Pamätám si hate zo strany Halo komunity, keď bola vydaná Halo 4 a v hre sa objavili mechaniky ako šprint, úprava výbavy v multiplayeri a mnoho ďalších prvkov, ktoré komunita považovala ako zradu značky a snahu zapáčiť sa hráčom Call of Duty.
343 si chybu priznalo a s Halo 5 sa vrátilo späť k arénovému multiplayeru, kde skill hráča, schopnosť ovládnuť mapu kvôli tzv. „power weapons“ a tímová spolupráca tvoria základný kameň úspechu. No neostalo iba pri tom.
343 sa na E3 venovalo ďalším dvom veľmi dôležitým prvkom tejto série. Kampani a novému módu s názvom Warzone. Kampaň je podľa posledných trendov stavaná pre potreby co-opu, no Halo duša tam stále je. Príbeh sa odohráva 8 mesiacov po udalostiach z Halo 4, kedy Chief spolu s Blue Team (Kelly, Fred a Linda – známi z rozšíreného univerza Halo a podobne ako Chief sú členmi Spartan II programu) z neznámych príčin opustil UNSC a tá za ním vysiela novovytvorený Fireteam Osiris zložený zo Spartana Locka, Bucka (hlavná postava Halo 3 ODST) a dvoch nových, Tanaky a Vale (všetci členovia Spartan IV programu).
Levely kampane tak získali na vertikalite, zväčšenom priestore a plynulom drop-in drop-out coope, keď každý hráč preberie rolu jedného Spartan vojaka. Autori však tvrdia, že aj napriek tomu sa im podarilo zachovať typický Halo sandbox, ktorý spravil túto sériou jednou z najpopulárnejších na svete.
Počas dema kampane bolo zrejmé, že uvidíme nové typy nepriateľov z radu Prometheanov, nové zbrane (Plasma Caster) a vzhľadom na fakt, že hráč bude mať okolo seba vždy troch pomocníkov, aj systém príkazov pre prípad, že by sa hráč rozhodol hrať sám.
Úplnou novinkou je Warzone, mód kompletne oddelený od typického Arena mutliplayeru. Pre zachovanie jednoduchosti by sa dalo povedať, že je to niečo ako väčší BTB (Big Team Battle), no pravda je trochu komplexnejšia. Warzone je kombináciou conquestu v PvP režime, no má v sebe aj PvE prvky, čo do veľkej miery oživuje hranie.
PvE je do hry zakomponované v podobe bežných nepriateľov, ktorí „zavadzajú“, až po veľkých bossov, ktorí dávajú tímu, ktorý ich zabije, veľkú bodovú odmenu. Navyše vozidlá v tomto móde nie sú pevne dané, ale každý hráč si ich môže získať pomocou REQ kartičiek, ktoré zbiera hraním a následne ich môže využiť v REQ staniciach. Keď vás teda irituje, že sa nikdy neviete dostať k Scorpion tanku, tak si ho môžete priniesť so sebou, ak máte potrebnú kartu.
No aby sa zachoval balans pri hraní tohto módu, tak sú všetky predmety rozdelené do kategórií, ktoré sa každému hráčovi odomykajú podľa toho, ako sa mu darí na bojisku. Nižšie levely odomykajú iba iné druhy zbraní, no vyššie dajú možnosť „redeemnuť“ rôzne vozidlá od Warthogu a Ghosta až po lietajúce Hornety. Výsledkom je ultimátny chaos, keďže možností v tomto móde je veľa a 24 živých hráčov na jednej mape taktiež nie je málo.
Autori taktiež oznámili, že Warzone bude mať samostatné mapy šité na mieru tomuto módu a pri vydaní ich bude 6 (tým pádom Arena máp bude 14), no už dávnejšie sľúbili, že všetky map packy do Halo 5, ktoré pridajú 15 ďalších máp, budú pre všetkých hráčov zdarma.
Halo 5 vyzerá ako prirodzená evolúcia série. Na jednej strane prvky zo známych a dnes populárnych hier, no na druhej strane to všetko je do hry zakomponované s mierou, aby sa nestratilo to, čo robí Halo sériou jedinečnou. Základ v podobe kvalitnej kampane s pridaným co-opom, populárneho Arena PvP mutliplayeru a nového Warzone módu sa bude snažiť presvedčiť hráčov o svojich kvalitách už 27. októbra na konzole Xbox One.