To chce pokoj. Veď ten checkpoint opakujem len dvadsiaty tretí raz. Polož gamepad, aby si ho nerozbil, vydýchaj sa a choď pozrieť, čo je nového na internete. Ok, poďme na to, veď je to hra pre deti…O päť minút neskôr sa izbou nesie už len nepublikovateľná smršť nadávok.
Sú hry, ktoré sú v prípade, že ich máte recenzovať pre vás tak trocha nočnou morou. Nemyslím teraz hry, ktoré by boli vyslovene zlé (pri nich aspoň viete, že na konci im to v recenzii pekne zrátate a ten, kto sa bude smiať posledný, ste vy), ale hry ktoré sú dobré, ale sami od seba by ste sa do nich nepustili, lebo vás ničím neoslovujú. Áno, tušíte správne, Ratchet&ClankTrilogy patrí u mňa presne do tejto kategórie hier. Jednoducho nemám rád plaform hry, pretože ma, no… ehm… vytáčajú. Keď mi teda na stole pristála na recenzovanie nie jedna hra z tohto žánru, ale rovno tri v jednom balení, netváril som sa vôbec nadšene.
Ratchet&Clank je prvým dielom v HD kompilácii a ako taký sa vyznačuje hneď niekoľkými špecifikami. Po prvé nám predstavuje dvoch hlavných hrdinov, ktorými sú Ratchet (chlpaté čudo Lombax) a Clank (malý robot). Tí sa hneď v úvode rozhodnú spojiť svoje sily pri záchrane galaxie a vydávajú sa tak spolu na dobrodružnú (pre mňa, chudáka, strastiplnú) cestu, v snahe zastaviť vesmírnu mega korporáciu, ktorá si chce vybudovať novú planétu tým, že si z ostatných planét vyseká jej hodiace sa časti. Príbeh, keďže je hra primárne určená pre deti, sa nesie vo vtipnom duchu a postavičky, s ktorými sa v ňom stretnete, zo seba vždy vysypú len jednu dve vety, nasmerujúce vaše putovanie na ďalšiu planétu ( predstavujúcu level). Základom gameplayu je potom dostať sa na druhú stranu levelu, pričom okrem štandardného zdolávania prekážok (skákanie a neskôr aj plávanie) je tu kladený veľký dôraz aj na využívanie rôznych zbraní, ktorými pacifikujete prakticky všetko, čo sa hýbe. Tie sa postupne odomykajú u obchodníka a v prípade, že disponujete dostatočným množstvom skrutiek (padajú takmer zo všetkého čo zničíte), si tak môžete kupovať stále nové a šialenejšie prírastky.
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.gsshop.sk | |
|
Zbrane sú pomerne rozmanité, avšak ich efektívne využitie je pri väčšine kúskov pomerne diskutabilné. Môže za to hlavne autoaim systém a miestami problematická kamera, čo v kombinácii s obmedzenou muníciou vedie v mnohých prípadoch k smrti a frustrácii. Týmto sa dostávame k hlavnému problému, ktorý ma počas hrania privádzal do nepríčetnosti, a tým je checkpoint systém, vďaka ktorému budete častokrát opakovať pokojne aj polovicu levelu stále dokola len preto, aby ste zakaždým zomreli na tom istom mieste. Okrem zbraní budete taktiež využívať aj rôzne gadgety, ku ktorým sa viažu niektoré viac či menej náročné puzzle, ktoré sa z času na čas objavia. Vďaka gadgetom sa tiež budete častokrát vracať na už navštívené planéty, keďže sa za ich využitia budete môcť dostať na miesta, ku ktorým ste predtým nemali prístup. Zaujímavým spríjemneným sú potom taktiež zriedkavé pasáže, keď sa namiesto Ratcheta ujmete role Clanka, ktorý je vďaka absencii zbraní podstatne zraniteľnejší a vyžaduje si trocha viac taktickejší prístup za využitia robotických príšeriek, ktorým môže vydávať príkazy.
Sčítané a podtrhnuté, treba skonštatovať, že prvý diel dobrodružstiev tejto zvláštnej dvojice prišiel na svoju dobu s roztomilým svetom, ktorý v remastrovanej HD verzii vyzerá skvelo aj dnes, avšak taktiež je na ňom badať nedotiahnutú kameru a ovládanie, ktoré by sa možno dali tolerovať v dobe pôvodného vydania, avšak určite nie dnes, a zvlášť v prípade, že na disku máte hry, ktoré prekonávajú svojho predchodcu po všetkých stránkach (viď. nižšie). A tu sa natíska otázka, prečo vôbec strácať s prvým dielom čas, keďže jednotlivé diely na seba nadväzujú len veľmi voľne.
Druhý(Ratchet&Clank 2: Locked and Loaded) a tretí diel(Ratchet&Clank 3: Up Your Arsenal) stavajú v zásade na tom istom princípe ako prvý (opäť budete zachraňovať galaxiu, skákať a strieľať všakovakými zbraňami), ale prinášajú hneď niekoľko zásadných vylepšení. Tým prvým je, samozrejme, kamera a ovládanie, ktoré konečne nepôsobí dojmom, že bojujete s gamepadom a nie dianím na obrazovke a výrazne to tak spríjemňuje zážitok z celej hry. Zmeny sa dočkali taktiež zbrane, ktoré si v týchto dieloch nielen kupujete, ale ich postupným používaním ich aj automaticky vylepšujete na lepšie verzie. Tak isto došlo k vylepšeniu systému zdravia a Ratchet tak dostáva za každého spacifikovaného nepriateľa nielen skrutky, ale aj skúsenosti, ktoré po dosiahnutí určitého množstva automaticky zvyšujú jeho výdrž v boji. Okrem tohto boli pridané taktiež rôzne minihry – prestrelky vo vesmíre, preteky vznášadiel, arénové súboje a podobne. Z hľadiska príbehu môže niekto namietať, že sa jedná o tú istú nastavovanú kašu ako v prvom dieli , čo je do určitej miery aj pravda, keďže obidvaja hrdinovia stále zachraňujú galaxiu pred nejakým zloduchom, nič menej vďaka neustálemu humoru a uťahovaniu si z klasík ako je Star Wars, sa pri sledovaní prestrihových animácií budete aj tak usmievať a v prípade tretieho dielu rovno aj smiať.
Tretí diel navyše, okrem už vypilovanej singleplayer časti, obsahuje taktiež multiplayer. Ten ponúka na desiatich mapách tri módy – Death Match, Capture the flag a Siege, v ktorých si môžu svoje sily zmerať buďto štyria hráči v splitscreene, alebo až ôsmi hráči online. Multiplayer ako taký dokáže na chvíľu zabaviť, ale v porovnaní s dnešnou obrovskou konkurenciou a vysokým štandardom, na ktorý sú hráči zvyknutí, pri ňom pravdepodobne nikto dlho nezostane, čo potvrdzuje aj malé množstvo hráčov, ktorých som pri jeho hraní stretol.
Celá kompilácia beží v remastrovaných 1080p a vzhľadom na cartoonové grafické poňatie funguje skvele, takže pri hraní človek nenarazí na žiadne rozmazané textúry a iné podobné neduhy, objavujúce sa pri iných HD reedíciách. Troška sklamaním sú prestrihové animácie, ktoré zostali v pôvodnom pomere strán 4:3 a pôsobia tak trocha ako päsť na oko v porovnaní s bezchybným prevodom do širokouhlého rozlíšenia. Všetky diely taktiež podporujú zobrazenie v 3D móde, kedy však klesá rozlíšenie na 720p a framerate padá z 60FPS na 30FPS. Samozrejmosťou je už dnes pre PS3 štandardná podpora trofejí.
Ako som povedal v úvode, Ratchet&ClankTrilogy nie je ani zďaleka zlá hra, teda v prípade, že máte vy alebo vaše dieťa v obľube platform hry. Pokiaľ však tomu tak ako v mojom prípade nie je, odporúčam vám sa radšej porozhliadnuť niekde inde, pretože podľa môjho skromného názoru agresivitu v hráčoch nevyvoláva nejaký kontroverzný level z CoD, ale chlpatá potvora, ktorá nevie preskočiť jednu „poondenú“ priepasť a nemá dostatok munície, lebo nemá dostatok skrutiek.
|
roztomilý svet humor rôzne šialené zbrane |
|
kamera a ovládanie prvého dielu multiplayer pôsobí len ako doplnok niektoré skákacie pasáže |
80% | |
ŽÁNER | platforma |
VÝROBCA | InsomniacGames |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
SCEE |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.gsshop.sk | |
|