Približne tri roky dozadu sa na Steame objavili prvé Source engine modifikácie, ktoré sa dali stiahnuť rovno cez rozhranie klienta. Medzi nimi bol aj mód Age of Chivalry. Na rozdiel od ostatných ponúkal úplne nové prostredie a bojový systém. A práve kvôli stredovekej tematike sa Age of Chivalry tešilo celkom veľkej obľube. Jej duchovným pokračovaním je už komerčne vydaná hra Chivalry: Medieval Warfare, ktorú sme podrobili prísnemu testovaniu.
Hor sa do boja
Na akýkoľvek náznak príbehu môžete hneď zabudnúť. V Chivalry ide len a len o súboje medzi dvomi znepriatelenými stranami. V jednoduchosti by sme ich mohli nazvať červení a modrí, no autori sa ich snažia obohatiť o trošku histórie, a tak tu máme dve frakcie. Agathian Knights a Mason Order. Dve strany bojujúce o územie vo fiktívnej krajine Agatha.
Po výbere jednej z frakcií vás uvíta obrazovka s jednotlivými typmi vojakov. Výber je celkom pestrý, pokiaľ chcete ísť strmhlav do boja, môžete si vybrať niekoľko rôznych rytierov, vyzbrojených mečmi, halapartňami, sekerami, štítmi alebo ťažkými „obojručákmi“. Pre strelcov sú tu zasa luky, kuše a oštepy. Okrem rozdielnych zbraní disponuje každá postava odlišným brnením, čo sa odráža na rýchlosti pohybu a útokov. Samotné boje prebiehajú na niekoľkých mapách v piatich herných módoch. Okrem typického deathmatchu, team deathmatchu a king of the hill si môžete zahrať aj variáciu last man standing, v ktorej nebojujete sami za seba, ale za celý tím. No najlákavejším je jednoznačne objective mode, v ktorom, ako názov napovedá, má každá strana svoje úlohy, ktoré musí do určitého časového limitu splniť. Tie sú síce relatívne rozmanité, no tento režim si zahráte len na štyroch mapách, čo je žalostne málo. Okrem toho ciele bývajú občas nejasné a označené mimoriadne otrasnými tyrkysovými trojuholníkmi.
A ako vlastne funguje celý bojový systém? S každou zbraňou (okrem strelných) môžete zaútočiť tromi spôsobmi. Ľavým tlačidlom na myši zaútočíte stredne rýchlym útokom, potočením kolieska dohora spravíte výpad s veľkým dosahom, a potočením nadol zase silný úder zhora. Stlačením pravého tlačidla sa bránite, no v závislosti od zbrane či štítu ho treba stlačiť v pravý moment súperovho útoku. Vzhľadom na realistickosť celej hry predstavujú dva-tri údery istú smrť. Preto sa treba mať na pozore, predpokladať ďalší oponentov krok a vo vhodnej chvíli zaútočiť. Upozorniť musím aj citlivé žalúdky, pretože niektoré útoky majú naozaj morbídne následky. Odseknuté končatiny, prasknuté lebky a zmrzačené telá sú bežným obrazom na bojisku.
Pokiaľ stojíte proti viacerým protivníkom, útek nie je zbabelosť. Chivalry si zakladá na silnej tímovej spolupráci a verte mi, že pokiaľ sa budete vrhať do boja ako Rambo, budete len umierať. No tímový duch mnohým momentálnym hráčom chýba, a to hlavne tým, ktorí hru kúpili počas výpredajov v jednotlivých digitálnych distribúciách s predstavou, že si zahrajú Unreal Tournament s mečmi. Autori síce zahrnuli aj hru proti botom, no ich inteligencia je veľmi biedna a často len splašene behajú po bojisku. Dokonca sa mi párkrát stalo, že sa zasekli pri vchode do arény, kde sa následne začali navzájom kopať a nakoniec aj zabíjať.
Zakomponovaný je dokonca aj jednoduchý xp systém, ktorý však nefunguje tak, ako by mal. Po určitom množstve zabití jednotlivými zbraňami sa vám odomkne nová zbraň, s mierne odlišnými vlastnosťami. No požiadavky na odomknutie ďalšej zbrane sú trošku prehnané a vyžadujú daný počet živých hráčov na serveri. Takže na „expenie“ s botmi môžete zabudnúť. Napriek tomu, že celá hra pôsobí vskutku atraktívne, trpí jednou veľkou chybou. Jednoducho vás nedokáže dlhodobo zabaviť. Neviem, či je to spôsobené nedostatkom máp alebo stereotypom pri nekonečnom bojovaní a umieraní, ale, bohužiaľ, je to tak. Byť jedným z tých, ktorí hru finančne podporili na Kickstarteri, nebol by som veľmi nadšený.
Neubránim sa pocitu, že hra je v podstate nedorobená, respektíve chýba v nej množstvo prvkov, ktoré autori pridať mohli. Napríklad po tlačení klávesy „C“ vaša postava, v závislosti od classy a zbrane, ktorú ste si vybrali, spraví gesto zbraňou, sprevádzané bojovým pokrikom. No ten akurát tak posilňuje atmosféru boja a iný účel nemá. Viem si predstaviť jednoduchý systém morálky, ktorý by vyhrávajúcemu alebo šikovnejšiemu vojsku poskytoval malé bonusy. Nič extra výrazné, ale aj tak by to bolo oživenie hry. Podobných nedorobkov by som mohol menovať mnoho. Ale vzhľadom na kontakt autorov s komunitou je možné, že v budúcich updatoch alebo DLC budú pridané nové herné prvky (súboje na koňoch by som uvítal najviac). Určite by to potešilo množstvo rozhnevaných hráčov, ktorými sa to na fórach len hemží.
Audiovizuálne je na tom Chivalry perfektne
Oproti pôvodnej modifikácii sa upustilo od Source enginu a autori použili užívateľsky veľmi prívetivý a známy Unreal Engine. Ten umožnil pridať do hry množstvo moderných efektov, ktorých je naozaj požehnane, čo sa prejavuje aj na záťaži na grafickú kartu. Väčšina textúr, ktoré v boji uvidíte, je vo vysokom rozlíšení a tie nekvalitnejšie si pri rýchlom tempe hry ani nevšimnete. Najkrajšie sú nočné mapy, v ktorých mesiac krásne osvetľuje celé bojisko a na zem padá hustá hmla. Čo sa týka grafickej prezentácie, naozaj nie je čo vytknúť a vzhľadom na to, že Torn Banner Studious je nezávislé štúdio, patrí im môj obdiv. Zvuková stránka je rovnako veľmi kvalitná. Ruch vojnovej vravy a výkriky vojakov skvele pasujú do brutálnych bojov. Tým pádom by ste výraznú hudbu hľadali asi márne, čo ale mne vôbec nevadilo.
Radšej choďte na LARP, než hrať Chivalry
Chivalry: Medieval Warfare je jedna z hier, ktorá je vhodná hlavne pre fanúšikov rytierskych zápasov a bežnému hráčovi veľa neponúkne. Skôr spôsobí množstvo frustrácie a nervozity, pri osvojovaní si herných mechanizmov a hlavne pri pokusoch aspoň trošku sa pri hraní zabaviť. No pokiaľ máte dostatok trpezlivosti a stredovek patrí medzi vaše obľúbené historické obdobia, za skúšku stojí. Ak by ste chceli atmosféru stredoveku pocítiť, ako sa hovorí, na vlastnej koži, práve túto možnosť vám ponúka LARP skupiny nadšencom histórie z OZ Schatmansdorf. Čo sa týka hry, tak majte na pamäti všetky výčitky, ktoré som spomenul. War of the Roses vyzerá byť, hlavne vďaka silnej modderskej scéne, lepšia voľba.