Nie je bežné začínať recenziu na PS Vita hru referenciami na konkurenčnú platformu, ale logické hry typu Dr. Kawashima’s Brain Trainer či séria Professor Layton sa na Nintende vždy tešili veľkej obľube. Preto sa teraz podobne koncipovaná logická hra dostala aj na Vitu.
Zbierka logických minihier, ktoré by mali zlepšovať bystrosť hráča, nie je žiadnou novátorskou myšlienkou. Hoci handheldy sú pre tento typ hier ako stvorené, až doposiaľ tu dominovalo Nintendo. Sony konečne vstupuje na rovnaké pole pôsobnosti, ale je otázne, či naruší nastolenú rovnováhu. Podobnosť je zrejmá. Množstvo minihier zameraných na rôzne schopnosti – verbálne, logické, pozorovacie a matematické. Základom pre úspech je rýchlosť plnenia úloh, samozrejme, s vysokou presnosťou. Chyby sú trestané časovými penaltami. Podstatné je to, v čom sa hra od svojej konkurencie líši. Prekvapivo sú to len dva body. Rozprávač, ktorý uvádza do hry a komentuje úspechy či neúspechy, a použitý engine.
Celú hru nadaboval John Cleese. Že vám to nič nehovorí? Staršia generácia si iste spomenie na brilantnú skupinu komikov Monty Python. Stále nič? Ide o o jedného z najvýznamnejších britských komikov, člena legendárnych Monty Python, ktorí sa postarali o popularizáciu britského humoru a vďaka svojim filmom aj o celkom slušnú kontroverziu. Celá hra beží na technológii Unreal. Jeden z najlepších enginov súčasnosti sa stará o plynulý chod hry, ktorej grafické spracovanie je síce minimalisticky jednoduché, ale efektné a pôsobivé, a najmä plynulé a dynamické.
Základom hry je denné testovanie vašich „schopností“. Absolvovať ho môžete aj viackrát denne, ale len prvý pokus sa zaregistruje do štatistiky. Každé denné kolo pozostáva zo štyroch minihier, každá z inej oblasti, každá zameraná na odlišnú oblasť mozgu. Výber týchto minihier je na začiatku značne limitovaný, avšak s postupom času hra začne obmieňať hry v denných testoch. Druhým herným módom je voľná hra. Minimalistický výber štyroch minihier v štyroch kategóriách je spočiatku obmedzujúci, ale postupom času sa s dobrými výsledkami môžeme prepracovať celkom až k dvadsiatke minihier. Každá z nich je v troch úrovniach náročnosti, ktoré sú celkom dobre odstupňované.
Tretí herný mód je súťaženie so svetom – s kamarátmi, cez „near“, online podľa lokácie… Minihry sa vyberajú z toho istého súboru hier, ktorý je k dispozícii vo voľnej hre aj v denných výzvach. Vďaka štatistickým údajom sa ukladajú informácie o našej hre, ale aj ďalšie súkromné detaily (vek, pohlavie, vzdelanie, partnerský stav, štýl obliekania…), podľa ktorých nás hra porovnáva s ostatnými hráčmi. Na štatistike stojí celá hra. Porovnáva neustále, keď sa pripojí na internet. A porovnáva takmer všetko. Skóre v porovnaní s ľuďmi, ktorí nosia džíny alebo nohavice, skóre v porovnaní s ľuďmi, ktorí majú také a onaké vzdelanie, skóre v porovnaní s danou vekovou skupinou, atď. Smart As… na to ide prekvapivo šikovne. Rôzne otázky kladie akoby len mimochodom popri hraní, keď sa načítavajú jednotlivé minihry.
Medzi hrami nájdeme jednoduché matematické príklady, dopĺňanie písmen do slov, logické hlavolamy na priestorovú orientáciu, rýchle testy na krátkodobú pamäť a koncentráciu, skladanie slov z rozhádzaných písmen a mnohé iné. Logické hry podobného typu zakaždým narážajú na ten istý problém – jazykovú bariéru. Keďže celá hra je v origináli, v angličtine (a medzi lokalizovanými verziami nie je čeština ani slovenčina), užijeme si síce brilantný dabing a komentár Johna Cleesa, ale o to menej si užijeme hru samotnú. Skladanie slov v angličtine a pochopenie niektorých zadaní je skutočne zábavné len pre natívne anglicky hovoriacich ľudí alebo pre držiteľov certifikátov CAE a vyšších. Detské publikum bude pravdepodobne frustrované.
Smart As… je celkom vydarenou hrou, ktorá beží na výkonnom engine a stavia na minimalistickom vizuáli a skvelom dabingu Johna Cleesa. Hranie hier sa so zapojením štatistiky stáva naozaj výzvou, aj keď niekedy sa prejavujú nedostatky (napríklad softvérové rozpoznávanie znakov písaných na obrazovku často zaznamenáva znaky chybne). Nepríjemné je limitovanie možností hrania v prvých dňoch a nutnosť dlho sa prebíjať k novým hrám a vyšším úrovniam náročnosti. S limitovaným množstvom denného hrania sa potom ľahko môže stať, že hra omrzí rýchlejšie, ako sprístupníte všetky minihry. Veľkým mínusom je jazyková bariéra a fakt, že množstvo týchto hier vyslovene vyžaduje pokročilú znalosť angličtiny.
|
engine
John Cleese
hry sú naozaj výzvou
|
|
jazyková bariéra |
60% | |
ŽÁNER | logické minihry |
VÝROBCA | SCEE |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
SCEE |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
|
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na PlayStation Network |
|