Okolo Destiny bol od jej ohlásenia a prvých záberov naozaj veľký rozruch a hype, ktorý časom enormne narastal, až sa dostal do bodu, v ktorom o Destiny a jeho budúcej veľkoleposti počul snáď každý. Pridajte k tomu Bungie, štúdio, ktoré stojí napríklad za značkou ako Halo, a máte recept na titul, plniaci sľuby, priania a hype, ktorý okolo titulu vznikol. A viete čo? Do Bungie sa oplatilo vložiť svoju dôveru!
Ak ste niekedy hrali akékoľvek MMO, určite poznáte pocit, keď si k tomu celí nabudení ráno sadnete a ani neviete, kedy mama vás posiela spať. Aj keď Destiny nie je klasické MMO, má veľmi podobný efekt. V úvodným minútach hry vás prebúdza Ghost, váš osobný pomocník, baterka a inventár v jednom, aby vám oznámil, že ľudstvo čelí záhube. A je na vás a ostatných, prebudených Guardianoch, aby ste tomu predišli. A tak sa začína cesta za farmením, grindením a nekonečnými hodinami získavania lepšej výbavy, keď po chvíli ani neviete, ako to všetko začalo.
Hunter? Warlock? Titan?
Destiny, čo sa týka vylepšovania vášho charakteru ako takého, veľa neponúka, no tých málo volieb, ktoré na začiatku urobíte, sa s vami ponesie až do konca hry. Po úvodných kozmetických úpravách, ktorých je na dnešné štandardy hanebne málo, prichádza výber vašej postavy. Stanete sa lovcom, ktorý si zakladá na rýchlosti a veľkom damage, alebo si vyberiete radšej chodiaci tank v znamení Titana? Warlock je zas strednou cestou medzi oboma, no záleží, ako sa za danú postavu rozhodnete hrať vy.
Aj keď Destiny obsahuje iba tri základné povolania, ich variabilita sa dá ďalej upravovať a rozvíjať pomocou odomykajúcich sa skillov, z ktorých môžete mať z danej kategórie aktívny vždy iba jeden, ale, čo je dôležitejšie, veľkú úlohu hrajú takzvané Subclassy. Každá postava začína zo svojím základným Subclassom a postupom času, sa vám na pätnástom leveli odomkne aj druhý. Dalo by sa teda povedať, že každá klasa obsahuje dve hrateľné povolania.
Je len škoda, že majú hráči na výber v podstate len zo šiestich postáv. Takto v podstate vždy stretávate naokolo len svoje kópie, ktoré majú rovnaký skilly ako vy, maximálne ich majú trochu upravené. Tak to potom aj vyzerá. Každý hádže dookola len ten istý skill, granát a útok nablízko a väčšinu času aj tak len strieľate.
Prístup, akým Destiny pristupuje k levelovaniu, je veľmi nezvyčajný. Levely ako také znamenajú veľmi málo. Odhliadnuc od základných dvadsiatich leveloch, ktoré získate pomerne rýchlo, prichádza ťažšia úloha takzvaných Light levelov. Od dvadsiateho levelu sa v podstate začína naozajstná hra. Predpokladá sa, že by ste dovtedy mali prejsť príbehové misie, a tak sa môžete vrhnúť do víru Strikov, ktoré prinášajú úplne nový level náročnosti. Akonáhle dosiahnete 20. level, je vašou úlohou získavať špeciálnu Rare, Legendary a Exotic výbavu, ktorá obsahuje špeciálnu Light hodnotu. Práve tieto hodnoty Light na vašej novozískanej výbave budú vašu postavu posúvať ďalej Light levelmi, až po 30. level, ktorý je maximom vašej postavy. Úloha to nie je ľahká a potrvá naozaj dlhú dobu, kým sa k niečomu takému priblížite.
Vašou hlavnou základňou bude Tower. Práve tu budete získavať väčšinu svojich kontraktov, dostávať sa k novým informáciám, ale, čo je hlavné, nakupovať a získavať novú výbavu, potrebnú pre prežitie na jednej z vašich destinácií – Zem, Mesiac, Venuša, Mars. K týmto planétam by sa mali časom pridať aj ďalšie, ktoré okrem nových lokácií majú priniesť aj pokračovanie príbehu, a iné rozšírenia hrateľnosti. V Toweri si rovnako časom vyberiete hrať aj za jednu z frakcií, ktorú budete reprezentovať, a na oplátku vám dajú prístup k svojmu arzenálu, bez ktorého sa ďalej nepohnete. Škoda len, že Tower ako taký pôsobí pomerne mŕtvo aj keď je naokolo more ľudí.
Striky, Raidy, evety a honba za výbavou!
Dovŕšením dvadsiateho levelu sa v podstate začína naozajstná hra a dostávate prístup ku Vanguard strikom, z ktorých sa neskôr dostanete na vyššie levely, až na Raidy a vysokonáročné Striky, kde je skvelá výbava. Vaša zručnosť v kombinácii s týmom kľúčom vedie k úspechu. Pri strikoch vás automatický spáruje s ďalšími troma hráčmi, zatiaľ čo klasické misie môžete prechádzať aj sami.
Striky, Raidy a weekly/daily eventy v podstate nie sú nič iné ako variácia klasických „dungeonov“, ktoré prechádzate dookola v honbe za konečným bossom a následnou odmenou, za získaním odmeny, za prejdenie levelu. Táto najsilnejšia stránka celého Destiny je ale zároveň aj jej najväčšou slabinou. Aj keď je celý proces zo začiatku zábavný a tešíte sa z každej dropnutej Rare veci, po čase zistíte, že len dookola chodíte ten istý level a modré veci sú už pre vás smeti, z ktorých nemáte absolútne žiadnu radosť. Bohužiaľ, všetky sú levely natvrdo nadizajnované a pri opakovaných prechádzaniach sa tam nič nemení. Ako bonus je výber Vanguard strikov náhodný a často sa stáva, že opakujete vkuse ten istý dookola, čo je miestami už naozaj na nervy.
Na Public eventy by ste sa radšej tešiť veľmi nemali, lebo ich výskyt je naozaj výnimočný, čo je škoda, lebo sú naozaj pekným spestrením bežnej rutiny. Celý tento časom stereotypný systém ale doplňujú weekly a daily eventy, ktoré síce obsahujú opäť staré známe misie, ktoré ste už prešli dvestokrát, no tentokrát sú obohatené prvkami, ako napríklad nemožnosť sa oživovať, oveľa náročnejší nepriatelia a k tomu zodpovedajúca odmena.
Je ale vidno, že Bungie má pre Destiny do budúcna mnoho plánov. Už čoskoro by sa pre hráčov mali spustiť Raidy, ktoré majú ponúknuť úplne nové levely, náročnosť a hlavne tímovú spoluprácu.
Aj keď sa Destiny dá prechádzať osamote a sústrediť sa na príbeh, toto nie je hra, kde by som to odporúčal. Príbeh Destiny naozaj nie je až taký podstatný a zlyháva hlavne jeho dosť plytké rozprávanie. Táto stránka hry mohla byť zvládnutá oveľa lepšie a zakomponovanie príbehu do misií nemuselo byť vôbec odfláknuté. Nehovoriac o tom, že je sólovanie Destiny oveľa menej zábavné, si sami málokedy poradíte s náročnejšími Strikmi, kde vás v náhodnom matchmakingu často nahodí k ľudom, ktorí sú maximálne tupí. Platí tak pravidlo, s priateľmi ide všetko lepšie!
Tak či onak, pripravte sa na more opakovania tých istých misií, ktoré sa síce dajú užiť, no je to naozaj priamočiara honba na vecami, kde platí pravidlo, kto hrá, ten má lepšie veci.
Je ale dôležité podotknúť, že obsah hry, ktorý sa dal hrať tento prvý týždeň, nebol úplne všetkým, čo sa v hre bude diať aj nasledujúce týždne a mesiace. Svet Destiny budú pravidelne navštevovať tajomní obchodníci, u ktorých budete môcť získavať nevšedné predmety a časom pribudne mnoho nových eventov a výziev, ktoré sú už teraz naplánované a zverejnené na mesiac dopredu. Každodennú rutinu tak budú pravidelne narúšať atrakcie, ktoré iste hru spríjemnia a spravia tak hon za výbavou oveľa príjemnejším.
Crucible! Dokážete sa postaviť ostatným Guardianom?
Crucible je ďalšou z možností, ako prelomiť klasický stereotyp a rutinu strikov. Na rozdiel od klasickým misií, si tentokrát zmeriate sily s ostatnými Guardiami, a teda hráčmi. Plusom je, že sa do boja o svoju reputáciu môžete pridať už od šiesteho levelu a nemusíte sa báť, že budete znevýhodnení. Všetok damage zbraní a obrany brnení sú totiž v Crucible štandardizované a hráči na tridsiatom leveli s legendary výbavou dávajú rovnaký damage ako čerstvé šestky, ktoré práve začínajú. Kľúčom k úspechu je teda využívanie a ovládanie vašej postavy naplno. Crucible ponúka štyri základné módy, ktoré sú všetky dizajnované ako malé arény pre 3 – 6 členné tímy. Nechýba klasický deathmatch, team deathmatch či Control (coquest).
Rýchle rozhodovanie a jednanie budú v týchto arénových bitkách v kombinácii s vašimi upgradami na zbraniach hrať kľúčovú rolu. Práve upgrady a vaše skilly na postave sú totiž jediné, v čom sa vaše postavy líšia. Bohužiaľ, táto skutočnosť je zároveň aj negatívum, keďže hráči nemôžu svoje vytúžené Legendary a Exotic kúsky využiť naplno a strácajú zmysel. Tu ale prichádzajú na scénu práve eventy ohlásené štúdiom Bungie, v ktorých bude obmedzenie výhod levelov a výbavy vypnuté. Škoda len, že hráč nemá na výber podobné módy aj bežne a musíte sa zmieriť len s klasickými štandardizovanými zápasmi.
Okrem toho je ale pozitívnym faktorom pre súperivých hráčov to, že aj pri týchto zápasoch levelujete svoju postavu a výbavu, a dokonca na konci každého náhodne padajú odmeny pre hráčov. Dokonca sa stáva, že hráčom padnú za zápas aj Legendary zbrane či kusy oblečenia.
Už počas Bety a Alfy Destiny bol ale tento mód pomerne dosť zalagovaný a často nastávali nechutné desync, keď vás nepriateľ bežne zabil dávno po tom, čo bol mŕtvy. Alebo strieľate niekam, kde už dávno nie je aj keď vy ho tam vidíte. Týmto sa stal Crucible dosť nepopulárnym a štúdio Bungie by jednoznačne s touto situáciou malo niečo spraviť. Crucible je síce zábavný, ale za tie nervy to často nestojí.
Buďte si ale istí, že tu nejakú tu chvíľu stvrdnete. Frakcie, ktoré reprezentujete, vám síce dajú prístup k naozaj pekným „hračkám“, no budete si ich musieť mastne zaplatiť. Bohužiaľ, za týždeň môžete zarobiť iba 100 markov a celá procedúra získania lepších vecí sa tak o to viac umelo predlžuje, aby ste museli hrať čo najdlhšie.
Nie je všetko zlato čo sa blyští
Jedno sa ale musí Bungie uznať. Po technickej stránke je Destiny zvládnuté ohromne. Hra vyzerá graficky naozaj nádherne. Prostredia, atmosféra, levely, krajina sú spracované do nádherných detailov, ktoré obklopuje úžasný svet všade, kam sa obzriete. Všetko to dopĺňa famózny soundtrack, ktorý vás sprevádza celou hrou a počúva sa stále dobre dookola v tých istých lokáciách.
Nie je to len grafika a zvuková stránka, ktoré robia hru dobre hrateľnou. Samotné ovládanie postáv, vozidiel a celkového rozhrania je veľmi príjemne spracované a je natoľko intuitívne, že sa vám dostane do ruky hneď, ako hru začnete hrať. Bugy a iné nepríjemnosti sú skutočnou raritou, alebo sa skôr ani nevyskytujú. Celý zážitok po technickej stránke trošku znepríjemňuje akurát dlhšie cestovanie na planéty a nepreskočiteľné cut scény. Všetko to sú však zanedbateľné veci a ak sa Bungie podarí opraviť aspoň svoje problémy z Crucible servermi, majú po probléme.
Hype bol oprávnený – zhrnutie
Dá sa povedať, že Destiny neprináša na hernú scénu nič nové alebo prelomové. Skrátka niečo, čo sme ešte nevideli. No štúdio Bungie prinieslo tie najlepšie prvky z rôznych žánrov a spojilo ich do komplexnej hry, ktorá sa hrá veľmi jednoducho a dobre. Niekedy je menej viac a u hier to platí dvojnásobne. Nie vždy je tá lepšia cesta ísť do zložitých herných mechaník, ktoré síce majú potenciál, ale nefungujú. Keď však dokážete vyťažiť z vynikajúco spracovaných, jednoduchých mechaník a nápadov maximum, dostanete hru, ktorá sa skvelo hrá, úžasne vyzerá a hráte ju hodiny a hodiny bez toho, aby ste dokázali povedať, čo vás na nej toľko baví. Destiny má v sebe skrátka jednoduché kúzlo, ktoré vás pri hraní drží aj keď je to často o bezduchom grindení výbavy.
Obrovským očakávaním ešte ostávajú plány, ktoré má Bungie v rukáve. Práve v tomto spočíva sila Destiny, ktorá sa bude rozvíjať aj dávno po tom, čo bude hra vydaná. Podľa samotných vyjadrení vývojárov sme ako plnú hru dostali len základný balíček, ktorý sa bude vyvíjať a dotvárať.
Či už ste teda hardcore hráč, prahnúci po najlepších veciach a ovládnutiu arén, alebo si skôr chcete len oddýchnuť, poprechádzať sa po stratených mestách na Mesiaci a užiť si príbeh, hra Destiny ponúka niečo pre každého. Veľa vecí sa dalo určite spraviť lepšie, teda hlavne rozmanitejšie, lebo hra sa rýchlo stáva rutinou. No netreba hľadať chyby tam, kde nie sú, a brať hru taká aká je – výborná!
Informácie o hre
Žáner: Akčná RP FPS
Výrobca: Bungie
Distribútor v GB: Activision
Distribútor v SR: KON TIKI
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk