Zamyslenie sa redaktorov Gamesite nad nedávno skončenou konferenciou.
Stráca pomaly E3 svoj lesk? Už dlhšie sledujem trend akýchsi ohlásení ohlásení, ktorý bol silne prítomný aj tento rok. Tradičné konferencie veľkolepých oznámení nových hier sa ako keby dostávali do úzadia a na velenie prevzali spoločnosti, ktoré si chcú svoje predstavenie na E3 jednoducho odbiť niekoľkými predstavenými hrami a skutočné odhalenia nových titulov si nechávajú až na svoje osobné konferencie.
Nech je tomu už tak alebo tak, aj tento ročník priniesol okrem tradične sa vyskytujúcich failov aj vzrušujúce momenty. Vybraní redaktori a redaktorka Gamesite vytiahli kus papiera, zamysleli sa a napísali svoje dojmy z nedávno skončenej E3 2018. Ako uvidíte, názory máme skutočne odlišné a mnohokrát neostala nitka suchá ani na tých najočakávanejších hitovkách.
Dokážete sa stotožniť s našími názormi?
Na E3 sa aj napriek úvodným vetám vyššie každoročne teším ako malé dieťa. Nové ohlásenia, nové videá, pocit niečoho veľkolepého. Najnovší ročník bol kvalitatívne, ako to už tradične býva, ako vážkach. Niečo sa podarilo lepšie, niečo zase horšie. Bez pochýb musím povedať, že najviac ma zaujala konferencia Microsoftu naplnená až do prasknutia predstavenými hrami. Aj keď je nutne povedať, že ani náhodou nie všetky predstavené hry boli exkluzivity konzoly. Tento kolos si ale vybral daň v tom, že kvôli tomu konferencia Square Enix pôsobila ako vycucaná z prsta. Všetko podstatné bolo totiž už videné pri predstavovaní Xbox One hier. Zároveň ma veľmi bavila konferencia Ubisoftu, ktorá bola v typickom E3 oldschool štýle.
Najhoršie v mojich očiach dopadla konferencia EA, ktorá zlyhala z viacerých dôvodov. Prvý, až nemiestne veľa času, snáď najviac, venovala hlúpej mobilnej hre Command & Conquer: Rivals, ktorá dokonale spĺňa definíciu mobilného cashgrabu. Druhý, to, že zo série Command & Conquer spravili rýchlokvasku pre mobilné telefóny, to si už samo o sebe zasluhuje trest. Tretí, to najzaujímavejšie ohlásenie, a to Star Wars: Jedi Fallen Order, bolo spomenuté ponižujúco len tak nejako bokom rozčarovaným vývojárom sediacim len tak v hľadisku. A štvrtý, najväčší triumf EA v rukáve menom Anthem nakoniec pôsobil len ako generická strieľačka robotov s nevkusne veľkými vyskakujúcimi hitpointami plná grindu a nie príliš zaujímavého naskriptovaného gameplayu.
Konferencie máme za sebou. Poďme na hry. Pre mňa osobne ovládli E3 2018 a nakoniec ju aj pokorili dve tituly, Devil May Cry 5 a Resident Evil 2. Pokračovanie pekelnej sekačky ani nemohlo vyzerať lepšie. Vracia sa starý Dante, Nero dostane väčšiu úlohu a vizuálne to pôsobivým modrosivým filtrom pôsobilo pochmúrne a špinavo ako všeobecne pokladaný najlepší diel série Devil May Cry 3. Svet vyzerá úplne pohlucujúco, súbojový systém tradične explozívne a graficky úplne nádherne. Remake Resident Evil 2 je zase splneným snom každého fanúšika série. Všetci sme skutočne dlho čakali ako bude remake slávnej hry vyzerať, a všetci sme ostali úplne ohromení. Ono to totiž vyzerá ešte lepšie ako ktorákoľvek z našich predstáv, ktoré sa nám kedy v hlave vynorila od ohlásenia remaku.
Najväčšiu nechuť v ústach vo mne paradoxne zanechali tie najhorúcejšie želiezka v ohni, Shadow of the Tomb Raider, Death Stranding a Cyberpunk 2077. Nová Lara pôsobí zastaralo a je plná nudného skriptovaného balastu, pri ktorom hraní by sa cítila urazene aj cvičená opica. Death Stranding prvýkrát predviedol gameplay a mne sa chcelo plakať prajúc si, aby som to nikdy nevidel. Bezduchá, rádoby hlboká hra s posolstvom, ktorá si môže po hernej stránke podať ruky s ktorýmkoľvek nudným walking simulátorom. Hideo, skutočne si nás chcel ohromiť týmto nezmyslom? Neexistuje snáď hra, na ktorú by som sa tešil viac, než na Cyberpunk 2077, no po videní najnovšieho videa som ostal veľmi sklamaný. Po nadčasovosti a elegantnosti prvého traileru už nebolo ani stopy. Všetko, čo som totiž videl, bola len generická zmes futuristicky pôsobiaceho GTA klonu s hlavným hrdinom s charizmou na úrovni hrdinu céčkového filmu od Asylumu. Našťastie bol takto zlý len trailer, nakoľko aj tí, ktorým to video nevoňalo, sa doslova rozplývali nad tým, čo videli za zatvorenými dverami, kde CD Projekt predstavoval hrateľné demo. Na hru sa teda stále veľmi teším.
PS: Nakoniec mi jednoducho nedá nepochváliť Spider-Mana pre PlayStation 4, ktorý má na to stať sa tou ultimátou Spider-man hrou a neuveriteľne pôsobivo vyzerajúci Assassin’s Creed Odyssey plný nádhernej starogréckej atmosféry a vyjadriť sklamanie nad úplnou absenciou remaku Final Fantasy VII, úplným vynechaním Left Alive od Square Enix a hlavne neohlásením nového Splinter Cella. Ubisoft, trhni si!
Moje dojmy z tohtoročnej E3 sú prevažne pozitívne. Najlepšiu konferenciu malo bezpodmienečne štúdio Bethesda. Nálož hier, skvelý a zábavný program. Todd Howard s Pete Hinesom sú presne to, čo takéto akcie potrebujú. Prekvapil aj Microsoft, ktorý konečne pochopil, že musí mať svoje štúdia, aby mohol Sony konkurovať. Žiaľ, nepochopili, že pokiaľ budú hry púšťať aj na PC, nikdy predaj konzol rapídne nezvýšia.
Sklamanie pre mňa, okrem Square Enix, ktoré zrejme ani nemalo radšej nejakú konferenciu mať, tak je Sony. Okej, beriem, ukázali ako sa veci v ich najočakávanejších tituloch pohli, čo je super. Žiaľ, ukázali ale dokopy asi 5 hier, čo je ozaj málo, navyše žiadne menšie zaujímavé tituly, čo je škoda. A to je PS4 moja preferovaná platforma.
Každopádne E3 2018 zas ukázalo, prečo sú takéto akcie dôležité. Videohry idú každým rokom čoraz viac dopredu a záujem o ne je čoraz väčší. Tieto konferencie navyše spájajú ľudí bez ohľadu na to, na čom hry hrajú. Zábava pre malých i veľkých a podľa toho, akým smerom to ide, o pár rokov to možno aj nájdeme v hlavných správach v TV, predsalen, sledovanosť či už online alebo naživo je skutočne obrovská.
Táto E3 bola pre mňa trošičku rozporuplná. Dočkali sme sa veľkej hŕby hier. Niektoré sú naozaj perfektné a stoja naozaj za to. Avšak od niektorých prezentujúcich som očakával viac. To však nevadí, lebo niektoré hluché miesta vyplnili hry na ktoré som sa naozaj tešil. Najviac ma potešilo ohlásenie hry Fallout 76. Hra sa mi nielenže veľmi páči, ale už teraz rozmýšľam o predobjednávke. Určite budem pozorne sledovať vývoj hry. Hoc sa veľa ľudí hnevá na Bethesdu, osobne si myslím, že vývojári vedia najlepšie čo robia a Fallout 76 bude perfektná hra.
Taktiež sa mi páčilo video z The Last of Us II, ktoré vyzerá ba priam až neuveriteľne. Tak neuveriteľne, že ľudia z Eidos začali do vývojárov TLOU II rýpať. A do tretice to uzavriem videom z CyberPunk 2077, ktoré ma zaujalo najmä jeho netradičným uvedením. Som zvedavý, ako sa naši poľskí susedia s týmto videoherným titulom popasujú.
Čo ma trošíčku sklamalo, bolo napríklad ohlásenie mobilnej hry Elder Scrolls Blades. Myslím si, že ide o úplne zbytočný kus softvéru. A energia venovaná na túto hru mohla byť využitá iným spôsobom. Pokojne aj na mobilnú hru, avšak na takú, ktorá chytí momentálny trend v mobilnom svete. No možno sa mýlim a budem milo prekvapený. Uvidíme.
Za najlepšiu konferenciu tohtoročnej E3-ky považujem jednoznačne Microsoft, ktorý chrlil jedno oznámenie za druhým ako z guľometu. Jedným dychom však treba dodať, že veľká časť ukázaných titulov by mohla byť rovnako aj na Sony konferencii, keďže išlo o multiplatformové tituly. Tradične najhoršie konferencie máva spoločnosť EA, ktorá sa veľmi nepochlapila ani tento rok. Square Enix ju však tromfol konferenciou, ktorá sa nedá nazvať inak ako zbytočnou.
Z prezentovaných hier prekvapil ešte pred oficiálnym začiatkom E3-ky Tetris Effect, ktorý ma skvelým trailerom zaujal tak, že momentálne ide o jeden z mojich najočakávanejších titulov. To sa úplne nedá povedať o traileri na Cyberpunk 2077. Ten sa mi zdal skôr fádny (ak nerátam uvedenie na konci Microsoft konferencie), no po vynikajúcich ohlasoch na hrateľné demo pre novinárov mám očakávania zasa na vysokej úrovni. A keď už spomínam trailery, musím vypichnúť aj skvelý trailer na Devil May Cry 5, ktorý si od odhalenia prehrávam aspoň raz denne. Bang bang bang, pull my devil trigger!
Veľmi prekvapený som bol ohlásením Elder Scrolls VI, keďže Bethesda nezvykne ukazovať hry s veľkým predstihom a podľa doterajších informácií ho nečakám skôr ako 2022. Potom som si však uvedomil motiváciu Bethesdy za týmto ohlásením, ktoré sa vlastne na ich konferencii muselo objaviť. V opačnom prípade by sa totiž po ohlásení netradičného Elder Scrolls: Blades spustila lavína negatívnych reakcií, no odhalením loga s číslovkou VI ju jednoducho odvrátili.
Celkovo bol obsah tohtoročnej E3-ky zaujímavý, no kvôli množstvu únikov informácií mám pocit, že takmer všetky „obsažné“ ohlásenia sme vedeli už pred konferenciami, čo mierne pokazilo ich efekt. Napriek tomu sa už teraz teším na to, čo prinesie ďalší ročník.
Tohtoročná E3 konferencia určite nesklamala herný svet. Mnohé prekvapenia, úžasné trailery, divné vystúpenia, jednoducho šou plná všetkého herného. Ako každý rok som sa na šou veľmi tešil, samozrejme sa ozval vo mne aj ten pravý internetový troll, ktorý dúfal v trápne, či nasilu vtipné momenty a konferencia E3 to samozrejme naplnila do bodky. Kto by zabudol na tancujúcu pandu alebo SharkPG s názvom Maneater.
Ešte predtým ako sa pustíme do rebríčku rád by som poznamenal, že mňa osobne oslovili viac jednotlivé herné tituly ako jednotlivé konferencie. Preto v rámci konferencií daných spoločností nemám určitého favorita, ktorý by predčil moje očakávania aleno by ma úplne odrovnal svojou prezentáciou. Veľmi som sa tešil na rôzne ohlásenia hier,ktorých sme sa samozrejme dočkali a jednotlivé konferencie som v rámci kvality a porovnanie veľmi neriešil.
Ak by som si ale musel vybrať jednu konferecniu, tak veľmi sa mi páčila PC Gaming Show, ktorá bola plná zvláštneho humoru a taktiež zaujímavých oznámení ako je napríklad VR záležitosť Stormland. Je jasné, že sa táto konferencia nedá porovnať či už kvalitou alebo kvantitou s Microsoft konferenciou alebo Bethesda konferenciou, no jedno je isté, PC Gaming Show ukradla moje herné srdce. Poďme na jednotlivé herné tituly, ktoré považujem za vrchol E3.
Cesta samuraja je tou pravou cestou
Reč je o hernom titule s názvom Ghost of Tsushima. Mňa určite zaujal najviac, pretože trailer ukázal, že by malo ísť o grafický skvost s nádherným svetom samurajov, ktorý sa nebojí ukázať súboje katán v celej svojej krvavej kráse. Musím sa priznať, že ma gameplay trailer prekvapil, pretože ma zaujal oveľa viac ako trailer na The Last of Us par II alebo trailer na Fallout 76. Myslím si, že Ghost of Tsushima je akýmsi skrytým žolíkom, ktorý nás všetkých odpáli úžasným samurajským herným zážitkom. Som veľmi zvedavý akým spôsobom sa tvorcovia popasujú s prezentovaním mongolskej invázie v Japonsku. Držím palce Sucker Punch.
Death Stranding je ešte viac divnejší a zaujímavejší
Čo si to pre hráčov ten Kojima zase pripravil. Prazvláštne malé bábätká, hŕstka známych hercov a herečiek, príbeh zrejme úplne odpálený za logiku veľkého tresku, zrejme poštári, ktorí majú celkom tuhý korienok a čo tie divné snímače a ešte divnejšie čiere bytosti? No určite je tu viac otázok ako odpovedí, ale koho to zaujíma, veď ide predsa o najoroginálnejšieho tvorcu videhier svojej doby, takže u mňa sú očakávania vážne vysoké. Napriek tomu, že gameplay hráčom veľa neukázal sa vážne teším na túto prazvláštnu hru. Dúfam, že Hideo Kojima umlčí všetkých kritikov a predstaví sa s Death Stranding opäť v plnej sile!
Najhoršie miesto pre bývanie a najlepšie miesto na hranie
Mnohokrát skoňovaný herný titul Cyberpunk 2077 je určite niečo na čo sa hráči nevedia dočkať a ani sa tomu nedivým. Respektíve divil by som sa ak by si zakladali na nevydarenom traileri. Vzhľadom k tomu, že niektorí redaktori mali k dispozícii aj demo, ktoré im vyrazilo dych, usudzujem že sa máme na čo tešiť. Teda na svet plný chaosu, strieľania či vozenia sa autom po nočnom futuristickom meste. Príbeh je stále zahalený v tajomstve a nezostáva nič iné ako čakať, čo nám prehodia tvorcovia ďalej.
Šialená akcia v podobe zabi ich všetkých tentokrát aj v pekle na Zemi
Konečne je to tu. Mariňák, ktorý sa nepáre so žiadnym démonom je späť. Doom Eternal je tu a sním aj výborná hudba a samozrejme nesmú chýbať ani démoni a nabitá brokovnica. O tomto hernom titule sa dozvieme viac na QuakeCone 2018. Takže dovtedy si môžem dookola púšťať trailer z E3, ktorý ma asi neomrzí nikdy, teda do augusta 2018 mi musí stačiť.
Filozofická a epická ukážka prepojenia robota s prírodou
VR otvorený svet od Insomniac Games znie vážne zaujímavo a čím viac sa dozvedám o hre Stormland tým viac si ju máme chuť zahrať. Veď komu by sa napáčil výlet do pos-apokalyptickej prírody v tele robota? Príbeh pojednáva o mierumilovnom robotickom záhradníkovi. Všetko sa zmení keď ho zasiahne búrka a zničí jeho robotické telo. Upadne do hlbokého spánku na niekoľko storočí. Po zobudení bude musieť precestovať krajinu, kde sa neustále mení počasie a samozrejme sa bude musieť stať aj hrdinom, ktorý zachraňuje svojich priateľov. Nielenže je tento titul zujímavý, no má aj krásny vizuál a sympatického robota. AK máte k dispozícii OCulus Rift tak sa máte na čo tešiť.
Čo sa týka pádov E3 konferencie 2018 tak ma možno paradoxne sklamal gameplay trailer na Death Stranding, predsa má táto hra v sebe omnoho viac než bolo ukázané. Sklamalo ma aj ohlásenie mobilnej hry Command and Conquer: Rivals. Táto séria si určite zaslúži viac než len mobilnú hru dostupnú zadarmo. Čo ma nehorázne irituje je tvrdohlavosť Sony spojená s blokovaním cross-playu.
E3 je ako druhé Vianoce pre všetkých hráčov. Nikdy nevieme, čo si presne „rozbalíme“ na jednotlivých konferenciách, ale napriek tomu sa na to nesmierne tešíme. Highlightom tohtoročnej E3 koneferencie bola pre mňa jednoznačne Xbox konferencia, ktorá priniesla nesmierne množstvo skvelých nových trailerov, ukážky z pokračovaní mojich obľúbených hier. Určite musím vyzdvihnúť Ori and the Will of the Wisps, na ktorý si už pomaly šetrím svoje slzy smútku, ale i zúfalstva (pri tisícom úmrtí).
Paradoxne titul, na ktorý som sa najviac tešila, ma mierne sklamal. Hovorím o Cyberpunk 2077, od môjho obľúbeného štúdia CD Projekt RED. Prvý trailler k tejto hre totiž naznačoval viac noir atmosféru hry na štýl Deus Ex, teda niečo, čo mi maximálne sedí. Nakoniec sa však vývojári rozhodli ísť trochu iným smerom a musím povedať, že som zostala po odhalení traileru sklamaná. 5 rokov čakania na info o hre totiž vytvorilo vo mne úplne inú predstavu a tá nebola týmto farebným cyberpunkovým trailerom naplnená. Hre však každopádne dám šancu, keďže CD Projekt RED ma zatiaľ ani raz nesklamal.
Za konferenciu musím pochváliť aj Ubisoft, predviedol sa vo veľmi dobrom svetle. Najprekvapivejšie bolo pre mňa nové RPG zameranie Assassin’s Creed: Oddyssey. Po dlhšom čase ma to totiž presvedčilo, aby som sa vrátila späť k sérií a vyskúšala novú hru. Možnosť voľby postavy či dialógov je niečo, čo „assassinov“ oživí a celkom som zvedavá aj na príbeh (vzhľadom na to, že hlavná postava nie je assassin).
Keďže milujem RPG žáner, tešila som sa EA konferenciu, hlavne informácie týkajúce sa nového BioWare titulu a možno nejaké info ohľadom mojich obľúbených sérií Mass Effect a Dragon Age. Bohužiaľ som zostala sklamaná, jednak z Anthemu a jednak z konferencie. Najväčší priestor na konferencií dostal totiž gameplay mobilnej hry Command & Conquer, zatiaľ čo ostatné tituly dostali nanajvýš nový trailer. Anthem nakoniec zrejme vynechám, očakávanie silného single-player titulu sa totiž nenaplnili. A ohlásenie novej Star Wars hry z dielne Respawn Entertainment iba rozhovorom v hľadisku radšej nebudem ani komentovať.
Body navyše darujem Bethesde, ktorá si zo seba vedela urobiť parádu srandu 450 vydaním Skyrimu na hlasového asistenta Alexu, či na chladničku. A určite sa teším na nový prírastok do rodiny The Elder Scrolls.
E3 2018 konferencie sú teda úspešne za nami a teším sa na budúci ročník. Osobne však dúfam, že sa postupne vývojári hier začnú uberať trochu iným smerom v tvorbe hier. Príliš veľa titulov v sebe obsahuje online prvky, alebo priamo vyžaduje pri single-player kampani kooperáciu s inými hráčmi. A to veru nie je moja šálka kávy.
Som tak trochu hlupák. Lebo som sa tešil na Darksiders III a Biomutant, pričom som si neuvedomil, že THQ už predtým oznámilo, že tieto hry ukáže až na Gamescome. Takže toto za sklamanie asi považovať nemôžem. Každopádne zvyšok už sa dá reálne zhodnotiť.
Takže čo ma potešilo?
1. Microsoft E3 konferencia
Asi najlepšia konferencia na tohtoročnej E3. Niektorými kritizovaná za veľa multiplatformových hier, no pre mňa dôležitá z dôvodu, že ukázala, že Microsoft neopúšťa herný biznis, práve naopak. 1 novovytvorené štúdio a 4 kúpené a k tomu vyhlásenie, že sa v tom bude pokračovať j pre mňa dostatočným dôvodom, aby som svoju bohatú Xboxovú knižnicu neopúšťal v prospech konkurencie. A nové Halo vyzerá božsky….Nič konkrétne síce trailer neukázal, no pre fanúšikov ukázal presne to, čo chceli vidieť. Takže sa vidíme na jeseň v Británii 😊.
2. RAGE 2
Rage 2 vyzerá skvelo. Gameplay bol síce naskriptovaný ale aj z dojmov ostatných a aj z ukážky je jasné, že sa môžeme tešiť na kvalitnú singelplayerovú FPS. Škoda, že až na budúci rok.
3. Anthem a Division 2
Pre mňa len potvrdenie, že na začiatku budúceho roka pravdepodobne budem bez práce. Lebo vyjdú Anthem a Division. Looter-shooter hry vyslovene môžem, Destiny zbožňujem, no potrebujem alternatívu. Anthem to zdá sa dodá po príbehovej stránke a Division po PvP stránke.
4. Ubi konferencia
Aj keď som zo začiatku krútil hlavou, tak aspoň konferencia pobavila. Predseda vlády Fínska, ktorý sa strieskal na pódiu a predstavil Trials a tancujúca panda? Ubi si zaslúži kredit aspoň za to.
Čo sa mi nepáčilo?
1. Square konferencia
Vyslovená tragédia. Nič neukázali, lebo vlastne skoro nič nemali a celá konferencia bola vlastne zostrihané Youtube video…nabudúce sa ani nemusia snažiť niečo robiť.
2. Black Ops 4
Call of Duty v poslednej dobe hľadá svoje dno. Lebo jediné, čo je na Black Ops 4 zaujímavé sú kontroverzie, ktoré sa okolo hry vytvárajú.