Naozaj dobrých príbehových adventúr vychádza v dnešnej dobe málo. Okrem Playstation exkluzivít ako Heavy Rain či Beyond Two Souls si bežný hráč nemá možnosť zahrať tituly z podobných žánrov, teda snáď okrem L.A. Norire, ktorému sa táto hra asi najviac podobá. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sa hráči tešili na multiplatformový Murdered: Souls Suspect.
Mnoho z nich sa však tešilo zbytočne. Všetci čakali práve nástupcu vyššie spomenutých titulov, Heavy Rain, Beyond či L.A. Noire, ktoré sú príznačné skvelým rozprávaním príbehu, výbornými hernými mechanikami a celkovým dopadom autentickej atmosféry na hráča. Vývojárom Murdered sa síce podarilo osvojiť si niektoré z techník, ktoré robia adventúry založené čisto na príbehu naozaj dobrými, to ale nebolo pre väčšinu hernej komunity dosť a tak hra veľmi rýchlo stratila atraktívnosť.
Dôvodov k tomu bolo hneď niekoľko, ale v podstate na seba všetky nadväzujú. Ak by sme ich chceli všetky zhrnúť do jedného názvu, ktorý by Murdered: Souls Suspect a jeho nedostatky popisoval, bola by to "plytkosť". Tú nachádzame počas hry v každom bežnom aspekte. Pokiaľ zoberieme do úvahy, že ide o príbeh detektíva, ktorý rieši svoju vlastnú vraždu, vlastne toho sami veľa nevyriešite. Na rozdiel od detektívky L.A. Noire, kde ste mohli pri nesprávnom odhadnutí, zlom preskúmaní miesta činu alebo konečnom verdikte pohorieť a dokonca tak nevyriešiť prípad alebo odsúdiť nevinného, niečo podobné v tejto hre ani nehľadajte. Od začiatku do konca, vás až nechutným spôsobom vedie za ručičku, našepkáva vám správne odpovede na otázky, na ktoré aj tak nemôžete odpovedať zle a sú také primitívne, že si často myslíte, že vás hra a jej vývojári považujú za retardovaného. Naozaj sme sa miestami cítili, ako keby hra urážala našu inteligenciu. Tento fakt je o to horší, že znechucuje akúkoľvek vlastnú iniciatívu, logické riešenia prípadov a následne aj úspech z nich. Či už ide o hlavný príbeh alebo tých zopár bočných misií, ktoré v hre nájdete (4?)… ich vyriešenie je natoľko priamočiare, že z neho nemáte absolútne žiadny pocit zadosťučinenia.
Prvotný nápad riešenia svojej vlastnej vraždy ako duch je naozaj výborný a spracovanie hráča ako ducha sa vývojárom podarilo viac-menej dobre, avšak na scénu prichádza druhá tvár tohto konceptu – mesto. Úvodných pár minút mesto, v ktorom sa pohybujete, pôsobí naozaj autenticky, skvelo nadizajnovane a s fajn atmosférou. Po chvíli prídete na to, že je mesto mŕtve. Samozrejme, nie doslova. Na uliciach stretnete ľudí, ktorí dookola omieľajú rovnaké dve „hlášky“, dokonca rovnaké monológy bežne rozpráva viac NPC naraz. Chýbajú nejaké prepojenia hráča s mestom, interakcia, bočné úlohy, náhodné udalosti, hocičo. Takto je celé mesto síce peknou, ale otravnou prekážkou medzi vami a pokračovaním príbehu. Vývojári sa dokonca o trochu zmeny posnažili implementáciou démonov, tá sa im však absolútne nepodarila.
Démonov stretnete asi 5-krát počas celej hry a znova ide skôr o otravné zdržanie, ako o nejakú výzvu.
Aj keď všetko ostatné zlyháva na plnej čiare, hra sa zle hrá, respektíve sa skoro nehrá nijak a ide len o behanie od príbehu k príbehu, autori sa asi rozhodli aspoň túto časť spraviť poriadne a vyrovnať sa tak svojim predchodcom aspoň príbehovo, keďže práve o príbeh by pri takejto hre malo ísť a dokáže ho potiahnuť vpred aj pri veľmi slabých mechanizmoch, ovládaní a hrateľnosti. Práve to je prípad Murdered. V podstate ide o to, čo od hry takéhoto typu čakáte. Ak ste čakali naozajstné riešenie prípadov, logické hádanky, vypočúvanie svedkov a skutočnú detektívnu robotu, prekopanú dobrými hernými mechanizmami, tak Murdered určite nie je hra pre vás. Ak si však dáte záležať na dobrom rozprávaní príbehu a fajn scenári, kde hrou doslova len prechádzate ako filmom za odkrytím vraždy, tak si v hre svoje určite nájdete a zabaví vás na niekoľko kvalitných hodín zaujímavým príbehom. Ako bonus dokonca môžete posadnúť mačky!
Verdikt:
Murdered: Soul Suspect si určite nezaslúži ignorovanie a vlnu kritiky, ktorej sa mu po vydaní dostalo. Zaslúži si jej veľa, o tom nie je reč. Na poli hrateľnosti, herných mechanizmov a celkového spracovania hernej stránky ako takej zlyháva snáď v každom možnom aspekte. To však zásadne nerobí hru odpadom. Nie každému vadí, že hra sa v podstate nehrá. Niekomu stačí, že si len na večer zapne oddychovú hru a "zahrá si trochu príbehu". V tomto ohľade sa Murdered nedá veľa vytknúť, lebo po príbehovej a atmosférickej stránke ponúka naozaj dobrý zážitok, na konci ktorého budete radi, že ste si hru (ne)zahrali, ale prešli. Keby hra hneď pri vydaní nestála také hriešne peniaze, aké sa dnes bežne pýtajú za TOP AAA tituly, ale namiesto toho by sa predávala za rozumnejšiu cenu, je dosť možné , že by bola prijatá s oveľa lepšou odozvou. Ak máte radi dobrý príbeh a oddychové hranie, hru si určite skúste a nebudete ľutovať. Len si radšej počkajte na nejakú akciovú cenu alebo „bazárovku“.
Informácie o hre
Žáner: Adventúra
Výrobca: Airtight Games
Distribútor v SR: Cenega
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk