Aj keď má Call of Duty séria predajnosť, ktorú jej môže závidieť nie jedna herná séria či značka, je faktom, že už niekoľko rokov trpí stereotypom ako po technickej, tak aj po hrateľnostnej stránke. Aj keď autori každým rokom sľubujú masívne zmeny, nejak sa ich nikdy nedočkávame. Do tohto kolotoča nedodržaných sľubov prichádza hra Call of Duty: Advanced Warafare, aby opäť postavila sériu na popredné miesto, kam právom patrí.
Advanced Warfare nie je prvým dielom Call of Duty série, ktorý sa odohráva v blízkej budúcnosti. Presnejšie v takých konfliktoch, v ktorých sú bežné hračky ako Cloak (neviditeľnosť), rôzne samonavádzacie systémy a vylepšenia, ktoré do určitej miery ovplyvňovali hrateľnosť Call of Duty série už niekoľko rokov. Nikdy však do takej miery, aby to pre sériu znamenalo niečo revolučné. Už naozaj dlho to chcelo nejaký ten „game changer“. Asi to nebude náhoda, no v uplynulej dobe sa začal v hrách dosť presadzovať systém Jetpackov, ktoré môžeme vidieť napríklad v hre Titanfall alebo Evolve, a práve pre tieto hry znamenala taká maličkosť ako obyčajný Jetpack obrovský kus hrateľnosti.
Štúdio Sladgehammer sa štafety vývoja Call of Duty ujalo po prvýkrát a chlapci z Activision si pravdepodobne spokojne mastia peňaženky a hladkajú si ego. Nemohli spraviť lepšie.
Singleplayer
Prvou vecou, ktorá vám padne do oka hneď po začatí hrania kampane, budú určite postavy, teda ich digitálna forma. V hre Call of Duty Advanced Warfare sa hercom dostáva digitálneho formátu ako nikdy doteraz. Kevin Spacey odvádza v svojej úlohe zakladateľa najväčšej svetovej žoldnierskej organizácie Atlas skvelú úlohu a dopĺňajú ho Troy Baker ako Mitchell, teda vy. Nesmie chýbať ani Britský dôstojník Gideon Emery a zástupkyňa ženského pohlavia, šarmantná Angela Gots ako vaša parťáčka Ilona. Všetky postavy sú v hojných cut scénach spracované na vysokej úrovni a dopĺňajú tak síce nie úžasný príbeh, ale atmosféru určite. Od CoD série sa nikdy v otázkach kampane nečakalo nič zložité a vždy to bolo o niekoľkých hodinách akcie nabitého gameplayu a s príjemným príbehovým podkladom. Tentokrát sa dočkávame niekoľko hodín vymykanej akcie, gameplayu, prvkov a skvelých hereckých výkonov, čo dáva dokopy singleplayerovú kampaň, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani tvorcovia legendárneho dielu Call of Duty: Modern Warfare.
Nová herná doba a zasadenie príbehu hre ponúkli množstvo možností inovácií a priestoru pre kreativitu. Pamätáte si nekončiace koridory Black Ops, keď ste z ulice mohli odbočiť akurát tak do ďalšej preddefinovej ulice? Alebo naoko otvorené priestranstvá Black Ops 2? V AW sa síce nemôžeme baviť o žiadnych otvorených leveloch, no konečne môžete v jednotlivých misiách využívať, čo i len minimálne, stratégiu a taktiku. Nič komplikované, ale dostačujúce na zabavenie sa a oživenie celkového pocitu z bojov. Teraz môžete behať po väčšine priľahlých budovách, obchádzať nepriateľov, ale aj oni vás, ale, čo je najdôležitejšie, preskakovať ich a vytvárať si výhodu vyvýšenou pozíciou.
Exoskeleton – ten bude vás najlepší priateľ od začiatku do konca kampane a dovolí vám odviazať sa a hrať tak ako nikdy predtým. Vyskakovanie na predtým nikdy nedostupné budovy a ich časti bude odteraz hračkou, rýchle uhýbanie sa granátom alebo reagovanie na nepriateľské taktiky bude pomocou Exo únikov slasťou a prirazenie nepriateľov zo vzduchu bude čerešničkou na torte a zavŕšením vášho víťazstva. Exoskeleton posúva hrateľnosť Call of Duty na úplne iný level a pridáva do už aj tak rozšírených levelov vrstvu navyše – vertikalitu, ktorú ďalej rozšite množstvo ďalších vylepšení, ako nnapríklad Threat granáty, ktoré vám pomôžu odhaliť ciele pred vami a vymyslieť ďalší postup, či balistický štít, ktorý vám pomôže dostať sa cez otvorené priestranstvá bez zbytočného olova v tele.
Exoskeleton ale nebude jediná novinka, s ktorou sa zabavíte. Aj po siedmich rokoch od vydania Modern Warfare totiž stále absolútne nezmyselne breachujeme dvermi s „napínavým“ spomaleným časom. Tentokrát však vo veľkom štýle a s mnohými zmenami. Jedna z najväčších prednosti Advanced Warfare kampane je mnoho nových „hračiek“ a im prispôsobené „ihriská“. Nové Mute mines zakrývajú na krátky moment všetky zvuky v ich okolí, biosenzory uložené na steny tvoria pre vás prehľadnú stenu, magnetické rukavice vás dostanú ešte ďalej ako Exo a asi s najzábavnejším Grapplig hookom si užijete more zábavy. Mnohé z všetkých spomenutých aj nespomenutých inovácií sú, bohužiaľ, viazané iba na určitú misiu alebo len na určité pasáže. Viem si predstaviť Call of Duty, v ktorom by ste mohli mať väčšinu týchto vymožeností pri sebe stále a dodávali by vám omnoho viac možností, ako hru hrať.
V skratke povedané, singpleplayerová hra Call of Duty, jej príbeh a jednoduchosť sa nezmenili. Už po prvých pár minútach viete, ako sa to celé skončí. Prešlo technickým upgradom. Veľmi pôsobivým a vynikajúcim upgradom, ktorý z veľkej často ovplyvňuje aj multiplayer.
Multiplayer: Hra sa nezmenila. Zmenil sa spôsob, akým ju hráme!
Ako vraví podtitulok tejto multiplayerovej časti, Call of Duty sa ako hra nezmenila. Zmenil sa však masívne spôsob, ako ju hráme, a práve to dodáva Advanced Warfare unikátny pocit a miesto v sérii, keď je očividne stále mnoho miesta pre inovácie. V multiplayeri síce nemáme dostupných mnoho z vymožeností singleplayerových misií, no zato ich nahradzujú iné, často oveľa zaujímavejšie.
Pri kustomizácii vašej postavy sa opäť stretávame s vybalancovaným Pick 13 systémom, keď každá časť vašej výbavy predstavuje jeden bod a maximálne môžete dosiahnuť hodnoty výbavy 13. Avšak každým bodom strácate na mobilite. Okrem dvoch slotov pre zbrane a klasicky troch perkov (ktorých je oproti minulým dielom pomenej a sú menej zaujímavé) si môžete vybrať aj z dvoch slotov pre špeciálne Exo schopnosti, namiesto ktorých viete dosadiť aj granáty. Veľkú rolu tak budú pri vašom výbere hrať kompromisy a nejakú chvíľu potrvá, kým si nájdete nastavenie, ktoré vám bude vyhovovať.
Rovnako ako v SP hrá Exoskeleton, respektíve jeho nové možnosti pohybov veľkú úlohu aj v multiplayeri. Pridaný prvok vertikality vás donúti dávať si pozor aj všade nad sebou a aj keď nepriateľa zbadáte, stále má možnosti, ako vám rýchlo uniknúť alebo sa vyhnúť vašej paľbe Exo dodge, ktorý je dostupný aj vo vzduchu. Balkóny, strechy, vyvýšené miesta, to všetko sú teraz potenciálne nebezpečné miesta a o to väčší pozor si budete musieť dávať. Pridalo to do hry prvok opatrnosti a z určitej časti to hru spomalilo, respektíve ju uviedlo do stavu, keď lepší strelec nemusí vždy vyhrať. Postup po mape a prístup k vlajkám a iným objektom tak nadobúda úplne nové rozmery.
Všetko spomenuté vnáša a ponúka v hre úplne novú energiu, dynamiku. Hrá sa veľmi dobre a je zábavná. Okrem toho je pre hráčov pripravené úctyhodné množstvo klasických, no i nových módov, hardcore playlist (ktorý by si zaslúžil rozšíriť), a dokonca aj klasický mód, ak máte chuť na klasiky bez Exoskeletonov. Škoda len vypustenia populárneho Headquarters. AW ponúka dokonca nový Combat Readiness program, v ktorom sa hráči môžu učiť a zlepšovať sa bez zbytočného stresu z neúspechu. Náhodný počet hráčov je zamiešaný medzi botov, mená hráčov sú skryté, hlasová komunikácia je zablokovaná a na konci zápasu vás nečaká nepríjemný scoreboard s vaším prípadným neúspechom, ale vaše štatistiky, na základe ktorých sa môžete zlepšovať.
Systém výbavy sa dočkal ešte jednej zmeny – supply dropov. Za rôzne úlohy, čas strávený hraním a iné aktivity ste periodicky odmeňovaní škatuľami, ktoré vašim zbraniam a postave poskytujú varianty kustomizácie a vylepšovania vašich postáv. V niekoľkých smeroch upravujú základné verzie zbraní, a tak ponúkajú vyšpikovanie si výbavy práve podľa vašej chuti.
Nič, samozrejme, nie je dokonalé a AW nie je výnimkou. Veľkým blokom v multiplayeri sú miesta, kde by ste vizuálne mali vedieť vďaka Exu bez problémov vyskočiť, no blokuje vás neviditeľná stena. Mnoho hráčov sa sťažuje na nemalé problémy s pripojením a lagmi, pričom je problém o to podstatnejší, že štúdio Activision hráčom ešte pred vydaním nasľubovalo dedikované servery, ktorých sme sa však dodnes nedočkali. Podľa Activisionu sú stále v pláne. Ináč je hra, okrem nepríjemných problémov s kampaňou, v ktorej sa niektorým hráčom hra neukladá, čím sa resetuje postup, viac-menej bez problémov a funguje plynulo bez zbytočného prerušovania.
V Coop móde sa vývojári vrátili ku klasickému survival módu, v ktorom na vás nabiehajú nekonečné vlny nepriateľov. Nápad po čase naozaj príliš opakujúci sa. Síce zabaví, ale na mnoho hodín. Viac života do coop hrania by mohlo priniesť budúce Zombie DLC, ktoré by malo vyjsť v januári.
Zhodnotenie
Hra Call of Duty: Advanced Warfare v podaní Sledgehammer štúdia je klasickým pokračovaním CoD série, ktorá hráčom podáva presne to, čo chcú. Nové futuristické zbrane a možnosti však kompletne menia spôsob hry v každom móde a dodávajú mu výborné spracovanú dynamiku, energiu a celkové oživenie série, minimálne čo sa týka hrateľnostnej a multiplayerovej stránky. Kampaň disponuje pravdepodobne doposiaľ najkvalitnejším virtuálnym herectvom doteraz a aj keď ide o klasický príbeh o záchrane sveta s novými možnosťami a inováciami, zaručene zabaví. Na krátko vyšiel coop, na ktorý autori trošku pozabudli, no nádej ponúka budúci Zombie mód. Hranie multiplayeru je maximálne zábavne, chytľavé a pridanie Supply dropov dodáva hraniu prvok náhodnosti, vďaka ktorej máte chuť hrať stále viac. Ak ste na posledných pár dielov CoD zanevreli a vaša púť skončila niekde pri MW sérii, alebo ste ostrieľaný CoD veterán, Advanced Warfare bude zaručene to pravé orechové pre každého FPS hráča. A to či už hľadáte len sólo odreagovanie alebo sa chcete spojiť s tímom a hrať viac takticky.
Informácie o hre
Žáner: FPS
Výrobca: Sledgehammer Games
Distribútor v GB: Activision
Distribútor v SR: KON TIKI
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk