Vampyr od tvorcov Life is Strange sa pomaly prebúdza z mŕtvolného spánku a my sme na Gamescome opatrne nakukli do hrobárovej jamy. Bola temná, drsná, hlboká – a nás po prezentácii striasli príjemné zimomriavky. Pochopili sme, že to, čo sa z temnoty po celý čas usmievalo, môže byť zubatým zmŕtvychvstaním upírskeho žánru vo videohrách.
Zatiaľ čo filmoví režiséri a literárni autori sa neboja z upírov vytĺcť aj ich neexistujúcu dušu, videoherné štúdiá stále nervózne prešľapujú vedľa zatvorenej rakvy a boja sa pozrieť, čo drieme vo vnútri. Zlatá éra krvosajov pominula s kultovými RPG sériami ako Vampire: The Masquerade či Legacy of Kain a nič čistokrvné, čo by stálo za hriech, zatiaľ z hrobky nevyliezlo.
Na kolínskom Gamescome nám vydavateľ Focus Home Interactive odprezentoval zhruba 20-minútové gameplay demo z Vampyra, v ktorom hlavný hrdina, lekár Jonathan Reid – len nedávno premenený na upíra –, vyšetroval záhadu mŕtvych pacientov z londýnskej nemocnice.
Hoci zábery na Gamescome pochádzali z alfa verzie hry, náš celkový dojem z toho, čo sme videli, bol výborný. Atmosféra Londýna zo skorého 20. storočia, v ktorom vyčíňa španielska chrípka, poslúžila ako perfektná kulisa pre rozprávanie príbehu muža, ktorý bojuje o vlastnú ľudskosť. Vampyr je naratívnou hrou a hoci nám z línie hlavného príbehu veľa neukázali, videli sme, že blúdením po opustených uličkách britskej metropole hráč stretáva NPC, s ktorými sa môže porozprávať a získať tak vedľajšie úlohy.
V prezentovanej ukážke stretol Jonathan istého mentálne labilného muža, ktorý stratil svoj medailón, očividne veľkej emocionálnej hodnoty. Samotné plnenie úlohy bolo na prezentácii z časových dôvodov preskočené a Focus nám ukázal rovno rozuzlenie tohto mini-príbehu.
Prečítajte si tiež
Vampyr zaberie 15 až 30 hodín čistého herného času
Ukázalo sa, že onen labilný muž bol v skutočnosti masový vrah, ktorý svoj šperk stratil v hromade mŕtvol, medzi telami svojich obetí. Keď Jonathan muža s týmto zistením konfrontoval, vinu nepoprel, no vysvetlil to tým, že zabíjanie mu jednoducho pomáhať upokojiť sa. V tomto bode sme spoznali aj vrahovu matku, opustenú, osamotenú ženu, ktorú jej syn psychicky týra. Jonathan, teda hráč, sa s ňou chcel porozprávať v jej dome, no – ako nás počas prezentácie upozornil jeden z vystavovateľov – ako upír nemohol prekročiť prah dverí bez pozvania.
Podľa toho, čo nám za zatvorenými dverami stánku Focusu povedali, bude mať každá NPC vo Vampyrovi svoj vlastný príbeh. Tie budete odhaľovať nielen prostredníctvom umne napísaných dialógov, ale aj nachádzaním predmetov či skúmaním stôp. Ako upír budete môcť ľudí ovplyvňovať, no na to, aby ste na niekoho túto superschopnosť použili, budete musieť danú osobu najskôr dostatočne spoznať.
Hlavným zdrojom vašej sily bude zabíjanie nevinných NPC
Spoznávanie ľudí samotných vývojári z DontNod (Life is Strange) povýšili na súčasť základnej hernej mechaniky. Vampyr je založený na silnej morálnej dileme, ktorá spočíva v tom, že ako upír musíte zabíjať a piť krv, no ako lekár je vašou povinnosťou občanov chrániť. Hráč bude v konštantnom pokušení nasýtiť sa, pretože práve pitie krvi nevinných NPC vám prinesie najviac skúseností (EXP). Každá postava v hre má svoju vlastnú kartu, ktorej súčasťou je aj index kvality krvi – ten vám napovie, za ktorú obeť dostanete najväčšiu odmenu v podobe bodov, ktoré môžete v charakterovom paneli premeniť na nové schopnosti.
V prezentovanom deme teda Johanthan stretol dve potenciálne obete: šialeného masového vraha, ktorý mal však nízky index kvality krvi kvôli nádche, a jeho nevinnú, zdravú mamu s oveľa kvalitnejšou krvou. Hráč bol postavený pred voľbu: buď nechá oboch žiť, alebo jedného z nich zabije a uteší svoj smäd. Z hľadiska chladnej logiky bola jasnou voľnou práve babička, no z hľadiska príbehu si jednoznačne zaslúžil zomrieť vrah. Koho by ste si vybrali vy?
Predpokladáme, že takýchto „Sofiiných volieb“ bude vo Vampyrovi plno. Bolo nám povedané aj to, že ak nechcete zabíjať, nemusíte, no treba rátať s tým, že sa dobrovoľne pripravíte o najväčší zdroj skúseností. Čím viac sa necháte uniesť svojou beštialitou, tým budete silnejší, pretože si budete môcť dovoliť rýchlejšie a vo väčšom množstve „kúpiť“ nové schopnosti, no súčasne tým budete strácať svoju ľudskosť a hra sa tomu prispôsobí.
Človek vs. zviera. Vaše správanie ovplyvní herný svet
Po nasýtení si musíte vyhľadať úkryt a oddýchnuť si, aby sa krv obete mohla vstrebať do vášho systému, spolu so spomienkami daného človeka. Spomienky vám môžu odhaliť nové indície o iných NPC alebo vedľajšie úlohy, čo ešte viac prehlbuje samotný systém kŕmenia a zabíjania. Odrazu už nejde len o dizajnový prvok či súbojový ťah – na rozdiel od iných upírskych hier sa z ikonického pitia krvi stal jeden zo základných nástrojov hry.
Zabíjanie NPC kvôli potrave hru zakaždým určitým spôsobom ovplyvní. Londýn, v ktorom je Vampyr situovaný, je delený na viaceré okrsky. Tie budú priamo ovplyvniteľné vaším správaním a prílišné zabíjanie môže danú časť mesta doviesť až ku katastrofe. V niektorých prípadoch bude dokonca stačiť smrť jedného špecifického človeka, aby ste ostatných odsúdili na smrť či vysťahovanie sa – do opustených, vyľudnených častí sa postupne nasťahujú zlodeji alebo zúriví „nižší“ upíri, ktorí zabíjajú bez rozmýšľania.
Zo súbojov s nepriateľmi sme veľa nevideli, čo, dúfajme, značí, že vývojári viac vsadili na obsahovú časť. Boje s nepriateľmi nás síce neohúrili, no nemyslíme to nutne v zlom. Na výber budete mať z arzenálu zbraní na diaľku aj nablízko a využívať budete môcť aj svoje upírske superschopnosti – napríklad rýchle premiestnenie sa na krátku vzdialenosť, čo v skriptovanej podobne platí aj mimo súbojov; teda na špecifických, autormi určených miestach. Prítomné bude aj kraftenie v podobne vylepšovania zbraní či prípravy rôznych medicín: tie môžeme použiť buď na seba, alebo nimi vyliečiť choré NPC – ako by sme to jemne povedali… na vylepšenie chuti.
Zhrnutie našich dojmov
Z prezentačnej miestnosti sme odchádzali spokojní a s veľkými očakávaniami. Aj keď nám autori zatajili časti z hlavných úloh a videli sme dokopy len niekoľko postáv, nadmieru sa nám páčil duálny systém morálka vs. sila, akým hra pracuje nielen s vašou ľudskou, ale najmä upírskou stránkou. Netrúfame si tvrdiť, do akej miery budú hráči spokojní s príbehom hry, no komplexnosť NPC a ich tesné prepojenie s hlavou postavou Jonathanom je úžasné – teda, za predpokladu, že vo finále bude všetko fungovať tak, ako nám bolo povedané. Nič z toho, čo sme v Kolíne videli, nám však nenaznačilo opak.
Vampyr by mal vyjsť už v novembri tohto roku na všetky hlavné platformy (PC, PS4 a Xbox One).
{embed_video //www.youtube.com/watch?list=PLzQNCgQ0GV7blIMOcOVAFWMo2vKJBQoxT&v=_YLhQJSwCQo}