Mráz, štípajúce líca, silný vietor a beznádej. Vitajte v post-apokalytpickom svete hry Impact Winter. Obľuba survival hier hráčov neustále drží, a preto prichádzajú stále nové a nové tituly, sľubujúce poskytnúť zážitok z prežívania napriek zlým okolnostiam. Impact Winter však už od začiatku sľubuje iný smer, na aký sú hráči zvyknutí z hier ako DayZ, Rust, či ARK: Survival Evolved.
Po prvé, nejde o titul v štádiu early access, ale o plnohodnotne vydanú hru. Je pravdou, že na early access a alfa/beta tituly už začínajú byť hráči alergickí, a takisto pri ich kúpe stále viac opatrní. Druhou, možno dôležitejšou odlišnosťou je, že nejde o hru z pohľadu prvej osoby a o typické behanie po svete, zhromažďovanie surovín a súčiastok a obranu svojej základne proti zombiám/iným hráčom/dosaďte si vlastnú možnosť. Impact Winter je atmosférická indie hra s izometrickým pohľadom a ponúka vcelku premyslené prvky manažmentu a vedenia.
Spása vo forme kostola a pomalý začiatok
Hra začína predstavením hlavnej postavy. Tú budete celý čas ovládať a je nemenovaným vodcom skupiny preživších. Po prvých pár krokoch som odhalil jeden dôležitý fakt. Hrať Impact Winter s klávesnicou a myšou nie je to pravé orechové. V prvých dvoch minútach som sa pustil do hľadania bezdrôtového ovládača, ktorý na počítači používam asi tak často, ako často majitelia BMW používajú blinker. Po zapojení a reštartovaní hry to bolo už o niečom inom a ovládanie je veľmi intuitívne a jednoducho zapamätateľné. Po krátkom tutoriáli, ktorý pozostáva zo zoznámenia sa so zvyškom skupiny a v rámci ktorého sú odhalené najdôležitejšie herné mechanizmy, je už na hráčovi, čo sa rozhodne robiť ďalej.
Množstvo možností prežiť, ale aj zomrieť
Hlavným cieľom hry je prežiť 30 dní v bezútešnom svete plnom snehu a nástrah. Vydržať 30 dní nebude také jednoduché, nakoľko skupina pod vaším vedením má spočiatku limitované zásoby, ktoré vydržia iba pár dní. Čas, ktorý treba vydržať, kým príde záchrana, sa tiež znižuje s každou splnenou úlohou a zvýšeným levelom. Tento herný mechanizmus, odmeňujúci aktívny prístup a chuť riskovať, sa mi počas hrania veľmi zapáčil, hoci integrácia mohla byť aj lepšia. Celková náročnosť nie je zo začiatku až taká vysoká, nakoľko hráčovi robí spoločnosť levitujúci robot Ako-Light, ktorý v celej hre hrá väčšiu úlohu, ako sa môže na začiatku zdať. Ten taktiež disponuje viacerými funkciami, ktoré treba postupne odomykať. Po vyspovedaní všetkých členov skupiny, vďaka čomu som sa dozvedel ďalších pár zaujímavých informácií a dostal som zopár úloh, sa vydávam do bieleho sveta plného mrazu a číhajúcich nástrah.
Padá sniežik, padá
Mám základnú predstavu, o čo v hre ide, mám viacero úloh od mojich spoločníkov a je na mne, ktorým smerom sa vydám. Mapa v hre nie je extrémne nápomocná a väčšinu objektov alebo miest treba najprv odhaliť, ale po výbere úlohy sa na minimape ukazuje smer, ktorým treba ísť. Rozmiestnenie predmetov v hre je náhodné a tak sa môže stať, že pri prvom hraní narazíte na tonu dôležitých predmetov či jedla hneď za rohom. Je však treba počítať aj s tým, že sa budete musieť za tým, čo potrebujete, plaholčiť naozaj ďaleko. Na čo som si musel dávať hneď zo začiatku pozor, bolo obmedzenie veľkosti inventára, takže som si buď pripadal ako ping-pongová loptička, keď som behal od kostola do miesta, ktoré som sa snažil celé vybrať, alebo som nad každým jedným predmetom špekuloval niekoľko minút. Nakoniec, aspoň kým som si inventár nevylepšil a nezväčšil, sa mi osvedčilo zapisovať si do notesa, čo za predmety som v ktorom dome alebo ruine videl. Takže zatiaľ čo som v tej chvíli bral iba tie potrebné veci, vedel som, kam sa treba vrátiť, ak by som ich v budúcnosti potreboval.
Musí to ísť aj rýchlejšie a múdrejšie
Samozrejme, behanie kade-tade po bielej pustatine sem-tam spestrenej kontajnerom či polozasneženým domom ma čoskoro začalo ubíjať. Niežeby bola hra nezaujímavá, alebo jej soundtrack a atmosféra dostatočne nepútala. Ale odkedy som sa dozvedel, že existuje možnosť poskladať si snežný skúter, išli všetky plány bokom. Pri hľadaní súčiastok a ignorovaní životu dôležitejších vecí, ako napríklad jedla a vody, som takmer prišiel o dvoch osadníkov kostola, ale skúter definitívne stál za to. Až na pár problémov, ktoré spomeniem neskôr.
SIMS s príchuťou survival
Jednou z hlavných súčasti tejto hry je nielen boj o svoje prežitie, ale schopnosť postarať sa aj o ostatných členov skupiny. Vďaka nim sa totiž dajú odomykať nové predmety alebo vykonávať rozličné akcie. Pri prvej hre som sa o nich až tak veľmi nezaujímal a iba som ich udržiaval pri živote. Každý jeden má spoločník svoj príbeh a pri plnení úloh, ktoré vám dajú, a pri ich počúvaní sa ho dozviete. Pravidlom je, že čím lepšie sa o svoju skupinu staráte, tým jednoduchšie sa vám bude hra prechádzať. A na vypočutie každého príbehu nestačí jediné prejdenie hry, čo je skvelou správou pre ľudí, čo v hrách hľadajú opakovatelnosť.
To dobré na Impact Winter
Atmosféra a hudba. Nutnosť manažovať a myslieť dopredu. Vcelku zaujímavý príbeh. To všetko Impact Winter má a ponúka ešte niečo navyše. Behanie po bielych planinách ma neprestalo baviť tak skoro, nakoľko som vždy objavil nejaké nové miesto či predmet, ktorý sa mi hodil do nejakej úlohy. Takisto systém vylepšovania, ako seba, bázy v kostole alebo robotického spoločníka je celkom dobre premyslený. Odomykať nové možnosti a vracať sa na už preskúmané miesta iba preto, aby som tam zrazu odhalil ďalšie možnosti, bolo niečo, čo ma napĺňalo uspokojením. Impact Winter je typ hry, ktorú nie je až také ťažké úspešne prejsť, ale na jej úplne ovládnutie a majstrovské dokončenie treba veľa času a snahy. Neponúkne síce stovky hodín herného času, ale to by od tohto indie počinu ani nikto nemal čakať.
To zlé na Impact Winter
Bugy, chyby, glitche. Pomalé načítavanie. Zlá podpora klávesnice a absencia podpory pre myš. Impact Winter je hra postavená na Unity Engine a má svojský grafický štýl. To však nič nemení na tom, že som počas hrania viackrát narazil na problémy s nedostatočnou optimalizáciou a na iné problémy. Zopárkrát som dokonca narazil tak tvrdo, až som musel začínať odznovu, alebo zo staršej uloženej pozície. Prejsť kilometer od kostola, zaseknúť sa s hernou postavou na neviditeľnej prekážke a pri snahe pohnúť sa akýmkoľvek smerom iba smutne pozerať, ako mi doma umiera člen družiny, prichádza snehová smršť a herná postava umŕza a umiera na vyčerpanie, je naozaj frustrujúce. Nehovoriac o problémoch so snežným skútrom. Pokiaľ bolo totiž zasekávanie sa pri chodení občasnou nepríjemnosťou, tak jazdenie so skútrom je amok ponúkajúci zážitok. Niežeby sa skúter zasekával úplne. Ale jeho konštantné narážanie a odmietanie prejsť cez najmenšie hrbolčeky mi po prvých piatich minútach už veľmi vtipne neprišlo. Aj tak je to tá najlepšia možnosť, ako sa po svete presúvať. Takisto ma celkom iritovalo, že aj v koncových štádiách hry, keď som mal silných a vylepšených spoločníkov, a jedného špecificky určeného na obranu a ochranu kostola, sa mi do zhromaždených vecí uložených v báze kostola dokázali dostať banditi a nepozorovane ukradnúť veci.
Celkový pocit z hry
Impact Winter nie je zlá hra. Svoju cenu si zaslúži a pokiaľ máte radi survival hry a radi rozmýšľate, tak si ju obľúbite. Atmosféra hry tvorená ako umeleckým štýlom, tak kvalitným soundtrackom je veľmi dobre ladená, a tak vyvoláva pocity dostatočnej bezútešnosti bez toho, aby priamo odrádzala od hrania či spôsobovala depresiu. Nanešťastie, tento titul stále postihuje množstvo bugov a problémov ako dlhé načítavanie či menej prehľadné herné mechanizmy. Takisto aj od konca hry som očakával trochu viac, hoci bez prezrádzania tieto pocity vysvetliť nemôžem.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Impact Winter 2017
„Za 30 dnů dorazí pomoc…“ Záhadná zpráva z vysílačky tvrdí, že pomoc se blíží. Jste Jacob Solomon: vedoucí provizorního týmu, který se snaží přežít následky ničivého střetu s asteroidem. Váš cíl: Dovést svůj tým k přežití.
- Platforma: PC
- Žáner: survival akcia
- Výrobca: Mojo Bones
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega