Real-time stratégie vymizli zo sveta takmer rovnako ako point & click adventúry. Žáner, ktorý bol svojho času na výslní, je teraz skoro vyhynutý. Je pravda, že sa sem-tam objaví nejaká hra, ktorá zaujme (napríklad Halo Wars 1 a 2), ale časy, keď počítačovým hrám kraľoval Warcraft 3 či Command & Conquer, sú už dávno preč. Štúdio Relic Entertainment v spolupráci so SEGA sa už od roku 2004 snaží tvoriť real-time stratégie zo sveta Warhammer 40,000. Prvé dva diely slávili úspech a prednedávnom na svetlo sveta prišiel najnovší – tretí. A ako na tom je? To sa dozviete v našej recenzii.
Kampaň mohla mať veľmi dobrý príbeh
Hra začína veľmi dobrým a dych berúcim úvodným videom, ktoré vás uvedie do deja. Príbeh sa odohráva na planéte Acheron, kde sa objavuje veľká ničivá zbraň so zaujímavým názvom „Spear of Khaine“. Celá kampaň sa v podstate točí okolo tejto hrozivej zbrane, do ktorej sa zapoja tri frakcie – Vesmírni mariňáci, Orkovia a Eldarovia, ktorých dej sa strieda po jednotlivých misiách, a tak si najprv zahráte za jednu frakciu, potom za druhú, potom tretiu a tak ďalej. Síce to hru istým spôsobom oživuje, no na druhú stranu neustále striedanie má za následok menší chaos pri začiatku misie, keďže rôzne frakcie a hrdinovia prinášajú iné mechaniky a taktiky. Dej je priemerný a práve v tom vidím veľký kameň úrazu Dawn of War III. I keď má zo začiatku potenciál a po prezretí úvodného videa máte pocit, že zažijete niečo naozaj veľkolepé, časom zistíte, že príbehu chýba gradácia a výrazný posun dopredu. Spracovanie frakcií tiež nestojí za veľa s výnimkou Orkov. Tí sú oproti Eldarom a Mariňákom spracovaní viac než dobre a okrem toho ustavičné sršia hlúpymi, no za to vtipnými hláškami, ktoré často pobavia.
Čo ma však celkom dosť zarazilo pri hraní kampane, bol fakt, ako veľmi sú niektoré jednotky slabé a ich výdrž je naozaj žalostná. Ich umelá inteligencia niekedy tiež stojí za „starú bačkoru“ a pokiaľ im nedáte rozkaz „pohyb a napadnutie“, dokážu stáť na mieste a pozerať sa na to, ako to do nich v plnej paráde z diaľky „šije“ nepriateľská jednotka. Takisto zamrzí aj to, že hra nedisponuje až tak značným počtom jednotiek, akoby sa od nej očakávalo, čo by sa jej dalo prepáčiť. Tieto neduhy sa však prenášajú aj do zložky pre viac hráčov, čo je naozaj škoda.
Veľkým plusom je to, že obsahuje češtinu a tak nemusíte mať pri sebe anglický slovník a hru si užijete na 100 %. V češtine je všetko, dokonca aj tie najmenšie dialógy medzi jednotkami.
A aby som nezabudol, ak patríte k fanúšikom Warhammer najmä pre to, že radi maľujete vlastné Warhammer figúrky, určite vás zaujme sekcia v menu hry pod názvom „Malování armády“. Tu si môžete vaše jednotlivé jednotky vizuálne prispôsobiť po farebnej stránke takmer tak, ako sa vám zachce.
Keď sa MOBA žáner natlačí do RTS stratégie
MOBA hry ma neskutočne bavia a v mnohých som odohral veľa hodín. Ich úspech tkvie najmä v ich dostupnosti (keďže v drvivej väčšine ide o free-to-play kúsky) a takisto vďaka ich jednoduchosti a zároveň prepracovanosti. Tvorcovia Warhammer 40 000: DOW III sa rozhodli, že zložku hry pre viac hráčov okorenia o takýto štýl. Teda, čo okorenia, mám pocit, že tentokrát to tvorcovia až prekorenili.
Rovnako ako v kampani pre jedného hráča, tak aj tu nájdete tie isté tri frakcie, za ktoré môžeme hrať. To, či sa dočkáme ďalších rás ako Necroni, Tyranidov či Chaos je zatiaľ vo hviezdach, no nejaké DLC aj s ďalším príbehom by nebolo na škodu.
Hra pre viac hráčov má celkovo tri módy – 3vs3, 2vs2 a 1vs1 a každý z týchto módov má niekoľko vlastných máp. Ak sa navyše necítite hrať hneď tieto hry proti skutočným hráčom, môžete si ich skúsiť aj proti umelej inteligencií. Tá ma tri stupne obtiažnosti – ťažká, normálna a ľahká. Hoci sa nedá povedať, že by AI bola nejak extra inteligentná, aj tak vám dá poriadne zabrať.
Počas hry staviate základne, rôzne budovy a obsadzujete body, ktoré vedia generovať potrebné suroviny na stavbu jednotiek či budov a naviac sa na mape vyskytujú aj miesta, ktoré vám po obsadení zabezpečia výhodnú strategickú pozíciu. Tieto body je potom potrebné neustále brániť a obsadzovať nové a nové. Vďaka tomu je hra pre viac hráčov sviežejšia a akčná, no návrat ku klasickým RTS ako boli C&C by nebol na škodu. Pred zápasom si zvolíte troch hrdinov a doktríny, s ktorými pôjdete do hry. Hrdinov si počas zápasu odomykáte za tzv. elitné body. Hrdinovia sú silnejší, majú špeciálne schopnosti a dokážu rozhodnúť o výhre. Každá frakcia má hneď niekoľko známych hrdinov, ktorých si môžete vybrať. Vesmírni mariňáci majú napríklad Gabriela Angelosa, Eldarovia Jainu Zar a Orkovia napríklad Big Mek Wazmakka.
Multiplayerové hry majú tzv. eskalačné fázy, ktoré začínajú každých desať minút. Celkovo ich tu nájdeme štyri a každá fáza sa v podstate snaží zrýchliť hru. Napríklad pri druhej fáze dostávate 50 % viac zdrojov alebo sa pridá 50 % zdravia štruktúram. Tieto výhody gradujú a tak je dôležité postíhať všetko čím skôr, inak bude človek nahraný a nepriateľ vás rozdrví.
Nehovorím, že MOBA prístup k multiplayeru je zlý, to nie, určite je zaujímavý a osvieži, no tí, čo túžia po klasickej real-time stratégii, ostanú sklamaní a tí, čo túžia po plnohodnotnom MOBA zážitku, tiež. Naviac, hra nie je zadarmo ako konkurenčné MOBA tituly a tak je viac-menej pravdepodobné, že časom v nej budeme stretávať menej a menej protihráčov a čakacie doby sa pravdepodobne zvýšia. Pokiaľ by bola jedinečná svojho druhu, verím, že by išlo o obrovský hit, takto však s veľkou pravdepodobnosťou zabaví iba na určitú dobu.
Galéria
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Warhammer 40,000: Dawn of War III 2017
Warhammer 40,000: Dawn of War III je real-time stratégia, ktorá sa odohráva vo svete Warhammer 40,000. Dostanete sa v nej do epických bitiek rôznych frakcií a vyskúšate si, aké je to viesť svojich bojovníkov priamo v boji.
- Platforma: PC
- Žáner: Real-Time stratégia
- Výrobca: Relic Entertainment
- Distribútor v GB: SEGA Europe
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega