Koľko to už je? Dvanásť rokov, vravíte? Ten čas skutočne veľmi rýchlo prešiel, odkedy sme si ulovili prvé veľké monštrum v pôvodnom Monster Hunter vydanom na PlayStation 2. Časy sa odvtedy zmenili, vývoj hier sa posunul ďalej a rovnako tak pribudli nové diely do tejto najprv opatrnej, no s pribúdajúcimi rokmi čoraz viac odvážnejšej série. Monster Hunter Generations je v poradí už dvanástou hrou a zároveň posledným titulom v štvrtej generácie, čomu som osobne veľmi rád, pretože je cítiť potrebu prejsť na vyšší level. Doslova.
Generations je typickou hrou Monster Hunter pre tých, ktorí tejto série, respektíve tomuto žánru holdujú, a práve tí v žiadnom prípade nepochybia, ak si ju kúpia. Tento titul hrá na istotu a prináša hráčom presne to, čo od neho očakávajú. Mám teraz na mysli jeho hrateľnosť – milióny fetch questov, bohatý crafting, zbieranie rastlín, chytanie chrobákov, rybolov, ťažbu nerastných surovín, otravné, mačkám podobné bytosti Palico a boj proti neľútostným bossom. To všetko je v týchto hrách prítomné už od úplných začiatkov, takže starí harcovníci do tohto dielu vkĺznu ako dokonale naleštený meč do pošvy.
Ak ste predsa len série neznalí, predstavím základy. Monster Hunter, ako už samotný názov hovorí, je predovšetkým o lovení zveri. V prostrediach stretnete množstvo rôznej fauny, no titul Monster Hunter odkazuje na hlavnú náplň v podobe odolných bossov, pre ktorých zdolanie si je potrebné vyvinúť určitú dávku vlastnej taktiky. Tak ako ostatné hry série, ani Generations nie je veľmi príbehová, vlastne nie je vôbec príbehová. Ste len mladým lovcom, ktorý vstúpi do loveckého cechu a zabíja monštrá na základe rôznych kontraktov. O nič tu vlastne ani nejde.
V Monster Hunter nenájdete žiadny systém klasického RPG levelovania a Generations nie je výnimkou. Vaša odolnosť, sila a ostatné podobné vlastnosti vychádzajú z výzbroje a zbraní, ktoré si buď kúpite, alebo jednoducho vyrobíte z rôznych surovín. Hra vám nikdy nepovie, kde ich máte hľadať, čo hlavne pri flóre alebo zbere rôznych chrobákov dosť vadí, pretože nikdy nemáte vedomosť, čo vlastne hľadáte, a keď to získate, tak vlastne len akousi náhodou. Ako lovci a členovia univerzity by ste ale aspoň základné vlastnosti zvierat a rastlín rozhodne mohli v hre poznať. A to sa týka aj bežných monštier, z ktorých extrahujete rôzne materiály. Jedinou pomôckou pri ich identifikovaní je stále len nevkusná až škaredá ikonka, na základe ktorej sa máte len dovtípiť, ako reálny druh vlastne vyzerá.
Je to typický prvok série, no mne osobne vždy prekážal. Na to, že je celá hra stavaná na monštrách, craftingu, proste čistej hrateľnosti, hre chýba poriadny beštiár, ktorý by vám povedal, čo z daných zvierat môžete získať. Namiesto toho tam máte maximálne tak počet, koľko z nich ste zabili, a to je pre vás úplne zbytočná, nič vám nedávajúca informácia. Herbár tu navyše ani nie je, a tak ako vyzerá daná rastlina, alebo v akých špecifických oblastiach ju máte hľadať, sa tu proste nedozviete. A to je skutočne škoda, pretože hra obsahuje tony rôznych materiálov potrebných na výrobu a crafting by bol prítomnosťou lepšieho beštiáru a herbáru ešte o niečo zábavnejší. Teda aspoň podľa mňa.
Súbojový systém je asi najdôležitejší prvok hrateľnosti a je kvôli tomu aj patrične prepracovaný. Je tu však jeden neduh, ktorý mi zo zábavy často vytváral frustráciu. Týka sa to chýbajúceho locku na nepriateľov, vďaka čomu sa súbojové strety niekedy stávajú otravným elementom. Znova treba zdôrazniť, že hardcore fanúšikovia budú za takýto starý systém radi. Sekanie do prázdna z dôvodu, že sa vaša postava nedokáže otáčať v smere uskakujúceho nepriateľa, sa v hre stáva každodennou záležitosťou. Preto mi príde súbojový systém v Generations tak nejako trocha ťažkopádny.
Mimochodom, ani neskúšajte hrať túto hru na obyčajnom 3DS bez prídavného modulu Cirle Pad Pro, ktorý výrazným spôsobom robí hru zábavnejšou. Rovnako dobrá voľba je New Nintendo 3DS, ktoré pravú analógovú páčku potrebnú na rozhľad po okolí nahrádza síce svojským, ale predsa len fungujúcim zmenšeným padom C-Stick.
Ako-tak „locknúť“ môžete až bossa, hoci lock je v tomto prípade skutočne majestátnym pomenovaním. Na týchto nepriateľov sa môžete zamerať len tak, že sa vám po stlačení tlačidla kamera obráti k smerom k bossovi. Rovnako nešťastne pojatý je napríklad aj systém liečenia. Postave nielen že dlho trvá, kým vezme fľaštičku do rúk a začne ju piť, vlastne to je ešte úplne v poriadku, ona po dopití víťazoslávne a úplne zbytočne dvihne ruky do vzduchu, čím sa odkryje a doslova tým nepriateľom nastaví holý krk.
Tieto problémy sú, našťastie, vyvažované skvelými, prepracovanými zbraňami, z ktorých si určite každý nájde svojho favorita. Navyše sú tu prítomné nové prvky Hunting Style a Hunting Arts, svojím spôsobom najvýraznejšie novinky v Monster Hunter Generations. Ale najprv k zbraniam. Tých je tu presne 14. Každá z nich ovláda úplne inak a každá žiada úplne iný prístup. Nebojím sa povedať, že sú natoľko odlišné, až pri ich obmene máte pocit, že hráte úplne odlišnú hru. Vlastne ani neexistuje akčné RPG, ktoré by ponúkalo takú rozmanitosť a vyžitie. Stačí len skúsiť, zaexperimentovať a určite vám nejaká sadne.
Okrem klasických mečov, dvoch mečov, katany či rôznych kyjov sa tu nachádza luk, rôzne kanóny a taktiež zvláštnosť v podobe zbrane Insect Glaive, čo je vlastne čarovná palica a chrobák. Chrobák má za úlohu vysať z nepriateľov rôzne esencie a dodať vašej zbrani bonusy k rýchlosti, sile alebo obratnosti na určitý čas. Vášho „miláčika“ môžete aj kŕmiť a tým zvyšovať jeho schopnosť v bojoch. Proste každá zbraň ma takúto originálnu vlastnosť, čo mimo série Monster Hunter nikde inde nenájdete.
Sú to prítomné spomínané Hunting Styles, ktorých je presne štyri – Guild, Striker, Aerial, Adept, a každý z nich definuje svoj vlastný pohľad na súbojový systém a ponúka rozdielny počet využiteľných artov. Zatiaľ čo Guild ponúka vyvážený mix schopnosti hodiacich sa do rôznorodých situácií, Striker je už špecifickejší štýl zameriavajúci sa viac na arty, ktoré sa vám aj rýchlejšie dobíjajú. Aerial je pre tých, ktorí radi skáču a útočia zo vzduchu a taktiež je vhodný na pohodlnejšie uchytenie sa na príšerách. Adept je zase pre tých najskúsenejších, s nervami uchytenými pevne za uzdu, pretože stavia na tesných úskokoch a následných devastačných protiútokoch.
V hre si môžete určiť ľubovoľne, aký štýl budete používať a môžete ich kedykoľvek meniť. Každému štýlu prislúchajú aj spomínané arty, čo sú špeciálne útoky, ktoré môžete použiť až sa naplní ukazovateľ Art Gauge. Nielenže existujú arty majúce základ v nich samotných, ale taktiež doslova každá zbraň ponúka svoje vlastné. Ak patríte medzi tých, ktorí radi skúšajú a hľadajú pre seba tie najlepšie kombinácie výzbroje, zbraní a schopností, Monster Hunter Generations je stvorený pre vás. V tomto je úplne geniálna hra.
Vyrábať si môžete rôzne častí výzbroje, zbrane a taktiež dekorácie, ktoré si môžete do nich následne vložiť. Crafting system je skutočne robustný a, jednoducho povedané, neskutočne baví. Škoda tých neduhov, ktoré som spomenul vyššie, bol by inak takmer dokonalý. Všetko, čo si vyrobíte (alebo kúpite), môžete ešte upgradovať. Monster Hunter Generations vám do rúk prinesie komplexný systém výroby, ktorý je ľahký na pochopenie a pocitovo po dobre spravenej práci vás kráľovsky odmeňuje.
Hru môžete hrať úplne sólo, no najväčšia sranda je, samozrejme, v tímovej hre, či už cez lokálnu sieť, alebo cez internet. Vtedy je náročnosť prispôsobená viacerým hráčom, a tak sa príšery stanú silnejšími a odolnejšími. Tento prvok bol prvýkrát predstavený vo Wii U verzii Monster Hunter 3 Ultimate, a ak vás multiplayer bavil vtedy, rozhodne vás bude baviť aj tu.
Prvýkrát v sérii taktiež môžete práve v Generations zažiť pocit, ako je to byť mačiakom Palico. Tieto tvory vždy slúžili hlavne ako pomocný tím v bojoch, obliekali ste im brnenia či nastavovali schopnosti, no a inak to nie je ani v Generations. Až teda na to, že za Palico teraz môžete aj hrať. Ide o normálne questy, ktoré by ste mohli hrať aj ako normálni bojovníci, až na to, že Palico má trocha iné vlastnosti. Mačiak síce nie je taký silný, no zato je rýchlejší. Táto novinka poteší, no klasický štýl s lovcom má predsa len oveľa väčšie grády.
Ak by ste si robili rebríček najkrajšie vyzerajúcich hier na Nintendo 3DS, určite by tam nemal chýbať tento titul. Po technickej stránke je jednoducho nádherný, plný detailov, bohatých scenérií a krásne vykreslených monštier. To si však vybralo daň na rozsiahlosti prostredí, ktoré sú stále len kúskované početnými loadingami. Rovnako je na tom soundtrack, ktorý je plne orchestrálny a pôsobivým štýlom vzbudzuje v hráčoch pocit zo skutočného lovca.
Monster Hunter Generations je výborná hra, no nemôžem si pomôcť, séria si už doslova pýta prechod na veľký herný systém. Aj keď sú posledné diely vydané na handheld výbornou zábavou, je cítiť, že sa v ňom už len tlačia a dusia. Piata generácia by sa teda mala posunúť ďalej, napríklad na pripravovanú konzolu Ninteno NX. Neporovnateľne výkonnejší systém by hre pomohol po grafickej stránke, v rozsiahlosti prostredí, a hlavne v ich celistvosti bez loadingov. Klasický ovládač by umožnil presnejšie a pohodlnejšie ovládanie a nový hardvér by umožnil tvorcom do nového dielu implementovať výraznejšie novinky.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Monster Hunter Generations 2016
Najnovšia časť populárnej akčnej RPG série Monster Hunter, ktorej sa po celom svete predalo už viac než 36 miliónov kusov. Monster Hunter Generations hráčom ponúka doposiaľ najviac voľnosti a vzdáva hold poslednému desaťročiu celej série kombináciou nových lokalít, monštier a starých obľúbencov, ktorí sa vracajú vo vylepšenej podobe a prispôsobení najnovšej generácii hier.
- Platforma: 3DS
- Žáner: akčné RPG
- Výrobca: Capcom
- Distribútor v SR: Conquest
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest