Grand Theft Auto V - Recenzia

Grand Theft Auto V - Recenzia

Po roku a siedmich mesiacoch sme sa aj my, „pcčkári" konečne dočkali. Rockstar po nekonečných odkladaniach a úvodnom zatĺkaní do sveta vypustil PC verziu Grand Theft Auto V. Pokiaľ sú medzi vami takí hráči ako ja, ktorí trpezlivo čakali a konzolové verzie vynechali, mám pre vás skvelé správy. GTA V je jedna z najlepších hier, aké si aktuálne do svojich počítačov môžete nainštalovať, a to aj napriek tomu, že váš PC už má pár rokov. Nebojte sa, nič také, ako pri vydaní GTA IV na PC sa neopakuje a tentoraz sa s nami snaží Rockstar North skamarátiť už od prvého stretnutia.

Maniak, gangster a bankový lupič. Trio sympaťákov.

Prím v príbehu hrá najmä odlišnosť troch hlavných postáv. A tak ako vždy, opäť ide o anti-hrdinov, ktorí si, napriek všetkému, svojím spôsobom získajú vaše sympatie. Pre mnohých hráčov to neplatí v prípade Trevora, ktorý je po všetkých stránkach čistokrvný blázon a z času na čas ho chytí záchvat, ktorý končí krvavými jatkami. Michael je zase bývalý zločinec, ktorý žije so svojou rodinou v bohatej štvrti Los Santos, no pociťuje jeden neúspech za druhým a poriadne to v ňom vrie. Franklin do tretice je černoch z chudobnej štvrte, ktorý sa zaplietol do niekoľkých menších problémov a cíti potrebu dostať sa niekam vyššie. Príbeh všetky tri postavy veľmi citlivo, ale efektívne predstavuje hráčovi a prepája ich osudy, pričom vám dáva možnosť výberu, kedy za ktorého fešáka budete hrať. Podobne, ako v celej sérii, každá ďalšia postava, ktorá sa v deji predstaví, má svoju dušu a predstavuje dôležitý kúsok obrovského herného sveta. Vrcholom sú neskoršie fázy hry, keď si počas misií môžete ľubovoľne prepínať medzi postavami, pričom každá zastáva inú pozíciu v tom istom pláne.

Ak si budete chcieť dať od príbehu chvíľku pauzu, ponúka sa vám celé mesto aj so svojimi aktivitami. Môžete ísť na strelnicu zlepšovať svoju presnosť, zabehnúť si triatlon, pretekať, učiť sa lietať, hrať tenis a množstvo ďalších a ďalších aktivít, pričom väčšina zvyšuje ďalšie schopnosti a vlastnosti ako vytrvalosť alebo šoférovanie. Je neuveriteľné, koľko obsahu dokázali v Rockstar napchať do jedného titulu a s ohľadom na konkurenciu, ktorá pozná najmä skratku DLC, si vývojári GTA jednoducho zaslúžia bratské tľapnutie po pleci. Veľkým prídavkom PC verzie je Director mód. Podobne, ako v predchádzajúcej časti, si môžete nahrávať klipy z hrania a následne ich editovať v zabudovanom editore. Rockstar však zapracoval aj v tomto ohľade a do editora pridal niekoľko zásadných vylepšení. Natáčať môžete nielen počas bežného hrania za jednu z hlavných postáv. Hra ponúka jednoduchý casting, respektíve herné menu, kde si môžete zvoliť akúkoľvek postavu či zviera z hry (čím viac toho prejdete a dokončíte, tým viac postáv sa odomkne), vybrať počasie, nastaviť nižšiu gravitáciu alebo aj nesmrteľnosť. Nastavení je ohromne veľa a postavám môžete priradiť dokonca aj gestá či dialógy. Som veľmi zvedavý, čo všetko sa kreatívnym a šikovným hráčom podarí v editore vytvoriť. Youtube bude určite už čoskoro plný rôznych zábavných videí alebo paródii na známe scény z hollywoodskych filmov.

Dôležitou súčasťou hry je aj GTA Online. Mulitplayerový mód, kde máte možnosť vytvoriť si postavu a s ňou sa spolu s ďalšími 29 hráčmi premávať po celom Los Santos. Okrem klasických aktivít ako preteky, deathmatch alebo team deathmatch sú v PC verzii od začiatku dostupné aj heisty, ktoré mali prednedávnom premiéru na konzolách. Ich kvalita a zábavnosť je najvyššia spomedzi celého módu, a to dokonca aj keď hráte s cudzími hráčmi. Avšak moje odporúčanie je, aby ste sa do GTA Online zapájali najmä s kamarátmi, pretože komunikácia je základom úspechu. V prípade serverov, na ktoré sa mi podarilo pripojiť, sa komunikácia obmedzovala najmä na azbuku a pokiaľ ste niekedy hrali Dotu 2, určite máte predstavu, aká ťažká je diskusia s našimi východnými susedmi. Predstavivosti, čo budete v GTA Online robiť, sa medze nekladú a bez problémov môžete s kamarátmi založiť gang na ružových motorkách, ktorí vykráda obchody so sovími maskami. Vyblázniť sa tu môžete naozaj do sýtosti a odvážim sa tvrdiť, že multiplayer GTA V dokáže konkurovať aj hrám ako Payday 2.

Optimalizácia na úrovni a láska ku PC platforme.

Nazývať PC verziu GTA V portom je v podstate urážka, pretože tak perfektne optimalizovanú a hardvérovo nenáročnú hru (s ohľadom na vizuálnu kvalitu) sme tu dávno nemali. V grafických nastaveniach sa môžete hrať do aleluja a nechýbajú ani tie najdôležitejšie položky a dokonca aj niekoľko exkluzívnych. Hra ponúka hneď tri typy vyhladzovania hrán a to FXAA, MSAA a TXAA pre grafické karty od nVidie. Ďalej nechýba tesselácia, kvalita shaderov, textúr, tieňov alebo efektov. V možnostiach naozaj nič nechýba a v prípade nízkeho počtu snímok za sekundu môžete testovať rôzne nastavenia.

Aj na už pomerne staršom stroji s procesorom i5 2500K, ktorý je síce pretaktovaný na 4,0GHz, 8GB RAM a GTX 770 s 2GB VRAM som nemal absolútne žiadny problém nastaviť detaily na vysoké a veľmi vysoké, zatiaľ čo framerate sa veselo usmieval, že pod 60 veru nepôjde. Navyše, anizotropné filtrovanie som nastavil na maximálnu hodnotu x16 a vyhladzovanie hrán technológiou FXAA. Takto plynule hra išla napriek odporúčaniam, že nárokmi presahujem dostupné dva gigabajty grafickej pamäte. Samozrejme, bez akýchkoľvek framedropov alebo trhania obrazu. Je úsmevné, že na tejto istej zostave som hral aj GTA IV, ktoré nielen vyzeralo horšie, ale aj framerate bol nižší, neustále skákal a celkový dojem jednoznačne nebol tak dobrý ako v prípade GTA V. Rozšírené grafické nastavenia a vyhladzovanie hrán formou MSAA sú však len pre mašiny, v ktorých si veselo ventilátormi točí GTX 980 alebo GTX Titan X. No my, smrteľníci s bežnými zostavami si ich, bohužiaľ, dovoliť môcť nebudeme. Aspoň zatiaľ nie.

GTA V je po vizuálnej stránke impozantný titul. Atmosféra mesta, či už cez deň alebo v noci, je dych berúca a je neskutočné, že tak obrovské a detailné mesto hra zobrazí po jedinom načítaní. A to som ešte nespomenul zmeny počasia. Tak úchvatne spracovanú búrku som v hre pravdepodobne ešte nevidel, a to búrky v sérii S.T.A.L.K.E.R. boli výnimočné. Avšak doskakovanie textúr, a to niekedy v naozaj nevhodných okamihoch, je viditeľné, no nie neočakávané. Samozrejme, pri prepnutí do pohľadu z prvej osoby sú napríklad textúry stien alebo zeme nie veľmi kvalitné a niekedy až mizerné. No GTA V nie je FPS. Taktiež treba brať do úvahy, že nech akokoľvek chcete vylepšiť vizuálnu kvalitu hry, ktorá pôvodne vyšla na old-gen konzolách, vždy zostanú stopy, ktoré zakryť jednoducho nemôžete. Podobne, ako keď sa večer v bare zoznámite s naozaj príťažlivou dievčinou, no ráno v posteli je čosi inak. Stále je však GTA V na pohľad veľmi pekná hra a najmä v porovnaní so šedivým a nevýrazným Liberty City z GTA IV je rozdiel citeľný.

Mohlo by na sérii Grand Theft Auto byť niečo zlé po audio stránke? Dabing je jednoducho perfektný a netýka sa to len hlavných postáv, pričom pri Franklinovi a Lamarovi si zaspomínate na San Andreas, ale aj rôznych vedľajších postáv a dokonca aj okoloidúcich. O rádiách je asi aj zbytočné sa rozpisovať, tradičný výber Rockstaru je bezkonkurenčný a jednotlivé rádia perfektne sadnú ku postavám, za ktoré práve hráte. Pochopiteľne, vlastné rádio sa na PC opäť vracia a umožní vám pridať si akúkoľvek hudbu. Ovládanie na myši a klávesnici nie je žiadnym problémom a počas akčnejších pasáží hra dáva pocítiť, že potrebujete obratnosť a rýchlosť pri mierení a pobehovaní z krytu do krytu. Ovládanie áut rovnako nerobí problémy, no pár výčitiek by sa našlo voči lietadlám, kde som už radšej siahol po gamepade. Našťastie, hra vám umožňuje zmeniť úplne všetky nastavenia ovládania a dokonca im priradiť aj sekundárnu klávesu.

Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V 2015

Ďalšie pokračovanie už dobre známej série sa vracia ku koreňom otvoreného dielu San Andreas, kde ste mali možnosť okrem mesta cestovať tiež priľahlými oblasťami vidieka.

• Platforma: PC
  • Žáner: akčná, open world
  • Výrobca: Rockstar North
  • Distribútor v GB: Rockstar Games
  • Distribútor v SR: CENEGA
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: CENEGA

S kúpou GTA V nemôžete spraviť zlý krok. Množstvo obsahu, ktoré vám od začiatku hra servíruje, je nevídané, a to aj v porovnaní s predchádzajúcimi dielmi série. Prekvapujúca je aj kvalita GTA Online, ktoré naozaj nie je „len“ multiplayer na oddýchnutie si od príbehového módu. Naopak, ide o prepracovaný mód hry pre viacerých hráčov, ktorý v určitých momentoch pripomína MMO. A za zodpovednosť, s ktorou vývojári pristúpili ku PC verzii si zaslúžia jednotku s hviezdičkou. V jednoduchosti, PC verzia je definitívnou a najlepšou verziou, akú Rockstar vydal a nemali by ste naraziť na jediný problém, ktorý by vám mohol skaziť herný zážitok. Samozrejme, pokiaľ vás nikdy nebavili open-world hry typu „tu máš mesto, rob si čo chceš“, nie je možné zaručiť, že pri GTA V sa niečo zmení, no šancu si určite zaslúži.

• neskutočné množstvo obsahu a aktivít
  • perfektná optimalizácia
  • kvalitné audiovizuálne spracovanie