ModNation Racers je síce mladá, ale známa značka. Prvá hra v roku 2010 porazila konkurenciu a so svojím modelom „hrať – tvoriť – zdieľať“ potešila hráčov LittleBigPlanet a všetkých, ktorí radi tvoria nový obsah. Po vydaní okresanej verzie bolo jasné, že hra vyjde aj na Vitu. Dokázala využiť potenciál značky?
Chcete to v skratke? Nie. Nedokázala. Táto hra premrhala svoju možnosť stať sa tým, čím na PS3 bolo LittleBigPlanet.
Hmm… teraz si možno vravíte, prečo to tvrdím? Mal by som to niečím aj podložiť. Začnem od menu. Chápem, že vývojári sa snažia byť inovatívni, spraviť niečo inak, a zároveň demonštrovať možnosti zariadenia. Preto som ochotný prižmútiť oči nad nešikovne vyriešeným menu. Ono totiž vyzerá celkom efektne, aspoň prvýkrát . Všetko musíte robiť dotykom, pričom ovládanie nie je dostatočne citlivé, a tak musíte šúchať prstom krížom cez celú obrazovku. To je však menej otravné, ako zbytočne prekomplikovaným ovládaním submenu. Namiesto klasického submenu uprostred obrazovky sa totiž nachádza v ľavom spodnom rohu a musíte si na ňom ikonky po jednej „listovať“, kým sa dostanete k tomu, čo vlastne chcete. Môžete len hádať, koľkokrát sa pritom netrafíte, keďže ovládanie nie vždy funguje tak, ako očakávate.
Online multiplayer. Spomínam ho práve preto, lebo ho v ModNation Racers: Road Trip nenájdete. Jeho absenciu nemôže ospravedlniť vôbec nič, keďže bol integrovaný aj v ModNation Racers na PSP. Je síce pekné, že môžete zdieľať svoje výtvory a pridať sa tak do komunity ľudí, ktorí tvoria trate, autá a avatarov do hry, čo však z toho, keď nemôžete s tými ľuďmi pretekať? Možnosť pretekať sa s „duchmi“ iných hráčov je len slabou náplasťou a ad-hoc mutiplayer to trochu vykompenzuje len tým, ktorých kamaráti majú tiež Vitu a pravidelne sa stretávajú.
Ďalšou nepríjemnosťou je framerate. Pri prvých pretekoch to nie je také patrné, ale postupom času, keď sa na trati objavuje viac pretekárov, viac rakiet, zbraní, pohyblivých mostov, plameňometov a podobných prvkov, rapídne klesá rýchlosť vykresľovania. Pri frenetickejších pretekoch sa hra drží hlboko pod hodnotou 30fps. Najhoršie však je, že framedropy nie sú konštantné, hra beží niekedy rýchlejšie, potom zase pomalšie. Vo všeobecnosti platí, že podstatný pokles frameratu nastáva vo chvíľach, keď by ste najviac potrebovali dokonale plynulý obraz.
Možnosti vytvárania tratí, vozidiel a avatarov sú obrovské. Je ich tak veľa, že v podstate môžete zabudnúť na kariéru a ostať vo vlastnom svete. To bolo pravdepodobne aj cieľom vývojárov, pretože samotná kariéra je krátka (5 turné po 5 pretekoch a jedno bonusové turné). Problém kariéry nastáva s komplexnosťou. Prvé turné je zábavné, pretože hra vás učí techniky jazdy a trate sú relatívne jednoduché. V druhom turné sa už značne pritvrdzuje, ale uprostred tretieho narazíte na bod, od ktorého je hra viac frustráciou, než zábavou. S neustále sa zvyšujúcim počtom nástrah na trati je problém sa vôbec pohybovať do cieľa, nieto ešte pretekať a bojovať s protivníkmi. Keď vášmu postupu v hre bránia uzučké mostíky, pohyblivé plošiny, šľahajúce plamene, či sudy valiace sa po dráhe, pochopíte, že výhra je skôr v rukách náhody a dobrého načasovania, než v ovládaní vozidla. Práve tento pocit malosti a bezmocnosti spôsobuje značnú frustráciu.
Hra nie je principiálne zlá, len nedotiahnutá. Ostať tak dlhšie vo výrobe, doladiť engine, skrátiť dlhé loadingové časy, zapracovať online multiplayer a vyvážiť singleplayer kariéru, zasypávala by ModNation Racers: Road Trip chvála zo všetkých strán. Takto však dostávate len ambiciózny, no nedokončený produkt plný protikladov. Ku každému dobrému prvku totiž v hre existuje zásadný protikladný problém.
Robustný editor všetkého je s hraním a získavaním nových prvkov čoraz lepší a lepší, ale nedokáže vykompenzovať fakt, že kariéra pôsobí len ako niečo navyše, čo sa tak celkom nedomyslelo. Možnosť zdieľania obsahu, a to nie len z PS Vita, ale aj z PS3, je síce super vďaka vnímaniu komunity, ale čo z tej komunity, keď hra nemá online mutiplayer? Komplexné prekážky na trati sú zaujímavé, ale vďaka ich nadužívaniu je hra v druhej polovici chaotická, frenetická a prakticky nehrateľná. Grafika prakticky zhodná s PS3? Super vec, len keby to radšej nesekalo a rýchlejšie sa to načítavalo.
Celkovo hra nevyužila potenciál svojej značky a od uvedenia prvého dielu na trh sa v ničom neposunula k lepšiemu. Road Trip neponúka nič nové, nič lepšie, je skôr hanba, že sa dostal medzi launch tituly a vytvára tak negatívny dojem z platformy.
|
prvá polka kariéry robustný editor |
|
online multiplayer druhá polka kariéry citeľné framedropy dlhé loadingy |
45% | |
ŽÁNER | arkádové preteky |
VÝROBCA | San Diego Studio |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
SCEE |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
|
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
|
Korekcia: Lenka Macsaliová