Vitajte v Londýne! Z tohto výletu asi nebude pekná dovolenka … Tam, kde sa to hemží zombíkmi, ktorých jediným cieľom je si do vás zahryznúť , nie je otázkou, či prežijete, ale ako dlho vydržíte.
Zdá sa, že v poslednej dobe sa „zombiemánia “ stáva čoraz väčšou súčasťou popkultúry . Dávno sú preč časy, keď hardcore fanúšikovia zbierali undergroundové zombie filmy a keď bežný smrteľník nemal poňatia, ako zneškodniť týchto chodiacich (ne)mŕtvych. Práve naopak, tento žáner sa rozširuje ako vo filmovom priemysle, tak aj v hernom. Čaro prvých zombie survival hier (ako klasický Resident Evil) je už dávno zapadnuté prachom a klasickí zombíci sú dnes v hrách nahrádzaní rôznymi inými monštrami, ktoré sa často vyznačujú kombináciou množstvom chápadiel, hláv a očí. Tam, kde sa raz muselo šetriť muníciou , pretože jej bolo príliš málo, dostávame na každom kroku samopaly, plameňomety a tešíme sa z deštrukcie, ktorú vieme na tieto potvory vypustiť. Suma sumárum, vytráca sa atmosféra survival zombie hier, kde prežitie nie je samozrejmosťou. Ubisoft prišlo s novou hrou ZombiU, ktorá istým spôsobom obnovuje pojem prežitia v post-apokalyptickej zombie atmosfére.
Hneď na začiatku sa vám otvorí Londýn, ako ho ešte nepoznáte – budovy sú opustené a zvyčajne hektické ulice sú posypané mŕtvymi a zakrvavenými telami. V strede tohto scenára ste vy. Prehrabujete sa ruinami s cieľom nájsť hocičo, čo vám pomôže prežiť – vodu, jedlo alebo niečo, čo vám poslúži ako zbraň. Zrazu sa však z hmly začnú vynárať obrysy osôb… skutočne osôb? Chodia, vydávajú rôzne zvuky a predsa niečo na nich nie je v poriadku. Nemajú dušu. Nežijú. Ich jediným pudom je jedenie . Váš mozog je ich potrava. Približujú sa k vám a zmeravení stojíte na mieste. Vtom sa ozve mužský hlas cez reproduktory z neďalekej stanice a dá vám užitočnú radu: “Nestoj tam, ale utekaj! A nenechaj sa zakusnúť, stačí malý kontakt a staneš sa jedným z nich!“ Takto hra otvára vašu nezávidenia hodnú situáciu a prvý dojem, ktorým na vás ZombiU zapôsobí, budú zimomriavky po vašom tele vyvolané dávkou adrenalínu, nakoľko budete utekať pred desiatkami veľmi vyhladnutých zombíkov, ktorí sa na vás budú zo všetkých strán rútiť a s bijúcim srdcom budete utekať cez londýnske metro.
Otázka nie je či prežijete, ale ako dlho vydržíte
Predstaví sa vám človek, ktorý vás celou hrou bude navigovať cez vysielačku . Volá sa Prepper, bývalý vojak a člen skupiny „The ravens of Dee“, ktorej členovia sú stúpenci Johna Deeho , stredovekého astronóma a proroka, ktorý predvídal koniec sveta vo forme prepuknutia zombie pliagy. Prepper vás bude celú hru navigovať cez vysielačku a bude sa vám snažiť pomôcť uniknúť z tohto pekelného mesta.
Ako ste si už možno všimli, hra je tematicky zameraná na prežitie. A to je skutočne výzva, pretože tak, ako to má byť, stačí jedno pohryznutie zombíkom a skončíte – vaša postava sa nainfikuje a vy sa premeníte na ‘jedného z nich’. Tým však hra nekončí, budete pokračovať ako úplne nová postava a keď prejdete okolo miesta, kde ste zomreli, nájdete svoju predošlú postavu už premenenú v zombie. Po tom, čo ho zabijete, mu môžete zobrať vak s vecami, ktoré ste si nahromadili. Tento systém je veľmi podobný systému, ktorý bol použitý v Dark Souls a aj v ZombiU funguje. V hre budete hrať za desiatky až stovky postáv (podľa toho, ako umierate), tým pádom žiadna z nich nebude mať hĺbku, a teda výsledkom sú postavy, s ktorými nenaviažete žiadny osobnostný vzťah .
Ako budete napredovať, bude sa vám dej postupne otvárať a s pomocou Preppera sa budete snažiť dostať z pekelného Londýna. Tým, že stačí čo len jedno pohryznutie a budete nainfikovaní , budete preferovať vyhýbanie sa konfrontáciám so zombíkmi. Samozrejme sa nedá vyhýbať zombíkom donekonečna a eventuálne budete nútení týchto „mozgožrútov “ nejakým spôsobom zneškodniť. V prípade stretnutia zombíka vám konvenčné spôsoby boja nepomôžu. Jediné, čím hladného zombíka zastavíte, je to, že mu odpojíte miechu od mozgu, oddelíte hlavu od krku alebo hrubou silou vypnete aj posledné funkcie mozgu. A tu je prvý, dosť podstatný kameň úrazu. Škála zbraní je v hre primeraná, od jednoručnej pištole, brokovnice, molotov koktejlov po granáty, avšak je tu podstatný nedostatok munície . To je v poriadku, pretože v post-apokalyptickom svete sa nedá očakávať, že nájdete muníciu na každom kroku. Práve naopak, pocit neistoty, že “čo spravím, keď narazím za ďalším rohom zombíkov”, vás dostane do toho správneho napätia. To však znamená, že väčšinou budete krvopotne v rukách zvierať svoju vernú kriketovú pálku a ňou sa zaháňať po (ne)mŕtvych, ktorí sa po vás vrhajú s cieľom uspokojiť svoje chute. Problém je taký, že trvá neuveriteľne dlho, kým nejakého zombíka skolíte, niekedy až cez desať úderov do hlavy, a to je skutočne otravné. Boj je slabou stránkou ZombiU, je neuspokojujúci a často frustrujúci. Iná situácia nastane, keď už máte nazbierané zbrane i zásoby, a nemusíte sa brániť iba nablízko . Ale aj tak, asi budete skôr preferovať prešmyknutie sa bez povšimnutia a vyhýbanie sa otravnej konfrontácii.
Nový Wii U ovládač je podstatnou súčasťou hry. Okrem toho, že na ňom máte svoju mapu a sonar, ktorý vám ukazuje prítomnosť zombíkov, budete ním ovládať obsah svojho vaku ako aj multifunkčný skener . Je zrejmé, že sa Ubisoft snažil z nového ovládača vyťažiť maximum, avšak je otravné striedať svoju pozornosť medzi obrazovkou a ovládačom.
ZombiU obsahuje aj multiplayer, avšak ten si vychutnáte iba vo svojej obývačke, pretože môžete hrať iba s viacerými ovládačmi, ale nie cez internet. Tu sa Ubisoft snažil odkloniť od klasického modelu hry viacerých hráčov a prišli s konceptom takzvaného asymetrického multiplayera, kde každý hráč hrá úplne odlišnú rolu. Jeden hráč bude hrať ako kráľ zombíkov s jediným cieľom – vytvárať rôznych zombíkov a zastaviť druhého hráča. Na gamepade vidí kráľ zombíkov mapu aj s druhým hráčom. Jeho úloha bude skôr taktická. Druhý hráč bude hrať v podobnom hernom režime ako v singleplayeri , teda bude pobehovať po mape a ničiť zombíkov. Multiplayer vám poskytuje hneď tri herné módy: assault, kde budete obsadzovať vlajky, survivor kde bude počet bodov vypočítaný na základe času vášho prežitia, a killing box, kde budete bodovať podľa počtu zabití. Multiplayer, na rozdiel od singleplayer u, dáva dôraz na akciu. Pokiaľ sa vám zunuje stále utekať pred zombíkmi z dôvodu nedostatku munície, pri multiplayeri dostanete tú správnu dávku strelnej divočiny.
Ako vyzerajú zombíci na Wii U?
Graficky je ZombiU veľkým sklamaním. Textúry sú rozmazané, animácie sú nepresvedčivé a ich pohyby sú veľmi umelé, čo nakoniec uberá celkovej hororovej atmosfére. Dôraz je kladený na otvorené lebky, ktoré sa stanú skoro až pravidlom pri každej konfrontácii. Doplnené o občasné grafické chyby , napríklad keď sú zombíci vidieť cez steny alebo sa proste nenačítajú textúry, konečný dojem je neuspokojivý.
Na rozdiel od grafických nedostatkov je zvuková stránka veľmi dobrá. Vývojári veľmi správne aplikujú hororovú filozofiu , že pocit strachu nie je nutne vyvolaný strašidelnou hudbou ale naopak, strach môže byť vyvolaný tichom. A naozaj, hra neobsahuje orchestrálny soundtrack. Ticho, len občasné zvuky a ambientna hudba v pozadí posilňujú pocit napätia. Jediné negatívum sú zvuky, ktoré postavy vydávajú pri mlátení zombíkov kriketovou pálkou. Pri každom údere vydáte hlboký výkrik, čo vám bude pri počte švihov, ktoré budete na zombíkov sypať, už po prvých minútach píliť uši.
{embed_video }
Originálny zombie žáner
ZombiU je exkluzívny survival horor žáner, ktorý je postavený na originálnych konceptoch. Vynikajúca atmosféra a pravá zombie akcia je však ukrátená technickými chybami a otravným systémom boja, ktoré ho oberajú o miesto najlepšieho zombie žánru. Aj cez tieto nedostatky však ide o „vychutnateľnú“ hru, pri ktorej budete momentmi poriadne vystrašení. Wii U gamepad sa vám bude šmýkať v spotených dlaniach. Pokiaľ sa Ubisoft poučí z týchto nedostatkov a vydá pokračovanie, môžeme v budúcnosti očakávať dokonalú zombie hru .
Informácie o hre
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk