O čarodejníckom RPG Sorcery sme prvýkrát počuli ešte pred dvoma rokmi na E3 prezentácii ovládačov Move. Originálne sa hra mala objaviť v obchodoch tesne po vydaní Move, ale, bohužiaľ , motyka nevystrelila a hra sa nám dostáva do rúk až teraz. Oplatilo sa čakať?
Áno, oplatilo. Ovládače Move sú ako stvorené pre čarodejnícku hru a je škoda, že sa doteraz nikomu nepodarilo vytvoriť kvalitnú Move hru v prepracovanom magickom fantasy svete. Vývojárom Sorcery z The Workshop a SCE Santa Monica Studio sa zdarilo a vytvorili dobre ovládateľnú a zábavnú RPG-čku , ktorá je jednoznačne kvalitnejšia ako drvivá väčšina titulov pre PS3 Move (ak nie celkovo na PS3). Neveríte? Čítajte ďalej.
Sorcery sa odohráva vo fiktívnom svete, inšpirovanom írskou mytológiou. Vžijete sa do kože mladého čarodejníckeho učňa Finna, ktorý je nesmierne zvedavý a možno až prehnane chtivý naučiť sa nové kúzla a čary. Keď sa jeho učiteľ vyberie na výlet do blízkeho mesta, Finn sa rozhodne vyskúšať, ako funguje prútik jeho majstra. Napriek prosbám majstrovej hovoriacej mačky, rozhodne sa ísť s prútikom na výlet. Aby nič nepokazil, mačka sa rozhodne ísť s ním. Čoskoro zistia, že tajomná temná pani začala do sveta vypúšťať všemožné príšery. Snaží sa nájsť svoju dcéru, ktorá od nej utiekla pred dávnymi rokmi. Preto musíte ako Finn cestovať do podzemia a „ríše snov“, premôcť zlú čarodejnicu a zachrániť stratenú princeznú. Ide o klasický fantasy príbeh junáka, ktorý je okolnosťami prinútený stať sa hrdinom a zachrániť svet. Napriek tomu má príbeh zopár nečakaných prekvapení a rozuzlení. Jednoznačne nejde o klasickú rozprávku ako z „disneyovky“ (i keď príbehové segmenty sú väčšinou vo forme kresleného komiksu).
Prvý level hry je tutoriál, v ktorom sa naučíte ovládať postavu Finna, vyčarovať fialovú bleskovú guľu alebo opraviť spadnutý drevený most. Hru ovládate pomocou hlavného Move ovládača (svietiaca zmrzlina) a DualShock/Navigation ovládača. Zjednodušene povedané, hýbete sa pomocou klasického joysticku a hlavným Move ovládačom mierite prútikom. Stlačením ľavého triggera si môžete vyčarovať štíť, ktorý slúži na obranu voči nepriateľskej paľbe alebo niektorým útokom nablízko.
Sorcery je hybrid adventúry a RPG hry. Zo začiatku hra pôsobí skôr ako klasická „hopsačka“ s kúzlami, ale postupne sa na hru nabaľujú rôzne RPG prvky. Napríklad po ceste zbierate rôzne ingrediencie, z ktorých si môžete vymiešať toniky alebo elixíry. Tieto následne používate na zlepšovanie postavy. Finn sa preto môže stať rýchlejší, silnejší alebo vytrvalejší. I keď začnete svoju púť iba s jedným kúzlom, postupne sa postava učí nové kúzla. Nájdete tu rôzne čary, ale prevažne ide o prírodné sily ako vietor, zem, oheň, voda, ľad, atď. Tieto môžete neskôr kombinovať na vytvorenie silnejších a majestátnejších útokov.
V čom je ale Sorcery odlišný od iných bežných čarodejníckym hier? Move. Využívanie hlavného ovládača Move (áno, to je ta svietiaca zmrzlina) je jednoduché a intuitívne. Mierenie je prekvapivo presné a berie do úvahy uhol náklonu, takže nestrieľate iba po rôznych objektoch vedľa seba. Nepriatelia a iné ciele sa nachádzajú v rôznych výškových úrovniach, takže musíte brať do úvahy aj umiestnenie vášho cieľa na obrazovke. Kúzla sa prepínajú stlačením Move tlačidla a následným prednastaveným pohybom ovládača. To znamená, že ak si chcem zmeniť kúzlo na zemetrasenie, stlačím Move tlačidlo a namierim dole. Ak chcem vyčarovať tornádo, stlačím Move tlačidlo, namierim na zem a urobím pohyb v tvare kruhu. Chvíľku to trvá zapamätať si rôzne pohyby, ale keď sa naučíte rýchlo kombinovať kúzla, tak je to naozaj skvelý a nedoceniteľný pocit. Predstavte si, že vyčarujete stenu z ohňa, cezeň preženiete tornádo, ktoré sa rozžiari ohňom a následne vystrelí do tohto tornáda bleskovú guľu. „Trollovia všech zemí, traste sa!“
Z hľadiska ovládania je unikátne vymyslený aj proces miešania elixírov. Do kotlíka si doslova nalejete (otočením ovládača dole hlavou), nasypete alebo mlynčekom rozdrvíte ingrediencie, aby ste si vytvorili nový odvar . Následne si to celé pomiešate, potrasiete a vypijete (opäť obrátením ovládača hore hlavou). Je to tak skvelo spracované, že si ovládač dávate takmer k ústam, aby ste sa napili. Po čase toto miešanie a sypanie troška omrzí, ale je to fakt jedinečné.
Vizuálne spracovanie hry je na veľmi vysokej úrovni. Hru poháňa Unreal Engine, ktorý už síce má svoje roky, ale zvláda renderovanie prekrásnych scén a množstva skvelých svetelných efektov. Vždy, keď sa naučíte nové kúzlo, nasleduje prepracovaná a prekrásna scéna, ktorá predstavuje dané kúzlo. Napríklad keď sa naučíte pracovať s ľadom, nasleduje pompézna vodná šou, počas ktorej sa postupne topí a mrzne obrovská fontána okolo vás. Treba to vidieť. Menším vizuálnym sklamaním je jednotvárnosť niektorých prostredí a nepriateľov. Prostredie hry sa síce mení, ale mnohé modely a textúry budov, zrúcanín alebo skál sa opakujú až príliš často. Našťastie vývojári boli schopní nastaviť alebo rozložiť scénky tak, aby sa rôzne levely (ohňový, vetrový, ohňový, atď.) na seba až tak nepodobali.
Hudobný sprievod sa dynamicky mení podľa počtu nepriateľov na obrazovke alebo prostredia. Kompozične pripomína Fable alebo iné podobné fantasy, ale hlavne úvodná znelka troška pripomína Skyrim. Zvukové efekty sú spracované prvotriedne a rôzne kúzla a aktivity majú rozpoznateľnú zvukovú stopu. Niekedy viete iba čisto podľa zvuku, že ste vyčarovali nesprávne kúzlo, alebo trafili nesprávny objekt. Okrem zvukových efektov a hudby je v hre veľmi veľa nahratého dialógu. Takmer každú vašu aktivitu okomentuje mačacia sprievodkyňa alebo sám Finn. Niekedy ide o sarkastické poznámky (na štýl Glados z Portálu) a inokedy zase slová chvály. Ak rozumiete anglicky, hra sa takto stáva oveľa živšia.
Živšia, neživšia. Každá hra má svoje chyby, a tak je tomu aj pri Sorcery. Hra je veľmi lineárna a dovoľuje iba menšie obchádzky, na ktorých nájdete mince alebo rôzne cenné objekty. Tie potom môžete vymieňať za ingrediencie do elixírov. Lineárnosť spôsobuje aj to, že hlavná postava nemôže svojvoľne skákať na a z rôznych skál (i keď sa hocikedy môžete vyhnúť útoku skokom do strany). Zoskočiť zo skaly alebo brala môžete až po stlačení tlačidla. A to je možné iba vtedy, keď vám to hra explicitne navrhne. Inak musíte ísť po cestičkách určených vývojármi. Tieto cestičky asi boli potrebné, aby hra vedela jasne rozoznať odkiaľ a kam strieľate zo svojho prútika. Mierenie je niekedy kostrbaté, hlavne keď máte na obrazovke veľa nepriateľov. Avšak vo väčšine prípadov je hra schopná usúdiť, kam asi mierite a vystreliť správnym smerom. Chce to hlavne veľa cviku, keďže po niekoľkohodinovom hraní budete mať ďalší deň poriadnu „svalovicu“ z neustáleho strieľania z prútika.
Sorcery je pre mňa prekvapením. V ostatnej dobe sa pre PS3 (ale aj Wii a Kinect) objavujú skôr slabšie tituly, takže očakávania na túto hru som nemal vysoké. Hra vyzerala ako zábavka pre deti, ale našťastie tomu tak nie je. Ak si nastavíte najvyššiu náročnosť , prejsť hru bude naozaj oriešok a potrvá vám to určite dlhšie ako dnešné „hardcore“ strielačky (BF, CoD, MoH, atď.). Sorcery síce troška trpí opakujúcimi sa kulisami prostredia, ale celkový dojem z hry je veľmi dobrý. Vývojári doviedli ovládanie cez Move takmer k dokonalosti a prvýkrát som mal v hre pocit, že naozaj v ruke držím čarovný prútik. Takéto niečo by nebolo a nikdy nebude možné s Kinectom ani Wii. Hra neosloví každého, ale ak vás zaujal samotný koncept hry, určite nebudete sklamaní. Práve naopak. Budete príjemne prekvapení.
|
hybrid adventúry a ľahkej RPG ovládanie grafické spracovanie |
|
lineárny príbeh a postup v hre opakujúce sa prostredia a nepriatelia nemožnosť skákať |
85% | |
ŽÁNER | Adventúra/RPG |
VÝROBCA | SCE Santa Monica Studio |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
SCEE |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
|