Od nášho posledného čitateľského stretnutia ubehol mesiac. Star Wars mánia sa nám prvýkrát prezentuje v 3D v kinách s otrasným slovenským dabingom a my sa dnes pozrieme na zopár posledných aspektov tejto ambicióznej, nedávno vydanej MMORPG a pridáme finálny verdikt.
Pokiaľ ste nečítali prvú časť našej megarecenzie, hor sa sem!
Eat lightsaber jerk!
PVP alias boj hráčov proti sebe je v MMORPG hrách tak trochu ošemetná vec a tohto faktu sú si vedomí či už hráči a tak isto aj vývojári samotní. Dôvody, prečo je tomu tak, sú hneď dva a úsmevne za ne môžu rovnakou mierou obidve zmienené skupiny. Tým prvým, za ktorý môžu vývojári, je balans jednotlivých classov a ich skillov. Pokiaľ naňho nemyslíte od začiatku ich designovania (žiarivým príkladom sú v tomto prípade Guild Wars), tak si pletiete sám na seba bič, pretože na vašu hlavu zletí najskôr spŕška negatívnych reakcií od hráčov classov, ktoré sú underpowered. Následne po pokuse o rebalans cez patche, druhá spŕška nemenej negatívneho feedbacku o tom, ako ste tú a tú classu úplne pokazili, od hráčov classov, ktoré boli overpowered. Druhým dôvodom, za ktorý pre zmenu môžu hráči samotní, je správanie, s ktorým sa pri MMORPG s otvorenými PVP zónami stretnete na dennom poriadku.
Teraz je, samozrejme, reč o max. level hráčoch, ktorí cítia potrebu chodiť do low lvl pvp zón a zabíjať všetkých hráčov druhej frakcie len tak z nudy, prípadne si vyhliadnuť svoju obeť a kempovať na ňu dovtedy, až druhá strana radšej zónu opustí, alebo rovno znechutene vypne hru (že sa toto správanie následne replikuje ďalej, lebo takmer každý cíti potrebu pomstiť sa, asi písať nemusím). Z týchto dôvodov každá MMORPG umožňuje hráčom vybrať si, či chcú hrať na PVP serveroch (otvorené PVP zóny a PVP arény), PVE serveroch (PVP arény a otvorené PVP zóny, kde však máte možnosť vybrať si, či sa ich chcete zúčastňovať) a RP-PVP a RP-PVE serveroch (hráči sa tvária, že sú naozaj súčasťou sveta, a teda musia diskutovať v rámci daných pravidiel – niečo ako LARP v digitálnej podobe).
SWTOR, tak ako som sa zmienil už v prvej časti recenzie, v tomto prípade nie je žiadnou výnimkou. Pri pohľade na server list, samozrejme, tak ako to už pri MMORPG hrách býva, dominujú práve PVP a PVE servery (aby ste hrali na RP serveri, musíte byť tak trocha vyšinutí, aj keď pri pohľade na hardcore Star Wars fanúšikov sa vcelku vysvetľuje, ako je možné, že v SWTOR má aj tých pár RP serverov rovnakú populáciu ako tie PVP a PVE). Čo sa týka PVP, ponúka SWTOR okrem priateľských duelov a otvorených PVP zón taktiež warzóny (PVP arény), pričom aktívne sa zúčastňovať týchto aktivít môže hráč už od 10 levelu.
Svetlá strana: Základná premisa SWTOR, ktorou je boj Impéria proti Republike, ponúka (podobne ako WoW) skvelé logické zázemie pre PVP a krásne tak zapadá do univerza hry. Bioware si dal taktiež tú námahu, že každá warzóna má niečo ako svoj mini príbeh, a tak hráč pri vstupe do nich nemá pocit, ako keby prešiel z jednej hry do druhej. K tomu sa taktiež viaže náplň činností, ktoré musí jedna splniť, aby sa dopracovala k víťazstvu. Aj keď v konečnom dôsledku ide takmer stále o obsadenie vybraného bodu alebo jeho ochranu.
Výnimku v tomto prípade tvorí tzv. Huttball, ktorý je niečo ako futbal, respektíve zamaskovaný capture the flag, v ktorom hráči musia spolupracovať, aby dostali loptu do súperovej bránky. Za zúčastňovanie sa warzón získava hráč špeciálnu menu, za ktorú nakupuje PVP výbavu. Valor, ktorý je potrebný na používanie lepšej PVP výbavy, kredity a taktiež XP na levelovanie i legacy, a to dokonca aj v prípade, že váš tím prehrá, čo z tejto činnosti na prvý pohľad robí skvelú alternatívu k štandardnému questovaniu. Čo sa týka otvorených PVP zón, sú tu zastúpené v pomerne hojnej miere a stretávanie sa hráčov opačnej frakcie pri plnený questov býva pomerne bežný jav.
Temná strana: Slovo na prvý pohľad som použil v predošlom odseku zámerne, pretože ako náhle sa zúčastníte svojej prvej warzóny, čo bude určite hneď na leveli 10, už do nich minimálne do levelu 50 nevleziete. Prvým zásadným problémom je systém warzón, kedy hra automaticky hádže všetkých hráčov, bez rozdielu ich levela, do tých istých warzón, čiže zo železnou pravidelnosťou uvidíte pokusy hráčov bojovať proti druhým o 30 až 40 levelov vyšších hráčov. Inými slovami, pokiaľ nemáte fakt šťastie, že sa vám podarí natrafiť na hráčov s postavami s relatívne rovnakým levelom, nemáte šancu.
Logicky si teda warzóny inteligentný človek odloží až na 50 lvl. Bohužiaľ, tu sa problémy ani zďaleka nekončia vďaka zlému balansu jednotlivých classov a úplne otrasného technického spracovania, kedy sledujete spomalený, trhaný film o 15FPS. Podotýkam, že hra sa takto otrasne správa len vo warzónach a pri nastavení rozlíšenia na archaických 800×600 a všetkého na minimum sa dostane človek na 20 – 30FPS, pričom na tom istom HW zvyšok hry beží pri rozlíšení 1920×1080 v plných detailoch s vyhladzovaním na 40 – 60FPS. Otvorené PVP zóny zase občasne trpia vyššie spomínaním syndrómom niektorých hráčov, ktorí si potrebujú dokazovať svoju silu a tiež tým, že Impérium na väčšine PVP serverov dominuje svojím počtom hráčov.
Power, I need more poweeeeeeeeeeeeeer!
Kritickým momentom každej MMORPG s platenou subskripciou je z pohľadu tvorcov dosiahnutie maximálneho levelu, kedy hráč už nie je motivovaný hnaním sa za nejakým konkrétne merateľným cieľom a v prípade, že odrazu zistí, že vlastne už nemá čo robiť, sa začína nudiť a následne hru opúšťa a vracia až v momente, keď sa objaví datadisk a aj to len za predpokladu, že na hru nezanevrie úplne. Práve táto situácia potápa pravidelne jednu novodobú MMORPG za druhou a v rádu mesiacov sú tak tvorcovia nútení meniť hru z plateného na free to play model.
Pokiaľ sa chce teda MMORPG hra v dnešnej dobe presadiť, potrebuje mať neustály prísun nového zaujímavého obsahu a udržať si tak hráčov. Druhou vecou, ktorá hráčov dokáže pri hre udržať, je komunita, ktorá sa v hre vytvorí, keďže veľká väčšina dnešných hráčov nehrá ani tak preto, aby mali najlepšiu postavu na realme (čítaj ľudia, ktorí majú reálny život), ale preto, lebo pri hraní môže spoznať a komunikovať s novými ľuďmi z celého sveta. SWTOR prináša štandardnú plejádu nápadov – hráči sa majú možnosť združovať v guildách a po dosiahnutí maximálneho levelu sa zúčastňovať tzv. operácií (instancie stavané pre 8 – 16 hráčov) a hardcore verzií všetkých flashpointov. K týmto pridáva zaujímavé maličkosti v podobe world bossov na každej planéte a datacrony (jednorazové permanentné zvýšenie štatistík), ktorých zozbieranie, ak ich chcete mať všetky, vám nejakú tú dobu zaberie.
Svetlá strana: Hlavnou devízou SWTOR, oproti akejkoľvek inej doterajšej MMORPG, je, že hra obsahuje 8 rôznych príbehov, ktoré svojou kvalitou dosahujú štandardy singleplayerových RPG hier. Pokiaľ teda dosiahnete maximálny level a hra vás stále baví, ale zistíte, že už práve nemáte čo robiť, je logickým krokom vytvorenie si ďalšej postavy a užívanie si nových zážitkov. K tomuto sa viaže aj legacy, ktorá, tak ako som uviedol už minule, má priniesť rôzne bonusy pre vaše alter postavy, keďže jej získavanie sa nezastavuje na leveli 50, ale ďalej ju môžete získavať plnením questov, ktoré ste zatiaľ nesplnili. Operácie, tak ako všetko v SWTOR, majú taktiež svoje príbehy, ktoré sa k nim viažu a svojím rozsahom a poňatím predstavujú epický zážitok ako zo Star Wars filmov.
Temná strana: Obsah pri levelovaní druhej postavy je, až na príbehové questy v prípade, že hráte za tú istú frakciu, na 100% totožný a veľmi rýchlo sa tak môže dostaviť pocit nudy. Taktiež čas na vylevelovanie postavy na maximálny level nie je na pomery MMORPG hier nijak závratný – pri mojom hraní sa zastavil na nejakých 150 hodinách, a to som sa pomerne často len tak flákal po svete. Hra aktuálne obsahuje len dve operácie, ktoré budete (v prípade, že chcete poriadny equipment) veľmi často opakovať, takže ich budete veľmi rýchlo poznať naspamäť. Čo je však najhoršie, je momentálne otázna rýchlosť, akou bude pribúdať do hry nový obsah, keďže hra pri launchi obsahovala operáciu len jednu, a aj keď Bioware pridal druhú po mesiaci, sám priznal, že na nej pracoval už niekoľko mesiacov.
Po zvážení toho, že každý nový quest musí byť kompletne nahovorený – všetky NPC, plus XY odpovedí, pričom každú treba nahovoriť 16-krát (8 rôznych classov, krát dva pre každé pohlavie), bude každý nový výraznejší patch pre Bioware časovo a pravdepodobne aj finančne pomerne nákladný. Čím som si tiež nie pomerne istý je komunita, ktorá zažíva svoj prvý odliv hráčov, a tak na jednotlivých planétach sa momentálne cez víkendový večer, kedy je logicky najviac hráčov online, podľa social listu pohybuje priemerne okolo 40 ľudí, pričom rovnaké je to na oboch stranách barikády. Že niečo úplne nie je v poriadku zjavne tuší aj Bioware, ktorý sa snaží udržať hráčov pomerne úsmevným spôsobom – pokiaľ ste neukončili subskripciu, po prvom mesiaci dostane vaša postava titul Foundera, taktiež nedávnym trailerom comming up, v ktorom ukazujú nedokončený herný obsah, na ktorom stále pracujú.
I am with you to the end, but I hope it slong ways off
V prvom diely tejto recenzie som písal, že SWTOR určite stojí za vyskúšanie a po ďalšom odohranom mesiaci sa na tomto tvrdení nič nemení. Hra ako taká má svoje zuby na kráse, ale prakticky ani jeden z nich nie je kompletný gamebreaker. Pre človeka, ktorý nikdy MMORPG hru nehral, je SWTOR ideálnou voľbou, čo je úspech sám o sebe, pretože podobný bezproblémový vstup do sveta online hrania bol schopný doposiaľ ponúknuť jedine World of Warcraft.
Z pohľadu človeka, ktorý hráva online hry pravidelne, patrí po obsahovej stránke k tomu najlepšiemu, s čím sa dá stretnúť, avšak, samozrejme, s tým, že hra ako taká si vyžaduje úsilie zo strany Bioware o opravu spomenutých chýb a doplnenie zopár vecí, ktoré sa stali vďaka WoW určitým nepísaným štandardom. Čo si treba taktiež uvedomiť je, že o úspechu SWTOR, tak ako pri každej MMORPG hre po jej vydaní, nerozhoduje len jej tvorca, ale aj je komunita samotná, ktorá v prípade, že sa rozhodne odísť a vrátiť sa neskôr, dokáže potopiť sebe lepšiu online hru. Za seba môžem povedať, že minimálne ešte pár mesiacov to s SWTOR potiahnem, pretože je v ňom vidieť potenciál, a preto si podľa mňa zaslúži šancu.
P.S. pre zarytých odporcov platenia mesačných poplatkov: 13 eur dokáže normálny človek prepiť za jeden večer a zabáva sa pár hodín. Stále sa vám zdá dať 13 eur za viac ako 700 potenciálnych hodín zábavy za mesiac?
Ak ste už recenziu dočítali a ešte ste nevideli videorecenziu, ktorú spracoval Klajo, hor sa sem.
|
Star Wars feeling 8 kvalitných príbehov spoločníci plne nahovorený svet kvalitným dabingom stovky hodín zábavy hladký vstup do hry aj pre MMORPG nehráčov |
|
repetitívnosť vyplývajúca zo žánru hry nulová invencia v prípade classov takmer celý PVP systém v jeho aktuálnej podobe nekonzistná kvalita flashpointov aktuálne chýbajúce nástroje na efektívne groupovanie hráčov aktuálny end game obsah |
85% | |
ŽÁNER | MMORPG |
VÝROBCA | BioWare |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Electronic Arts |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
|