Vitajte v blízkej budúcnosti roku 2025, kde sa štáty rozhodli prestať financovať svoje drahé armády a funkciu našej bezpečnosti tak prevzali agentúry najímajúce žoldnierov poslušne plniacich úlohy za pekné sumy na ich konte. Všetko by to bolo samozrejme v poriadku, keby jednotlivé frakcie medzi sebou jedného pekného dňa nezačali bojovať. Vždy ide len o biznis a pre budúcnosť to platí dvojnásobne, a tak sa tri najväčšie skupiny pustili do krížku navzájom a idú si po krku za vidinou väčších zárobkov. Hráčovou úlohou na začiatku je si vybrať jednu z týchto troch frakcií a začať plniť úlohy pre svojho chlebodarcu. Tak vojaci nástup, zbrane pripraviť, ideme na to!
{gallery}/recenzie/mag/1{/gallery}
Na začiatok treba upozorniť hráčov zvyknutých na MW2 a podobné tituly, že MAG (massive action game) nie je ďaľšou z rady rýchlych multiplayeroviek, ale jedná sa o vojenskú taktickú hru, kde má rovnakú váhu dobré taktické myslenie a spolupráca s týmom ako aj rýchla a presná muška. Na jednom bojisku sa môže stretnúť až 256 hráčov, čo je na tento žáner skutočne veľmi slušné čislo a to už potom bez spolupráce rozhodne nepôjde. Na naše prekvapenie hra bežala aj v takomto počte hráčov vcelku svižne a až na zopár šklbnutí v tomto smere nie je čo vytknúť.
Ako už bolo spomenuté vyššie, v úvode hry si vyberiete jednu z troch frakcií a vyberajte uvážlivo, lebo v priebehu hry nebude možné ju zmeniť, len založiť nový účet a začať odznova. Prvou z troch statočných je Valor Company, skupina vojakov tvorených z USA, Veľkej Británie, Kanady a Mexika vyzbrojených štandardnou výbavou a spoliehajúcich na schopnosti a skúsenosti veteránov a dá sa povedať, že sú zlatou strednou cestou. Druhú frakciu tvoria povstelecké jednotky skupiny S.V.E.R., ktorý nedisponujú tak vymakanou výbavou ako ich súperi, na druhú stranu sú to zapálení bojovníci, ktorí majú skúsenosti z bojísk na strednom východe a v Rusku. No a do tretice tu máme asi najvyspelejšiu frakciu Raven, európsku partu vojakov vyzbrojených najmodernejšou high-tech výzbrojou. Nedá sa povedať, že by vďaka tomu boli voči ostatným v nejakej výhode, ale už od pohľadu pôsobia profesionálne a jednoznačne budia rešpekt.
{gallery}/recenzie/mag/2{/gallery}
Tak to by bolo v rýchlosti k jednotlivým stranám konfliktu, akonáhle máte vybranú svoju frakciu, ešte si nastavíte tvár žoldniera a hlas a hra vás vrhne do campu na povinný tréning, kde si ošaháte ovládanie a výskúšate streľbu či opravovanie a iné povinné úkony, ktoré je treba sa naučiť. Patrí sa ešte poznamenať, že ovládanie môže byť pre niekoho pomalšie a taktiež narábanie so zbraňami si vyžaduje určitú zručnosť a cvik, čo by som však jednoznačne zarátal ku kladom hry. Stále sa jedná o arkádu, ale už tento pocit, že držíte v rukách "skutočnú" zbraň a nie hračku z tržnice dodáva na atmosfére, napriek tomu to môže niektroých hráčov odradiť. Čo by však bola škoda.
Poďme sa teraz pozrieť na herné režimy, ktoré si postupom času a skúseností odomknete. Tie sú celkom štyri a prvým z nich je Suppression. Suppression je vlastne jediný režim pre minimálny počet hráčov, teda šesťdesiatštyri, kde nie je potreba plniť nejaké úlohy, ale ide tu len o čistokrvnú akciu v štýle Team Deathmatch, ktorý poznáte z iných hier. Práve tu máte šancu si najviac precvičiť bojové schopnosti a rozhodne odporúčame v tomto režime zo začiatku nejaké tie hodiny hrať. Akonáhle si tu osvojíte základné bojové techniky, môžete sa presunúť do ďaľšej, tentokrát už taktickej akcie. Tou je Sabotage. V tomto režime sa hráči rozdelia do dvoch týmov – útočníkov a obrancov, pričom proti sebe stoja tými po 32 hráčov. Brániaci tým musí udržať dve stanovištia, zatiaľčo druhý tým musí čo možno najrýchlejšie zabrať obe stanovištia. Po ich obsadení sa odhalí posledné, ktoré je potreba dobiť. Už v tomto režime sa ukazuje, aká dôležitá je komunikácia s týmom a keď budete plniť či rozdávať rozkazy, budete mať skutočne vynikajúci pocit z dobre odvedenej práce. Každý jeden vojak má svoje miesto a každá strata je citeľná a momenty beznádejnej obrany stanoviska sú nezapomenuteľné. Ďaľej tu máme Acquisition, režim v ktorom sa proti sebe postaví 64 na 64 hráčov a v podstate tu ide o ukradnutie protivníkových vojenských transportérov, ktoré sa nachádzajú v koreňovej základni, kde sa musia útočníci dostať, ukradnúť ich a doviezť ich späť. Nemusíme snaď dodávať, že komunikácia je na mieste a hrá hlavnú úlohu, pokiaľ chce váš tým v tomto režime uspieť. Konečne sa dostávame k hlavnému lákadlu tejto bojovej vravy, a tým je režim Domination. Tu sa proti sebe postaví až 256 hráčov po ôsmich týmoch. Tento režim je skutočným stelesnením chaosu na bojisku a bez podpory týmu a komunikácie s ostatnými si tu ani neškrtnete. Úlohou útočiaceho týmu je zaujať ropné veže a ich následná obrana. Akohánle sa vám toto podarí, môžete pokračovať v dobívaní ďaľších cieľov, ktorých je celkom osem. Čím viac ich získate, tým viac bude pribúdať poškodenie nepriateľovej základne. Tu platí asi najviac, že obrana musí spolupracovať s útočiacimi jednotkami, lebo inak vznikne pekný chaos, z ktorého sa nevymotá sebelepší veliteľ. Mapy sú skutočne rozľahlé a pohyb po nich môže byť niekedy až otravný, to je však daň za tak masívnu akčnú hru. 😉 Našťastie sú k dispozícii aj nejaké tie vozidlá, ktoré môžu dobre poslúžiť aj ako zbrane.
{gallery}/recenzie/mag/3{/gallery}
To by bolo k popisu jednotlivých režimov, teraz je na čase priblížiť si úlohu veliteľa. Každý hráč ma po dosiahnutí 15. úrovne možnosť veliť osemčlennej skupine. Rozdávate rozkazy na bránenie či útočenie na rôzne
pozície a hráči riadici sa vašimi rozkazmi sú odmeňovaní bunusovými bodmi. Tieto úlohy sa nazývajú FRAGO a odporúčame ich plniť. Je to skutočne dobrý spôsob motivácie a napomáha zmenšeniu chaosu na bojisku. Za toto si vývojári skutočne zaslúžia pochvalu. Zároveň veliteľ disponuje určitými schopnosťami/perkami, ako napríklad zvetšená účinnosť zbraní či silnejšie brnenie pre vojakov v okolí. Tým sa dostávame k levelovaniu postáv. Skúsenostné body získavate za zabíjanie, liečenie, opravovanie, ale aj obranu a útok. Aj toto napomáha týmovej hre a skutočne to funguje. Celkom hra disponuje 60 úrovňami a každú novú dosiahnutú môžete využiť na odomknutie novej zbrane, vylepšenie súčasnej, či získanie schopností ako rýchlejší šprint, alebo presnejšie mierenie. Jednoducho ste neustále motivovaní sa snažiť a hrať pre tým. Headset nie je povinnosťou a so zdravým sedliackym rozumom sa dá hrať aj bez neho, ale v prípade, že by ste sa chceli stať veliteľom a veliť väčším jednotkám, ho rozhodne odporúčame. Zbraní v hre nie je až tak veľa, ale pre potreby hry rozhodne stačia a účel spĺňajú. To isté platí pre povolania, výhodou však je, že sa dajú kombinovať svojím výberom predmetov a zbraní pred štartom do akcie. Kľudne môžete po mape pobehovať ako medik a liečiť spolubojovníkov a zároveň byť v prvej línii s útočnou puškou. V MAGu celkovo hrajú prim rýchle rozhodnutia a prispôsobivosť týmu. A verte, že kým si na to zvyknete, tak vás "dajú dole" nespočetne krát.
{gallery}/recenzie/mag/4{/gallery}
Pomaly sa dostávame ku grafickému spracovaniu, od ktorého sme očakávali predsa len trochu viac, ale účel spĺňa a to je hlavné. Aby ste nás nepochopili zle, grafika určite nie je slabá či nedajbože škaredá, len niektorým textúram sa možno nedostalo takej pozornosti, akú by si zaslúžili. Naopak prostredie je vykreslené nádherne a zvuky a zvukové efekty projektilov bzučiacich okolo vašich hláv sú vynikajúce. Hudobný doprovod, aj keď minimalistický, je taktiež výborný. Navyše sa to všetko rýchlo hýbe a framerate klesne len vzácne. Jedným z mála záporov hry je niekedy dlhá čakacia doba na pripojenie sa k hre, ale v 256 hráčoch v Domination sa to ešte dá pochopiť. Horšie je, keď sa to stáva v menších režimoch. Snáď sa to časom ešte vylepší.
{gallery}/recenzie/mag/5{/gallery}
MAG je nesporne kvalitný titul, ktorý si zaslúži pozornosť všetkých hráčov, hľadajúcich niečo viac než len rýchle frenetické prestrelky a majú chuť do bojovej vravy zapojiť aj mozgové závity. Dobre si však rozmyslite, či do tejto hry pôjdete, lebo ak áno, chce to čas a veľa tréningu. Rozhodne to však za námahu stojí a nakoniec budete odmenení dobrým pocitom z dobre vykonanej týmovej práce. Vojaci, rozchod!
veľký počet hráčov |
|
niekedy dlhé čakanie na hru
|
|
85% |
|
ŽÁNER | FPS/akcia |
VÝROBCA | Zipper Interactive |
VYDAVATEĽ | SCEE |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |