Upozorňujem, že ak si nechcete zničiť zážitok z tejto hry, resp. z predchádzajúceho dielu, vyhnite sa prvému odstavcu na sto honov.
Silence je miesto medzi životom a smrťou, kráľovstvo stojace medzi plným vedomím a bdelou kómou. Prvý diel The Whispered World považujem za úžasnú adventúru, jednu z najlepších, aké som kedy hral, s príbehovou pointou takou silnou, že ju len tak niečo neprekoná. Ak ste teda prvú časť hrali, viete, že Silence je len stav mysle, bludné predstavy v mysli človeka, ktorý v realite zažil traumu a pomaly umiera. Ako už názov dvojky jasne naznačuje, dostaneme sa na to miesto znova.
Kráľovstvo Silence je prekrásnym miestom plným protikladov. Kým na jednej strane sa necháte unášať malebnou atmosférou prírodných zátiší s hompáľavo zurčiacim potôčikom, derúcim si cestičku pomedzi skaly, z druhej strany už na vás pomrkávajú desivo vyzerajúce hory lákajúce vás do svojich útrob plných nebezpečenstiev. Veru, močiare s jedovatými výparmi a hrôzostrašní Seekers, nie sú nič pre malé dievčatá, akou je napríklad aj Renie.
Renie je malou sestrou Noaha (ak ste hrali jednotku, viete, o čom hovorím), ktorá sa po dramatickom úvode ocitne v tomto zradnom kráľovstve. Z rozprávania svojho brata vie, čo je to Silence a prečo musia z neho čím skôr vypadnúť. Noah je, samozrejme, pri nej, a tak sa spoločnými silami snažia dostať na známe inkriminované miesto, odkiaľ je to domov už len sťa malá črepinka.
Cesta to nebude ľahká, nakoľko Silence ovláda falošná kráľovná s posluhovačmi nazvanými Seekers, ktorí neustále hľadajú jednu dôležitú vec. Proti kráľovnej bojuje miestny odboj tvorený z niekoľkých odvážnych mladých bojovníkov, ktorí Noahovi a Renie skrížia v určitom okamihu cestu a tí sa spútaní spoločným cieľom vydajú na púť za nastolením slobody. No len aká rozporuplná púť to, bohužiaľ, je. Hra totiž trpí evidentnou uponáhľanosťou, ktorá nádejný herný zážitok pretvorí na smršť nelogicky na seba nadväzujúcich scén s odbitým koncom.
Začiatok je podarený, všetko odsypáva plynule, dej sa začína zauzľovať, nové postavy pridávajú do deja väčšiu hĺbku a zdá sa, že na hráčov čaká veľkolepé dobrodružstvo podobné tomu prvému. Prvé dve hodiny sú aspoň po stránke príbehu pekné, nakoľko človek má pocit, že to je len akýsi úvod, ktorý sa pretvorí v trvácnu adventúru, plnú prekvapení a zaujímavých miest. Lenže chyba lávky, pretože približne v polovici sa niečo stane a všetko zrazu prestane dávať zmysel. Postavy sa začnú chovať úplne odlišne, ako by ich zrazu prevzal iný scenárista snažiaci sa hru pretvoriť na svoj vlastný obraz a nehľadiac, že to z celkového pohľadu nebude dávať žiadny zmysel.
To, čo sa hra úvodné hodiny snažila budovať, sa všetko zrúti ako drevený domček troch prasiatok po fúknutí zlého vlka, a vy zrazu stojíte pred koncom a čochvíľa pozeráte na trestuhodne krátku záverečnú animáciu. A frustrovaní zo spustenia záverečných titulkov sa začnete pýtať, čo sa vlastne, preboha, stalo. Nemyslím tým, akým neuveriteľným zvratom hra disponuje (pretože žiadnym nedisponuje a ak ste hrali prvý diel, rýchlo vám dôjde, ako sa hra skončí), snažím sa prísť na to, čo sa stalo tvorcom, že museli zrazu hru v polovici useknúť a dostať vás na koniec hry rýchlosťou japonských vlakov JR Shinkansen. A evidentne preskakujúc mnohé deje, prostredia a udalosti!
Hra sa v určitom okamihu rozhodne vykašľať na budovanie príbehu a na vedľajšie postavy, ktoré Noaha a Renie sprevádzajú. Jednoducho na ne zabudne. Či už ide o odvážnu Kyru, ktorej cieľavedomosť je niekedy až nepríjemná, majstra Janusa, alebo dokonca dôležitú vešticu Shanu, tí všetci zmiznú tak rýchlo, ako sa aj objavili. Hoci v prípade Kyry to celkom neplatí. Tá síce vydrží na obrazovke najdlhšie, ale jej charakter je neuveriteľne nekonzistentný. Pýtam sa sám seba, neprešla táto hra náhodou búrlivým vývojom, počas ktorého ani sami tvorcovia nevedeli, čo chcú?
Keby aspoň tá hrateľnosť za niečo stála! Preč sú zložité hlavolamy, preč je inventár, preč sú rôzne kombinácie predmetov skúšajúce váš intelekt, väčšina hrateľnosti je zameraná na QTE činnosti. Mám na mysli mechanizmy ako v Heavy Rain, napríklad posunom myši zdvihnúť určitý predmet, klikaním na myš na niečo pobúchať či, ako v Tony Hawkovi, udržiavať balans, aby vaša postava napadla na zem. Takéto mechanizmy považujem osobne za veľmi nudné, otravné a zbytočné, čiže nemusím hovoriť, že ma po čase dosť štvali. Hra má pár svetlých chvíľok, hlavne vtedy, keď vám umožní ovládať dve postavy na dvoch odlišných miestach naraz s tým, že si môžete medzi nimi ľubovoľne prepínať. Niečo také sa objavilo aj v sérii Deponia, no tam to bolo neporovnateľne zložitejšie a celkovo uspokojivejšie.
Nehovorím tým, že je tu tento prvok zle použitý, tvrdím len, že je využitý nedostatočne. Asi najviac mi utkvel v pamäti hlavolam, v ktorom ste museli dostať partiu postáv z jednej strany priepasti na druhú tak, aby sa pod vami nezošmykol drevený panel. Rovnako pekné bolo aj otáčanie mechanizmu dverí v závislosti od rozprávaného príbehu. Ak by v takomto trende hra pokračovala, pričom by sa náročnosť ešte zvyšovala, bol by som neporovnateľne spokojnejší. Niečo zachraňuje aspoň roztomilý Spot, ktorý sa dokáže zmeniť na niekoľko tvarov, no oproti jednotke (prepáčte mi to neustále porovnávanie) sú aj situácie s ním omnoho viac očividnejšie a proste bez výzvy.
Najväčším triumfom hry je bezkonkurenčný vizuál, ktorý kĺbi 2D a 3D do takého úžasného celku, že si až prajem, aby bol tento systém využitý aj v nejakých ďalších hrách. Prekrásne sú textúry, nádherné je nasvietenie, prostredie je doslova živé a animácie, to je kapitola sama o sebe. Či už ide so postavy, alebo hýbajúce sa pozadie, Silence predvádza doslova neuveriteľné veci!
Úžasná je rovnako aj hudba, ktorá citlivým spôsobom dotvára pochmúrnosť scén. Možno len namietať, že každá zo skladieb si je kompozíciou podobná ako vajce vajcu, ale to nevadí, nakoľko srdce má obrovské a emocionálny rozsah hry dotvára skutočne nádherným štýlom.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Silence 2016
Silence je pokračovanie adventúry The Whispered World zachytávajúce osudy dievčaťa Renie a jej brata Noaha, ktorí sa snažia zvrhnúť falošnú kráľovnú a vrátiť sa z tajomnej krajiny domov.
- Platforma: PC
- Žáner: point-and-click adventúra
- Výrobca: Daedalic Entertainment
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Daedalic Entertainment