Y-Games interview: zakladateľ Karol Cagáň rozpráva o pozadí tejto progamingovej akcie

Y-Games interview: zakladateľ Karol Cagáň rozpráva o pozadí tejto progamingovej akcie

Minuloročný zimný event Y-Games je už nejaký ten mesiac za nami, no pomaly ale isto sa blíži jarný. Spolu so zakladateľom Karolom Y-Games Karolom Cagáňom sme sa retrospektívne pozreli na ten minulý, no čo to sa dozvieme aj o nadchádzajúcom.

 GS: Máme za sebou zimný ročník 2015. Ako by si ho zhrnul? Čo bolo oproti tomu letnému lepšie, prípadne horšie?

Posledný ročník nášho turnaja bol podľa môjho názoru najlepší. Podarilo sa nám zaviesť pár interných zmien a zlepšiť organizačnú štruktúru. Rovnako sme do tímu prijali nových ľudí, ktorí sa výborne osvedčili. Postupne sa organizácia z riadeného chaosu presúva k usporiadanému podujatiu. Ale stále máme čo dolaďovať. Každý turnaj prináša nové výzvy a, samozrejme, aj nové, neočakávané problémy. Avšak bez okolkov môžem zhrnúť, že turnaj bol vskutku rekordný, vo všetkých smeroch. Myslím, že sa nám podarilo pokoriť míľnik, ktorý nám umožní rýchlejší rast. 

GS: Ako to bolo s návštevnosťou? Podarilo sa prekonať predošlý ročník?

Áno, ako som už spomínal, návštevnosť prvýkrát prekonala hranicu 1000 návštevníkov, a to o vyše 700 ľudí. V podstate sa počet ľudí takmer zdvojnásobil. Prinieslo to, samozrejme, veľkú dávku radosti a spokojnosti, ale rovnako aj množstvo problémov. Už len keď si spomeniem na tú kopu odpadu, ktorá po nás zostala. Bola to fuška presvedčiť smetiarov, aby ju odviezli. Rovnako sme si uvedomili, že bez SBS sa ďalej nepohneme. 

GS: Dostali ste od hráčov a návštevníkov nejaké ohlasy? Ak áno, aké?

Po každom turnaji zverejníme na našom facebooku feedback formulár. Pomáha nám zozbierať názory divákov na turnaj, vieme tak, čo sa vydarilo, a naopak, čo sme pokašlali. Takýto celopriestorový feedback nám poskytuje celkom dobrý prehľad a veľmi potrebnú spätnú väzbu. V podstate sa väčšina ľudí vyjadrila, že turnaj sa im veľmi páčil. Čítanie odpovedí nám prinieslo nejeden úsmev na tvári. Vždy keď sme po turnaji všetci unavení a nechceme o ďalšej akcii ani počuť, nám práve feedbacky pomáhajú nájsť stratenú chuť do práce.

GS: Čo bolo najčastejšie kritizované a naopak, čo si hráči a návštevníci pochvaľovali?

Medzi najviac chválené veci patrila hlavne atmosféra podujatia. Známi hostia a osobnosti, ktoré mali diváci možnosť stretnúť, spestrovali celkový divácky zážitok. Rovnako sa im páčila aj ústretovosť organizátorov a rýchlosť našich reakcií na problémy. Toto nás obzvlášť tešilo, lebo turnaj robíme vo voľnom čase so zámerom podporovať progameing a priniesť špičkové podujatie z herného sveta ja na Slovensko. Oceňoval sa náš skok oproti poslednému ročníku. Ale aby som len nechválil. Hlavné problémy sa týkali dvoch vecí, a to hlavne jedla a, samozrejme, hier. Čo sa jedla týka, tak ľuďom vadili veľké rady, žiadna možnosť výberu a vysoká cena. Pri hrách bolo spomenutých viac negatív, v prvom rade to boli nejednoznačné pravidlá hry a narýchlo zbúchaná online kvalifikácia v CS:GO, ktoré si spomedzi hier odnieslo najväčšiu kritiku. Je to do veľkej miery naša chyba, nakoľko sa nám namiesto očakávaných 16 tímov prihlásilo vyše 60, a to nás úplne odrovnalo. Našťastie sa nám situáciu podarilo vyriešiť k spokojnosti aspoň väčšiny zúčastnených hráčov. Potom nasledovali už tradičné problémy ako (bohužiaľ, už tradične) kolabujúci internet na začiatku turnaja. Potom mierne zmätky v zápasoch, a neprehľadnosť celkového programu. Hráči sa veľmi sťažovali aj na malý počet hier, po ktorých sa museli s turnajom rozlúčiť a, samozrejme, na presádzanie. Poslednou výčitkou bola kvalita a frekvencia online-streamov.   

GS: Čo sa týka kritizovaných vecí, čo s nimi plánujete spraviť do budúcna?

V prvom rade chceme napraviť našu najväčšiu chybu, ktorou je presádzanie a krátky počet hier pre vypadávajúce tímy. Tieto podmienky sa na LAN turnaj proste nehodia. Na tento turnaj bude mať každý tím garantované miesto, z ktorého ho ani po prehre nikto nevyhodí. Rovnako prispôsobíme systém hry tak, aby si každý zahral čo najviac hier. Ako som spomínal v úvode, väčšina problémov spočívala v skokovom náraste. Tak sme sa zo dňa na deň stretávali s problémami, o ktorých sme pred turnajom ani netušili. Napríklad už spomínané CS-ko, do ktorého sa za 24 hodín od spustenia registrácie prihlásilo viac hráčov, ako sme vôbec čakali, že sa do turnaja prihlási celkovo. Máme vytvorený súbor opatrení a lekcií, ktorých sa budeme snažiť držať. Ale nevylučujem, že hráči nás opäť prekvapia. V prvom rade sme si „upratali pred vlastným dvorom“ a určili jasné pravidlá pre online kvalifikácie. Momentálne sa dohadujeme na finálnych kvótach pre jednotlivé hry (počet hráčov, ktorí si môžu zahrať na mieste), ktoré zverejníme ešte pred začatím registrácie. Pravidlá budú rovnako jasné, nechceme uprednostňovať hráčov s rýchlymi prstami, a preto nebudeme obmedzovať celkový počet prihlásených hráčov. O miesta na turnaji sa teda logicky bude hrať online kvalifikácia. Rovnako máme v pláne posilniť internetové pripojenie. Plánujeme zaviesť lepšiu a prehľadnú info grafiku, viditeľnú na televízoroch v celej hlavnej hale. Rovnako chceme zabezpečiť kvalitný HW pre streamerov a, ak sa podarí, spraviť aj štúdio. Čo sa jedla týka, bude k dispozícii viac možností sa dobre najesť.

Tip: Interview s víťazom zimného Y-Games: Y-Games: Rozhovor s Radom Mikuškom - Dota 2 tím Black King Bar.

GS: Stretneme sa na budúcnom ročníku v rovnakých priestoroch? Plánujete poprípade rozširovať priestory aj na ďalšie miestnosti?

Turnaj sa bude opäť konať na FIIT STU, ktorá nás v organizácii turnaja veľmi podporuje a sme jej zaviazaní. Perfektný personál fakulty nám nad rámec pracovných povinností pomáha a neraz za nás na turnaji vyriešili aj nejaký ten prešľap, napríklad ohľadom internetu. Fakulta tento rok otvorila nové posluchárne, v ktorých na všetkých fanúšikov čaká zaujímavý program. Rovnako sa nám podarilo vybaviť ďalšie, doteraz turnajom nepoškvrnené miestnosti, ktoré budú slúžiť primárne pre hráčov.

GS: Ako to vidíte s rozmanitosťou turnajov? Plánujú sa nejaké zmeny v turnajových hrách? Pribudne niečo?

Áno, tento rok sme pridali novú konzolovú hru Rocket League. Dúfame, že sa stretne s väčším záujmom ako Trackmania, ktorú už na turnaji neuvidíme.

Tip: Na Zimnom Y-Games sme vyspovedali aj Dev1ho. Čo nám prezradil sa dozviete v článku: Y-Games: Rozhovor s komentátorom a streamerom: Dev1

GS: Osobne som počul dosť kritiky na nedostatok možností najedenia sa, poprípade na absenciu bufetu. Plánuje sa niečo v tomto smere?

Áno, ako som spomínal vyššie, k dispozícii bude opäť Regal burger a novinka Pizza Mizza, kde bude pizza už od jedného eura. Rovnako zriadime menšie občerstvenie, napríklad s chrumkami, ktoré kúpite u nás v bufete.

GS: Vieš nám už teraz niečo povedať k prípravám na najbližší ročník?

Sú v plnom prúde a verte mi, máte sa na čo tešiť. Jedným z hlavných segmentov, ktoré sa dočkajú vylepšenia, je prizepool. Po prvýkrát totiž víťazi dostanú peniaze v hotovosti. Pri každej hre pôjde o rovných 20 % zo všetkých zaplatených štartovných poplatkov, pričom garantujeme, že to nebude menej ako 500 eur pre tímové hry a menej ako 100 eur pre hry pre jednotlivcov. V závislosti na tom, ako to bude vyzerať s celkovým rozpočtom, do prizepoolu ešte pridáme z našich zdrojov ďalšie financie. Samozrejme, že okrem peňažných výhier sa môžu víťazi tešiť aj na ceny od našich partnerov, no prioritou sú pre nás práve finančné výhry.

GS: Na koho sa môžu návštevníci tešiť?

Nechcem veľa prezrádzať, ale väčšina hostí z minulého turnaja zostáva aj naďalej, chystáme ale jedno veľmi špeciálne prekvapenie. Malo by ísť o špičkový celosvetový tím, v ktorom hrá aj jeden Slovák. Viac ale už prezrádzať nechcem, lebo to ešte nemáme oficiálne potvrdené. Takéto tímy sú totiž vybookované aj na rok dopredu. V prípade ich návštevy sa môžete tešiť na exhibičné zápasy špičkovej kvality, aké ste na Slovensku ešte nevideli. Tak držte palce Timovi, nech to vybaví! Nedá mi nespomenúť Hanku s Katkou, ktoré chystajú súťaž cosplay, a pre víťaza sa chystá niečo veľké. Zatiaľ je to tajomstvom, ale budú o tom v krátkej dobe informácie.

Tip: Prečítajte si súhrnný čĺanok zimného Y-Games: Y-Games - pokračovanie kvalitnej progamingovej tradície

GS: Viete už teraz, čo na najbližšom evente určite chcete mať a naopak, od čoho sa oproti predchádzajúcim akciám upustí?

V prvom rade upustíme od Trackmanie, asi sa budeme musieť vyvarovať afterparty a rovnako prísne kontrolovať alkoholické nápoje. Náš hlavný cieľ do budúcna je najmä postarať sa o hráčov a vylepšiť primárne ich zážitok z turnaja. Nakoľko naším primárnym zameraním stále zostáva turnaj PC hier. Samozrejme, že diváci sa ale tiež majú na čo tešiť.

GS: Čo tak nejaké zákulisné pikošky zo zimného Y-games?

Jeden rekord tu pre vás predsa mám. Dvom našim kolegom, Guruovi a Marcelovi, sa podaril naozaj kuriózny počin. Počas turnaja naspali spolu celých nula hodín. Akcia začala v piatok okolo 12-tej a skončila v nedeľu okolo štvrtej ráno, čo bezmála robí 64 hodín nepretržitej práce, a ak nešli z postele rovno stavať Y-Games, tak je to bezmála 70 hodín na nohách, čo je podľa mňa nadľudský výkon. Ja som nebol až taký statočný a zo soboty na nedeľu som sa išiel vyspať. Jeden z kolegov už v nedeľu vôbec nemal hlas, a tak sme si museli dávať zakaždým, keď hovoril do vysielačky, pozor na výbuchy smiechu. Vždy sa potom niekto ozval, nech mu ju už zoberú, lebo sa pri tom nedá pracovať. A, samozrejme, tak ako aj predtým, aj teraz sme nejako zabudli na spoločnú fotku.

GS: Ako by si zhrnul nadchádzajúci letný Y-games?

Budem stručný. Bude to veľký zážitok pre divákov a veľká záťaž pre organizátorov. Ako hovorí kolega Miro pred každým turnajom: "Zase sme si toho naložili, ale ak tento turnaj spravíme dobre, tak to bude bomba"

Nakoniec by som podotkol, že nás nesmierne teší, že sa k nám stále pridavájuú dobrovoľnici ktorí nám chcú pomôcť  , čo si nemsierne vážime.

Za rozhovor ďakujeme Karolovi a už teraz sa tešíme na najbližší ročník Y-Games. Vidíme sa 16-17. apríla 2016 v Bratislave.

 

 

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk