Už je to dlhá doba, odkedy vo fínskom štúdiu Remedy padla prvá zmienka o hre Alan Wake. Tvorcovia Maxa Paynea začali na Alanovi pracovať ešte v roku 2005 a mala to byť jedna z prvých hier, ktorá naplno využije viacjadrové procesory. Vývoj sa však pretiahol. Nemilým prekvapením bolo aj upustenie od PC verzie, a tak napokon v máji 2010 vyšiel Alan Wake exkluzívne na Xbox 360. Po 7 rokoch od začatia vývoja a necelých dvoch rokoch po vydaní na Xbox 360 sa Remedy podarilo presvedčiť Microsoft. Samostatne vydali hru aj na PC, kde sa už pár dní predáva vďaka službe Steam a začiatkom marca u nás bude dostupná aj krabicová verzia.
Rovnako, ako v prípade Maxa Paynea, aj tu je názov hry rovnomenný s menom hlavného hrdinu. Alan Wake je spisovateľ, a to nie hocijaký. Je uznávaným tvorcom bestsellerov. Problém však je, že už dva roky nenapísal absolútne nič a tvorivá kríza je pre spisovateľa asi to najhoršie. Alanova nervozita neostane nepovšimnutá jeho ženou Alice, ktorá mu navrhne spoločný výlet, aby aspoň na chvíľu vypol a oddýchol si. Obaja sa tak vydajú z rušného New Yorku do malého mestečka Bright Falls, ktoré je obkolesené lesmi a horami. Bright Falls sa javí ako ideálne mesto na odpočinok a Alice ešte Alanovi pripomína, že možno dostane aj nejakú inšpiráciu na novú knihu v tomto idylickom prostredí.
Pokoj a harmónia však netrvá dlho. Alan sa zobudí v havarovanom aute, ale Alice nie je s ním. Čoskoro zistí, že bol mimo celý týždeň a začne nachádzať listy papiera s príbehom, o ktorom si nepamätá, že by ho písal. No rukopis je jednoznačne jeho. Nájdenie Alice nie je zďaleka jediným problémom. V meste sa rozlieha temnota, ktorá pohltí všetko okrem svetla. Svetlo bude aj najúčinnejšou zbraňou, a zároveň štítom proti temnote aj jej prisluhovačom. Prezradiť viac z tohto kvalitného príbehu by bolo hriechom, práve ten je pre mňa najsilnejšou stránkou tejto hry. Scenárista Sam Lake si na príbehu skutočne dal záležať, a tak sa dočkáme prekvapivých odhalení a zvratov. Príbeh núti hráča stále rozmýšľať a nikdy si nebudete istí, či to, čo vidíte je realita, alebo len ilúzia, prelud, sen či halucinácia.
Ruka v ruke s príbehom ide aj jeho vyrozprávanie, ktoré takisto v ničom nezaostáva. To sa deje počas veľmi pekne spravených cut-scén, alebo počas rozhovorov s ďalšími postavami, ktoré prebiehajú priamo počas gameplayu. Niečo málo z deja prezradia aj krátke flashbacky, odohrávajúce sa v Alanovom apartmáne v New Yorku. Celkovo je hra rozdelená do šiestich epizód. Každá z nich končí hudobnou skladbou a nasledujúca začína slovami „Previously on Alan Wake“. Spustí sa cut-scéna, ktorá v krátkosti ukáže to najdôležitejšie z predchádzajúcej epizódy. Celé to nadobúda seriálový nádych a o to zrejme aj autorom išlo.
Hrateľnosťou sa dá hra zaradiť medzi akcie so silným dôrazom na príbeh, pôvodne bol síce Alan Wake plánovaný ako akčná adventúra, no napokon sa tak nestalo. Takže zabudnite na voľné prechádzanie sa po meste, či jazdenie kam sa vám zachce. Väčšinu času budete chodiť s Alanom po okolitých lesoch. Cesta je viac-menej lineárna, takže zablúdiť sa nedá a smer prehľadne ukazuje aj kompas, alebo svetlo kdesi v diaľke. Už od prvých minút vám bude jasné, že svetlo je vašou záchranou, a tak vždy budete mať namierené k najbližšej lampe alebo reflektoru. Ako som už vyššie spomínal, svetlo bude vašou zbraňou a obranou zároveň. Posadnutí ľudia temnotou na vás budú útočiť celou hrou a obyčajné výstrely sú proti nim neúčinné. Tu prinieslo Remedy originálny súbojový systém. Najprv musíte svietiť na nepriateľa baterkou, až kým ho neoslabí a potom doňho ešte vpáliť pár guliek, kým sa nerozplynie. Lúč baterky je zároveň aj vaším mieridlom, na iný cross-hair zabudnite. Zbraní v hre nie je vôbec veľa, spočítate ich na prstoch oboch rúk. Zo strelných zbraní tu nájdete revolver, loveckú pušku, brokovnicu a pištoľ na svetlice. Z ďalších sú to svetlice a flashbang granáty.
Munícia je tiež vzácnosťou, kvôli nej sa budete snažiť prehľadávať všetky truhlice, skrinky a rôzne police. Budete vďační za každú svetlicu, či náboj čo nájdete. Zbrane sú ešte aj obmedzené na počet munície, takže som počítal každý náboj a snažil sa šetriť, ako sa len dalo. Najúčinnejšou zbraňou je flashbang. Pri hodení na zem počas obkľúčenia bez problémov zabije aj štyroch nepriateľov naraz. Svetlice zase slúžia skôr ako forma obrany, ak si ju hodíte pod nohy, tak kým bude horieť, nepriatelia sa k vám nepriblížia a získate pár vzácnych sekúnd napr. na nabitie zbrane. Vytknúť súbojovému systému však musím úplne absentujúce útoky na blízko. Ak vám náhodou dôjdu náboje, tak jedinou možnosťou je útek, no pri rýchlosti nepriateľov to väčšinou znamená reštart od najbližšieho checkpointu. Pritom zaťatá sekera v pni doslova prosí, aby ste ju zdvihli, no nič z toho v hre nie je možné. Žiadne zbrane na blízko tu nepoužijete, ani len rukami sa nedá brániť. Takou menšou útechou sú úskoky, ktoré pomôžu, ak sa na vás rozbehne napr. protivník sekerou. Tie sa vykonávajú stlačením klávesy shift, no nie vždy fungujú úplne dokonale.
Nepriateľov v hre tiež nie je veľa, najčastejší sú temnotou posadnutí ľudia, oháňajúci sa sečnými zbraňami, občas budú útočiť aj kŕdle vrán. Do cesty sa vám budú stavať aj predmety ako sudy, pneumatiky, autá, dokonca aj lode. Za bossov by sme mohli považovať temnotou ovládané vozidlá (možno vás prekvapí, keď sa na vás vyrúti bager, alebo kombajn). Proti tomu sa ubránite vašou baterkou, stačí na predmet istý čas svietiť, kým nezmizne. Postupne budete tiež nachádzať silnejšie baterky, ktoré určite potešia. Okrem strieľania a neustáleho utekania dopredu sa tu ešte nachádza zopár skladačiek, ktoré sú však jednoduché a dlho vás nezdržia. Na niektorých úsekoch si aj zajazdíte na vozidlách, tie slúžia na prekonanie väčších vzdialeností a, samozrejme, je s nimi možné zrážať nepriateľov.
Hernú dobu predlžuje aj zber rôznych nepovinných predmetov. Najzaujímavejšie sú už spomínané listy s Alanovým rukopisom. Tie vám naznačujú, čo vás bude čakať ďalej, takže ak nechcete prísť o nejaké prekvapenie, tak si ich prečítajte až po skončení hry. Potom ešte môžete zbierať termosky a zapínať nájdené TV a rádiá.
Alan Wake poteší ešte aj svojím množstvom odkazov na známe či menej známe filmy, seriály alebo spisovateľov. Počas dialógov tak narazíte na „hlášky“, odkazujúce napr. na filmy The Shining, Pán Prsteňov a Prelet nad kukučím hniezdom. FBI agent Nightingale v hre Alana oslovuje menami ako Dan Brown, H.P. Lovecraft alebo Hemingway. Takýchto odkazov hra obsahuje poriadne veľa a fanúšikom určite vyčarí úsmev na tvári. Takisto tu môžeme nájsť odkazy na majstra hororu Stephena Kinga, ktorým sa zrejme autori aj mierne inšpirovali.
Oproti Xboxovej verzii si určite hneď všimnete vylepšené grafické spracovanie. Na hru sa skutočne veľmi dobre pozerá, hlavne na hru svetiel a tieňov. Jednotlivým detailom sa nič nedá vyčítať. K budovaniu už beztak skvelej atmosféry ešte dopomáha veľmi dobrý soundtrack, ktorý mal na starosti Petri Alanko. Okrem soundtracku od Alanka si ešte v hre vypočujeme aj skladby od skupiny Poets of the Fall, ktorej sú autori v Remedy pravdepodobne fanúšikovia.
Alan Wake musel prejsť dlhou cestou, kým konečne dorazil na PC. Teraz je tu a mierne vylepšený. Strhujúci a tak dobre podaný príbeh nevidíme tak často, pochváliť sa môže aj originálnym súbojovým systémom a množstvom odkazov na rôzne diela. Kvalitnej atmosfére sekunduje veľmi dobrá grafika a o nič horší soundtrack. Čo už nepoteší je absencia útokov na blízko a miestami ma vedela nahnevať aj kamera. Plusy jednoznačne prevládajú a presvedčiť by vás mala aj výborná cena na Steame s bohatým obsahom. Onedlho vyjde na Steame aj čeština. Alan Wake rozhodne nesklamal a hru môžem odporučiť.
|
skvelý príbeh a jeho podanie kvalitná grafika a soundtrack postavy množstvo odkazov na rozličné diela atmosféra originálny súbojový systém |
|
žiadne útoky na blízko občas kamera |
90% | |
ŽÁNER | Akčná adventúra |
VÝROBCA | Remedy |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
STEAM / Hypermax |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
|