Moonfall - Recenzia

Moonfall - Recenzia

Slovenská hra je vzácnosť. O to väčšia, ak ide o kvalitnú hru. Trošku zaspoilujeme a prezradíme, že Moonfall rozhodne nepatrí do kategórie titulov, nad ktorým stačí mávnuť rukou.

Fishcow Studio má už na konte adventúru s názvom Gomo, takže Moonfall nie je ich prvotina, a celkom zjavne naznačuje, že toto lokálne štúdio to myslí s produkciou hier vážne. Aj keď sa necháva inšpirovať dielami iných, určite ešte pohne hladinou herných vôd. V tomto prípade tvorcovia vzdali úctu klasike s názvom Golden Axe, čo bolo starším hráčom isto jasné už zo screenshotov. Vzhľadom na to, že ide o titul z roku 1989, asi by nebolo na škodu spomenúť, že základný princíp bol založený na boji s nepriateľmi v posúvajúcom sa 2D prostredí. Nakopávanie zadkov v žánri beat'em up. Tohto princípu sa drží aj Moonfall, a keďže ide o netradičný prístup na dnešnú dobu, musíme vám ho viac priblížiť.

Hlavný hrdina sa pohybuje v rámci ručne kreslených prostredí, z ktorých vždy vedie jeden či viacero výstupov. Nepriatelia sa k vám približujú na začiatku skromne, a jednoduchým stláčaním klávesu na útok ich s prehľadom kynožíte. Tak to vyzerá na začiatku, neskôr sa však situácia začne vyostrovať. Nepriatelia sa na vás začnú vrhať zo všetkých smerov. Vďaka prvkom RPG naberáte skúsenostné body, postupujete na vyššie levely a svoju postavu môžete pri tom vylepšovať. Silniete so silnejúcimi protivníkmi. Okrem bežného mlátenia po hlave základnou zbraňou teda neskôr pribudne možnosť vyberať si rôzne útočné schopnosti a zvyšovať ich úroveň. Môžete tak disponovať útočnými kúzlami na diaľku či na blízky útok, rozmanitosť je slušná. Táto rôznorodosť súvisí tiež s tým, že na začiatku hry máte možnosť vybrať si z troch typov postáv a podľa toho sa zamerať viac na mágiu či boj. Možnosti sú Vanguard, Elementalist a Shadow, čo sa dá jasnejšie vysvetliť ako bojovník, mág a dýkar-lukostrelec. Teda nič nové, no stačí to.

Počas svojho putovania prostredím budete nadobúdať okrem schopností tiež výbavu, takže systém RPG je kompletný, aj keď sa v hrateľnosti výrazne nepremietne. V tomto smere by sme privítali trošku rýchlejšie vybavovanie postavy obrannými prvkami výbavy, zbraní je pomerne dosť hneď od začiatku. Tie sa spočiatku od seba veľmi nelíšia v štatistikách, skôr v bonusoch. Umožnia napríklad odsotiť nepriateľa, čo je pri tomto type hry, v ktorej sa na vás všetci vrhajú ako Braňo M. na fľašu vodky, veľmi praktický bonus. Ako to už býva, vaša postava má dva základné ukazovatele – zdravie a manu. Nosí so sebou obmedzené množstvo fľaštičiek na ich priebežné dopĺňanie počas boja. Tie možno získať rovnako ako výbavu nákupom od obchodníkov na základni, na ktorú sa po misiách teleportujete, alebo zbieraním po porazených nepriateľoch. Z nich padá tiež miestna mena v podobe tyrkysových fľaštičiek, za ktorú možno uskutočňovať spomenuté nákupy.

Grafické vyhotovenie je založené na príjemnej ručne kreslenej grafike. Nepôsobí vôbec lacno, ako by ste sa pri slovách o ručnom kreslení mohli nazdávať. Naopak, vytvára atmosféru podobnú hrám z obdobia Golden Axe patrične okorenenú moderným štýlom, vrátane grafických efektov. Presne to isté možno povedať o zvukovej stránke hry. Zvukové efekty aj hudba sú technicky na modernej úrovni, a pritom príjemne nostalgicky navodzujú atmosféru hier, ktoré vznikali, keď bohovia boli malicherní a krutí... ehm... pardon, až tak dávno to zasa nebolo.

Príbeh sme si nechali, netradične, na neskôr. Je totiž podružný a neprišiel nám originálny ani zaujímavý. Všetko sa odohráva vo svete Terra Nihill. Zrejme to nemá byť v minulosti, no prostredie, zbrane, brnenia, prstene a ostatné prvky pôsobia stredoveko. Zápletka je boj ľudí proti Divochom a v neskoršom štádiu hrania sa prostredie zmení na steampunkové. Hra vás na začiatku oboznámi so situáciou pomocou textu a v rovnakom duchu sa nesú aj dialógy s postavami, a to už nepovažujeme za príjemnú nostalgiu. Ako hovorí známe meme: „Ain't nobody got time for that.“ (Na to nikto nemá čas.). Postavy síce sem-tam povedia nejakú anglickú vetu, aby pôsobili živšie, no informácie súvisiace s vašimi úlohami vždy podávajú textovo. Myslíme si, že plnohodnotný dabing by hru výrazne oživil a značne zvýšil jej šance na komerčný úspech. Je však pravda, že titul podporuje niekoľko jazykových mutácií a lokálne slovenské štúdio by s dabingom malo zrejme veľa starostí a nákladov. Medzi podporovanými jazykmi je, pochopiteľne, aj slovenčina. Steam, v ktorom si možno hru zaobstarať, síce tvrdí niečo iné, no neverte mu, klame.

Moonfall si preto užijú aj mladší, jazykovo menej podkutí hráči. V nich vidíme hlavnú cieľovú skupinu tejto hry. V podstate ide hlavne o odreagovanie sa. Dostanete nejakú úlohu, pohybujete sa po scénach, kde postupne kynožíte nepriateľov. Vylepšujete si pri tom svoju postavu, no žiadne zložité puzzle vás nečakajú. Ak niekde treba napríklad aktivovať most, aby ste prešli na druhú stranu, zrejme bude o pár scén ďalej páka, ktorou treba pohnúť a popri tom kynožiť a kynožiť. Pri pohybe svetom je dobré sa vyhnúť prakticky všetkým prekážkam, pretože mnohé z nich vám ublížia.

Prechody medzi jednotlivými scénami sa nám často nezdali celkom zjavné, možno ich mohli tvorcovia trošku viac zvýrazniť v prostredí, aby hráč vedel, kadiaľ vedie cesta. Takisto nás veľmi nepotešil systém checkpointov, ktorý niekedy spôsobí, že musíte po smrti hrdinu odohrať príliš veľkú časť hry odznova. Autori sa však o svoje dielo starajú, takže je možné, že sa to s nejakým novým update ešte zmení. Obťažnosť je dobre vyvážená, trojstupňová a hráča plynulo pripravuje na čoraz ťažšie kynoženie nepriateľov. Všimli ste si, ako často používame slovo kynoženie? To preto, že to je hlavná pointa hry. Sem-tam pošlete na druhý svet nejakého silnejšieho bossa a pokračujete ďalej v znižovaní počtov nepriateľov, ktorých je tu síce množstvo druhov s rôznymi spôsobmi boja, no graficky tak trochu splývajú.

Ovládanie je zamerané takmer výhradne na klávesnicu (resp. je tu aj podpora gamepadov z Xboxu) a opakované stláčanie kynožiaceho klávesu. Monotónne to však nie je, takže ak hľadáte hru na oddych, pri ktorej nemusíte zapojiť vyššie mozgové funkcie, Moonfall je celkom dobrá voľba. Druhá možnosť je, že už nie ste „najčerstvejšia zelenina“, titul Golden Axe ste milovali, a tak si s dávkou nostalgie vychutnáte jeho moderného príbuzného. Fishcow Studio ukázali, že vedia ponúknuť konkurencieschopnú kvalitu, takže si podporu zaslúžia a my sa tešíme na ich ďalšie počiny. Mimochodom, ak máte radi youtuberku a cosplayerku Lady Felan, jedna z postáv je po nej pomenovaná.

Naše hodnotenie

Moonfall je 2D scrollovacia akčná hra inšpirovaná klasikou menom Golden Axe. Nesrší originalitou, no napriek tomu je titul celkom príjemná oddychovka s prvkami RPG a v štýle, ktorý je na dnešnú dobu úplne netradičný.

Klady

  • inšpirácia klasikou
  • nenásilné kopírovanie vzoru
  • prijemne nostalgická atmosféra
  • grafika a zvuk na modernej úrovni
  • vyvážená obťažnosť a hrateľnosť
  • veľmi nízke požiadavky na HW

Zápory

  • chcelo by to dabing
  • príbeh je nepodstatný a nezaujímavý
  • na riedko rozmiestnené checkpointy
  • ovládanie zamerané na klávesnicu

Informácie o hre

Moonfall

Moonfall 2017

Moonfall je 2D scrollovacia akčná hra inšpirovaná klasikou menom Golden Axe.

  • Platforma: PC
  • Žáner: 2D beat'em up
  • Výrobca: Fishcow Studio
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Fishcow Studio

Trailer GameExpres.sk

Korekcia: Zdenka Schwarzová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk