V recenzii na Killzone: Shadow Fall sme polemizovali o tom, v akej ťažkej situácii sa niekedy nachádzajú exkluzívne tituly. Dvojnásobne to platí pri uvádzaní novej konzoly na trh. Ak ste pozornejšie sledovali zahraničné média, určite ste si všimli, že Knack sa veľkej popularite medzi kritikmi netešil. Nás však vzhľadom k veľmi nízkym hodnoteniam príjemne prekvapil.
Aby sme boli konkrétnejší. Ak nejaká hra dostane hodnotenie 3, resp. 4 z 10, vzbudzuje to pocit, že niečo nie je v poriadku. Že hra je chybná už od základov, prípadne trpí chybami a inými technickými nedostatkami, kvôli ktorým je hranie utrpením. Počas 11-hodinového hrania sme však nič takéto nenašli. Knack je z technického hľadiska takmer bezchybný titul – v zmysle, že sme neobjavili žiadne bugy ani iné technické problémy, ktoré by nám znemožnili dohranie príbehovej kampane.
Problém spočíva v hernom dizajne. Knack je svojím spôsobom veľmi schizofrenická hra. Chce zaujať roztomilou grafikou a tvári sa ako titul, ktorý je určený najmä pre deti. Príbeh je plytký, dialógy sa snažia pôsobiť vtipne, avšak nedarí sa im to. Možno mladších hráčov pobavia. Lenže práve ich môže odradiť hrateľnosť. Aj pri normálnom nastavení náročnosti je hra náročnejšia ako väčšina konkurenčných hier tohto žánru. Pripočítajme si k tomu dlhé checkpointy a výsledkom je rýchle znechutenie, ktoré sa môže objaviť v prípade netrpezlivých detí.
Sami sme mali v začiatočných fázach hry problémy. Knack obvykle vydrží iba dva údery od nepriateľov a po ich inkasovaní nasleduje návrat k predchádzajúcemu checkpointu. Niektorí nepriatelia sú pomerne agilní a cesta k úspechu spočíva v pochopení štýlu boja. Nepriatelia totižto opakujú stále tie isté ťahy, ak ich chcete poraziť a prežiť, budete musieť svoje útoky a úskoky správne načasovať. Možno mladých hráčov podceňujeme, avšak myslíme si, že s niektorými časťami budú mať problémy a možnosť rýchleho zníženia náročnosti nenájdete. Ak chcete hrať s jednoduchším nastavením náročnosti, musíte začať novú hru.
Objektívnym nedostatkom je aj statická kamera. Hoci väčšinu času plní svoju úlohu bez väčších problémov, nájdu sa aj také úseky, kedy si budete želať, aby bola kamera plne v réžii hráča. Ovládanie s takouto alternatívou nepočíta, pravý analóg ovláda úskoky hlavného hrdinu.
Pre niekoho môže byť subjektívnym nedostatkom absolútna lineárnosť herných úrovní. V prípade Knacka platí tvrdenie „ísť rovno za nosom“ viac než v prípade akejkoľvek hry, ktorú sme hrali v poslednej dobe. Počas hrania sa nemáte kde stratiť, pretože vopred vedie iba jedna cesta. Hra na druhej strane vďaka tomu výborne odsýpa – za predpokladu, že sa nedostanete do náročnejšej časti, ktorú si párkrát zopakujete kvôli náročnosti nepriateľov a dlhým checkpointom. Tieto časti vás nachvíľu zdržia a pokazia inak dobrý bezmyšlienkový relax.
Schizofrenicky pôsobí aj samotný hlavný hrdina. Knack je divná potvora, ktorá pozostáva z rôznych relikvií. Tie sú porozhadzované po hernom svete a zbiera ich, vďaka čomu rastie. Okrem toho, že je väčší, rastie mu aj výdrž a často vydrží viac ako spomenuté dve rany. Lenže 90% hry sa točí v pravidelných intervaloch – Knack narastie a hra si nájde dôvod, aby ho opäť poslala do malej podoby. Povieme vám to úprimne. Malého Knacka nemá nikto rád. Je malý a nič nevydrží, hranie zaňho je najmenej zábavné. So stredným a veľkým Knackom sme si užili viac zábavy, aj keď ku koncu sa objavia silní nepriatelia, ktorí dajú aj maxi-Knacka dole na dve rany.
Kampaň vás zabaví na 10-11 hodín. Hoci ponúka v princípe stereotypnú hrateľnosť, dokáže pomerne dobre zabaviť. Najmä tie časti, ktoré odsýpajú bez zbytočného opakovania. Kampaní je trinásť, takmer všetky majú totožný scenár – začínate s malým Knackom, skončíte s veľkým Knackom a hra ho opäť resetne do základnej veľkosti. Herná náplň je v prípade všetkých kapitol totožná, zmeny sú čisto kozmetické a súvisia iba s inou grafikou prostredia. Apropo grafika – je na pohľad pekná, avšak nedýcha „next-gen“ dychom tak výrazne ako Killzone: Shadow Fall. Nulovú variabilitu čakajte aj od hrdinu. Ten má jeden základný útok, trojicu špeciálnych a s touto výbavou si musíte vystačiť počas celej hry. Knack sa počas hrania prakticky vôbec nerozvíja, čo sa týka jeho schopností. Menším oživením sú krátkodobé elementárne brnenia.
Knack nie je v žiadnom prípade zlá hra. Vzhľadom na výraznú kritiku nás dokonca príjemne prekvapila a hranie sme si užili. Hra trpí dizajnovými nedostatkami, avšak pokiaľ máte radi skákačky a akčné adventúry, potom vás dokáže zabaviť. V niektorých momentoch na ňu budete nadávať, avšak vo výsledku ju pravdepodobne dohráte. Knacka si možno obľúbite rovnako ako my, aj napriek jeho schizofrenickej povahe a neustálemu zväčšovaniu a zmenšovaniu. Mimochodom, rada na záver – ak chcete prerušiť hranie a Knacka vypnúť, dokončite najskôr aktuálne rozohranú podkapitolu. Hra vás pri opätovnom spustení vždy pošle na úvod rozohranej podkapitoly.
Informácie o hre
Žáner: Platform
Výrobca: SCEJ
Distribútor v GB: Sony Computer Entertainment Europe
Distribútor v SR: Sony
Zaujala vás táto hra? Dohodnite si ju na GameExpres.sk