Chlapčenská zvedavosť nepozná medze. Hnaní obrovskou dávkou predstavivosti sa títo budúci muži vo svojich snoch už od útleho veku vydávajú s mečom v ruke proti drakom, zachraňujúc bezbranné princezné, a skúmajúc nové, neprebádané svety, aby sa jedného dňa stali hrdinami pre svoj ľud. Na hrudi hrdo nosiť erb, nezištne pomáhať slabším a zlosynov zaháňať silou i umom.
Hlavní hrdinovia siedmeho dielu Dragon Quest sú presne takíto – romantickí, s chrabrosťou a odvahou v srdciach, zahaľujúcou aj ich mladícku nerozvážnosť. Tak ako ostatných obyvateľov aj ich zaujíma, prečo je ich ostrov, na ktorom žijú, jediným ostrovom v celom oceáne. No na rozdiel od iných sa s tým rozhodnú niečo spraviť, a tak započnú obrovitánske dobrodružstvo, ktoré vám vydrží doslova veky.
Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past nie je pre nováčikov v žánri ani pre príležitostných hráčov. Je predovšetkým pre fajnšmekrov, ktorí majú kopu voľného času a pri hre radi premýšľajú, neponáhľajú sa. Každopádne, hra vám vlastne ani nedovolí náhlenie. Všetko odsypáva neuveriteľne pomaly. Pomalé je predstavenie sveta, zápletky, postáv a všetkých prvkov v hrateľnosti. Hra ide dokonca až tak ďaleko, že akú-takú predstavu o hlavnom záporákovi (je to predsa len RPG, hlavný záporák tu musí byť) dostanete až po takých 40 hodinách, a aj to len z jednej vety od jedného bezvýznamného opilca v jednej zapadnutej krčme.
Tam, kde by to inde možno ani nefungovalo, to tu dokonale pasuje. Predstavte si krásne RPG, ktoré vás nezaťažuje cutscénami, CGI filmami posúvajúcimi dej neustále dopredu rýchlosťou blesku, RPG, v ktorom sa prakticky nič zásadného nedeje, len to, že skúmate svet, objavujete nové miesta ako nejaký bádateľ, spoznávate nových ľudí a pomáhate im riešiť lokálne problémy. Niekoľko desiatok hodín v podstate robíte len to a ani len netušíte nič o temných silách schovaných za spomínanou záhadou. Skúmajúc ďalšie ostrovy vlastne ani nepremýšľate, či by za tým všetkým mohlo byť niečo väčšie. Časom sa ale všetky náznaky a nitky príbehu začnú zamotávať, aby sa vám nakoniec predstavil výsledný utkaný vzor.
Séria Dragon Quest bola na rozdiel od konkurenčnej Final Fantasy vždy zameraná na hrateľnosť a vykreslenie sveta než na veľké príbehy a prepracované postavy. Veď už len keď sa hra Dragon Quest 7 po prvýkrát pred 16 rokmi dostala do obchodov ako PlayStation exkluzivita a priamo súperila s takmer dokonalou Final Fantasy IX, sa nádherne ukázalo, aké sú úplne odlišné. A to aj napriek tomu, že sú spojené jedným špecifickým žánrom. Final Fantasy IX svojho času rozdupalo svojimi produkčnými kvalitami Dragon Quest 7 úplne na prach, a aj to malo za následok, prečo sa sérii u nás nikdy veľmi nedarilo, hoci v Japonsku je úspešnejšia než Final Fantasy.
Nič proti Final Fantasy IX, tú hru veľmi milujem a svojím spôsobom ju považujem za geniálnu, no podľa môjho názoru si Dragon Quest VII zaslúžilo a stále zasluhuje omnoho väčší ohlas, než sa hre dostalo. Tam, kde sa po 50 hodinách Final Fantasy IX skončilo, tam sa Dragon Quest VII len začína rozbiehať. Pripravte sa na masívny, minimálne 100-hodinový zážitok plný prekvapení a nečakaných zaujímavostí.
Na odomykanie nových ostrovov slúži tajomná kobka, v ktorej sa nachádzajú stojany s vopred vyrytými siluetami ostrovov. Na to, aby ste si otvorili nový, potrebujete získať niekoľko častí obrazca a poskladať ho správne ako maličké puzzle. Práve tie časti sú najdôležitejšie a väčšinou sú aj hlavnými odmenami po úspešne zvládnutých situáciách, ktorým vaša partia čelí. Skúmate prostredie, zbierate časti puzzle, riešite problémy, dostávate ďalšie časti a takto to ide dookola, kým nezložíte puzzle a nevydáte sa do nového sveta. V drvivej väčšine si môžete odomknúť len jeden nový, takže extrémne blúdenie netreba čakať.
Vtipom tu ale je, že zatiaľ čo váš ostrov je zasadený prirodzene v prítomnosti, cestujúc po nových ostrovoch sa dostanete do minulosti. Až keď snímete z obyvateľov okovy problémov, sa vám objavia aj v prítomnosti. Tu leží asi najväčšie čaro hry, nakoľko v prítomnosti sa ráz ostrova výrazne zmení. Nájdete tam iných obyvateľov, často aj iné usadlosti či mestá, a hlavne sa dozviete, ako si ľudia počínali po vašej pomoci. A vedzte, že vaše snahy nie vždy padnú na úrodnú pôdu. Dragon Quest VII dokáže byť totiž dosť krutý a ani vás na to dopredu ničím nepripraví. V tom tkvie jedna z najväčších krás hry.
Hrateľnosť tohto RPG je prepchatá finesami a zaujímavými mechanizmami. V družine budete mať najviac štyri postavy, ktoré po získaní skúsenostných bodov levelujú, zvyšujú sa im štatistiky a získavajú nové schopnosti. Nič netradičné, proste klasický Dragon Quest. Súboje sú ťahové, a tým myslím pravý ťahový systém. Najprv zadáte postavám pokyny, ktoré následne vykonajú a na ťah sa následne dostanú protivníci, pričom sa to celé opakuje dookola až kým súboj neskončí.
Vlastne tu nie je o čom viac písať, všetci si to určite viete predstaviť. Mrzí ma, že sa hra drží takých konzervatívnych zvyklostí, nakoľko tu nenájdete originálne systémy ako Junction, Sphere Grid či Crystarium, ale nové schopnosti získavate automaticky s novými levelmi. Boje však bývavajú zaujímavé, pretože nepriatelia si často volajú posily a inokedy zvolia zbabelý útek. V tomto remaku už našťastie nefigurujú náhodné súboje, ale nepriateľov vidíte pekne na mape sveta.
Čo je už zaujímavejšie, je systém povolaní, tu nazvaných vocations. Nemáte k ním prístup hneď od začiatku, to až ak sa dostanete v príbehu poriadne ďaleko (30 až 40 hodín). Na výber je tu 10 základných povolaní ako bard, mág, bojovník či zlodej, no z celkového hľadiska je ich až 20. K tým vyspelejším sa ale dostanete až keď sa stanete majstrami v určitých classoch, preto si je potrebné na začiatku zvážiť, akým smerom chcete, aby sa vaše postavy uberali.
Je to síce jednoduchý, no za to efektný, zábavný a dynamický RPG systém. Povolania vám nielenže poriadne pomenia úrovne atribútov, ale taktiež sa vďaka nim dostanete k inak nedostupným schopnostiam a kúzlam. Ich levelovanie sa deje nezávisle na levelovaní postáv, a to po určitom počte úspešne zvládnutých bojoch. Také jednoduché to zase nie je, nakoľko vás hra núti zápasiť s čoraz silnejšími nepriateľmi, inak sa vám váš level povolania nezvýši. Náročnosť hry ale nie je prekvapivo vysoká, ako to býva u starých JRPG, je skôr nastavená efektne tak, aby vás nenútila zbytočne grindovať, a aby skúsenosti získané z plynulého hrania padli na úrodnú pôdu. Samozrejme, ak sa budete súbojom vyhýbať ako čert krížu, tak to si veľmi nepomôžete, no na porazenia bossa nikdy nebudete musieť obetovať hodiny bojovaním proti tým istým nepriateľom dookola.
Že to je všetko, čo Dragon Quest 7 ponúka? Tak to ani náhodou. Čaká na vás celá plejáda minihier ako pexeso, poker, hracie automaty či zbieranie zlatých mincí. Aby toho nebolo málo, budete si môcť budovať svoju vlastnú dedinu a verbovať do nej obyvateľov, podľa ktorých sa bude môcť vaša usadlosť poberať až piatimi rôznymi smermi. Tie nakoniec odzrkadlia vlastne aj zmysel dediny, nakoľko sa z nej môže stať baňa hazardných hier, mesto remeselníkov a obchodníkov alebo farma, a tým pádom sa môžete dostať k rozdielnym bonusovým predmetom, ktoré dedina ponúkne.
Budete môcť získať prístup k extra dungeonom prostredníctvom špeciálnych tabletov, ktoré sa dajú na rozdiel od PSO-ne verzie aj stiahnuť zo serverov Square Enix pomocou špeciálnej funkcie implementovanej v hre. Nedá mi nespomenúť napríklad lokalitu „Monster Meadows“, do ktorej budete môcť posielať monštrá, ktoré s vami po boji prehodia reč. Tak ako vašu dedinu aj túto lokalitu budete môcť zveľaďovať a vami domestikované príšery za vás budú hľadať po svete spomínané tablety, a navyše sa dostanete zároveň k novým povolaniam príšer. Dragon Quest 7 je skrátka hrateľnostne nesmierne bohatá hra, a to som v podstate len spomenul, že tu niečo také existuje. Vysvetľovať dopodrobna mechanizmy, to by bola recenzia snáď aj dvakrát dlhšia.
Najviditeľnejšou zmenou oproti originálu je, samozrejme, technická stránka, ktorá konečne pozdvihuje hru z role škaredého káčatka na úroveň štýlu z obalu pôvodnej PlayStation verzie. Postavy teraz vyzerajú tak, ako si ich pred 16 rokmi tvorcovia vysnívali, rovnako tak aj monštrá a bossovia. Nemôžem povedať, že ide o najkrajšiu 3DS hru, to nie, ale grafika je čistá, jasná a ostrá a veľmi dobre sa na ňu pozerá. Preto zamrzia neduhy ako občasný pokles frameratu či miestami nevýraznejší 3D efekt, čo dokáže uškodiť hernému zážitku.
Ach, ten soundtrack. Veľká škoda, že nebolo anglickej lokalizácii dopriate, aby mala, ako pôvodná japonská verzia, hudbu nahratú Tokijským symfonickým orchestrom. Namiesto toho sa musíme uspokojiť s pôvodnou syntetickou hudbou, čo je skutočne škoda, nakoľko je hudba sama o sebe úplne fenomenálna – nádherná kompozícia, orchestrácia, melódie a nálady. Dragon Quest VII má totiž soundtrack, po ktorom ostatné hry môžu len túžiť. Úchvatné dielo majstra Kojčiho Sugijamu.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past 2016
Dragon Quest 7 pre Nintendo 3DS je remakom 16 rokov starej hry vydanej na prvý PlayStation. V hre kúsok po kúsku vytvárate svet tým, že privádzate k životu dávno stratené ostrovy, a pomaly odhaľujete temnú skutočnosť, ktorá stála za touto prastarou záhadou. Toto RPG poskytuje vyše 100-hodinový herný zážitok s dynamicky sa meniacim systémom povolaní a rozmanitou hrateľnosťou.
- Platforma: 3DS
- Žáner: JRPG
- Výrobca: ArtePiazza
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest