Do tretice prichádza dielo, ktoré prešlo cez ruky Paradox Interactive. Možno ho až tak nevychválim, keďže predošlé 2 tituly boli nepochybne lepšie. Avšak čo raz nosí značku PI, nemôže neniesť aj niečo iné ako kvalitu…
Naval War je strategickým simulátorom. Čo je dnes chybou množstva RTS, je to, že len minimum z nich obsahujú zdravý tutoriál. Buď sú tieto tutoriály ako pre retardovaných (ako pri hrách a la Red Alert), alebo sú naopak nekomplexné a väčšinu diania v hre popisujú len tým, že vypíšu čo, kde a ako ten a ten gombík funguje. Po tom, čo sa prehryziete základmi tutoriálov a riadením flotily, prejdete na kampaň. V hre sa objavia presne dve, za každú zo strán jedna. Každá z nich bude opisovať príbeh z pohľadu toho, za koho práve hráte. Pred každou misiou vás bude čakať krátky brífing vo forme rozhovoru. V ňom sa dozviete momentálnu situáciu, vaše ciele a okolnosti. Tieto brífingy dopĺňajú tváre, kreslené v komixovom štýle. Tváre síce vyzerajú miestami priam až primitívne, čo sa kvality kresby týka, no pridávajú hre svoj šmrnc…
Okrem týchto portrétov je slabým článkom hry celkovo grafika. Trojrozmerné modely nie sú až tak dôležité, lepšie povedané, nie sú dôležité vôbec. Len škoda, že keď sa v hre už vyskytujú kvôli čisto estetickému zážitku, nie sú vymodelované tak precízne, aby sa človek chvel pri každom pohľade na model. Niektoré lode s bielym náterom dokonca budú pôsobiť ako neotextúrované. Čo je však v Naval War hlavné, je strategická mapa. A nie grafika, efekty alebo skvelý audiocast.
Ale dosť bolo audiovizuality. Je čas prejsť k celkovému konceptu hry. Často sa hry nazývajú real-time stratégiami, avšak mnoho z nich je v skutočnosti o taktike a nie o strategickom boji. Jedinú čisto strategickú hru, ktorú som totižto v živote hral, bola HeartsofIron III, pochádzajúca rovnako z dielne Paradox Interactive. V hre sa teda chopíte velenia flotily a k nej, v dnešnej už patriacim, leteckým jednotkám.
Letecké jednotky budú asi tým najväčším ťahúňom. A taktiež jednými z najvyužívanejších jednotiek. Helikoptéry budú využívané ako hľadače ponoriek, lietadlá zase na leteckú prevahu. Lode sú však drahšie ako letecké prístroje, a preto aj prístup k nim bude opatrnejší. Samozrejme, aj ich počet bude obmedzenejší. Čo je však zaujímavosťou, je výzbroj lietadiel. Tá nebude fixná a na každom lietadle bude meniteľná. Tým pádom je každé lietadlo po vyčerpaní paliva, po predčasnom návrate na letisko alebo po vymíňaní munície schopné na letisku premeniť výzbroj a vydať sa na novú útočnú misiu. Okrem toho je na lietadlách a ponorkách možnosť upravovať výšku letu, rýchlosť a nastavovať si presné waypointy, po ktorých má lietadlo letieť.
V modernej dobe ani nejde o to, či nepriateľa vidíte alebo nie. Treba ho vidieť na radari a sonári, a potom sa o ostatok postarajú moderné systémy. Toto aj sami v hre zažijete, keď budete musieť zo začiatku len tupo odrážať strely, letiace na vaše lode alebo lietadlá, až dokým neobjavíte lode, poprípade lietadlá nepriateľskej AI. Dovtedy budete strieľať po prilietajúcich raketách svoje rakety, poprípade budete čakať, dokým vaše lietadlá automaticky uskutočnia úhybný manéver.
V hre sa vyskytne aj zrýchlenie času. Hra totižto pojednáva s reálnymi vzdialenosťami, ktoré sú rakety schopné preletieť. To znamená, že nepriateľské lietadlo, ktoré bude zamerané dostatočne dlho radarom, je možné trafiť aj zo 100 kilometrovej vzdialenosti. Na škodu je len to, že pri lietadlách sa nevyskytujú žiadne dogfighty, čiže cez okno na pozorovanie boja nebude možné sledovať dojem budiace a šialené preteky stíhačiek o „kto z koho“…
Problémom je aj fakt, že v hre neexistuje save počas scenária. To znamená, že pokiaľ budete musieť v polke bojs odísť z domu, ostáva vám len nevypínať počítač. Avšak tento, zatiaľ najviac diskutovaný neduh, by časom mohol byť vyriešený. A aby som nezabudol. Jednotlivé scenáre môžu trvať od polhodiny, až po zopár hodín. Vtedy nastáva ten prípad, kedy by sa ten save aj hodil.
Záverečné hodnotenie
Koniec koncov. Naval War chce asi trocha času. Cena je okolo 20€, na dnešnú dobu cena pre hry nižšej kategórie. Možno keby bol rozpočet trocha väčší, tak sa dočkáme krajšieho spracovania modelov alebo plynulejších animácií. Avšak nestalo sa a ja môžem len skonštatovať, že som rád, že som si Naval War mohol zahrať.
|
Paradox Interactive Realita zbraní a času Ťažké, ale manažovateľné |
|
Nemožnosť save-u hry Zlá grafika |
80% | |
ŽÁNER | RTS |
VÝROBCA | TurboTapeGames |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU | Paradox Interactive |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
|
|
Korekcia: Zdenka Schwarzová