Séria Ridge Racer asi dospela do takého štádia, do akého sa svojho času dostala aj séria Need for Speed. Totižto, spoločnosť EA vyprodukovala prílišné množstvo hier, ktoré si boli až príliš podobné (nikto necítil potrebu inovácie ), a to zašlo tak ďaleko, že hráči prestali mať o sériu záujem. A zatiaľ čo EA najprv ostala pri štúdiu Black Box (Prostreet, Undercover), čo sa im vypomstilo, a prakticky takmer zničilo túto populárnu sériu, tak vývojári v Namco sa pri tejto stagnácií rozhodli odovzdať žezlo nového Ridge Racera fínskemu štúdiu Bugbear, tvorcom populárnych Flatoutov (Boh ochraňuj túto sériu v rukách Holanďanov).
Ich „dieťatko“ dostalo podnázov Unbounded a povestný Flatout „smrad“ sa z nej nesie už pri prvých momentoch hry. Pri prvom pohľade na menu však hra nezaujme, nakoľko je na položky chudobné. Ale po ponorení sa do hry hráča odmení veľkým množstvom obsahu, ktorý je v konečnom dôsledku smerodajný pri určovaní kvalít hry. A nech čert vezme aj celý príbeh, ktorý tu absentuje, pretože o to viac vidno výsledok na ostatných aspektoch hry. A ako sme už boli zvyknutí , tak ani licencované autá tu nenájdete, čo však vzhľadom na držanie sa spoň nejakých normálnych tvarov karosérií autormi, ani tak nevadí.
Príbeh sa teda v hre, ako sme už spomenuli, nenachádza. Ste automaticky vrhnutí do víru pretekov , rozmiestnených po globálnej mape, nazvanej Shatter Bay, ktorá je rozdelená na 9 dištriktov a v každom jednom dištrikte sa nachádza 7 rôznych pretekov. Dobrými umiesteniami (do 3. Miesta), a ďalšími aktivitami na trati (tie si rozoberieme neskôr) získavate body, za ktoré si odomykáte ďalšie podujatia v danom dištrikte. Okrem toho je určený aj celkový počet bodov, ktorý potrebujete na celkové ovládnutie dištriktu. Nové dištrikty si odomykáte levelovaním svojho jazdeckého profilu, ktorý si okrem kariéry, môžete levelovať aj prostredníctvom výziev a multiplayeru. To je celá kariéra a asi si teraz vravíte, že keď som spomínal rozsiahlosť obsahu, tak som kecal. Verte tomu, že som ešte ani zďaleka neskončil. Hra totiž obsahuje vlastný editor tratí, a či sa už budete venovať jeho jednoduchej verzii, alebo pokročilej, kde už budete môcť po trati rozmiestňovať rôzne objekty, určite vám poskytne ďalšie hodiny zábavy.
Rovnako výborne sú na tom výzvy, ktoré nie sú pevne dané autormi hry, ale fungujú na báze zdieľania obsahu medzi hráčmi. Každý hráč má možnosť vytvoriť si vlastné mesto s vlastnými traťami, s ktorými sa vypiplá v editore a zajazdí na nej jeho skóre. Potom svoje mesto poskytne na hranie ostatným hráčom, a teda je to akási forma výzvy, prekonať jeho počet bodov. Vzhľadom na editorské možnosti , je to veľmi dobrou správou, pretože hra vám za svoju cenu ponúkne mnoho hodín zábavy. A ak by vás nebavilo jazdiť v takomto formáte, stále je tu klasický multiplayer, v ktorom si môžete zasúťažiť s ostatnými hráčmi.
Módy ponúkajú tú správnu dynamiku a rozmanitosť. Či už zvolíte Domination Race, v ktorom sa okrem rýchlosti ráta aj šikovnosť pri vyraďovaní protivníkov či vytváraní skratiek. V praxi to funguje tak, že draftovaním, driftovaním a skokmi si doplňujete boost pole, ktoré okrem zrýchlenia môže pri správnom zachádzaní zničiť súperove vozidlo, či na vopred určených miestach vytvoriť skratku. Alebo sa rozhodnete pre tradičné drift eventy, na ktorých si séria dosť zakladá, Shindo Race, ktorého cieľom je tak isto dôjsť do cieľa ako prvý (no odpadajú tu však možnosti aké má Domination Race). Ďalej tu máme Frag attack, kde buď ťahačom ničíte policajné autá, alebo klasickým pretekárskym autom svojich súperov. Posledným módom je klasický Time Attack.
Veľmi zvláštny je jazdný model, u ktorého bude chvíľu trvať, než sa vám dostane do krvi. Po niekoľkých desiatkach minút sa naučíte, že buď zvládnete prechádzanie zákruty driftom, alebo hru po niekoľkých reštartoch znechutene zahodíte. Ono sa to prakticky môže stať, aj keď vám jazdný model prejde do krvi, a to kvôli AI a jej hnusnému cheatovaniu a agresivite. Najmä v tejto hre, kde vás jediné zaváhanie môže stáť celý pretek, je to niekedy dosť frustrujúce a niekoľkonásobné opakovanie jedného preteku sa stane bežnou rutinou. Ako príklad uvediem moju skúsenosť počas jedného preteku. Poctivo som si šetril boost na vytvorenie skratky, o ktorej som vedel, že mi poskytne dostatočný náskok pred súpermi. Prebúral som sa stenou a hľa, 21 sekúnd náskok na druhého v poradí, aspoň tak mi ukazoval minimalistický HUD rozmiestnený po trati. No ani pri takomto náskoku som nezvoľnil a jazdil si svoje preteky, keď som si všimol, že druhý jazdec je už tesne za mnou. Za niekoľko desiatok sekúnd stiahol stratu 21 sekúnd. A aby toho nebolo málo, ešte do mňa narazil a mne ostali akurát tak oči pre plač a možnosť reštartu. O boostovaní na začiatku pretekov, kedy nie je možné, aby ho stihli nazbierať, ani nehovorím. Toto sú stavy frustrácie, ktoré trochu odlišné od takého Dark Souls, kedy viete, že vaša postava zomrela kvôli vašej chybe. Frustrácia v Ridge Racer vyplýva z toho, že súper zbabelo podvádza. Rovnako vám pri pohľade na limit Time Attack módu či Frag Racingu zatočí hlava a budete rozmýšľať, že tieto preteky na prvé miesto nedáte.
Keď sa s tým ako tak zmierite, tak si AI budete užívať, pretože nepôsobia ako ovečky pred strihaním , ale bojujú o pozície, ako len vedia. Neboja sa vás vytlačiť z trate, a tak sa môže bežne stať, že sa budete potácať na chvoste výsledkovej listiny aj napriek tomu , že pred chvíľou ste zúrivo bojovali o vedúcu pozíciu. Tu totiž prvé miesto počas preteku neznamená nič, pretože sa to razom môže zmeniť. Stačí jedna chyba.
Ako som spomínal, licencie na vozidlá tu nie sú, no absencia tuningu zamrzí. Rovnako nepoteší aj počet vozidiel, no tento fakt je vynahradený ich rôznorodosťou, až máte pocit, že ich väčší počet by bol prínosom akurát tak z hľadiska vzhľadu. Samotné spracovanie je veľmi pekné, engine je rýchly, bez framedropov a celkové spracovanie, najmä počas nočných pretekov či pretekov pri západe slnka , je veľmi efektné. Samozrejme, asi ťažko čakať, že pokrčenie plechov bude mať nejaký vplyv na jazdné vlastnosti v takejto čistokrvnej arkáde, a tak to aj je. Poteší aj fakt, že na trati sa nachádza dostatok zničiteľného materiálu.
Ozvučenie je parádne, soundtrack plne vyhovujúci a rev motorov sa vám bude drať do uší. No všimol som si jednej nezvyčajnej featurky. Nie som si istý, či to bolo zámerom autorov, alebo sa jedná iba o bug, no pri pohľade vzad je zvuk motora potlačený, čo pri fakte, že ho budete využívať dosť často vytvorí dosť divný pocit. Ešte jednu výčitku by som chcel adresovať trošku dlhému čakaniu na multiplayerové preteky, no v konečnom dôsledku sa nejedná o nič strašné.
A teda nový Ridge Racer hodnotím kladne. Jedná sa o akrádové, adrenalínové preteky, kde vás jedna chyba stojí celý pretek . Zaujme vizuál, aj neustály boj na trati, no podvádzanie umelej inteligencie vás bude často frustrovať. No keď však vytrváte, tak vás hra odmení množstvom obsahu, pri ktorom strávite desiatky hodín.
|
poctivá arkádová hrateľnosť duch série ostal zachovaný editor tratí vizuál |
|
podvádzajúca AI celková náročnosť technické drobnosti |
80% | |
ŽÁNER | Racing |
VÝROBCA | Bugbear Interactive |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Cenega |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
|