Keď pred dvoma rokmi v lete vydalo poľské štúdio City Interactive hru Sniper: GhostWarrior, každý si myslel, že to bude ďalšia nepodarená hra, ako sa to od tohto štúdia očakáva. To sa ale nestalo a vydali priemerne dobrú hru s perfektnou crysis grafikou, tichým postupom a tupou AI.
Po celkom dobrom úspechu sa štúdio rozhodlo vydať druhé pokračovanie, ktoré malo jednotku prekonať. Stalo sa tak? Dočítate sa v našej recenzii.
Okolo druhého pokračovania hry boli dosť veľké očakávania aj u mňa, na ukážkach a prezentáciách hra vyzerala dokonale, no akonáhle hru spustíte, začína vám to dochádzať. Ako starý dobrý výrok hovorí, grafika nie je všetko, a v tomto prípade sa to naozaj potvrdilo. Prvý odfláknutý celok je dĺžka kampane, ktorá trvá štyri hodiny aj so zdržovaním. Na začiatku hry sa zhostíte role profesionálneho snipera Andersona, ktorý v Srbsku a v ďalších krajinkách pátra po Biologickej zbrani, úhlavnom nepriateľovi a nakoniec po… To je prekvapenie. Hra je rozdelená na dve časti, z ktorých sa jedna odohráva v minulosti a druhá v súčasnosti. Aj keď sa autori snažili vytvoriť dobrý príbeh, vo výslednom efekte vás vôbec nezaujme a scenár nemohol mať viac ako šesť strán. Obzvlášť keď príbehové filmíky sú také hrozné, ale o tom až neskôr… Keď sa prvýkrát pustíte do hrania, ako prvé vás uchváti grafika, ktorá využíva CryEngine 3. Teoreticky by sa dalo o hre povedať, že má slušnú grafiku so slušným enginom, no ten miestami nie je vôbec využívaný, čo je obrovská škoda. Niektoré prostredia pôsobia skvele, iné sú suché ako v alpha verzii. Ďalší rok vývoja by určite hre prospel.
Hra vám zo začiatku ponúka na výber tri stupne náročnosti. Na najľahšej to máte, samozrejme, najľahšie, keďže na optike máte červené očko, ktoré vám ukazuje, kam (aj vo vetre, aj pri vzdialenosti) guľka dostrelí. V ťažších stupňoch túto pomôcku nemáte, rovnako ani zobrazovanie nepriateľov na mape. V sniper hre by ste určite čakali viac voľnosti, no celá hra je jeden scriptovaný tunel. Pozdvihnúť sa však musí prispôsobenie vetra a tepu na vyšších stupňoch náročnosti, ktorý sa následne odvíja na samotnej strele. Keď strieľate na viac ako jeden kilometer, musíte sa sústrediť a brať do úvahy všetky okolnosti, čo perfektne pridáva na reálnosti. No na druhej strane AI je celkom tupá a keď začnete poplach na nejakom mieste, nepriatelia, stojaci asi dvadsať metrov pred vami, sa tvária, že nič nepočuli. Okrem vašej sexy pušky (pri ktorej vám nefunguje ani dvojnožka) máte v zálohe ešte aj bondovskú pištoľ s tlmičom, pri ktorej, keď niekoho strelíte do nohy, okamžite zomrie. Zázrak! Nakoniec pre absolútny tichý postup vlastníte nôž, ktorým nepriateľa prepichnete odzadu. Ak vás však nepriatelia uvidia, okolo minimapy sa natiahne červený pásik, ktorý znázorňuje stupeň odhalenia. Potom vám nezostáva nič iné, ako bojovať. Po chvíľke vás aj tak dostanú, keďže vy si ako profesionálny sniper nemôžete zmeniť druhú zbraň na samopal.
Ako sme už spomínali, CITY interactive stavilo v pokračovaní na moderný CryEngine 3, ktorý na prvý pohľad pôsobí solídne, no autori niektoré miesta úplne zanedbali. Buď neladia farby, alebo sú totálne zle navrhnuté. Keď už majú k dispozícii takýto prvotriedny engine, nemôžeme sa dopátrať k riešeniu, prečo totálne odflákli príbehové filmíky. Spracovanie výzoru postáv je načisto otrasné, animácie úst sú nechutne umelé a vaša postava je taká škaredá, že si budete niekedy myslieť, že hráte za obludu z Pána prsteňov. Niektoré scenérie sa ale naozaj celkom dobre podarili, no tých je veľmi málo alebo si ich dosť málo užijete. Obzvlášť, keď si uvedomíte, že celá hra je rozdelená na tri krátke akty. V prvom sa nachádzate niekde v džungli, v druhom v Sarajeve a v treťom v zasnežených horách na hranici.
Medzi najlepšie momenty patrí, keď sledujete strelu v spomalenom čase na veľké vzdialenosti. Tie sa vám väčšinou vyskytnú, keď sa v danom úseku zabijete posledného nepriateľa. Okrem bežného chodenia sú v misiách aj časti, keď ste palebná podpora z väčšej vzdialenosti a máte rozloženú pušku na dvojnožke. Taktiež by bolo super, keby hra obsahovala co-op. Prijalo by to rozhodne veľa hráčov, oveľa viac, ako suchý multiplayer, ktorý hrá aj tak málo ľudí, a ktorý sa konkurencii nemôže rovnať. Okrem kampane a multiplayeru hra obsahuje aj strelnicu, kde si môžete vyskúšať svoj skill. Na dojme zlej hry pridáva časť aj systém checkpointov, ktorý je navrhnutý nehorázne zle a dúfajme, že to patch opraví. Keď vás zabijú kilometer ďaleko od bodu A, vy sa objavíte kilometer dozadu, čo sa pri viacnásobnom opakovaní stáva otravné.
Zhrnutie
Pokračovanie nádejného prvého dielu rozhodne nesplnilo svoje očakávania. Hra bola prezentovaná nádhernou grafikou, ktorá však nie je úplne využitá. Niektoré prostredia sú nádherné, no z iných vám príde zle. Príbehové filmíky sú v nehoráznej kvalite a animácie postáv sú na úrovni hry z roku 2003. Samotný príbeh sa snaží priniesť hlbší zmysel, no ten je z väčšej časti iba na okrasu. Najkvalitnejšia stránka hry je simulácia strieľania, ktorá sa približuje skutočnosti hlavne na vyšších stupňoch náročnosti, kde vám nič nepomáha, a vy sa musíte riadiť smerom vetra, tepom a ďalšími faktormi. Prvý diel bol od začiatku za dobrú cenu, no pri pokračovaní sa cena zdvojnásobila a čo je najhoršie, neodpovedá kvalite. Vo finálnom verdikte je táto hra „dobrá“ no nemá nič viac, čo by vás zabavilo viac ako na sedem hodín.
Informácie o hre
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk