Keď vám po vložení disku a spustení hry v hlavnom menu začne hrať pomalá, klavírna hudba, ktorá po chvíli prejde do japonského rocku, tak viete, že máte pred sebou niečo špeciálne. A pokiaľ ste, rovnako ako ja, dlhoročným fanúšikom tejto kapely, čo zrejme nie ste, tak viac nadšený už ani byť nemôžete a chcete sa pustiť do hrania… hneď ako skončí tá pieseň.
Bez ohľadu na váš názor na úvodnú pieseň, sa hre nedá uprieť vlastná atmosféra, dýchajúca na vás od samého začiatku, čo je jednou z najsilnejších stránok celého titulu. Väčšinou sa západ drží robenia západných RPG s príchuťou európskeho stredoveku, mixovaného trochou tej fantasy, zatiaľ čo východ sa zameriava na mixovanie rôznych mytológií v budúcnosti tak ďalekej, že to môže vyzerať takmer ako minulosť. Tentoraz sa ale japonskí vývojári z Capcomu rozhodli zájsť si pre inšpiráciu na západ a výsledok je istým spôsobom povedomý a unikátny zároveň.
Pokiaľ ste o Dragon´s Dogma čo-to počuli, tak iste viete, že to pripomína mix hneď niekoľkých hier. Skúste si predstaviť veľký mix hier ako Oblivion, Devil May Cry, Monster Hunter, Shadow of the Colossus a Dark Souls a získate približnú predstavu toho, do čoho sa v tejto hre pustíte. Začnime teda hneď s tým, ako to všetko pasuje dohromady.
Herný svet je naozaj veľký a potrvá vám hodnú chvíľu, než sa v ňom niekam dostanete. Tu leží dôvod porovnávania so sériou Elder Scrolls a čo sa vizuálu a typu prostredia týka, najviac pripomína spomínaný Oblivion, aj keď v oveľa impozantnejšej a najmä rozmanitejšej podobe. Nech sa vydáte kdekoľvek, čakajú vás úžasné výhľady vďaka ďalekému vykresľovaniu vzdialenosti. Fanúšikovia open-world hier určite poznajú ten pocit, keď sa po dlhej ceste niekam obzriete za seba a v diaľke zbadáte miesto, odkiaľ ste svoju púť začali a tu sa ho dočkáte v dostatočnom množstve. Nevýhodou je jedine absencia rýchleho cestovania alebo aspoň dopravných prostriedkov. Všade budete musieť skrátka ísť pešo.
To by nebolo tak zlé, keby samotná kampaň využívala potenciál svojej mapy naplno, no namiesto toho sa na mnohé miesta v príbehu vôbec nepozriete a budete behať na rovnaké miesta. S tým, že save systém často nie je vašim priateľom a ak počas päťminútovej cesty padnete v bitke s miestnymi šelmami či banditmi, tak sa vrátite k poslednému checkpointu a celú cestu si odbeháte odznova. A keď sme už pri systéme ukladania hry, jeho najhoršou vlastnosťou je fakt, že máte len jeden save slot. V takomto type hier je to priam zločin. Zaujímavým detailom je, že v mestách a dedinách máte vďaka veľkej palete pohybov, možnosť liezť na strechy a urobiť si skratku v Assassin´s Creed štýle.
Nič menej, pokračujme v porovnávaní s ďalšími hrami, keďže sa to priam pýta. Súbojový systém je spolu s nádherným otvoreným svetom tou najlepšou zložkou hry a požičiava si finty z Devil May Cry a Dark Souls, čo znamená, že aj keď na prvý pohľad to vyzerá ako jednoduchá rúbanica, v skutočnosti sa jedná o frenetické boje, kde musíte byť neustále v strehu a využívať slabiny svojich nepriateľov. Veľkou vecou je však herný mechanizmus požićaný zo Shadow of the Colossus, vďaka ktorému môžete na väčších nepriateľov vyskočiť a liezť po ňom, útočiť tak na slabé, nechránené miesta monštier. Vďaka tomu všetkému sú boje s bossmi naozaj intenzívne a uspokojujúce.
To ale nie je všetko, k dispozícii budete mať v boji aj spoločníkov, ale predtým, než si o nich niečo povieme, bude nutné vysvetliť niečo o príbehu. Prvou vecou bude vytvorenie vlastného charakteru, hrdinu. Editor postáv je úžasný a nebolo by to preháňaním, ak by som ho nazval jedným z najflexibilnejších editorov v hrách vôbec. Vymyslite si akúkoľvek ľudskú postavu a môžete ju mať. Chcete mať ako hlavného hrdinu klasického, mladého muža, čakajúceho na dobrodružstvo? Do toho. Chcete niečo menej tradičné? Vložte do úlohy hrdinu desaťročné dievča. Niečo kreatívne? Čo tak dva a pol metra vysokého, svalnatého mága s dievčenským účesom a červenými vlasmi? Nič vám v tom nebráni. Iba ak vlastná predstavivosť. Okrem vzhľadu si vyberiete aj jednu z troch klasických tried. Bojovník, zlodej a mág. Nezostane však len pritom. Každá trieda sa bude ďalej špecializovať a získavať zaujímavé schopnosti, predmety aj zbrane.
Až dokončíte svojho hrdinu, uvidíte úvodnú cutscénu s ním v hlavnej úlohe, prechádzajúci sa svojou rodnou dedinou, netušiac, že o pár chvíľ k nim priletí obrovský drak, ktorý vás okamžite porazí a vytrhne vám srdce z tela. Nie, nejedná sa o žiadnu hlbokú metaforu. Napriek chýbajúcemu srdcu ale hrdina žije ďalej a čo viac, cíti volanie draka, provokujúceho ho k tomu, aby si k nemu prišiel po to, čo si od neho zobral. Takto sa z vás stal Arisen. Legendárny hrdina, predurčený zachrániť svet. Áno, viem, čo si o tom myslíte, no napriek všetkému, príbeh dokáže prekvapiť a priniesť zaujímavé momenty a aj záver.
Arisen na to ale nie je sám. K dispozícii má tzv. Pawnov. Spoločníkov z inej dimenzie, vyzerajúcich ako ľudia, aj keď sú niečím iným. Ako Arisen budete mať jedného hlavného Pawna, ktorého si taktiež budete môcť v editore urobiť podľa vašich predstáv. Do partie si budete môcť pozvať ešte dvoch ďalších, aby ste to tak všetci štyria mali na cestách o niečo ľahšie. Môžete si zobrať predefinovaných Pawnov, alebo tých, vytvorených inými hráčmi po celom svete. Všetci hlavný Pawnovia sa totiž uploadujú na sieť a iní hráči si ich môžu požičiavať. Ba čo viac, systém funguje tak, že môžu získať s iným hráčom nové poznatky a predmety, o ktoré sa s vami podelia. Sú totiž dosť komunikatívni a radi (a často) budú komentovať všetko, čo sa dá.
Či už len miesto, kde sa nachádzate, postup boja proti špecifickému protivníkovi alebo práve rozohraný quest. Pre niekoho sa to môže stať priam až otravné. Každopádne nikto im nemôže uprieť ich užitočnosť v boji. Napriek občasným zásekom je ich AI naprogramovaná veľmi dobre a v závislosti na vami určenej taktike vám budú asistovať v boji. Mág sa môže zameriavať na ničivé kúzla alebo uzdravovanie, bojovník na provokovanie a mlátenie bojovníka a zlodej na streľbu z luku. Alebo to môžete riešiť úplne inak. Je to len na vás.
K tomu všetkému si pripojte aj vynikajúce audiovizuálne spracovanie a kvalitný soundtrack. Aj keď technická stránka sa nepredvádza stále v najkrajšom svetle. Spomínané výhľady sú úchvatné a hra vyzerá v jeden moment dych berúco. Na druhú stranu vedľajšie postavy a mnoho textúr na detailoch šetria a tak v iný moment to občas vyzerá skoro ako z minulej hernej generácie. Občas potrápia aj poklesy framerate-u, i keď nejde o nič, čo by kazilo celkový zážitok.
Dragon´s Dogma je RPG pre fanúšikov žánru, túžiacich po výzve, hĺbke a inovácii. Za svoje peniaze dostanete za odmenu desiatky hodín plné vzrušujúcich súbojov, objavovania prekrásneho sveta a hrania sa s detailmi charakteru. Jediné, čo hru drží späť sú technické problémy a pár nešťastných dizajnérskych rozhodnutí, no stále sa jedná o nečakaný klenot, ktorý by ste si nemali nechať ujsť.
|
Variabilná hrateľnosť Súboje s bossmi Editor postáv Pawn systém Súbojový systém Otvorený svet Audiovizuál |
|
Save systém Absencia rýchleho cestovania On-Disc DLC Občasné technické problémy |
90% | |
ŽÁNER | RPG |
VÝROBCA | Capcom |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Cenega |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
|