• Razer Firefly - Recenzia

  • Rogue Trooper Redux - Recenzia

  • Genesis Argon 500 - Recenzia

  • WD Blue 3D NAND SSD 1TB - Recenzia

  • Assassin’s Creed Origins - Recenzia

  • Kirby Battle Royale - Recenzia

Spellforce 2: Faith in Destiny - Recenzia

Od poslednej hernej časti série Spellforce ubehlo už päť rokov. Dnes sa môžete znova vrátiť do fantasy univerza série Spellforce v podobe stand-alone datadisku, s podtitulom Faith in Destiny. Dokáže hra po takej dlhej odmlke zaujať hráčov, či už fanúšikov série alebo ľudí, nedotknutých čarom Spellforce?

Na úvod si pripomeňme, že pôrod Faith in Destiny nebol práve najbezbolestnejším. Prvé zmienky sa objavovali už v roku 2009. Ťažko povedať, čo stálo za niekoľkoročným oneskorením. Dôležité je, že hra je už na trhu a čaká na všetkých fanúšikov série, u ktorých je oveľa viac pravdepodobné, že si hru zakúpia, než u iných hráčov. Celá hra je vlastne tvorená pre fanúšikov, zvyknutých na herné mechanizmy, ktoré nastolili prvé dve časti série a nasledujúce datadisky. Tým chcem na úvod poznamenať, že ak hľadáte v Spellforce 2: Faith in Destiny inovácie či nové nápady , tak ste na zlom mieste. Robí to však hru automaticky zlou? To rozhodne nie, no určite sa stáva menej atraktívna a čas a peniaze investované do jej vývoja mohli byť premiestnené niekam inam, trebárs do plnohodnotného pokračovania série. Na úvod ešte menšiu pikošku, pôvodný dátum vydania Faith in Destiny mal byť 15. máj, ale keďže na ten deň bol naplánovaný ešte jeden nemenovaný gigant, tak sa autori rozhodli presunúť dátum vydania na 19. jún.

Čo sa týka príbehu hry, tak nebudem chodiť okolo horúcej kaše a hneď vyložím karty na stôl s tým, že príbeh nepatrí k tým silnejším stránkam hry, keďže ide o zmes fantasy klišé, ktorú sme už videli/čítali/hrali niekoľkokrát. V kocke: dostanete sa role vášho hlavného hrdinu, ktorý patrí do spoločenstva Shaikan, charakteristické ako spoločesntvo samurajov s magickými schopnosťami. Fantasy svet Eo, v ktorom sa séria Spellforce odohráva, začne ohrozovať nebezpečná rasa The Nameless a jediný človek, ktorý môže svet zachrániť a zničiť nepriateľov, ste vy. Príbehu nechýbajú ani tajomné, nevysvetliteľné sny, ktorým sa snaží hlavný geroj prísť na kĺb. Autori vedeli, že ich príbeh sa nezapíše do hernej histórie ako ten najdômyselnejší, tak sa naňho dívali s istou dávkou nadhľadu a humoru, ktorý zakompovali do hry. Či už ide o vtipné dialógy či animácie , je to niečo, vďaka čomu zabúdate na jednoduchosť príbehu.

Prvý Spellforce privial na herný trh riadne čerstvý vzduch so svojím unikátnym skĺbením RPG a RTS. Druhá časť, ktorá bola dosť rozporuplne prijatá či už kritikmi alebo hráčmi, upustila od niekoľkých pôvodných prvkov, no stále si zachovala zábavnú a do istej miery aj návykovú hrateľnosť, čo platí rovnako aj pre Faith in Destiny. Ťažko povedať či je Faith in Destiny viac RTS alebo RPG, kedže bez jednej či druhej zložky by ste sa v hre ďaleko nedostali, no je pravdou, že RPG zložka hry je viac prepracovaná ako tá RTS.

Hra sa začína ako každá iná RPG, čiže vás čaká výber vzhľadu a mena pre vášho hrdinu: rasa zostala obmedzená na človeka.

Jednotlivé levely sa odohrávajú na rozsiahlych mapách s rôznymi zákutiami, kde vás čakajú nepriatelia a nimi chránené koristi, čím hra dosť pripomína populárnu Dotu a jej klony. Okrem nepriateľov narazíte na mapách aj na NPC postavy, s ktorými môžete obchodovať, či sa pozhovárať. Výber odpovedí je celkom obyčajný, rovnako ako obchodovanie s tovarom. Toho je, dovolím si tvrdiť, neúrekom a hráč má skutočne z čoho vyberať.

Po určitom čase strávenom potulovaním sa po prírode a ničením monštier, dostávate pod svoju správu hlavnú budovu jedného z niekoľkých národov. A tu sa začína klasická real-time stratégia, ktorej cieľom je zozbieranie čo najväčšieho počtu surovín na následná stavbu budov či produkcia jednotiek .

V hre bez občasného taktizovania a zapájania viacerých druhov jednotiek, len s problémami dosiahnete splnenie cieľa. Okolité monštrá, ako gigantickí pavúci, či elementálne stvorenia chrániace poklady (ktorých obsah poväčšinou skončí u obchodníka) sa dajú pobiť iba hŕstkou vojakov, no súboje s Nameless majú trocha dlhšiu dobu a aj vyššiu úmrtnosť na vašej strane. Či už ide o strážne veže, likvidujúce na jednu ranu vašu pechotu či obrnené stvorenia, bez kúziel a kombinácie vašich jednotiek sa ďaleko nedostanete. Náročnosť sa priamo úmerne zvyšuje a s vyšším stupňom náročnosti prichádza celkom slušná zábava, pri ktorej sa trocha zapotíte.

Umelá inteligencia je vcelku na kolísavej úrovni, hlavne pri vašich hrdinoch, ktorí mnohokrát nereagujú na blízko prebiehajúce súboje s nepriateľmi. Podobné ignorácie sa vyskytujú aj počas náhodných stretnutí vašich a nepriateľských skupiniek, pričom každá má namierené na nepriateľskú základňu.

Kúziel je rovnako ako použiteľných predmetov skutočne dosť. Väčšina z nich má slušné devastačné či regeneračné účinky. Navyše čas k znovupoužitiu kúzla a samotná veľká zásoba many vám dovoľuje používať kúzla často. Pripomeňme si, že budete mať pod kontrolou niekoľko hrdinov, pričom každý z nich bude môcť zosielať kúzla, takže si predstavte tú búrku kúziel na bojisku, ktorá vám značne uľahčuje postup vpred.

Okrem klasického singleplayeru ponúka hra multiplayer po sieti, ktorého lobby zíva prázdnotou, či hru po lokálnej sieti. Okrem nich majú hráči k dispozícii ešte notoricky známy Skirmish a Domination mód, ktoré vám popri kampani ponúknu ešte niekoľko hodín zábavy na niekoľkých mapách.

Vzhľadom na to, že Spellforce 2 vyšlo v roku 2006, tak je pochopiteľné, že stand-alone datadisk Faith in Destiny nebude disponovať konkurencie schopnou grafickou stránkou. Nedá sa však povedať, že by hra mala vyslovene škaredú grafiku . Ešte stále vie zaujať, či, lepšie povedané, očariť pestrofarebnosťou a hrou svetla a tieňa počas (dosť rýchleho) striedania dňa a noci. Nedostatky, ako slabšie textúry či grafické bugy, však výrazne podkopávajú výsledný dojem.

Zvuková stránka je rozporuplnejšia ako tá grafická. Hra na jednej strane ponúka slušné melódie, ktoré sa dynamicky prispôsobujú dianiu na obrazovke, no na druhej strane je tých skladieb pomenej a prechody medzi jednotlivými skladbami sú katastrofálne. Prakticky žiadne ani nie sú. Ak sa napríklad skončí jeden z mnohých súbojov, tak hudba sa jednoducho vypne a spustí pokojnejšiu melódiu, čo by pre nejedného hráča pôsobilo vcelku otravne. Dabing je na počudovanie na slušnej úrovni. Okolité zvuky bojov sú, bohužiaľ, minimalistické.

Faith in Destiny skutočne neprináša okrem niekoľkých maličkostí (ako presun po mape na drakovi) nič nové. Stále však obsahuje kvalitnú, návykovú hrateľnosť, ktorá vás bude nútiť hrať hru až do konca. Aj napriek pre niekoho slabšej grafickej a príbehovej stránke ponúka hra za celkom slušnú cenu niekoľko hodín kvalitnej zábavy. Veľká škoda, že sa Spellforce 2: Faith in Destiny nedočkal väčšej publicity a lepšieho dátumu vydania, vďaka čomu by mohla hra osloviť viacerých hráčov.

stále zábavné a v niečom unikátne skĺbenie RPG a RTS
cena
hardvérová nenáročnosť a z určitého hľadiska stále atraktívne grafické spracovanie
hudba
humor
náročnosť

zastarené technické spracovanie
nenápaditý príbeh
občas nereagujúca AI
prechody medzi skladbami
minimum inovácií
75%
ŽÁNER RPG/RTS
VÝROBCA JoWood Entertainment
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU
Hypermax
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.gsshop.sk

 

Korekcia: Zdenka Schwarzová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk

Aktuálne súťaže

Súťaž o Sound BlasterX Katana
Súťaž o Synology DS418