Neexistuje mnoho hier, ktoré by vkladali toľko dôvery do hráča, ako Divinity: Original Sin. Tento titul ma nadchol ešte počas Early Accessu na Steame, keď bola k dispozícii len prvá časť hry. Už vtedy som považoval titul za dostatočne zaujímavý a plný obsahu. Po vydaní hry som sa opäť nestačil diviť, koľko detailov a nového obsahu do hry dokážu tvorcovia vložiť. Spokojnosť bola na mieste a Original Sin sa stala jednou z mojich obľúbených RPG.
Dnes sa opäť pozerám na tento titul, opäť fascinovaný, čo v Larian Studios dokázali zase vylepšiť, inovovať a doplniť. Konzolové old school RPG? Pokusy boli, veď celá séria Dragon Age sa o to snažila, no pre zjednodušenie ovládania a získanie si väčšej audiencie sa od klasických RPG v treťom diele úplne odcudzila klasike.
Enhanced Edition nielenže prináša množstvo ďalšieho obsahu (o ktorom neskôr), ale prináša gaučový co-op, intuitívne ovládanie a interface, ktorý funguje, ako má. Je pravdaže jasné, že noví hráči budú prvé hodiny úplne mimo, možno aj čiastočne frustrovaní. Hra vám totiž okamžite po štarte hádže všetky esá priamo do ksichtu! Original Sin sa s hráčmi nemazná a nedrží ich za ručičku. Máte nájsť medailón, ktorý stratila dievčina v dedine? Bam! Hľadaj a možno ho nájdeš v druhom, treťom akte. Žiadne šípky, označenia na mape, žiadne výkričníky a otázniky nad hlavami NPC. Chcete si niečo vycraftovať? Kombinujte veci v inventári. Žiadne okno na crafting, len knižky, ktoré vám napríklad recept na pizzu rozoberú dopodrobna. Vrátane teploty pece a času. Pravdaže stačí skombinovať pár surovín a hodiť ich do pece, ale ide o tú imerziu, ktorú hra ponúka a ktorá bude trápiť vaše mozgové závity. Vaše rozhodnutia menia svet a neustále sa stretávajú s reakciami. Ak patríte k ľudom, ktorí si robia srandu z logiky Skyrimu, tu sa nájdete. Vykopete hrob, pri ktorom plače tetuška, lebo máte to „herné“ nutkanie všetko rozkopať a vybrakovať, aby ste našli potky. Len odrazu zistíte, že tá tetuška na vás v žiale zaútočí, pričom ju obojručákom na jednu šupu zabijete. Budete mať depresie ešte dva dni a jediné, čo vás uteší, je to, že nie ste jediný hráč, ktorý túto monštruóznu vec spravil (určite zámer autorov, hneď na začiatku hry). A už hroby kopať nebudete.
Aby som sa ale nerozkecával o známych faktoch, prejdime rovno k zlepšeniam a novým veciam tejto edície. V prvom rade je treba povedať, že aj keď je ovládanie zvládnuté bravúrne a intuitívne, na klávesnici a myši sa tento typ hier bude hrať vždy lepšie a svižnejšie. Už na PC verzii máte občas problém s veľmi zdĺhavým manažmentom inventára, no tu sa v ňom stratíte na ešte dlhšie. Je to jedna z tých nuáns, ktoré strpíte, lebo majú zmysel, a hoci vás to na jednej strane bude štvať, na strane druhej pridá hĺbku do kostumizácie postáv.
Co-op na jednej konzole je taktiež zvládnutý výborne, podobne ako v lego hrách, aj tu sa vám spája a oddeľuje obrazovka na základe toho, či sú postavy v dostatočnej blízkosti od seba. Nevýhodou je, že pri split-screene sú jasne definované strany hráčov (čiže hráč 1 je naľavo, 2 napravo), čo občas spôsobuje zmätok. Našťastie je súbojový systém ťahový, takže nevzniknú žiadne frustrujúce situácie, keď by ste kvôli kamere umreli. Veľkou nevýhodou pri starých RPG-čkach je aj to, že príbehový multi-player nikdy nehral do karát hráčom. Original Sin, ako aj ostatné old-schoolovky sú časovo dosť náročné, vyžadujú veľa manažmentu v inventári, v okne vašej postavy, dialógov a iných „single-playerových“ vecí. Všetky tieto aspekty hrajú proti tomu, aby ste s niekým celý titul dohrali. Predsa len, nikomu sa nechce čakať na to, kým si druhý hráč skontroluje všetky itemy, nastaví nové skilly atď. Na druhej strane je hra priamo tvorená na kooperačný zážitok vďaka mechanikám dialógov (môžete si kontrovať v rozhodnutiach a hádať sa), na začiatku tvoríte rovno dve postavy a množstvo situácií sa dá vyriešiť rozdelením sa. Dokonca NPC-čka vnímajú postavy rôzne, takže jedného hráča môže NPC poslať do… viete kam, a s druhou bude flirtovať.
Enhanced Edition (mimochodom, zdarma aj vlastníkom PC verzie) doplnil aj všetky dialógy, čo sa týka nahovorenia. Je úžasné, ako Larian Studios aj po takej dlhej dobe podporujú svoj počin a snažia sa ho neustále zlepšovať. Každá, naozaj každá postava je teraz plne nahovorená. Vrátane zvierat, ak máte schopnosť rozprávať sa s nimi. Skrátka „wow“, textov je v tejto hre požehnane a možností dialógov na každú postavu je pomerne vysoký. K tomu boli pridané nové kúzla a schopnosti, nové bočné questy, zbrane atď., vrátane zmeny mechaník pri zbraniach v každej ruke (dual-wielding).
Zhrnuté a podčiarknuté, konzolová Enhanced Edition úžasného titulu Divinity: Original Sin je lepšia ako kedykoľvek predtým. Ponúka okrem tony ďalšieho obsahu aj plne nahovorené NPC, co-op, výborne zvládnuté ovládanie a… samo o sebe úžasnú hru. Konzoloví hráči síce nebudú zvyknutí na takú komplexnosť a slobodu (dokonca očakávam, že ju aj množstvo hráčov bude kritizovať), avšak pokiaľ sa viete preniesť cez prvých pár hodín, počas ktorých vám docvakne, ako sa vlastne správne tento titul hrá, čaká vás naozaj neopakovateľný zážitok plný zvratov, rozmýšľania „out-of-box“, krásnej grafiky a pokiaľ máte gaučového parťáka, tak aj výborného co-operačného zážitku.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Divinity: Original Sin 2015
RPG Divinity Original Sin od Larian Studios sa dočkalo úžasného prijatia u kritikov a hráčov, s miliónmi predanými kusmi a viac než 150 oceneniami a nomináciami na hru roku. Teraz sa hra rúti na konzoly s veľkým množstvom nového a rozšíreného obsahu na PlayStation®4 a Xbox One, ako Divinity: Original Sin (Enhanced Edition).
- Platforma: PlayStation 4
- Žáner: ťahové RPG
- Výrobca: Larian Studios
- Distribútor v GB: Focus Home Interactive