Mesiac po tom, čo sme vyrvali korunu Zabudnutého kráľa z útrob desivého draka Sinh, nám From Software opäť podáva náš otupený meč a opotrebované brnenie, aby sme čelili v poradí druhej z predstavených troch výziev, korune Starého Železného kráľa. Tí z vás, ktorí hrali pôvodnú hru Dark Souls II, určite vedia, že ide o jednu z jej najzaujímavejších postáv. Tento kráľ prastarého kráľovstva Alonne bol posadnutý myšlienkami o mocnej a prosperujúcej ríši, ktorá by pretrvala po stáročia. Na jej počesť vystaval svoju pevnosť Iron Keep celú zo železa, ktorá sa ale následkom svojej váhy začala ponárať do nestabilnej pôdy tvorenej zo stuhnutej lávy.
Kto bol vlastne ten smutný panovník, ktorého vnútorní démoni prinútili vystavať si svoj vlastný koniec? Niektorí tvrdia, že je to reinkarnácia Gwyna z prvého Dark Souls, čo evokuje popis kúzla, ktoré je možné vyrobiť z jeho duše. Iní zase tvrdia, že Old Iron King v podobe obrovského rohatého démona nie je vlastne on, ale bytosť Ichorous Earth, ktorá ho pred dávnym časom pohltila. Tak či onak, v tomto DLC máme za úlohu získať jeho korunu. A to nebude opäť vôbec jednoduché!
DLC Crown of the Old Iron King prináša klasickú „darksoulácku“ hrateľnosť so všetkým, čo k tomu patrí. Opatrné presekávanie sa tonami rôznych nepriateľov, pri ktorých jeden zlý pohyb znamená značné zníženie životov, brutálny stupeň náročnosti pri súbojoch proti bossom, ktorí sa jednoznačne radia k tomu najextrémnejšiemu, čo ponúka celé univerzum Dark Souls II, a hutnú atmosféru všadeprítomnej číhajúcej smrti, ktorú tentokrát znásobuje zvuk rinčiacich reťazí a neznesiteľná páľava vždy rozdúchaného plameňa slúžiaceho na tavenie železnej rudy.
Prostredie zatuchnutého, jedom nasiaknutého mesta z predchádzajúceho vynikajúceho DLC Crown of the Sunken King v tomto počine vystriedal epický pohľad na rozsiahle, takmer až do nekonečna sa tiahnuce lávové polia z niekoľkých vysokých vežovitých skalnatých výbežkov, ktoré už dávajú tušiť, že level dizajn tu bude o niečo odlišný od toho minulého. Na rozdiel od predchádzajúcej, prevažne plošnej skúsenosti, sa tu budeme pohybovať vo výhradne vertikálnych pozíciách, dávajúcich vyniknúť rôznym pohybujúcim sa plošinkám, ako keby vystrihnutým zo starších hier Tomb Raider.
Úvod hry ma ale úprimne nemilo prekvapil, pretože sa v ňom nedialo prakticky nič. Výhľad do diaľav je síce pôsobivý, no do momentu, keď aktivujete obrovské pohybujúce sa sochy s plošinami, len tak sa pohybujete fádnym jednoliatym prostredím, kde na vás občas niečo vyskočí spod masy po stáročia ukladaného popola, či zídete dolu rebríkom bez nejakého väčšieho vzrušenia. Možno som len rozmaznaný posledným DLC, ktoré už od prvých chvíľ ponúkalo neporovnateľne väčšie pole pôsobnosti, no pravdou je, že prvá hodinka hrania je oproti zvyšku dosť nudná.
Akonáhle ale aktivujete miestny systém na ťažbu rudy, otvorí sa ako hra, tak aj možnosti. Zrazu sa môžete vydať do predtým neprístupných oblastí, navôkol ktorých ste prechádzali, keď ste zliezali dole, môžete preskúmať všetky odbočky, vyhľadať nepovinných bossov či dať za vyučenú tým džentlmenom, ktorí na vás z výšky neohrozene strieľali. Level dizajn pozostávajúci z pohybujúcich sa plošiniek mi vážne pripomenul staré časti Tomb Raidera, a tak ako aj prvé DLC prinieslo niečo nové oproti Dark Souls II, tak toto druhé prináša svieži vietor oproti prvému. Štúdio From Software si po kritike pôvodnej hry proste vstúpilo do svedomia a opäť ponúka premyslený dizajn lokalít, ktorý je zábava skúmať.
Úplnými novinkami v Crown of the Old Iron King sú špeciálne nástroje „smelter wedge“, ktoré sa využívajú podobne ako kolíky proti upírom. Tiež sa síce zapichávajú do srdca, no nie upírom, ale tzv. Ashen Idols, ktoré vás po zneškodnení odmenia fragmentom duše Nadalie. V celom DLC je ich dovedna celý tucet a na ich získanie budete potrebovať viac než len veľkú dávku dôvtipu. Taktiež ma tu potešila zábavná interakcia s miestnymi nosičmi vybuchujúcich sudov. Tí nie sú sami o sebe vôbec nebezpeční, no stačí, keď sa priblížia k ohňu a už potupne letíte cez celú miestnosť. Ak budete dosť šikovní, podarí sa vám ich nalákať na tých najsilnejších nepriateľov a ich porazenie sa tak v okamihu stane malinou.
DLC síce na jednej strane ponúka niekoľko nových nepriateľov, no tí sú až príliš podobní tým, čo sme už videli. To ale neplatí o bossoch, ktorí sú tu opäť traja (jeden povinní, dvaja nepovinní). Možno namietať, že prečo štúdio From Software trocha brzdilo svoju fantáziu, pretože všetci sú vlastne dvojnohé bytosti s mečom v ruke. Avšak okrem modrého Smelter Demona sú zvyšní neskutočne zaujímaví aj napriek ich nie príliš originálnemu výzoru. Ručím vám za to, že si rytiera Fume Knight a samuraja Sir Alonne „užijete“ presne tak ako aj Artoriasa z prvého Dark Souls. Užijete v zmysle vytrhania si vlasov z hlavy, chlpov z tela, napichnutia sa na kôl a vyskočenia z okna vašej izby do útrob už predtým vykopanej jaskyne naplnenej horiacim bielym fosforom.
Druhé DLC Crown of the Old Iron King sa skrátka opäť podarilo na výbornú. Jej dizajn možno nie je taký sofistikovaný, aký ho malo Crown of the Sunken King a ani final boss si čo do epickosti nemôže merať sily so Sinthom. V celkovom meradle sa za korunou Starého Železného kráľa určite oplatí vydať. Za takmer 10 eur dostanete príťažlivú a pohlcujúcu, približne osem hodín trvajúcu prechádzku s atmosférou takou hustou, aká hustá je tá láva pomaly pohlcujúca tú, kedysi prosperujúcu krajinu Alonne.
Informácie o hre
Žáner: akčné RPG
Výrobca: From Software
Distribútor v GB: Namco Bandai