TP-Link Touch P5 AC1900 - Recenzia

TP-Link Touch P5 AC1900 - Recenzia

Práve, keď si už človek myslí, že na poli routerov nikto nevymyslí nič nové, prevratné alebo zaujímavé pre bežných používateľov, príde spoločnosť s produktom, ktorý na prvý pohľad vyzerá ako nezmysel, no pri bližšom skúmaní sa stále viac ukazuje ako veľmi zaujímavá voľba. Presne taký je router TP-Link Touch P5, ktorý sa snaží zaujať nielen svojím výkonom, ale (a toto by pri routeroch naozaj nikto nečakal) aj dotykovou obrazovkou.

Je zažitá pravda, že keď sa povie router, mnohým ľuďom sa začne zívať a zatvárajú sa im oči. To platí ako v profesionálnom svete, tak pri bežných používateľoch (viac než dvojnásobne). TP-Link sa ale snaží vykročiť von z bežného šedého (a bieleho či krémovo ladeného) priemeru s routerom Touch P5, ktorý, ako už jeho meno napovedá, ponúka dotykovú obrazovku pre jednoduchú obsluhu. Niekto si povie, že dotyková obrazovka je na routeri úplnou zbytočnosťou, ktorá iba dvihne cenu samotného zariadenia a aj ja osobne som si to o tomto zariadení myslel, kým som s ním nemal osobnú skúsenosť. Ako ale Touch P5 obstál ako router aj ako módny doplnok s pridanou funkcionalitou? To sa dočítate, samozrejme, v riadkoch nižšie.

Obal a jeho obsah

Na balenia od TP-Linku sme už v redakcii zvyknutí, hoci je pravdou, že pri takomto modeli by som očakával už prémiovejšie “šaty”. Dizajn škatule ale nič nemení na dostatočne robustnom uložení routera a doplnkov, ktoré ochráni samotné zariadenie aj pri nešetrnejšom prevoze. Pod samotným routerom sa ukrývajú tri odpojiteľné antény, adaptér na napájanie routera a pár brožúrok s informáciami o záruke, zariadení a príručka k nastaveniu.

Prvé dojmy a spracovanie

Router má naozaj uhladený dizajn, za ktorý by sa nemusela hanbiť ani najmodernejšia galéria umenia. Hlavný povrch zariadenia tvorí mozaika lesklých čiernych obdĺžnikov striedajúcich sa s matnými čiernymi plôškami, ktorým dodáva ďalšiu úroveň čiernej rad otvorov určených primárne na chladenie routera. V strede zariadenia sa nachádza 4,3 palcová obrazovka obkolesená lesklým rámikom, ktorý by možno mohol byť mierne tenší. Inak ale celý povrch ladí naozaj perfektne a nie je mu takmer čo vytknúť. Touch P5 je primárne určený na prevádzku na vodorovnom povrchu, ale vďaka dvom úchytom na zadnej strane sa dá inštalovať aj na stenu, kde by tiež určite priťahoval zaslúženú pozornosť a jeho obsluha by bola jednoduchšia, keďže je nutné sa nad neho, kvôli plochej orientácií obrazovky, nakláňať.

Inštalácia, obsluha a vychytávky

Pokiaľ je inštalácia moderných routerov jednoduchá, tak pri tomto kúsku takmer neviem nájsť slová na popísanie príjemnej skúsenosti so zapnutím a nastavením základných parametrov. Hlavný lákač tohto zariadenia, dotyková obrazovka, má vyhovujúce rozmery aj rozlíšenie a poteší dostatočnou jasnosťou s možnosťou jednoduchej úpravy. Router sa tak dá používať aj po inštalácii na prístupnom mieste v jasnej miestnosti, ale nebude oslňovať ani pri uložení do menej prístupných “kumbálov”. Na nastavenie možností routera a sietí som používal výlučne dotykovú obrazovku a musím povedať, že mi absolútne nechýbalo pripájanie sa cez počítač a nastavovanie v browseri s myšou a klávesnicou. Je príjemné vidieť, že TP-Link nespravil z obrazovky iba zaujímavý chyták, ale dá sa cez ňu nastaviť takmer všetko, až na IP6 protokol, NAT forwardovanie a možnosti USB.

Parametre a deklarované rýchlosti

Router však nemá byť len pekný a ľahko ovládateľný. Primárnym cieľom routerov je prenášať dáta a poskytovať stabilné pokrytie. Tento router používa dvojjadrový procesor s taktom 1GHz a ide o zariadenie typu AC1900, čo znamená teoretické kombinované prenosové rýchlosti na 2.4 a 5 GHz pásme až do 1900 Mbps. Všetci ale vieme, že k takýmto cifrám sa v normálnom svete nikto nepriblíži. Na otestovanie poslúžil USB 3.0 kľúč so zložkou súborov veľkosti 2GB, ktoré boli prenášané na počítač v tesnej vzdialenosti a na vzdialenosť 10 metrov bez prekážok. Pri týchto scenároch dosiahli prenosové rýchlosti hodnoty, ktoré môžete vidieť nižšie v tabuľke.

Galéria

TP-Link Touch P5 je zaujímavé zariadenie. Je vidieť, že do jeho dizajnu a funkcionality bolo vloženého veľa času a snaženia, trošku ale zamrzia nižšie výkony v 2.4GHz pásme. Router s obrazovkou síce môže stále znieť ako trafený nápad, ale v dnešnej dobe dáva stále väčší zmysel a je skvelé, že nejde iba o hlúpy trik, ktorý čoskoro omrzí, ale ide o naozaj dobre zakomponovanú funkciu. Tento router, samozrejme, neosloví každého, či už je to kvôli cene alebo výkonu na hranici priemeru. Ak ale hľadáte router, za ktorý sa nebudete hanbiť a nebažíte po každom Mbps navyše, Touch P5 je dobrá voľba.

• uhladený dizajn
  • naozaj jednoduchá inštalácia a obsluha
  • pridaná funkcionalita vďaka obrazovke