Prebrať značku a veľké univerzum nie je jednoduché. 343 sa pri Halo občas popálili a naštvali tým fanúšikovskú základňu. A tým dupľom, keď ide o takú obrovskú značku ako Gears of War, ktorá prakticky definovala žáner strieľačiek z pohľadu tretej osoby s veľkým dôrazom na krytie. Epic Games nie je, prišlo štúdio Coalition, a to nás posúva 25 rokov vpred a mení protagonistov. Okrem toho však zmenili veľmi málo.
Ťažko povedať, či to zazlievať, hlavne keď to, čo v hre je, sa iba ťažko dá považovať za zlý alebo slabý obsah. Potrebu inovácií chápem, no zároveň chápem aj to, že hra v rámci určitej značky musí ponúknuť určité vlastnosti a hrateľnostné prvky, aby si dokázala udržať priazeň. A Gears 4 sa to nepochybne darí.
Príbeh začína 25 rokov po udalostiach trojky. Rasa Locustov a paraziti Lambent boli vyhubení vďaka otcovi Marcusa Fenixa a jeho opatreniu. Nastal čas mieru a pokoja, no rokmi skúšaná planéta Sera dáva pocítiť obyvateľom zlé zaobchádzanie v posledných desaťročiach, šialenými výkyvmi počasia a COG začína opäť vládnuť tvrdou rukou. Kto nesúhlasí, odchádza z chránených miest, a tak sa stávajú Outsidermi. V tejto frakcii sa nachádza aj Marcusov syn JD, jeho priatelia Del a Kait. Všetko sa však zmení po tom, čo takmer celú dedinu unesie neznáma sila a je na týchto troch hrdinoch, aby našli Marcusa a spoločne vyhľadali odpovede na pálčivé otázky.
Jedna z týchto otázok sa, samozrejme, pretaví do podoby novej nepriateľskej frakcie, tzv. Swarm (podobnosť s Locustami je čisto náhodná). Celé ich historické pozadie je vlastne len ospravedlnením toho, prečo iba málokedy spoznáte rozdiel medzi nimi a Locustmi. Nedá sa povedať, že by to bolo vyslovené zlé, ale občas budete mať z hry pocit, že autori len šikovne využili príbeh, no hrateľnostne hra vo veľkom čerpá z predchádzajúcich dielov.
A mne to príde, že autori sa za to ani nehanbia. Hra sa pohybuje vyslovene v bezpečnom poli a ak sa o niečo pokúsi, tak je to veľmi jemná úprava. Zároveň je však dobrou správou, že všetky zmeny, o ktoré sa pokúsili, vyšli. Príjemným osviežením sú nové zbrane, rovnako ako robotická frakcia Deebees. Tá vás dokáže vďaka schopnostiam vytiahnuť z komfortnej zóny a ponúknuť dostatok variability medzi bojmi so Swarm jednotkami. Zároveň však autori nezabudli, že to, čo robí Gears kampaň takou výbornou, je variabilita. Nie tak v hrateľnosti, ale v prostrediach a v situáciách, v ktorých sa nachádzate. Windflares (búrky, ktoré sa vyskytujú na Sere), zaujímavý leveldizajn a prekvapenie na záver vám prinesú variabilitu v takom rozmere, že sa v kampani nebudete ani na chvíľku nudiť. Osem hodín v kampani tak bude naplnených zábavou, a to ako v sólo hre, tak aj v splitscreene.
Všetko je obalené do zaujímavého príbehu, ktorý zdôrazňuje odovzdanie štafety od starých hrdinov tým novým, hlavnou témou je rodina, objavovanie novej hrozby a prežitie, pričom je zrejmé, že koniec, ktorý aj npriek tomu, že sa štvrtý diel zakončil uspokojivo, bude, samozrejme, pokračovať ďalej.
Najdôležitejšie pre fanúšikov multiplayeru je to, že všetko, čo bolo správne, sa prenieslo aj do štvorky. Výborne nadizajnované mapy, kladúce dôraz na ovládnutie spawnujúcich sa „power weapons“, ponúkajú taktický rozmer zmiešaný s frenetickými bojmi nablízko za pomoci brokovnice. Zároveň však prináša niekoľko zaujímavých nových herných módov, okrem klasík King of The Hill, Guardian či Team Deathmatch. Tým najzaujímavejším je asi Dodgeball, čo je variant na Team Deathmatch. Jeho princípom je, že každý tím má 5 hráčov, no iba jeden život. Čo však robí tento mód výnimočným a úžasne zábavným, je to, že zabitím nepriateľského hráča dokážete zo smrti vykúpiť jedného spoluhráča. Výsledkom sú masívne obraty, keď pri skóre 1:5 posledný živý hráč zabije dvoch nepriateľov a zrazu je skóre 3:3. Najzábavnejšie je, ak sa iniciátorom podobného obratu stane práva postava, za ktorú hráte. Multiplayer je stabilný a rýchly a rankovací systém ponúka vyvážené multiplayerové zápasy.
Horda je späť! Tá dostala prívlastok 3.0, čo si jednou vecou obhájila, no ostatnými zasa nie. Horda si totiž zachovala tower defense prvky z trojky, no zároveň po novom umožňuje umiestniť jednotlivé vežičky či zábrany na ľubovoľných miestach na mape a nielen na tých preddefinovaných. Vežičky poháňa energia, ktorú hráči zbierajú z padnutých nepriateľov a následne ju investujú do zariadenia nazvaného Fabricator. To je tá dobrá vec. Tou horšou je, že štvorka jednoducho nemá až takú veľkú variabilitu nepriateľských jednotiek, aby bola takou zábavnou, akou bola Horda v Gears of War 3. Áno, máte tu DeeBees a Swarm, ale tí sú relatívne noví, zatiaľ čo v trojke boli Lambenti a Locusti a tí sa už v cykle série dostali tak ďaleko, že ich variácie ponúkali skvelú zábavu. Netvrdím, že Horda 3.0 ju neponúka, práve naopak, akurát si myslím, že vďaka tomuto bola predchádzajúca Horda o trochu lepšia.
Grafické spracovanie patrí medzi to najlepšie, čo môžu hráči na konzole Xbox One zažiť. Hra vyniká hlavne vďaka variabilite prostredí, dizajnu nepriateľov a prostredí, a hlavne aj vďaka búrkam, ktoré počas hrania kampane zažijete. Nehovoriac o tom, že práve tieto búrky ponúkajú výborné osvieženie hrateľnosti. Nielen vďaka vizuálu, ale aj vďaka vplyvu na hrateľnosť. Soundtrack a ozvučenie patria taktiež k špičke.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
GEARS OF WAR 4 2016
Prichádza nová sága jednej z najlepšie hodnotených videoherných sérií v histórii. Po napadnutí svojej osady a tesnom úniku z nej musí JD Fenix a jeho priatelia Kait a Del zachrániť svojich milovaných a odhaliť pôvod nového hrozivého nepriateľa.
- Platforma: Xbox One
- Žáner: TPS
- Výrobca: The Coalition
- Distribútor v GB: Microsoft
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Microsoft