Predstavte si, že ste vplyvný a známy človek špecializujúci sa na vedenie špeciálnych vojenských operácií. Najímate si žoldnierov, s ktorými vstupujete do nepriateľského územia s cieľom splniť požiadavky vášho klienta. Pekná predstava, nie? Do rovnakej situácie nás ešte v minulom tisícročí postavila herná séria Jagged Alliance, ktorá sa najviac preslávila svojím druhým dielom. Teraz, trinásť rokov po vydaní tejto pre mnohých nehynúcej legendy, vychádza tretí diel strategickej série, ktorý má s druhým dielom tak veľa, a zároveň tak málo spoločného.
V prvom rade si ujasnime, čím Jagged Alliance: Back in Action vlastne je. Ak ste očakávali nový diel, s novým príbehom a novými žoldniermi, tak budete sklamaní. Vývojári vsadili na starú značku a Back in Action je totálnym remakom druhého dielu. Na jednej strane tým autori nič nepokazili, ak sa náhodou obávali svojej vlastnej kreativity, no zároveň touto cestou odsúdili seba a svoj výtvor na nepríjemnú a dlhú smrť neustálym a nekončiacim porovnávaním s originálom. Osobne sa posnažím v recenzii čo najviac sa vyhýbať porovnávaniu s Jagged Alliance 2 (aj keď v niektorých prípadoch to nebude možné) a Back in Action budem hodnotiť ako samostatnú hru bez ohľadu na predchodcu, pretože je vopred jasné, že vývojári nemohli, čo sa kvality týka, prekonať svojho predchodcu. Je to ako nový Murpyho zákon týkajúci sa originálov a kópií.
Hra sa začína bleskovo. V úvodnej animácií sa v Prahe stretnete so svojím klientom, ktorý vás žiada o zvrhnutie krutej kráľovnej Deidranny vládnucej tvrdou rukou vo fiktívnom ostrovnom kráľovstve Arulco. Vy, ako čestný človek snažiaci sa uživiť svoju rodinu a bojovať proti ekonomickej kríze, ponuku beriete. Z krátkej animácie sa dostávate do in-game notebooku, kde vás čaká niekoľko funkcií: e-mail, internetový obchod a hlavne ponuka žoldnierov. Tá je absolútne identická s ponukou druhého dielu, takže nechýbajú také mená ako Foxy, či ruský I-Team. Aj keď ide o remake minulej časti, tak by nebolo na škodu pridať do hry niekoľko svojich vlastných nápadov, v tomto prípade žoldnierov, a rozšíriť tak pôvodnú zostavu. Zo začiatku máte k dispozícii 40.000 dolárov, čo vám postačí na dvoch, maximálne troch žoldnierov. Trochu zamrzí, že najímanie žoldnierov bolo značne zjednodušené. Bolo vypustené zdravotné poistenie a doba najímania žoldnierov. Všetko je už zahrnuté v základnej sume.
Back in Action v sebe skrýva okrem stratégie aj RPG. Vaši žoldnieri získavajú skúsenostné body, ktoré si po dosiahnutí vyššej úrovne môžete prerozdeliť vo forme bodov do jednotlivých atribútov. Spracovanie levelovania je skutočne minimalistické. Priznám sa, že častokrát som na levelovanie zabúdal a nevšímal si ho. Po vybraní prvých žoldnierov sa hráč môže pokojne vydať na ostrov Arulco. Samotné hranie prebieha v dvoch sférach. V prvej máme sprístupnený pohľad na celý ostrov Arulco v real-time zobrazení. Tu môžte presúvať vašich žoldnierov do jednotlivých sektorov, ktoré čakajú na vaše oslobodenie.
Druhá časť hrania sa odohráva v samotných sektoroch, kde vás čaká súboj s nepriateľmi a interakcia s NPC. Pohyb a súboj v jednotlivých sektoroch prebieha v real-time móde. Model ťahovej stratégie pravdepodobne nebol pre vývojárov už dostatočne atraktívny, a tak si zvolili inú cestu. Znamená však iná automaticky aj lepšia? Fanúšikovia pôvodnej série už určite poznajú odpoveď. Stále sú tu však nováčikovia v sérii, pre ktorých je hra vlastne tvorená. Tých určite real-time spracovanie nadchne viac, ako ťahový režim. Predsa je tu však pozostatok zabudnutého taktizovania z prvých dvoch častí vo forme takzvaného plan-and-go režimu hrania. Keďže je prakticky nemožné kliknúť pravým tlačidlom na nepriateľa, a tým spustiť paľbu, tak hráčovi postačí ak stlačí medzerník, ktorý zastaví hru a umožní mu premyslieť si ako ďalej. Systém funguje tak, ako funguje. Funkčne, avšak s menšími chybami, čo sa týka označovania žoldnierov a jednotlivých rozkazov.
Po oslobodení sektorov sa nič ani zďaleka nekončí. Keďže zvesti o vašej invázii sa dostávajú až k samotnej Deidranne, môžete očakávať útoky zo strany nepriateľa o znovuzískanie stratených území. Bol by to element, ktorý by do hry pridal skutočne veľké napätie, no to by však útočné nepriateľské jednotky nemohli pozostávať z niekoľkých, slabo vybavených ozbrojencov. Navyše útoky sa opakujú v približne to istom časovom intervale a sú mierené na rovnaké miesta. Nemôžete však oslobodzovať nové sektory, a zároveň chrániť tie staré pred útokmi. Na to je tu milícia, ktorú môžete získať na svoju stranu v každom sektore. Stačí ich vybaviť niekoľkými zbraňami, trebárs aj najslabším revolverom a vaša nová ozbrojená skupinka naozaj slušne odoláva nepriateľom. Mňa osobne táto bojaschopnosť, ktorá je zvýšená vašou prítomnosťou v danom sektore, veľmi prekvapila.
Keď sme spomínali súboje, tak je na mieste porozprávať aj o umelej inteligencii a náročnosti hry. Tá je jedným slovom katastrofálna. Nepriateľskí vojaci sú zrejme slepí a hlavne hluchí, keď nepočujú ako bol ich kolega, mimochodom stojaci len niekoľko metrov od nich, rozstrieľaný na kúsky. A ak aj začujú výstrely, tak sa chválihodne pustia smerom k výstrelom. No to je asi tak všetko. Ich pátranie po nepriateľských jednotkách je tak chladné, ako ich reakcia na mŕtveho spolubojovníka ležiaceho na zemi. Umelá inteligencia sa naplno prejavuje aj v pohybe žoldnierov a nepriateľov po mape. Presúvame svoju pozornosť k interiérom, úzkym uličkám, či situáciám pri otváraní dverí. Okrem toho, aby žoldnieri trochu ustúpili a uvoľnili cestu spoločníkovi, tak radšej budú jeden druhého odtláčať. Pri sledovaní týchto kreácií, ktoré sa takmer stále opakovali, som mal dosť času uvažovať nad tým, „kde soudruzi z NDR udělali chybu.“
Čo sa týka náročnosti, nedá sa povedať, že by Back in Action bola náročná hra. Spočiatku, keď máte k dispozícii iba pár pištolí a proti vám stojí len niekoľko nepriateľov, sa oplatí taktizovať a premyslieť si postup. Neskôr dostanete do rúk prvý samopal, čo netrvá dlho. Potom sa hra stáva prechádzkou ružovou záhradou, na ktorej sa sem-tam nájdu ťažšie úseky (napríklad súboje v interiéroch, či proti útočníkom s mačetami). Samovražední útočníci s mačetami, či sekerami v rukách mi osobne spôsobovali najväčšie problémy. Pohybujú sa rýchlo a vaši špičkovo vyvcičení žoldnieri majú pochopiteľne problém zasiahnuť tento pohybujúci sa cieľ, aj napriek vydaným rozkazom. Ak však máte dostatok lekárničiek, nábojov a hlavne granátov, tak sa nemusíte ničoho obávať, keďže granáty považujú nepriatelia pravdepodobne za akýsi neškodný kameň. Veľká škoda, že taktika sa zakladá na stupidite nepriateľov.
Aby sa nepovedalo, tak autori priniesli do hry niekoľko nových spôsobov, ako sa vysporiadať s nepriateľmi. Jednou z nich je tichý spôsob likvidácie, druhým vniknutie do objektu pomocou trhaviny. Nech to pôsobí akokoľvek dobre, výsledok bude stále rovnaký. Interakcia s NPC funguje vo forme dialógov, v ktorých si vyberáte jednu z dvoch možností, pričom jedna ukončí rozhovor a druhá ho posunie ďalej. Nákupy prebiehajú buď u predajcov priamo v jednotlivých sektoroch Arulca, ktorých ponuka je častokrát veľmi slabá alebo v internetovom obchode Bobbyho Raya. Ponuka v obchode je širšia, avšak aj o niečo drahšia. K objednávke potrebujete letisko, ktoré obsadíte v prvej misii a dávku trpezlivosti, keďže objednávky prídu až na druhý deň. Dostať objednanú výbavu z letiska k niekoľko dní vzdialenej jednotke je potom zaujímavá úloha.
Inventár je vskutku obmedzený. Už zo začiatku hry budete rozmýšlať nd tým, čo z neho vyhodiť, aby ste si uvoľnili miesto pre cennejšie predmety. Neuškodila by forma akéhosi rozšírenia v podobe ďalšieho batohu, ako tomu býva v iných hrách. Práca s inventárom, obliekanie a vyzbrojovanie žoldnierov je prehľadné, no problém nastáva pri vymieňaní predmetov medzi žoldniermi, ktoré je zbytočne komplikované a zdĺhavé. Už ste si zrejme vydedukovali, že predmetov je hre celkom dosť, keď sa inventár tak rýchlo zapĺňa. Skutočne, vecí na zbieranie, či kupovanie je tu veľa. Od krabíc cereálnych vločiek, cez nálože C4, až po odpadky. Poteší hlavne široká paleta zbraní a oblečenia. Grafická stránka je pre potreby hry absolútne postačujúca. Nejde pochopiteľne o žiadny vrchol grafického zobrazenia, vďaka čomu je hra hrateľná aj na starších zostavách. Animácie, či vymodelovanie objektov je na slušnej úrovni. Človek by aj povedal, že grafická stránka je pekná, avšak to by tu nemohli byť nepredvídateľné frame dropy, ktoré urobia hru takmer nehrateľnou.
Samotné zobrazenie v hre by potrebovalo väčšiu variabilitu. Mapa sa dá otáčať, avšak dosť chaoticky a ťažkopádne. A to sme ešte nepovedali o najväčšom kameni úrazu grafického zobrazenia, ktorým je pohyb v interiéroch. Chápem, že interiér sa zobrazí celý až keď doň vstúpite, no ak sú na objekte otvorené dvere, tak nevidím dôvod, prečo by hráč nemohol interiér vidieť. Súboje v nich sa tak, ak nemáte granáty, začínajú katastroficky, kedy vás nepriateľ ihneď pri vstupe postrelí. Avšak, aj keď už ste v objekte, tak nevidíte celý objekt (napríklad ak je jedna čast objektu položená o asi tri schody nižšie). Špeciálne takýmto prípadom je nemocnica v sektore Cambria.
Zvuky zbraní, či explózií sú na celkom reálnej a postačujúcej úrovni. Problémy prichádzajú s hudbou a dabingom. Hudbu zaregistrujete pri začatí súbojov, či v hlavnom pohľade na Arulco. Nejde o zlé, či otravné skladby, ale žiadne iné hra jednoducho neponúka. Len tieto dve. Autori by nič nepokazili s väčším množstvom skladieb. Keď som v súvislosti s dvoma skladbami spomínal slovo „otravné“, tak ho musím použiť pri pomenovaní dabingu žoldnierov. Ich hlášky sa taktiež obmedzujú len na niekoľko opakujúcich sa viet, ktoré vám po pár hodinách hrania začnú nepríjemne liezť na nervy. Špecialistkou v odbore otravných hlášok je Foxy. Aspoň nejakou útechou je, že dabing NPC v dialológoch je na slušnej úrovni.
Jagged Alliance: Back in Action sa svojmu predchodcovi nevyrovnal a myslím, že to tvorcovia ani nemali v pláne. Išlo im o oprášenie starej klasiky v novom, avšak nedopracovanom kabáte s minimálnymi zmenami. Pre fanúšikov pôvodnej série, ktorí na nej nepochybne vyrastali je táto hra strata času. Stále sú však hráči, ktorí o sérii nepočuli a Back in Action ich môže zaujať a na istý čas zamestnať. A aj napriek tomu, že hra má veľa nedostatkov a mnohokrát som len neveriacky krútil hlavou, zároveň som sa od hrania nevedel odtrhnúť. Hráča hra zaujme a núti ho postupovať ďalej a čistiť jeden sektor za druhým. Skutočne, pohľad na novooslobodenú lokáciu na mape, vaše zväčšujúce sa územie slobody je skvelý. Hodnotenie berte ako menši kompromis. Ak ste vyrastali na pôvodnej sérii, tak bodík odčítajte, a ak bude Back in Action vaším prvým kontaktom s touto sériou, tak pravdepodobne hru ohodnotíte o trocha vyšším číslom.
|
návykovosť herná doba hardvérová aj herná nenáročnosť arzenál |
|
umelá inteligencia neoriginalita zvuková stránka katastrofálne riešené prechody z exteriérov do interiérov drobnejšie technické chyby a celková nedotiahnutosť jednoduchosť |
50% | |
ŽÁNER | stratégia |
VÝROBCA | Coreplay |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
COMGAD |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
|