Vyzerá ako ovládač k Playstation, no má vlastný displej a vo vnútri aj výkonný hardvér, s ktorým zvládne najnáročnejšie Android hry či streamovanie z vášho počítača.
Na začiatok trochu histórie
Nvidia Tegra svoju púť začala vo februári 2008, kedy bol oznámený prvý čip. Avšak na pultoch obchodov sa objavil až o rok a pol neskôr v prehrávači Zune HD od Microsoftu. Na vtedajšiu dobu to bolo skvelé zariadenie s vysokým výkonom a dobrým potenciálom, ktorému však uškodil použitý systém a obmedzenie predaja len na Spojené štáty a Kanadu. Prvá Tegra poháňala aj smartphony Microsoft Kin, ktoré skončili obrovským fiaskom.
Druhá generácia Tegry sa objavila v mnohých zariadeniach od Motoroly, LG (napríklad Optimus 2X), Samsungu, ZTE, Sony, Dell a zariadenia s týmto čipom mal v ponuke aj Acer. Tegra 2 bola dvojjadrová s pracovnou frekvenciou jeden gigahertz a grafickým čipom GeForce ULP so štyrmi pixel a štyrmi vertex shadermi.
Tegra 3 už bola štvorjadrová a stále na ňu môžete naraziť v mnohých tabletoch. Grafické jadro sa výrazne nezmenilo po technickej stránke, no zdvojnásobil sa počet pixel shaderov a ich pracovná frekvencia poskočila z 333 na 520MHz. Frekvencia jadier je v závislosti na verzii čipu od 1,2 do 1,6GHz. Tegru 3 nájdete v tabletoch od Asusu (Transformer, MeMO Pad, Nexus 7) či v Surface RT od Microsoftu.
Tegra 4 je rovnako štvorjadrová a má moderný čip, založený na architektúre ARM Cortex-A15. Vyrobená je 28nm architektúrou s maximálnou pracovnou frekvenciou 1,9GHz. Grafický čip je prepracovaný a má až 72 výpočtových jednotiek. Zatiaľ sa predáva v nami testovanej konzole Nvidia Shield, tablete HP SlateBook X2 a bude základom aj pre Microsoft Surface 2.
Ako gamepad s obrazovkou
Novinka sa volá Nvidia Shield a má to byť prvá herná konzola do ruky so systémom Android. Niekoľko pokusov o vytvorenie herných smartphonov a tabletov sme tu síce mali, no až na Razer Edge Pro skončili všetky bez väčšieho úspechu, keďže im výrobcovia nevenovali dostatok času na prepracovaný dizajn a väčšinou tu chýbal aj výkonný hardvér.
Shield je výrazne odlišný a na prvý pohľad pripomína skôr prerastený ovládač k hernej konzole ako bežné mobilné zariadenie (smartphone či tablet). To, že nevyhráva súťaž krásy, nevadí. Dizajn je podriadený ergonómii a potrebám hardvéru, čo oceníme výrazne viac ako hráči.
Tvarovanie spodnej časti presne kopíruje vaše prsty a pogumovaný povrch ich istí v bezpečnej a pohodlnej polohe. Bez námahy alebo únavy sa môžete hrať aj niekoľko hodín bez prerušenia. Aj napriek výkonnému hardvéru sa zariadenie neprehrieva a je tiché.
Dotyk je druhoradý
S dvojicou prstov bez problémov dosiahnete na všetky dôležité ovládacie prvky – dvojicu analógových páčok, viacsmerový ovládač a štvoricu tlačidiel XAYB. Rozmiestnené sú dobre. Je vidieť, že ergonómia bola na prvom mieste a základné rozloženie je totožné s gamepadom pri Playstation 3.
Ďalšia štvorica tlačidiel je v dosahu ukazovákov a päticu tlačidiel pre ovládanie systému nájdete v strede nad analógovými páčkami. Nahrádzajú klasické dotykové tlačidlá, ktoré poznáte z bežných smartphonov. Je tu tlačidlo pre návrat na domovskú obrazovku, tlačidlo späť, Štart a tlačidlo na úpravu hlasitosti.
Päťpalcový displej je dotykový, no ovládnuť ho prstami nie je jednoduché kvôli jeho umiestneniu. Dotykové ovládanie slúži len ako núdzové riešenie pre prácu so systémom a aplikáciami. Nečakajte preto, že s ním ovládnete hry, ktoré nepodporujú tlačidlá gamepadu.
Hrá sa na tom perfektne
Vynikajúca ergonómia ovládania, jasný displej so živými farbami a HD rozlíšením či stereo reproduktory s dobrým zvukom. Shield má predpoklady byť najlepšou vreckovou hernou konzolou na trhu. Má síce odlišný prístup k hraniu ako jeho konkurencia, no nie je to vôbec na škodu.
Hranie hier je príjemným zážitkom, subjektívne lepším pri porovnaní s vreckovými konzolami od Nintenda a Sony. Porovnanie s akýmkoľvek smartphonom alebo tabletom je jednoznačné – hlavne pri akčných hrách sa dotykové ovládanie nemôže vyrovnať klasickým tlačidlám. Všetko je presnejšie, rýchlejšie a mnohé hry sa vďaka tomu zmenia z priemerných na veľmi dobré.
Navyše batériu nemusíte nabíjať každých pár hodín. Hranie hier či pozeranie HD filmov neskončí skôr ako o desať hodín. Ak si vystačíte aj s menšou intenzitou podsvietenia displeja, môžete sa hrať aj viac ako pol dňa. Konzola sa neprehrieva, chladí ju malý ventilátor s výduchom na zadnej strane. Je tichý a neruší ani počas nočného hrania.
Aké hry si zahráte?
Pre Android je stále dostupné menšie množstvo prémiových hier v porovnaní s iOS, no situácia sa postupne zlepšuje. Pomáha tomu aj snaha Nvidie, ktorá sa podieľa na vývoji a optimalizácii graficky najkrajších hier už od príchodu prvého čipu Tegra.
Dnes je dostupných niekoľko desiatok hier, optimalizovaných pre čipy Tegra. Plnú podporu pre Shield nemajú všetky hry, no bez problémov nám fungoval Asphalt 8, Grand Theft Auto III, Sonic 4, Puddle či Blood Sword. Dobre použiteľné sú aj emulátory starých herných konzol. Hry, ktoré si zahráte, boli vytvorené na ovládanie gamepadom a ich používanie s dotykovou obrazovkou nie je ani zďaleka také zábavné.
Podporované hry nemusíte svojpomocne hľadať v obchode Google. Nvidia má vlastnú aplikáciu, ktorá vám ponúkne kompletný zoznam hier. Nie je ich málo a nenájdete tu žiadne krátke alebo nudné tituly. Za väčšinu z nich si budete musieť zaplatiť, zadarmo je len pár z nich, prípade sú to F2P hry.
Z počítača rovno na displej
Zapnete si počítač v pracovni a Shield sa sám postará o všetko ostatné. V pohodlí kresla si aj na záhrade zahráte svoju obľúbenú hru zo Steam účtu. Aplikácia vyhľadá na počítači všetky podporované hry a na diaľku ich dokáže spustiť a ovládať. Funkcia Streamovania bežných počítačových hier je skvelá.
Počítačová hra sa zobrazí a ovláda presne tak, ako keby bola spúšťaná priamo na Shielde. Všetko funguje s minimálnym oneskorením, ktoré navyše pri väčšine hier nedokážete zaregistrovať a nemá vplyv na hrateľnosť. Podporované nie sú všetky hry, zatiaľ ich nájdete niekoľko desiatok a väčšinou ide o novšie tituly.
Podmienkou je počítač s modernou grafickou kartou Nvidie a výkonný bezdrôtový smerovač. S tým starým skončí každý pokus chybovým hlásením a výkon počítača je potrebný nielen na zobrazenie samotnej hry, ale aj na prenos obrazu a zvuku cez sieť. My sme prenos testovali na štvorjadrovom procesore a grafickej karte GeForce GTX 780, čo bolo úplne postačujúce.
Obraz zo zariadenia môžete bezdrôtovo zobraziť aj na televízore, ktorý musí podporovať technológiu Miracast. To je zároveň problém celého riešenia, keďže integrovaný Wi-Fi adaptér ešte nezaručí plnú kompatibilitu. Streamovanú hru bez problémov dostanete do televízora s pomocou HDMI káblu.
Kupujeme alebo nie?
Nvidia Shield je zatiaľ jediné zariadenie svojho druhu. Kým pred dvoma rokmi by niečo podobné nedávalo zmysel, kvôli malému množstvu prémiových hier pre Android, tak dnes je situácia odlišná a spokojný bude aj náročnejší hráč. Výber zaujímavých titulov je bohatý a možnosť streamovania hier z počítača je presne tou funkciou, ktorá pri Android zariadeniach doteraz chýbala. Za 299 dolárov to vôbec nie je zlá kúpa. Pokiaľ si nájde dostatok záujemcov, tak môže dokázať „nakopnúť“ celý segment s hrami pre Android platformu.
Nvidia tu od čias prvého Tegra čipu pomáha vývojárom a konečne by mala v rukách silný argument, založený na trhovom podiele. Na začiatok je Shield dostupný len v Spojených štátoch, takže pre Slováka je jej získanie trochu ťažšie. Nvidia to argumentuje potrebou získania skúseností z predaja produktu koncovému zákazníkovi.
Technické špecifikácie:
Štvorjadrový procesor NVIDIA Tegra 4, 1,9 GHz
2GB pamäť
16GB dáta
2×2 Mimo Wi-Fi, BT 3.0
5-palcový HD displej
Rozmery 158 × 135 × 57mm
Hmotnosť 579g
Android 4.2.1
Informácie o produkte
Vyrobil: Nvidia
Cena: 299 $
Naše hodnotenie
PRIPRAVENÉ V SPOLUPRÁCI S PC News |
|