Lara Croft. Ktorý hráč by toto meno nepoznal? S najväčším herným sex symbolom sme sa od roku 1996 mohli stretnúť už osemkrát (pokiaľ nerátam Guardian of Light). A po skoro piatich rokoch prichádza taká Lara, akú sme ju doteraz nepoznali. Kompletný reboot série. A aká je nová Lara? Prezradím to hneď. Perfektná!
Reboot, ako sa patrí
Podobne ako reboot DmC alebo Sim City, či mnoho iných, aj Tomb Raider sa stretáva s veľkou kritikou od fanúšikov starších dielov. Nová Lara je skôr zabijak než dobrodruh. Hra je príliš akčná, má málo hrobiek, ktoré ani nie sú povinné a podobne. Avšak, či je samotná hra kvalitná, je už jedno. A odsúdiť ju vopred bez vyskúšania, by bola veľká chyba. Zameranie na príbeh je silnejšie než napríklad v predchádzajúcich troch dobrodružstvách. Tentoraz sa s mladou Larou ocitnete na lodi neďaleko Japonska v oblasti Dragon’s Triangle. Nenápadne pripomínajúcej Bermudský trojuholník. Podľa historických mýtov by práve tu mal kedysi žiť tajomný národ Yamatai so svojou vládkyňou Himiko. Záhadná búrka však zasiahne loď a Lara sa preberie až na pláži jedného z ostrovov, oddelená od svojich priateľov. Na nasledujúce udalosti nikdy nemohla byť pripravená. Ak ste pozerali seriál Lost, budete mať relatívne dobrú predstavu o tom, čo nastane… Bude musieť prekonať obrovskú psychickú a fyzickú záťaž, zistiť, kto sú záhadní obyvatelia ostrova, nájsť svojich priateľov a opustiť peklo, v ktorom sa ocitli. Avšak, ostrov nikoho nepustí preč. A Lara sa bude musieť postaviť samotnej sile ostrova.
Okrem toho, že je zameranie na dejovú líniu silnejšie, je celé spracovanie príbehu oveľa dospelejšie. Nálepka 18+ to len dokazuje. Krvou sa nešetrí a Lara sa niekoľkokrát brutálne poraní, čo aj sprevádza veľmi autentická a na pohľad bolestivá animácia. Vrcholom citu pre detail autorov je každá ranka a jazva, ktorá po zranení ostane na Larinom tele. A to nehovorím o niektorých animáciách smrti, pri ktorých určite odvrátite zrak s piskľavým „au“. Áno, je pravda, že pri prestrelkách hlavnú hrdinku trafia nespočetne veľakrát, pričom to „predýcha“ bez akéhokoľvek problému, ale jeden konár zapichnutý v bruchu spôsobí obrovské zranenie. No keby sme takto spochybňovali logiku každej jednej hry (nebodaj filmov), museli by sme kritizovať 90% produkcie. Mnoho herných prvkov budete pravdepodobne poznať z iných hier. Napríklad odomykanie nových schopností pri ohnisku pripomína Zaklínača. Hľadanie rôznych skrytých artefaktov či GPS schránok po celkom ostrove funguje štýlom Batman Arkham City. Samotné hľadanie spomínaných predmetov je veľká zábava, pretože pri nich musíte použiť aj mozog a hľadať cestu tam, kde na prvý pohľad žiadna neexistuje. Odmenou za nájdené poklady sú cenné xp body alebo “salvage,“ čo slúži ako herná mena na odomykanie vylepšení zbraní. Samostatnou časťou sú hrobky, ktoré slúžia ako nepovinné logické hádanky. Dokopy ich je sedem a po objavení pokladu v každej z nich vás hra odmení veľkou nádielkou xp a salvage. Aj keď sú hrobky relatívne jednoduché, obohacujú hrateľnosť, umožňujú uvoľniť rýchle tempo hry a trošku potrápiť aj mozgovú kôru. Budete musieť skákať, liezť, časovať každý pohyb a dokonca využívať aj fyzikálny engine. A to všetko sa, samozrejme, nevzťahuje len na hrobky, ale na celú hru.
Oproti predchádzajúcim dielom si akcie užijete omnoho viac. Na úplnom začiatku hry si Lara osvojí luk, s ktorým zastrelí prvých protivníkov. Postupom v hre získate prístup ku klasickej pištoli, samopalu a brokovnici z druhej svetovej vojny. Ako som spomínal predtým, každú zbraň môžete vylepšiť a obohatiť ju o novú funkciu. Brokovnica môže strieľať zápalnú muníciu, pištoľ sa dá obohatiť o tlmič. Avšak luk zostáva po celú hru primárnou zbraňou. Hlavne v neskorších fázach hry, kedy ho môžete využiť na vystreľovanie lana, umožňujúceho postup ďalej, či ohnivých šípov. Veľkým plusom je aj dĺžka hry. Na rozdiel od iných moderných hier, kde singleplayerová kampaň skončí po piatich hodinách, som pri Tomb Raider strávil okolo 18 hodín, kým som dosiahol 100%. A to je naozaj slušné číslo.
Jediné, voči čomu by som mal výhrady, je použitie quick time eventov, ktorých je viac, než by si človek želal. Hlavným problémom zozačiatku bolo, že som vlastne nevedel, čo mám stlačiť. Hra vám ukáže len akýsi znak, ale chýba popis tlačidla na klávesnici. Chvíľu som skúšal hľadať to správne na vlastnú päsť, ale nakoniec som aj tak nazrel do nastavení ovládania. Veľké množstvo QTE zažijete najmä v prvých pár hodinách hry, kedy sa bude mladá Croftová ešte len spoznávať s okolím a patričnú dobu strávi na úteku. Druhým negatívom je multiplayer, ktorý je oproti zvyšku hry vrcholne zbytočný a navyše nie je ani zábavný. Samotný fakt, že ho nik nehrá, to potvrdzuje. Aj keď na papieri by väčšina nápadov, ktoré v ňom nájdete, vyznela dobre, opak je pravdou. Zo štyroch módov sa mi podarilo zahrať si dva, a to klasický deathmatch a team deathmatch. Pokiaľ si hru viacerých hráčov predsa len budete chcieť skúsiť, pripravte sa na množstvo lagov a bugov. Navyše ani balans zbraní nie je najlepší. Čas, venovaný tvorbe multiplayeru, mohol byť bez najmenších výčitiek venovaný tvorbe nových hrobiek alebo čohokoľvek zábavnejšieho pre jedného hráča. Mimochodom, achievement hunterov asi sklamem… asi 40% achievementov je orientovaných práve na multiplayer.
Tomb Raider ponúka krásne scenérie a vynikajúce spracovanie postáv
Pri nedávnom recenzovaní Crysis 3 som nafotil okolo 120 screenshotov. Pri Tomb Raider vyše 240. Hra ponúka také krásne lokality, scenérie a zábery, že sa budete musieť často zastaviť a len tak sa kochať okolím. Herné prostredie navyše vôbec nie je generické a každú chvíľu uvidíte niečo nové. Absolútnym šokom bol prechod do zasneženej oblasti, kde som len nemo stál a obdivoval. Ak by som však tvrdil, že nie sú graficky krajšie tituly, klamal by som. No autori dokázali v Tomb Raider vizuálne zaujať natoľko, že vyzerá hra jednoducho nádherne. Pochváliť musím aj PC verziu, ktorej nechýba veľké množstvo nastavení. Nechýbajú ani DirectX 11 efekty, napríklad veľmi výrazná teselácia. Premiéru zažila aj technológia na simuláciu vlasov s názvom TressFX, ktorú má na svedomí AMD. Tá však vyžaduje naozaj silný hardvér. Na mojej GTX 570 som pri zapnutí TressFX zaznamenal pokles o 17 snímok za sekundu, čo spôsobilo v niektorých lokalitách taký nízky framerate, že som ju musel jednoducho vypnúť. V deň písania tejto recenzie už však vyšiel prvý update, ktorý opravil aj problémy s grafickými kartami od nVidie, ale hlavne zvýšil framerate a celkovú záťaž na PC. Pokiaľ sa o hru budú ľudia z Crystal Dynamics a Square Enix takto starať aj naďalej, zaslúžia si môj obdiv. Navyše musím spomenúť, že Square Enix sa pomaly stáva vydavateľom hier, ktoré majú naozaj perfektne odladené PC verzie.
Veľkým lákadlom bola v dobe oznámenia tohto rebootu aj predstaviteľka novej Lary, Camilla Luddington. Napriek nadmernému množstvu vzdychov (čo niekomu môže vadiť, zatiaľ čo inému spôsobiť svrbenie v rozkroku) je jej herecký výkon perfektný. Dôvodom je aj vynikajúci britský prízvuk a naozaj profesionálny prístup pri nahrávaní. Nebudem chodiť okolo horúcej kaše, Camilla dala Larinej príťažlivosti nový rozmer, a tak sa jednoducho do jej postavy vcítite, až je to strašidelné. Zvyšok hercov taktiež nezaostáva a všetky rozhovory a cut-scény pôsobia veľmi filmovo. Za soundtrackom stojí Jason Graves, známy vďaka trilógii Dead Space. V Tomb Raider však využil úplne iné hudobné nástroje a väčšinou pôsobí “survival“ dojmom. Hlavná téma znie veľmi dobre a jej predĺženú verziu si užijete pri záverečných titulkoch.
Výsledným hodnotením som prekvapený aj ja
Tomb Raider je titul, ktorý ma po dlhej dobe pripútal k PC a nepustil, kým som neskončil. Lara dospela aj s príbehom a celým pojatím hry. Akčná zložka vôbec neprekáža, práve naopak, je veľmi dobre spracovaná. O audiovizuálnom spracovaní som napísal až-až a moje nadšenie je jednoducho ťažké skrývať. Definícia deväťdesiatich percent u nás znie: Väčšinou ide o adepta na hru roka. Toto hodnotenie sa udeľuje titulom, ktoré vynikajú v drvivej väčšine vlastností, no existujú niektoré problémy, ktoré ju delia od toho, aby si zaslúžila vyššie hodnotenie. Hru odporúčame každému, kto nemá vyslovene negatívny vzťah k danému žánru. A presne taký je nový Tomb Raider. Jednoznačne bez okolkov odporúčam každému hráčovi.
Informácie o hre
Platforma: PC
Žáner: akčná adventúra
Minimálne systémové požiadavky:
- OS: Windows XP Service Pack 3, Windows Vista,7,8 (32bit/64bit)
- CPU: AMD Athlon64 X2 2.1 Ghz (4050+) / Intel Core2 Duo 1.86 Ghz (E6300)
- RAM: 2 GB
- GPU: AMD Radeon HD 2600 XT / nVidia 8600
- HDD: 12 GB
Distribútor v SR: Cenega
Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk
Naše hodnotenie