa o stratu svojho mesta báť nemusíte a vice versa.

Bohužiaľ, lojalita v konečnom dôsledku ovplyvňuje najmä mestá v blízkosti hraníc a slúži hlavne na potrestanie umelej inteligencie, ktorá sa často rozhodne založiť si mesto v absolútnej blízkosti vašich hraníc a potom sa tvári spôsobom: „ja nič, ja muzikant". Tentokrát však vášmu súperovi po niekoľkých desiatkach ťahov reálne hrozí, že o dané mesto príde a nabudúce si teda rozmyslí, kam sa so svojím osadníkom vyberie. Ani vy sa však nemôžete vybrať na druhý kontinent, ktorý je plný miest nepriateľov a založiť si tam len tak vlastné. Žiadne veľké preťahovanie o mestá sa však nekoná.

Milovníkov mikromanažmentu poteší posledná veľká novinka v podobe guvernérov, ktorí sú vašimi predĺženými rukami. Guvernérov je dokopy sedem a môžete ich inštalovať do svojich miest, aby im pomohli v hospodárskom, vojenskom či ekonomickom raste. Každý z nich má unikátny strom schopností, ktoré si časom vylepšujete. Poskytujú tak ďalšiu vrstvu taktiky. Ak ich budete mať viac, môžete ich neskôr v prípade núdze napríklad popresúvať.

Poteší aj množstvo maličkostí. Nové civilizácie sú výborné a prinášajú ďalšie zaujímavé štýly hrania. Či už sú to indiáni z kmeňa Kríov, Holanďania na čele s kráľovnou Wilhelminou alebo po krvi bažiaci Mongoli vedení Džingischánom, nik z osmičky pridaných národov nesklamal. Samozrejmosťou je aj niekoľko nových jednotiek, budov, čerstvých divov sveta a prírodných divov, ktoré obohatili už aj tak výrazné množstvo obsahu.

Vizuálne sa hra nezmenila. Stále ponúka rozprávkovo-komiksovú grafiku, ktorá polarizuje fanúšikov. Musím sa však priznať, že keď si na ňu človek zvykne, ťažko sa vracia k realistickejšej päťke. Hudobnej a zvukovej stránke nie je čo vytknúť. Menu naďalej dominuje nádherná pieseň Sogno di Volare. Maličkým nedostatkom je fakt, že počas dlhého hrania si môžete všimnúť opakujúce sa hudobné motívy v prípade situácie, že na vašom kontinente prevláda kultúra inej civilizácie.

Naše hodnotenie

Paradoxne najväčším problémom datadisku je to, že Civilization VI má najbohatší a najlepší základ v sérii a očakávania hráčov boli veľké. Rise and Fall následne priniesol nápady, ktoré ale nedotiahol do konca. Aj naďalej sa pri Civilization VI budete kráľovsky zabávať a stratégovia pri nej strávia desiatky až stovky hodín. Za 30 eur však človek predsa len očakáva viac ako niekoľko mechanizmov, bez ktorých by sme sa zrejme zaobišli.

Klady

  • nové nápady
  • výborné nové civilizácie
  • stále skvelá a návyková hrateľnosť

Zápory

  • umelá inteligencia
  • nedoladené nové mechanizmy
  • bugy
  • málo muziky za veľa peňazí

Informácie o hre

Sid Meier's Civilization VI: Rise and Fall

Sid Meier's Civilization VI: Rise and Fall 2018

Slávna séria Civilization tento rok oslavuje 25. výročie vzniku a pri tejto príležitosti prichádza jej šieste pokračovanie. Opäť sa postavíte proti najslívnejším vodcom ľudskej histórie pri stavbe svojej mocnej ríše.

  • Platforma: PC
  • Žáner: Ťahová stratégia
  • Výrobca: Firaxis
  • Distribútor v GB: 2K Games
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega

Trailer GameExpres.sk

Korekcia: Veronika Cholevová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk