2D plošinovky zažívajú postupne renesanciu, keď sa zistilo, že 3D perspektíva nemusí automaticky znamenať lepšiu hru. Presvedčil sa o tom Rayman a v poslednej dobe sme doslova zavalení množstvom takýchto hier, ktoré spadajú hlavne do indie kategórie. A tam spadá aj Ori and the Blind Forest so svojím výrazným art štýlom a pokusom vytvoriť niečo, čo by si každý fanúšik žánru nemal nechať ujsť.
Sila príbehu Ori nespočíva v komplexnosti, prepracovanosti postáv a neskutočne realistickom mo-cape, ale v jednoduchosti podania a spoliehaní sa na to, že v spojení s grafickým spracovaním a hudbou vás tieto „rozprávkové“ postavy s jasne danými vlastnosťami a čierno-bielym delením budú zaujímať. Tým pádom dostáva príbeh o umierajúcej krajine, kvôli ukradnutému orbu života, zaujímavý kolorit, plný priateľstva, vytrvalosti a oddanosti. No hra s takýmto príbehom by nebola ničím bez výbornej hrateľnosti, no ani tu hra Ori nesklamala. Na prvý pohľad veľmi jednoduchá, ovládacou schémou maximálne prístupná, no plné zvládnutie si bude vyžadovať určitý čas, hlavne vzhľadom na to, že postupom času pribúdajú ďalšie schopnosti.
Hra totiž princípom fungovania vychádza z tzv. metroidvanie. Čiže mapu máte takmer celú otvorenú od začiatku, no existujú na nej prekážky, ktoré vám umožnia prístup na niektoré miesta až po získaní určitej schopnosti. Tým pádom sa vraciate na staré miesta, aby ste odhalili veci, ktoré boli pred vami ukryté, alebo ku ktorým ste sa nemohli dostať. Tvorcovia totiž po mape rozmiestnili rôzne nepovinné vylepšenia, ktoré vám vo veľkej miere uľahčia prechádzanie hrou, hlavne v neskorších fázach. Tým je herné prostredie kompaktné a zároveň veľmi zaujímavé a výborne nadizajnované.
Prechod hrou však nebude jednoduchý a miestni nepriatelia urobia všetko, čo je v ich silách, aby vás zastavili, aj keď pravdou je, že ich variabilita by mohla byť väčšia. Popri skákaní, ničení nepriateľov a riešení niekoľkých úloh sa tak nedá nevšimnúť, že hra je k vám dosť nemilosrdná a aj keď sa nedá povedať, že by vám hádzala polená pod nohy, tak určite sa dá povedať, že vám postup neuľahčí, čo, samozrejme, berieme ako pozitívum. Pravidlá sú jasne dané a je na hráčovi, aby sa prispôsobil. No, keď bude v kolónke úmrtí svietiť trojciferná čiastka, tak sa netreba čudovať.
Autori sa navyše rozhodli pre zaujímavý save systém, keď umožňujú hráčovi uložiť si hru prakticky hocikde a kedykoľvek, pokiaľ má k dispozícii „soul links.“ V praxi to znamená, že nastávajú dve situácie. Ak ich máte dostatok, tak sa vytešujete, lebo po každom náročnom úseku si hru uložíte. Ak vám však dôjdu, tak budete nadávať a rozčuľovať sa nad tým, že tam taký systém je. No vzhľadom na povahu hry a časté experimentovanie je to výborný systém, ktorý posiela autosave do zabudnutia.
Medzi skákaním, šplhaním, objavovaním si vrchol v rámci hrateľnosti ukradli pasáže úteku, keď musí Ori urýchlene utiecť, pričom až tam sa ukáže, ako hráč zvláda jednotlivé herné mechaniky. Celé tieto pasáže sú totiž nadizajnované na jedno prejdenie, čo môže vyvolať frustráciu, no pocit po ich prejdení je na nezaplatenie. Okrem spomínaného hľadania vylepšení dvoch základných ukazovateľov (ukazovateľ zdravia a soul links) je do hry implementovaný aj jednoduchý RPG systém, ktorý pomáha v boji, zlepšuje schopnosti Oriho a zlepšuje možnosti pri explorácii prostredia. Tento levelovací systém funguje na báze ničenia nepriateľov a vzhľadom na leveldizajn umožňuje do určitej miery grindovanie v prípade potreby.
Jedinečnosť dodáva hre nádherný vizuál podporený rôznorodosťou prostredia v kombinácii s vynikajúcim soundtrackom. Počas dvanástich hodín hrania navštívite veľké množstvo prostredí zahrňujúce vodné „krajinky,“ ohnivú horu či ľadové prostredie a v každom z nich hra prekvapí zmenou pravidiel, upravenými požiadavkami na hráča a novými nepriateľmi, čo v kombinácii s novo získavanými schopnosťami zaručuje, že hra nikdy neupadne do stereotypu, a to ani keď sa do starého prostredia vrátite po niekoľký raz.
Málokedy sa stane, že príde na trh hra, ktorá už na prvý pohľad očarí splynutím nádherného art štýlu, výbornej hrateľnosti a prostoduchého, no zároveň nádherného príbehu. To všetko je dodané hráčovi v podobe 2D plošinovky s jasnou „metroid“ inšpiráciou. A keď zistíte, že jediným hriechom tejto hry je fakt, že napriek svojim nesporným kvalitám nič nové neprináša, máte na dlani prvý titul, ktorý by tento rok bez váhania mal dosať nálepku must play.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Ori and the Blind Forest 2015
Nádherná plošinovka Ori and the Blind Forest od Moon Studios sľubuje naozaj veľa. Tvorcovia chcú hráčom ponúknuť na pohľad a počutie nádhernú, ale mimoriadne obtiažnu hru, ktorá sa nebojí ísť proti zažitým konvenciám. Ori je v podstate skákačka inšpirovaná filmami od spoločnosti Disney. Autori spomínajú napríklad Levieho kráľa či Život chrobáka. Chopte sa úlohy ochrancu lesa Oriho, ktorý si musí poradiť so zlom.
- Platforma: Xbox One
- Žáner: 2D metroidvania
- Výrobca: Moon Studios
- Distribútor v GB: Microsoft
- Distribútor v SR: Microsoft
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Microsoft